Holdet 2h2g3g bkC/v1 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Hanne Marie Dahl Hansen, Julie Morgenstjerne Nielsen
Hold 2024 bkC/v1 (2h2g3g bkC/v1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Portræt, formelle virkemidler, udtryk og indtryk
Titel 2 Værk og kontekst
Titel 3 Installationskunst
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Portræt, formelle virkemidler, udtryk og indtryk

Forløbet introducerer eleverne for formelle virkemidler med fokus på todimensionel kunst, der udtrykker identitet og selviscenesættelse gennem virkemidler, karakteristiske for renæssance, ekspressionisme, kubisme og samtidskunst.
Vi er i forløbet på Trapholt for at opleve Maria Torp "Shaping a pattern" med de mandstore portrætmalerier i hyperealistiske stil kombineret med mere abstrakte baggrunde.
Der arbejdes i praksis med realisme, gridtegning, lys og skygge, farveteori og komposition, malemåde og ekspressionisme samt kubistisk, syntetisk collage, hvor centralperspektivet forsvinder og afløses af simultanperspektivet og figurationen går i opløsning.


Forløbet er afholdet af en anden lærer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Værk og kontekst

Introduktion til skulptur som kunstform og med afsæt i Katrine Busks kapitel om skulptur undersøges til en start formelle kvaliteter som dynamisk-statisk, åben-lukket, tung og let, organisk - geometrisk i tråd, flamingo og voks.
Derefter undersøges skulptur og kontekst. Eleverne har været nede i midtbyen og fundet skulpturer og set på skulpturens placering og kontekst. Opgaven er derfter at udarbejde et ændringsforslag til skulpturen ifh konteksten med afsæt i analyse af tid og sted og indhold. Opgaven løses med skitser.

Forløbet er afholdet af en anden lærer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Installationskunst

ARoS ekskursion med vægt på særudstillingen Sky Gazing og installationskunst er oplæg til et forløb om samtidskunst, begreber og koncepter. Her undersøges hovedemner indenfor installationskunst især samt de analytiske hovedgreb , der kan bruges for at forstå og udfolde installationskunstens kraft og forbindelse til beskueren.

Eleverne har arbejdet med analyse af et givent + selvvalgt installationsværk fra ARoS og fremlagt for klassen.

Derudover har eleverne lavet deres eget installationsværk - enten som model eller 1:1 på skolen. Fokus på koncept og beskuerens rolle. Værket skulle være stedsspecifikt og dermed forholde sig til stedet om omgivelserne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt

Eksamensforløb

Eleverne arbejder med deres individuelle selvstændige eksamensprojekt med udgangspunkt i emnet "Sky Gazing".
Eksamensprojektet tager altså udgangspunkt i udstillingen af samme navn på ARoS kunstmuseum, som eleverne i januar fik en omvisning i.

Deres proces er dokumenteret med ord og visualiseringer, herunder tilvalg og fravalg af bl.a. motiv, materialer, ide - og de afslutter med et endeligt projekt.

Slutteligt har eleverne udstillet værkerne på skolens fællesområde med tilhørerne informationstekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer