Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Bente Gade
|
Hold
|
2024 biB/v1 (2g biB/v1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skoven og biodiversitet
Skoven som økosystem
Stofkredsløb og energistrøm
Fotosyntesen biokemisk
Biotopundersøgelse (rapport), absorption og fotopigmenter (rapport), måling af primærproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
celler og celledelinger
Cellers opbygning
Celledelinger: mitose og meiose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den arbejdende krop
Lunger, blodkredsløb og muskler
Respirationen biokemisk
Muskelstyrke (rapport), blodtryksmålinger, 2 punkts test, Lungefunktionstest, peakflow
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik og genteknologi I
Mendels arvelove, genetik, PCR, elektroforese
Mord i provinsen (rapport), forsøg med majs og Mendels 1. og 2. lov.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Immunforsvar og virus
Immunforsvar - specifikt og uspecifikt, virologi, projekt om corona, allergi
Forsøg med Elisa
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Evolution
Evolution. Darwin og Wallace - The making of a Theory, blodtypebestemmelse, mitokondriel DNA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
kroppens signalveje og proteiner
Hormoner: forplantning, hormonregulering, prævention
Nerve: aktionspotentiale, nerveledningshastighed,
Proteiner: opbygning, fokus på enzymer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Genteknologi II
CRISPR og lidt om eDNA (foredrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mikrobiologi og antibiotika
Mikrobiologi, bakterier, forsøg med pGLO, genregulering, gensplejsning, antibiotika og antibiotikaresistens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587602",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587602",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587602"
}