Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Thilde Bo Schmidt
|
Hold
|
2024 psC/v1 (2g3g psC/v1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Barndommen som fundament
Barndommen som fundament
• For sociale kompetencer
• For tilknytning
• For tryghed og tillid til verden
• For kommunikation
• For empati
• For hjernens udvikling
• For resiliens
Kernestof: Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling med fokus på den tidlige barndom, herunder betydningen af arv, miljø, og kultur (teknologiens indflydelse på kontakt)
- omsorg og tilknytningens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
- Kommunikation i sociale sammenhænge
Problemstillinger vi har arbejdet med i forløbet:
- hvad er tilknytning
- hvordan reagerer et trygt tilknyttet barn, et utrygt undgående tilknyttet barn og et utrygt ængsteligt barn?
- hvordan opbygges en tryg base og tillid til verden?
- hvilken rolle spiller samspillet mellem omsorgsperson og barn?
- hvordan kan Theraplay være med til at styrke tilknytningen mellem barn og omsorgsperson?
- hvordan udvikles hjernen ved god og dårlig omsorg?
- Hvad er omsorgssvigt?
- Hvilke reaktioner kan et barn have på omsorgssvigt?
- Hvad er resiliens?
- hvilke resiliensfaktorer er der i barnet og i miljøet?
- hvordan kan man støtte et barn til at opbygge resiliens?
Fokus for forløbet:
Udviklingspsykologien - fra psykoanalytisk orienteret teori til empirisk udviklingspsykologi
1) Erik Erikson: Psykosocial udviklingsteori med 8 faser (hele livet)
- fokus på fase 1: Tillid versus mistillid og fase 2: Selvstændighed versus tvivl og skam
2) Daniel Stern: Bygger bro mellem den psykoanalytiske udviklingspsykologi og den moderne spædbarnsforskning
- Vigtige begreber: Ansigtsduetter, social refereren, vitalitetsfølelser, følelsesmæssig smitte (spejlneuroner)
- Domænetænkning/lagkagemodel frem for faseteoretisk tænkning
- empiri: Still-face eksperimentet og Den visuelle kløft
3) John Bowlby: Tilknytningsteorien
- Tilknytningens betydning for barnets udvikling
- Vigtige begreber: Før-tilknytning, begyndende tilknytning, selektiv tilknytning, tilknytningsadfærd, udforskningsadfærd, Indre arbejdsmodeller
- Faseteori
- Mary Ainsworth: Fremmedsituationstesten - Typer af tilknytning (tryg / utryg undgående, utryg ængstelig, utryg desorganiseret)
- Diskussion: Kan dannelsen af den primære tilknytning udskydes (opstilling af argumenter fra Bowlby, adoptionsstudier af Hodges og Tizard samt Chrisholm, Stern samt neuropsykologien/hjerneplasticitet)
4) Spædbarnsforskning: Kontrollerede laboratorieeksperimenter med børn; fx Den usynlige kløft, Still-face-eksperimentet
5) Neuropsykologisk perspektiv - Video om hjernens udvikling neuropsykologisk: "Growing an emotional brain". Særligt fokus på omsorgens betydning for hjernens udvikling. Præfrontal cortex udvikles særligt ift. empati, forståelse af sociale relationer, regulering af egne følelser og impulskontrol. Amygdala er særligt aktiv, når et barn er i et stresset miljø.
6) Theraplay - Tilknytning via leg
- Struktur
- Omsorg
- Udfordring
- Engagement
7) Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
- Typer af omsorgssvigt (vanrøgt, fysisk overgreb, psykisk overgreb, seksuelt overgreb)
- adfærdsmæssige reaktioner på omsorgssvigt
- Konsekvenser af omsorgssvigt
- herunder en sammenligning af børnehjem i 1940'erne og i dag (Spitz's observationer vs. Skodsborg modellen)
- Dokumentar: Er du mors lille dreng undersøges ift. psykologiske problemstillinger og den behandles via kritisk tænkning.
8) Risiko og resiliens
- Hvad skal der til for at blive en mønsterbryder?
- Hvad kan gøre et barn sårbart (risikofaktorer)
- Hvad kan gøre et barn modstandsdygtigt: Resiliensfaktorer i barnet (indre ) og resiliensfaktorer i miljøet (ydre)
- Vurdering af Jørn's og Lisbeth's (case) risiko - og resiliensfaktorer - og sammenligning.
9) Eksamenstræning - opbygning af eksamensspørgsmål. Stilladseringsmodel via "Eksamensguide og metode til psykologi C"
Undervejs i forløbet er der teori/empiri blevet anvendt på forskellige cases/artikler.
Desuden har vi arbejdet med metoderne: Eksperimenter og Observation.
Kritisk vurdering af teorier og undersøgelsesmetoder, herunder kulturelle forskelle, styrker, svagheder og etiske overvejelser
Omfang ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stress og coping
Stress og coping
Kernestof:
- Individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
- personlighed og identitet
- mestring og resiliensfaktorer
- arbejdslivet i det senmoderne samfund
Problemstillinger:
- Hvad er stress?
- Hvad sker der med kroppen/nervesystemet når vi oplever stress?
- Hvad kan forårsage stress?
- Hvilken rolle spiller ydre faktorer, som fx krav, job og livssituation, for udvikling af stress?
- Hvilken rolle spiller individuelle faktorer for udvikling af stress (indre faktorer)?
- Hvilke jobtyper er særligt udsatte for stress?
- Hvordan kan stress forebygges eller behandles?
- Hvilke copingstrategier kan benyttes når man oplever stress/udfordringer?
Stress:
Definitioner: Akut stress og kronisk stress
+ forskellen på at have travlt og at lide af stress
Biologisk perspektiv: Nervesystemets opbygning + nervecellen/synaptisk transmission + neurotransmittere (noradrenalin + acetylcholin) + stresshormoner (adrenalin, cortisol) --> fysiologiske konsekvenser af langvarig stress
Særligt fokus på det autonome nervesystem: Sympatisk (fight & flight) og Parasympatisk (rest & digest)
Psykologiske teorier/begreber:
Ydre faktorer for stress:
Krav-kontrol modellen + forskellige typer af krav (kognitive, kvantitative, emotionelle, perceptuelle)
Livsforandringer ( Holmes og Rahes sociale belastningsskala)
Indre faktorer for stress:
Attributioner: Forklaringsstile (optimistisk versus pessimistisk) + indlært hjælpeløsn
Personlighedsmæssige forskelle: Den forsigtige type versus den risikovillige type
OSN (optimalt stimulationsniveau)
Samfundsmæssige faktorer - fokus på arbejdslivet:
- Det grænseløse arbejde
- Omsorgsarbejde og servicearbejde
Dokumentar: Fældet af stress (Vi følger Mo og Tom, der er sygemeldte med kronisk stress)
Behandling og forebyggelse af stress: Hver elev har selv udvalgt en metode, som de er gået i dybden med. Eksempler:
- Fysisk træning som behandling
- Mindfulnessbaseret stress reduktion
- Kognitiv terapi
- Natur terapi
- Meditation
Copingstrategier:
- Problemfokuseret coping
- Emotionsfokuseret coping
Eksamenstræning: ukendt bilagsmateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gruppens magt
Gruppens magt
Kernestof:
- Selv, identitet med fokus på gruppetilhørsforhold
- Gruppepsykologiske processer og kommunikation, med fokus på de sociale mediers betydning for identitetsdannelsen og gruppens betydning for individets handlinger
Hvilke problemstillinger lægger dette tema op til at undersøge?
• Hvad er en gruppe?
• Hvordan dannes en gruppe?
• Hvilke roller er der typisk i en gruppe?
• Hvordan udvikles gruppetilhørsforhold?
• Hvad betyder gruppen for gruppens medlemmer?
• Hvordan påvirker en gruppe gruppemedlemmernes adfærd?
• Hvorfor kan der opstå konflikt mellem grupper der er forskellige?
• Hvilken rolle spiller det senmoderne samfund og kulturen for individet?
• Hvilken rollen spiller gruppen for menneskets identitet - og udvikling heraf
1) Definition af en grupper, roller i en gruppe, normer
- Definition af en gruppe + typer af grupper (primær-sekundær, egengruppe-fremmedgruppe, referencegruppe-medlemsgruppe, formelle-uformelle)
- Definition af uformelle roller
- Sherifs eksperiment: Robbers cave. Fokus på udvikling af gruppefjendtlighed, når der er konkurrence og kamp om ressourcer. Omvendt, når der arbejdes om fælles mål sænkes gruppefjendtligheden.
2) Konformitet
- Ash's linjeeksperiment
- Gruppens pres
3) Autoritet og lydighed:
- Milgrams lydighedseksperiment
- Lydighedens dilemma - dansk version af Lydighedseksperimentet
- Autoriteten kan få individet til at gøre handlinger, som individet normalt ikke ville gå med til
- Ansvarsfralæggelse
3) Gruppetænkning (Irving Janis) og Gruppepolarisering (James Stoner)
- begreber der kan hjælpe til at forklare, hvor stærke grupper kan bliver - og hvor ekstreme holdninger, værdier og adfærd det kan medføre.
4) Tilskuereffekten
- hvorfor har mennesket en tendens til ikke at hjælpe en person, der har brug for hjælp, i en situation, hvor der er mange mennesker?
- Ansvarsforvirring
- Gruppens ignorering
- der dannes en norm "Vi hjælper ikke"
- når der er en anden der hjælper, skifter normen lynhurtigt "Vi hjælper" - og andre træder til.
5) Stereotyper, fordomme og diskrimination/stigmatisering
- Stereotyper: Oversimplificerede og fastlåste forestillinger om individ eller gruppe
- Fordomme: Negative stereotyper om individ eller gruppe, som påvirker personens holdninger
- Diskrimination: Handling sættes bag fordommene, dvs. at der fx forekommer hån, nedgørelser, tilråb, vold o.lign.
6) Karakteristik af det senmoderne samfund - og dets betydning for mennesket. Repræsenteret ved:
- Giddens
- Beck
- Ziehe
7) Identitet - Carsten René Jørgensens teori: Niveauer af identitet
- Jeg-identitet
- Personlig identitet
- Social identitet
- Kollektiv identitet
Hvordan kan sociale medier være med til at skabe vores identitet.
Hvilke fordele og ulemper er der ved brugen af sociale medier ift. at danne egen identitet?
8) Eksamenstræning - ukendt bilagsmateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tankens kraft
Problemstillinger
• Hvilken rolle spiller opmærksomhed for vores hukommelse?
• Kan vi selv styre vores opmærksomhed, læring og hukommelse?
• Hvilken rolle spiller digitale forstyrrelser for vores læring?
• Hvad er motivation og hvilken rolle spiller den for læring?
• Kan vi selv forandre vores motivation – hvad skal der til?
• Hvilke tænkesystemer styrer vores tanker – og beslutninger?
• Hvilken rolle spiller nudging for vore tankeprocesser?
• Kan vi ændre andres adfærd via nudging?
Teoretisk fokus:
1. Opmærksomhed og multitasking
- figur-grund
- opmærksomhed / selektiv opmærksomhed
- switch-tasking / multitasking
2. Hukommelsesmodellen "Multi Store Model of memory"
- Sensorisk hukommelse
- Korttidshukommelse (arbejdshukommelse)
- Langtidshukommelse
- Mnemoteknikker: Chunking, ruteplansteknik
3. Motivation
- Motivationsspektret (ikke-motivation - belønningsmotivation - meningsmotivation - indre motivation)
- Selvbestemmelsesteorien:
o Behov for kompetence
o Behov for at høre til
o Behov for autonomi
- Kontekstafhængig motivation: relationer, self-efficacy
Motivationsorienteringer: Viden, præstation, mestring, involvering, relation
4. Selvdisciplin og forventninger
- Marshmallowtesten - Walter Mischels skumfidusforsøg. Betydningen af selvdisciplin for det videre liv (uddannelse, jobmuligheder, sociale relationer, troen på egne evner, selvværd)
- Rosenthal-effekten - Felteksperiment om positive forventninger i skolesammenhæng
5. Tænkning
- Kahnemann's dobbeltprocesteori
- System 1: Intuitiv, hurtig tænkning
- System 2: Rationel, langsom tænkning
6. Nudging
- Teori om nudging + eksempler fra virkelige nudges i gadebilledet + lufthavn + way finding etc.
- Nudging på KG - fin på et problem o- og en idé til et nudge på KG. Fokus på at øge læring, opmærksomhed og motivation.
- Teori kobling fra vores 4 forløb - argumenter for, at nudgingen bør virke.
7. Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Gruppens magt
Gruppens magt
Kernestof:
- Selv, identitet med fokus på gruppetilhørsforhold
- Gruppepsykologiske processer og kommunikation, med fokus på de sociale mediers betydning for identitetsdannelsen og gruppens betydning for individets handlinger
Hvilke problemstillinger lægger dette tema op til at undersøge?
• Hvad er en gruppe?
• Hvordan dannes en gruppe?
• Hvilke roller er der typisk i en gruppe?
• Hvordan udvikles gruppetilhørsforhold?
• Hvad betyder gruppen for gruppens medlemmer?
• Hvordan påvirker en gruppe gruppemedlemmernes adfærd?
• Hvorfor kan der opstå konflikt mellem grupper der er forskellige?
• Hvilken rolle spiller det senmoderne samfund og kulturen for individet?
• Hvilken rollen spiller gruppen for menneskets identitet - og udvikling heraf
1) Definition af en grupper, roller i en gruppe, normer
- Definition af en gruppe + typer af grupper (primær-sekundær, egengruppe-fremmedgruppe, referencegruppe-medlemsgruppe, formelle-uformelle)
- Definition af uformelle roller
- Sherifs eksperiment: Robbers cave. Fokus på udvikling af gruppefjendtlighed, når der er konkurrence og kamp om ressourcer. Omvendt, når der arbejdes om fælles mål sænkes gruppefjendtligheden.
2) Konformitet
- Ash's linjeeksperiment
- Gruppens pres
3) Autoritet og lydighed:
- Milgrams lydighedseksperiment
- Lydighedens dilemma - dansk version af Lydighedseksperimentet
- Autoriteten kan få individet til at gøre handlinger, som individet normalt ikke ville gå med til
- Ansvarsfralæggelse
3) Gruppetænkning (Irving Janis) og Gruppepolarisering (James Stoner)
- begreber der kan hjælpe til at forklare, hvor stærke grupper kan bliver - og hvor ekstreme holdninger, værdier og adfærd det kan medføre.
4) Tilskuereffekten
- hvorfor har mennesket en tendens til ikke at hjælpe en person, der har brug for hjælp, i en situation, hvor der er mange mennesker?
- Ansvarsforvirring
- Gruppens ignorering
- der dannes en norm "Vi hjælper ikke"
- når der er en anden der hjælper, skifter normen lynhurtigt "Vi hjælper" - og andre træder til.
5) Stereotyper, fordomme og diskrimination/stigmatisering
- Stereotyper: Oversimplificerede og fastlåste forestillinger om individ eller gruppe
- Fordomme: Negative stereotyper om individ eller gruppe, som påvirker personens holdninger
- Diskrimination: Handling sættes bag fordommene, dvs. at der fx forekommer hån, nedgørelser, tilråb, vold o.lign.
6) Identitet - hvad består identitet af og hvordan formes den?
Erik Eriksons 5. fase: Identitet versus forvirring (12-20 års alder)
- Afprøve roller og positioner
- psykosocial moratorium (frirum til at udvikle egen identitet)
- positiv identitet (at føle sig hjemme i sin krop og anerkendt som den man er af omgivelserne)
Carsten René Jørgensens identitetsmodel: "Niveauer af Identitet" (jeg-identitet, personlig identitet, social identitet, kulturel identitet)
- Carsten René Jørgensens identitetsmodel er en syntese af andre psykologer og sociologers identitetsopfattelser, hvorfor disse kort er præsenteret:
- Erik Erikson (1959)
- Goffman (1963)
- Giddens (1991)
7) Karakteristik af det senmoderne samfund - og dets betydning for mennesket. Repræsenteret ved:
- Giddens
- Beck
- Ziehe
8) Eksamenstræning - ukendt bilagsmateriale
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587392",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587392",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587392"
}