Holdet 2h3g reB/v1 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Martin Fog-Nielsen
Hold 2024 reB/v1 (2h3g reB/v1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det religiøse menneske 2h3gReB MJO/FN 2024
Titel 2 Kristendommen / Hovedværk 2h3gReB MJO/FN 2024
Titel 3 Islam 2h3gReB FN 2024
Titel 4 Fundamentalisme 2h3gReB FN 2025
Titel 5 Buddhisme 2h3gReB FN 2025
Titel 6 Nordisk Religion 2h3gReB FN 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det religiøse menneske 2h3gReB MJO/FN 2024

Forløbsbeskrivelse: Introduktionsforløb til ReB med fokus på fagets mange forskellige perspektiver og teoretiske vinkler. Eleverne har stiftet bekendtskab med forskellige religionsdefinitioner, religionspsykologi, religionssociologi, evolutionær religionshistorie, myter, ritualer, karisma, helbredelser, deprivationsteori, rational choice- og socialiseringsteori. Herudover har eleverne fået præsenteret teoretiske vinkler på faget hos Emile Durkheim, Max Weber, Ninian Smart, Bruce Lincoln, Caroline Schaffalitzky de Muckadell, Uffe Schjødt, Jens-Peter Schjødt, Hans-Jørgen Lundager Jensen, Armin Geertz, Jørgen Podemann Sørensen og Svend Brinkmann.

Forløbet er afviklet af vikar MJO pga. forældreorlov (FN)

Materiale:

"Religion og religionsvidenskab" (Ahle, Allan m.fl.: Horisont C - grundbog i religion. Systime 2022, s. 6-12).
"En psykologiseret tidsalder" (Andersen, Birgit: Religion og psykologi, Systime,  s. 127-131).
"Forskningsnyt: Religion og lykke - hvordan hænger det sammen? (Psykolog Nyt, nr. 6, 2009, s. 35-36)
"Religionshistorie og aksetid: Om Robert Bellahs udkast til en evolutionær religionshistorie." (Religionsvidenskabeligt Tidsskrift, nr. 56 (2011), s. 5-14
Wagner, Hans m.fl.: Begrebsnøglen til Religion, Systime 2017, s. 34-37, 79-86, 125-135
"Placeboforskning og mirakelhelbredelser." i Schjødt et.al., s. 451-456
Dokumentar: Guds bedste børn / TV2

Ca. sideantal: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendommen / Hovedværk 2h3gReB MJO/FN 2024

Forløbsbeskrivelse: Efter et indledende og koncentreret opsummeringsforløb med fokus på den grundlæggende forståelse af centrale aspekter ved kristendommen, som eleverne havde med sig fra religionsundervisningen i henholdsvis 2g og 1hf, arbejdede eleverne i grupper med analyser af det hellige rum i kristendommen i forskellige kirker i Kolding. Mircea Eliades og Emile Durkheims teoretiske perspektiver på det hellige rum er blevet inddraget i dette arbejde. Elevernes arbejde blev efterfølgende afleveret, præsenteret og evalueret på klassen.

Derudover har vi i forlængelse af dette forløb læst hele Markusevangeliet som hovedværk, og har i den forbindelse arbejdet med forskellige fortolkninger af den tidlige kristendom + synoptiske beskrivelser af Jesu dåb.

Forløbet er delvist afviklet af vikar MJO pga. forældreorlov (FN).

Grundbogsmateriale:
Forman, Jens: De Kristnes Religion, Systime 2008, s. 141.
Poulsen, Allan: Kristendommen. Fra oldkirke til folkekirke. Det Ny Forlag 2020, s. 18-23, 24-29, 30-39.  
Ludvigsen, Lise: De store kristne kirkesamfund - rum og ritual. Systime 2009, s. 9-19, 21-23 og 101-113
Opslag på KD, kristendom.dk og religion.dk: "Markusevangeliet var det første", "Menneskesønnen", "Lignelse"
TV: "Danskernes Akademi: Markusevangeliet ved. Kasper Bro Larsen" / DRTV

Kildetekster:
Hele Markusevangeliet (ca. 30 sider).

Antal normalsider: ca. 100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Islam 2h3gReB FN 2024

Forløbsbeskrivelse: fokuseret opsummering af grundlæggende aspekter ved islam, som eleverne allerede har gennemgået i KsRe og 2g/ReC. Derefter en mere tematisk tilgang til religionen med særligt fokus på islamisk mystik/sufisme (med særligt fokus på sufi-moskeen i Rødovre), kvinder i islam (med særligt fokus på Mariam-moskeen i København) samt nyere tendenser i dansk islam (fatwa-shopping og woke islam). Jan Hjärpes typologi over religiøst engagement og Linda Woodheads "subjektive vending" er inddraget og anvendt i undervisningen.

Grundsbogsmateriale:

Kitir, Deniz: Klassisk og moderne islam. Systime 2020, s. 18-20, 31-47, 59-77, 87-99, 103-114, 141-149, 204-222
Ludvigsen, Lise m.fl.: Religion i det senmoderne samfund. Systime 2009, s. 33-37
Religion og autoritet (online publikation fra AU): Fatwa-shopping (interview med religionssociolog Lene Kühle)
Weekendavisen 010922: Thomas Hoffmann: Woke Islam
Jyllandsposten 021124: Undersøgelse af muslimers holdninger

Kildetekster:
Udvalgte uddrag af koran- og hadithtekster i grundbogsmaterialet ovenfor.
Thomas Hebsgaard: Det mystiske vej til Allah, Information, 120707

TV/video:
Den 2. dimension: En sufi-orden i Rødovre / DR
Den kvindelige imam - ildsjælen der ville reformere islam / DR 2019

Antal normalsider: ca. 80


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Fundamentalisme 2h3gReB FN 2025

Forløbsbeskrivelse: tematisk forløb i forlængelse af vores islamforløb omhandlende muslimsk fundamentalisme med fokus på det teoretiske grundlag for vores forståelse af fundamentalismen som tværreligiøst fænomen. Vi undersøger den muslimske fundamentalismes tidlige historie med fokus på det muslimske broderskab, og arbejder os frem mod nyfundamentalismen med al-qaeda som eksempel. Forløbet afsluttes med en prøve.

Grundbogsmateriale:
Følner, Hanne: Fundamentalisme i kristendom og islam. Systime 2009, s. 11-29, 109-154, 233-242

Tekster:
Tekst 16: Hassan al-Banna: Diagnosen og kuren
Tekst 17: Abu al-Ala Mawdudi: Teodemokrati
Tekst 19: Sayid Qutb: Islams opgave
Tekst 35: Berlingske 2007: Imam for Islamisk Trossamfund Mostafa Chendid
Tekst 39: Anthony Giddens: Fundamentalisme er tradition under belejring
Tekst 40: Michael Brooks: Fundamentalister er helt som os andre
Tekst 41: Olivier Roy: Nyfundamentalisme og globalisering
Tekst 42: Pernille Ammitzbøll: Radikal islam - en cool modkultur
Fatwa udstedt af Al-Qaeda 230298

Antal normalsider: ca. 70
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme 2h3gReB FN 2025

Forløbsbeskrivelse: introduktion til buddhismen, som STX-eleverne ikke havde arbejdet med tidligere, men HF-erne havde stiftet bekendtskab med i KS. Vi har fokuseret på med buddhismens formative og grundlæggende historie og dogmatik, ligheder og forskelle imellem Theravada og Mahayana, etik, ritualer, nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme, boddhisattvaer og Buddha-billeder. Endeligt arbejdede vi afslutningsvis med Vajrayana-buddhismens særtræk (tulkuer, lamaer, tantra, yab-yum, visualisering og yidam).  

Grundbogsmateriale:
Nielsen, Anders: Buddhisme - introduktion og tekster. Systime 2015, s. 13-77, 113-127

Tekster:
Uddrag af Buddhalegenden
Uddrag af Benares-prædikenen
Shantideva: Om en boddhisattvas livsform (8. årh.e.v.t) (s. 40 i grundbogen)
Geshe Pema Santen: Tålmodighed i forbindelse med udøvelse af dharma (2007) (s. 40 i grundbogen)
Atisha: "Lampen på vejen til opvågnen" (s. 41 i grundbogen)
SongChol: At lede efter vand i sandet (s. 42 i grundbogen)
"At give billedet kraft med Buddhas egenskaber (16. årh) (side 73 i grundbogen)

Film:
Antikkens store tænkere: Buddha / BBC
Det udvalgte barn / DR2

Ca. sideantal: 80
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Nordisk Religion 2h3gReB FN 2025

Forløbsbeskrivelse: koncentreret afslutningsforløb omhandlende nordisk religion. Det begrænsede kildegrundlag og generelle redegørelser for forestillingerne blandt nordboerne blev gennemgået indledningsvis, hvorefter vi har læst og arbejdet med primærkilderne sammen. Hovedvægten er blevet lagt på den nordiske mytologi, som den bliver præsenteret i Snorres Edda. Vi har fokuseret på mytebegrebet, antropogonien, eskatologien og gudeforestillingerne. Ift. den rituelle dimension har vi læst Ibn Fadlans og Adam af Bremens beskrivelser. Afslutningsvis har vi arbejdet med eksempler på senmoderne asatro med særligt fokus på blót-ritualet og diskussionen omkring hvorvidt asatro er en senmoderne konstruktion.

En del af timerne er også gået med vejledning ift. projektrapporten, og afslutningsvis præsentation af elevprojekterne.

Tekster:
Hartvig Larsen, Uffe: Vikingernes tro og tanke. Akademisk Forlag 2000, s. 2-5
Schjødt, Jens Peter: Det førkristne Norden, Spektrum, s. 37-51
Dagbladet Information 180420: "Moderne asatro har intet med vikinger at gøre. Kom med til jævndøgnsblot i Sønderjylland"
religion.dk: Hvad tror asatroende egentlig på
TV: Anne på Herrens Mark: Asatro / TV2 Lorry

Primærtekster:
Adam af Bremen om ofringerne i Uppsala
Ibn Fadlan om vikingernes skikke
Sturlason, Snorre: Edda, Gyldendal 2012, s. 33-61 og 84-91

Sideantal: ca. 70
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning