Holdet 3g psC/v2 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lasse Eberhard Iversen Meyer
Hold 2024 psC/v2 (3g psC/v2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Mærkelige menneskedyr
Titel 2 Forløb 2 - Det foranderlige menneske
Titel 3 Forløb 3 - Personlighed og stress
Titel 4 Forløb 4 - Du er, hvad du tænker
Titel 5 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Mærkelige menneskedyr

Et forløb om gruppers betydning for mennesker.
Forløbet tager udgangspunkt i evolutionspsykologien som fortæller historien om, hvordan mennesket har haft brug for at indgå i grupper for artens overlevelse. Både i forhold til sammenhold indenfor gruppen og konkurrence mod andre grupper. I forlængelse heraf har vi været fokuseret socialpsykologien, hvor vi har forholdt os til, hvad en gruppe er og hvordan vi påvirkes af disse. I forbindelse med dette har været igennem definitioner af forskellige grupper, gruppernes påvirkning i form af flokmentalitet, konformitet, gruppetænkning og gruppepolarisering, samt hvad der kan være årsagen bag intergruppekonflikter, hvor både Muzafer Sherifs Robbers Cave-eksperiment og Henri Tajfels Minimalgruppeeksperiment er blevet gennemgået. I forlængelse af de to eksperimenter har vi forholdt os til både Kontaktteorien, Den realistiske konfliktteori og Social identitetsteori.


Undervisningsmateriale:

Tekster:

- ’Den mangfoldige psykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 2),
s. 24. (ca. 1 side)

- ’Videnskabsteori og metode’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 3),
s. 29-32 + s. 40-44 + s. 50-52 + s. 54. (10 sider)

- ’Evolutionsteorien’ af Jil Byrint: I Mærkelige menneske (kapitel 2),
s. 92-93 + s. 103-105 + s. 110-112. Plurafutura 2016. (ca. 7 sider)

- ’Socialpsykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 21),
s. 375-386 + s. 391-403. Systime, 2018. (ca. 18 sider)  

- ’Ondskab’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 24),
s. 459-463 + s. 470-477. Systime, 2018. (ca. 8 sider)  

Filmklip:

- ’Med Darwin på dating’
Benjamin Graneberg. 12 minutter. AU 2014. (ca. 3 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=c3fZSqmktwo

- ’Mennesket det sociale dyr’  
Henrik Høgh-Olesen. Foredrag, 21 minutter. DR 2011. (ca. 5 sider)

- Uddrag af ’Hjernevask – Flokdyr eller egotripper?’
Dokumentarfilm, (Røgforsøget). 7 minutter. DR 2013. (ca. 1 side)

- Uddrag af ’Forenet med fjenden’  
(Nationalister og indvandrere). Kanal 5 2018. 11 minutter (ca. 3 sider)

- Uddrag af ’Lydighedens dilemma’
Poul Martinsen m.fl.:dokumentarfilm. 21 minutter. DR 1978. (ca. 5 sider)

- ’Stanford fængselseksperiment’
Dokumentar. 14 minutter. Youtube. (ca. 3 sider)

- Uddrag af ’Din forunderlige hjerne: Hvorfor har vi brug for andre?’
Dokumentar (Smerte i netværket). 5 minutter. DR 2019 (ca. 1 side)


Artikler og andet kort tekst:

- ’Cues of being watched’ (signal eller øjne der ser). Melissa Bateson m.fl. 2006 i Biology letters. (ca. 1 side)

- Itsy Bitsy Spider…: Infants React with Increased Arousal to Spiders and Snakes’, Hoehl, Stefanie m.fl.: Frontiers in Psychology 2017 (ca. 1 side)

- ‘The “Reading the Mind in the Eyes” Test: Complete Absence of Typical Sex Difference in ~400 Men and Women with Autism’: Simon Baron-Cohen m.fl., PLOS one 2015 (ca. 1 side)

- ”Indvandrere og nationalister skal dyste om en pengepræmie i et nyt program”
Kilde: Mie Christensen, Euroman.dk, 2018 (ca. 1 side)

- ”Her er danskernes fordomme: Tykke er dovne, og boksere er dumme”  
Kilde Maren Urban Swart, Søndagsavisen.dk, 2016 (1 side)

I alt ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - Det foranderlige menneske

Et forløb om barnets udvikling fra spæd til ungdommen.  
Forløbet tager udgangspunkt i udviklingspsykologien, som handler om hvordan vi udvikler os op igennem barndommen. Her har vi indledningsvist beskæftiget os med John Bowlbys tilknytningsteori, samt Mary Ainsworths tilknytningstyper. I den forbindelse har vi set fremmedsituationstesten som illustrere forskelle i tilknytningstyperne. Endvidere har vi kigget på temperament både i form af Thomas og Chess’ 9 temperamentstræk og Elaine Arons teori om særligt sensitive, hvorefter vi har arbejdet med Sterns udviklingsteori og barnets udvikling af de forskellige selv’er. I kontrast til den gode udvikling har vi dernæst fokuseret på, hvordan manglende omsorg kan påvirke børns udvikling ved at gennemgå forskellige typer af omsorgssvigt, reaktioner på omsorgssvigt, samt risiko- og resiliensfaktorer. Her har vi blandt andet arbejdet med Kauai-undersøgelsen og forskellige cases. Afslutningsvis har ungdommens udfordringer været i fokus, hvor vi blandt andet har arbejdet med Giddens karakteristikker af det senmoderne samfund, samt Christian Hjortkjærs begreber som forbudssamfund og påbudssamfund


Undervisningsmateriale:

Tekster:

- HSP (Meget sensitive personer) hentet fra Personlighedstræk hos særligt sensitive mennesker - HSP foreningen (hsp-foreningen.dk) af bl.a. Elaine N. Aron. (ca. 4 sider)

- ’Udviklingspsykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 6),
s. 85-99 + s. 100-105. Systime, 2018. (ca. 16 sider)

- ’Tilknytningsforstyrrelse og omsorgssvigt’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 8), s. 119-122 + s. 125-134. Systime, 2018 (ca. 11 sider)

- ’Ungdom og senmodernitet’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 19),
s. 329-332. Systime, 2018. (ca. 3 sider)

- ’Anthony Giddens’. Peter Brøndum og Thor Bakke Hansen: ’Luk samfundet op!’ Side 67-69 + 72-73. Columbus, 2017. (ca. 4 sider)

- ’Påbudssamfundet’ af Christian Hjortkjær: Utilstrækkelig – hvorfor den nye moral gør unge psykisk syge. s. 10-11. Forlaget Klim, 2020. (ca. 2 sider)


Filmklip:

- ’Fremmedsituationstesten’. 7 minutter (ca. 1 side)
https://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk&t=383s  

- ’Den visuelle kløft’. 3 minutter (ca. 1 side)
https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA  

- ’Still face-experiment’. 3 minutter. (ca. 1 side)
https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg  

- ’En massemorders sind’ om arv og miljø (fra 7.55 til 14.49). Miles O’Brien. 2013 (ca, 2 sider)

- ’Særligt sensitive og angst’, Ilse Sand:  foredrag, 8 minutter. (ca. 2 sider)

- ’Man behandler børn som human resources (konkurrencestaten)’, 2 min. DR2 2019. (ca. 1 side)

- ’Er du mors lille dreng’. TV2, 2008 (ca. 5 sider)


Artikler og andet kort tekst

- ’Lene og seks måneder gamle Tanja’ Margaretha Berg Brodén: Mor og barn i ingenmandsland, s. 189-190. Hans Reitzel, 1991. (ca. 1 side)

- ’Du er grim og dum’ Lene Kjældgaard. BT den 15. december 2012. (ca. 2 sider)

- “Early risk factors and pathways in the development of early disruptive behavior problems” in ‘Development and Psychopathology’, 1996 af Winslow m.fl. (ca. 1 side)

- “The Development of the Person: The Minnesota Study of Risk and Adaptation from Birth to Adulthood”, 2007 side 246, Alan Sroufe.  (ca. 1 side)

- “Psychiatric disorders in Danish children aged 5-7 years: A general population study of prevalence and risk factors from the Copenhagen Child Cohort (CCC 2000)”. Fra Nordic Journal of Psychiatry 2016, Allan Linneberg m.fl. (ca. 1 side)


I alt ca. 69 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Personlighed og stress

I dette har forløb har vi indledningsvist skiftet bekendtskab med teorier vedrørende personlighed, først i form af Femfaktormodellen og derefter Freuds personlighedsmodel, her også hvordan vi styres af ubevidste kræfter. Dernæst har vi været omkring eksistenspsykologien som modsvar til Freuds perspektiv på fortidens betydning og Benjamin Libets forsøg, som argument imod den frie vilje. I den forbindelse har vi også læst om Svend Brinkmanns perspektiv vedrørende Livstrådens Psykologi som springbræt ind i en diskussion om fri vilje. Afslutningsvis har vi været igennem teorier om stress som indebærer definitioner af stress, ydre faktorer, indre faktorer og coping.  


Undervisningsmateriale:

Tekster:

- ’Psykoanalyse’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 16), s. 277- 278 + 282-289 + 291-292. Systime, 2018. (13 sider)  

- ’Begreber og fortolkning’ Paul T. Costa og Robert McCrae: NEO PI-R Manual – klinisk, s 23- 27. Hogrefe Psykologisk Forlag, 2004. (5 sider)

- ’Eksistentiel og humanistisk psykologi’ Psykologiens veje (kapitel 17), s. 293-299. Systime, 2018. (6 sider)  

- ’Stress, livsforandringer og arbejdsliv’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 23), s. 399-406. Systime, 2008. (7 sider)  

- ”Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil” interview med Svend Brinkmand i Zetland 23.05.21 (7 sider)


Filmklip:

- ’Benjamin Libet’ (2 sider) https://drive.google.com/open?id=1YZrZP0Mr758qnKCoP-QOQjP8MikPDPB2  


Artikler og andet kort tekst:

- ’B.S. Christensen: DU har ansvaret for at få et godt liv’. Artikel. Helse, 2012 (2 sider)  

- ” Eksisterer den frie vilje?”, videnskab.dk, 2011 (1 side)



I alt ca. 43 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 - Du er, hvad du tænker

Dette forløb har taget udgangspunkt i kognitionspsykologien, hvor der indledningsvist er blevet gennemgået centrale kognitionspsykologiske begreber og teorier omkring hukommelse, herunder Ebbinghaus' og Bartletts syn på menneskets hukommelse. Her har vi ud fra klasseeksperimenter forholdt os kritisk til disse syn på hukommelse for at vurdere gyldigheden af de to perspektiver. Dernæst er der arbejdet med hukommelsens mange dele, samt udfordringer ved vores hukommelse - Både i forhold til glemsel, skader i hukommelsen og hvordan man kan skabe falske erindringer. I arbejdet med dette har vi både forholdt os til, hvad der kan gøre vi husker bedre, men også hvad der kan få os til at huske ting forkert. Afslutningsvis er der blevet arbejdet med mindset-teori, herunder fastlåst og udviklende mindset, Gestalt-psykologien med inddragelse af en 7. gestalt lov - 'Common Fate og begreber vedrørende opmærksomhed.


Undervisningsmateriale:

Tekster:

- ’Kognitiv psykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 11), s. 167-179 + 189-199. Systime, 2018. (ca. 22 sider)

- ’Mindsetbaseret undervisning ’ Kortnum, Nielsen & Videsen, s. 9-38. Dansk psykologisk forlag, 2014. (29 sider)


Filmklip:

- ’Memory Explained’, 20 minutter. Netflix, 2019, (4 Sider) 

- ’Farlige forklaring’. Kay Bæckmann: Dokumentarfilm, 21 minutter. DR, 2003. (4 sider)

- ‘Clive Wearing - The man with no short-term memory’, 3 minutter. BBC, 2006. (1 side)

- Uddrag af ’Hjernevask – Kan du stole på din hukommelse?’ Dokumentarfilm, (Lost in the Mall). 21 minutter. DR 2013. (4 sider) 

- Eric Vanman '7 Fascinating Gestalt Principles of Perception' 10 minutter (ca. 2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=HD7lBUB_7BU


Artikler og andet kort tekst:

- ”Vidner tænkte ikke på, at der var noget galt”. Kilde: Politiken 24.08.2005 (1 side)

- ”Øjenvidner påvirkes nemt til at vidne forkert”. Kilde: videnskab.dk 29.10.2009 (1 side)

- ’To biler der kører sammen’ (1 side) 


I alt ca. 59 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer