Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Hanne Marie Dahl Hansen, Julie Morgenstjerne Nielsen
|
Hold
|
2024 bkC/v1 (2h2g3g bkC/v1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Portræt, formelle virkemidler, udtryk og indtryk
Forløbet introducerer eleverne for formelle virkemidler med fokus på todimensionel kunst, der udtrykker identitet og selviscenesættelse gennem virkemidler, karakteristiske for renæssance, ekspressionisme, kubisme og samtidskunst.
Vi er i forløbet på Trapholt for at opleve Maria Torp "Shaping a pattern" med de mandstore portrætmalerier i hyperealistiske stil kombineret med mere abstrakte baggrunde.
Der arbejdes i praksis med realisme, gridtegning, lys og skygge, farveteori og komposition, malemåde og ekspressionisme samt kubistisk, syntetisk collage, hvor centralperspektivet forsvinder og afløses af simultanperspektivet og figurationen går i opløsning.
Forløbet er afholdet af en anden lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værk og kontekst
Introduktion til skulptur som kunstform og med afsæt i Katrine Busks kapitel om skulptur undersøges til en start formelle kvaliteter som dynamisk-statisk, åben-lukket, tung og let, organisk - geometrisk i tråd, flamingo og voks.
Derefter undersøges skulptur og kontekst. Eleverne har været nede i midtbyen og fundet skulpturer og set på skulpturens placering og kontekst. Opgaven er derfter at udarbejde et ændringsforslag til skulpturen ifh konteksten med afsæt i analyse af tid og sted og indhold. Opgaven løses med skitser.
Forløbet er afholdet af en anden lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Billedkunstbogen, Kathrine Busk
Det er en i-bog, som eleverne skal have e-nøgle til
-
Læs i online billedkunstbogen: Kapitel 4 om Skulptur, Indledning, Metode og 4.a Form.
-
Læs 4.b om Indhold - lyrisk, dramatisk, fortællende.
-
Medbring denne opgave på turen ned i byen og løs del 1: Opgave Fra Billedkunstbogen kapitel 4 SKULPTUR i forlængelse af kontekst kapitlet.docx
-
Læs afsnit 4.C om Kontekst.
-
Medbring: Noter, skitser, fotos af by-skulptur-feltarbejde fra torsdag d. 12.12 - eller hvornår I nu laver det - dernæst individuelt. Lasse og August kan således også lave det på trods af eksamen i dag. Se opgaven som fil på lektionen 12.12.24.
-
ARoSopgave installationskunst.docx
-
Program for ARoS.docx
-
Folder Kunst i Kolding by.pdf
-
Introduktion aros og skulpturopgave.pptx
-
Sørg for at medbringe jeres fotos, skitser osv. fra jeres byvandring (12/12). Hvis I ikke allerede har tænkt over det, så skal I gøre jer nogle tanker om ændringer ift. jeres valgte skulptur.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Installationskunst
ARoS ekskursion med vægt på særudstillingen Sky Gazing og installationskunst er oplæg til et forløb om samtidskunst, begreber og koncepter. Her undersøges hovedemner indenfor installationskunst især samt de analytiske hovedgreb , der kan bruges for at forstå og udfolde installationskunstens kraft og forbindelse til beskueren.
Eleverne har arbejdet med analyse af et givent + selvvalgt installationsværk fra ARoS og fremlagt for klassen.
Derudover har eleverne lavet deres eget installationsværk - enten som model eller 1:1 på skolen. Fokus på koncept og beskuerens rolle. Værket skulle være stedsspecifikt og dermed forholde sig til stedet om omgivelserne.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Aros 2025 1gbkC2 DA.docx
-
Aros 23 Jan 2025 with 2i and 3i.docx
-
Husk jeres billeder, noter osv. fra ARoS
-
Læs/genlæs kapitel 5 om installationskunst (metode, 5a, 5b og 5c).
-
Installationskunstværk til KG projekt.docx
-
Installationskunst 2h2g3g.pptx
-
Gruppe 1 (Abdel, Ajla og Farah) fremlægger i dag.
-
Afsnit
-
Gruppe 4 (Farhad, Fardin og Muti) og gruppe 3 (Cecilia, Mahdi og Sara) fremlægger
-
Gruppe 5 (Marie, Louise, Salma og Sakiya) fremlægger
-
Cecilias gruppe fremlægger også
-
Gruppe 2 (Lasse, August, Katrina og Zendagy) fremlægger muligvis.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Eksamensforløb
Eleverne arbejder med deres individuelle selvstændige eksamensprojekt med udgangspunkt i emnet "Sky Gazing".
Eksamensprojektet tager altså udgangspunkt i udstillingen af samme navn på ARoS kunstmuseum, som eleverne i januar fik en omvisning i.
Deres proces er dokumenteret med ord og visualiseringer, herunder tilvalg og fravalg af bl.a. motiv, materialer, ide - og de afslutter med et endeligt projekt.
Slutteligt har eleverne udstillet værkerne på skolens fællesområde med tilhørerne informationstekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587509",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587509",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587509"
}