Holdet 2h3g psB/v1 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Lasse Eberhard Iversen Meyer
Hold 2024 psB/v1 (2h3g psB/v1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb - Metode og menneskehjernen
Titel 2 Forløb 2 - Familien på godt og ondt
Titel 3 Forløb 3 - Arbejdsliv
Titel 4 Forløb 4 - Ekstreme fællesskaber
Titel 5 Forløb 5 - Skolebænken
Titel 6 Forløb 6 - Diagnosticering i dag
Titel 7 Forløb 7 - Feltstudie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb - Metode og menneskehjernen

Forløbsbeskrivelse:

I dette forløb har vi hovedsageligt haft fokus på metodebegreber med henblik på at kunne forholde os metodekritisk til de undersøgelser vi møder igennem skoleåret og anvende metodebegreber i vores analyse og kritik af de pågældende undersøgelser. Efterfølgende har vi haft en kort gennemgang af centrale hjernestrukturer som ligeledes anvendes i de efterfølgende undervisningsforløb. Afslutningsvis har vi ses en dokumentar, hvor vi har anvendt metodebegreber til at analysere og kritisere undersøgelsen, samt forholde os til resultaterne, og hvordan det hænger sammen med vores viden om hjernen



Undervisningsmateriale:

Tekster:

’Videnskabsteori og metode’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 3), s. 24 + s. 29-32 + s. 40-44 + s. 50-52 + s. 54. Systime, 2018. (ca. 14 sider)

’Neuropsykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 14), s. 244-247. Systime, 2018. (ca. 4 sider)


Filmklip:

Dokumentar ”Vold på hjernen”. 43 minuntter (ca. 6 sider).


Artikler og andet kort tekst:

”Din hjerne ændrer sig hele tiden” (ca, 1 side)


I alt ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - Familien på godt og ondt

Forløbsbeskrivelse:

Dette forløb tager udgangspunkt i udviklingspsykologien, hvor vi indledningsvis har fokuseret på barnets opvækst og udvikling, hvor vi har været igennem John Bowlbys tilknytningsteori samt Mary Ainsworths tilknytningstyper, Daniel Sterns udviklingsteori og Susan Harts teori om den treenige hjerne, som ligeledes giver indblik i hjernens udvikling i relation til den sociale udvikling. Herefter har vi haft fokus på, hvilken betydning fravær af omsorg og omsorgssvigt kan have for udviklingen, hvor vi har læst om tilknytningsforstyrrelser, separationsreaktioner, typer af omsorgssvigt samt reaktioner herpå, og risiko- og resiliensfaktorer. Afslutningsvis har vi kigget på familien i det senmoderne samfund i form af opdragelsesstile, konflikter og deres betydning for barnets udvikling.



Undervisningsmateriale:

Tekster:

’Den treenige hjerne’ Susan Hart: Neuroaffektiv udvikling (kapitel 2) s. 23-37. (ca. 15 sider)

’Videnskabsteori og metode’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 3), s. 44-47. Systime, 2018. (ca. 4 sider)

’Udviklingspsykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 6), s. 85-106. Systime, 2018. (ca. 17 sider)

’Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 8), s. 117-121 + s. 125-136 Systime, 2018. (ca. 20 sider)

’Fire opdragelsesstile’ + ’Barnet i den senmoderne familie’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 10), s. 160-164. Systime, 2018. (ca. 5 sider)

’Konflikter’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 20), s. 358-362. Systime, 2018. (ca. 5 sider)


Filmklip:

’Fremmedsituationstesten’. 7 minutter (ca. 1 side)
https://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk&t=383s  

’Den visuelle kløft’. 3 minutter (ca. 1 side)
https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA  

’Still face-experiment’. 3 minutter. (ca. 1 side)
https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg  

’En massemorders sind’ om arv og miljø (fra 7.55 til 14.49). Miles O’Brien. 2013 (ca, 2 sider)

’Klog på konflikter’. 8 minutter. (ca. 1 side)

Klog på konflikter - konflikttrappens syv trin - YouTube

’Stop nu krigen mor og far’. 20 minutter. (ca. 3 sider)



Artikler og andet kort tekst:

’Børn fra trange kår styrer følelserne dårligere som voksne’ (ca. 2 sider).

’Børn jeg ikke kan glemme’ (ca. 2 sider)

’Drengen uden blå mærker’ (ca. 3 sider)

’Mikkels første skoledag (ca. 1 side)

‘Børn tager skade, når forældre skændes’ Center for børneliv, 2017 (ca. 3 sider)


I alt ca. 86 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Arbejdsliv

I dette forløb har vi haft fokus på begreber som ses relevante i forbindelse med arbejdslivet, hvor vi indledningsvist har kigget på personlighedstræk ud fra The Big Five og Høgh-Olesens teori om det optimale stimulationsniveau hos hhv. den risikovillige og forsigtige type, samt forskellige strategier til at søge stimulation. Dernæst har vi været igennem motivation med udgangspunkt i Ryan & Decis selvbestemmelsesteori og Maslows behovspyramide med udgangspunkt i selvrealiseringen. Herefter har vi kigget på kommunikation både verbalt og nonverbalt samt selvfremstilling ud fra Amy Cuddys undersøgelse vedrørende power posing. Desuden har vi kigget på forskellige roller på arbejdspladsen med særligt fokus på uformelle roller, hvorefter vi afslutningsvist har fokuseret på stress og coping med henblik på at kunne kortlægge, hvilke faktorer, der kan føre til stress, samt hvordan man kan undgå eller reducere oplevelsen af stress.  


Undervisningsmateriale:

Tekster:

- ’Begreber og fortolkning’ Paul T. Costa og Robert  McCrae: NEO PI-R Manual – klinisk, s 23-27. Hogrefe Psykologisk Forlag, 2004. (ca. 5 sider)
https://vucviborg.sharepoint.com/:b:/s/Hold/vDh1PsB2018_19_70WRV/EfJT8vgxXhxLrk_0eKmbNYsBcCHk3vG_bpJ_oNrbFjxhiw

- ’Mærkelige menneske’ Henrik Høgh-Olesen s. 165-167 + s. 169-172 + s. 175-177 + s. 179-182. Plurafutura. 2016. (ca. 14 sider)

- ’Personlighedspsykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 18), s. 310-311. Systime, 2018. (ca. 2 sider)

- ’Kommunikation’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 20), s. 345-352. Systime, 2018. (ca. 8 sider)

- ’Selvbestemmelsesteori’ Ryan og Deci. Uddrag fra ’Psykologiens veje ibog’. (ca. 2 sider)

- ’Socialpsykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 21), s. 396-405. Systime, 2018. (ca. 10 sider)

- ’Amy Cuddys eksperiment’ Flemming Ravn og Troels Wolf: Fra Celle til Selfie s. 166-169. (ca. 4 sider)

- ’Stress og coping’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 23), s. 439-449 + s. 455-457. Systime, 2018. (ca. 14 sider)

- ’Neuropsykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 14), s. 244-246. Systime, 2018. (ca. 3 sider)

Filmklip:

- ‘How Stress Affects Your Brain – Madhumita Murgia. 2015 (ca. 4 min)
How stress affects your brain - Madhumita Murgia

- ‘Fældet af stress’. TV2. 2015 (ca. 41 min)

Artikler og andet kort tekst:

- Uddrag fra ’Tobias Rahim: Jeg vil gerne claime den bløde etniske mand’. Information. 2020. (ca. 1 side)

- Case: ’Kommunikation og konflikter på arbejdspladsen’ (ca. 1 side)

- 'Sådan øger du dine medarbejderes motivation’ Christian Staal. 2018. (ca. 3 sider)

- Uddrag af ’Barndommens svigt kan spores i hjernen’ Maja Funch. 2017 (ca. 1 side)

- ’Kaj gik ned med stress’ Axel Pihl-Andersen. Jyllandsposten. 2017 (ca. 2 sider)

- ’Ny stor undersøgelse om arbejdsmiljø: Stress-epidemien slår rødder’ Detoffentlige.dk (ca. 1 side)

- Uddrag fra undersøgelsen: ’Hvordan bruger danskerne tiden?’ (ca. 1 side)

I alt ca. 72 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 - Ekstreme fællesskaber

Dette forløb tager udgangspunkt i social- og evolutionspsykologien, hvor vi hovedsageligt har fokuseret på gruppers påvirkning og indflydelse på mennesket adfærd samt søgen efter identitet. For at kunne besvare dette har vi indledningsvist haft fokus på definitioner af grupper, og hvordan disse kan påvirke individet gennem konformitet, gruppetænkning og gruppepolarisering, hvor blandt andet Aschs stregforsøg og røgforsøget er blevet gennemgået. I forlængelse af dette har vi også haft fokus på intergruppekonflikter både ud fra Muzafer Sherifs realistiske konflikt teori og Robbers Cave-eksperimentet og Henri Tajfels minimalgruppeeksperiment og den sociale identitetsteori. Her har vi også kigget på identiteten som et refleksivt projekt ud fra Anthony Giddens perspektiver på det senmoderne samfund, som dernæst har ført os ind i, hvordan og hvorfor mennesker lader sig radikalisere og dermed tilslutte sig radikaliserede gruppers holdninger og adfærd. Afslutningsvist har vi kigget på perception i forhold til Top-down og Bottum-up processer og forsøgt at drage paralleller til assimilation og akkomodation, samt etnocentrisme og stereotypisering.


Undervisningsmateriale:

Tekster:

- ’Socialpsykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 21), s. 375-386 + s. 391-395. Systime, 2018. (ca. 17 sider)

- ’Kulturmøder og kulturforskelle’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 22), s. 422 + 426-429, Systime, 2018. (ca. 5 sider)

- ’Ungdom og senmodernitet’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 19), s. 328-3296 Systime, 2018. (ca. 2 sider)

- ’Anthony Giddens: Refleksiv selvidentitet’ Flemming Ravn og Troels Wolf: Fra celle til selfie (kapitel 3) s. 103-107. (ca. 5 sider)

- ’Ondskab’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 24), s. 470-477 Systime, 2018. (ca. 8 sider)

- ’Radikalisering og terrorisme’ Flemming Ravn og Troels Wolf: Fra celle til selfie (kapitel 5) s. 207-210. (ca. 5 sider)

- ’Perception’ + ’Social perception’ + ’Stereotyper’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 11), s. 180-182 + s. 183 + s. 186-188, Systime, 2018. (ca. 7 sider)


Filmklip:

- Uddrag af ’Hjernevask – Flokdyr eller egotripper?’ Dokumentarfilm, (Røgforsøget). 7 minutter. DR 2013. (ca. 1 side)

- Uddrag af ’Forenet med fjenden’ (Nationalister og indvandrere). Kanal 5 2018. 11 minutter (ca. 3 sider)

- Uddrag af ’Lydighedens dilemma’ Poul Martinsen m.fl.:dokumentarfilm. 21 minutter. DR 1978. (ca. 5 sider)

- ’Stanford fængselseksperiment’ Dokumentar. 14 minutter. Youtube. (ca. 3 sider)


Artikler og andet kort tekst:

- Uddrag fra Rapporten: ’Veje ind og ud af Rockermiljøer’ (ca. 1 side)

- ’En frafalden islamists bekendelser’ Kristeligt dagblad, 2014. (ca. 2 sider)

- ’Lokkes af terrorgrupper: Derfor blev tre unge mænd jihadister’ (ca. 2 sider)

- ’Sådan var min vej ind og ud af radikalisering’ Politiken, 2015 (ca. 4 sider)

- ’Ung muslim: Højrefløjen radikaliserer mig’ (ca. 2 sider)

- ’Bag om undersøgelsen af vælgernes holdning til muslimske indvandrere’ (ca. 3 sider)


I alt ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 - Skolebænken

I dette forløb har vi beskæftiget os med forskellige psykologiske teorier vedrørende læring samt forskellige psykologiske perspektiver på, hvordan læring opstår.  
Forløbet indledes med en gennemgang af behaviorismen, herunder Watson, Thorndike og Skinner, og dens perspektiver på hvordan læring opstår gennem klassisk betingning, trial and error og operant betingning. Herefter inddrages Wolfgang Köhler og Bandura som kritik af behaviorismen og som nye perspektiver på hvordan vi lærer både gennem kognitiv tænkning og i sociale relationer. I forlængelse af dette præsenteres hukommelsens mange inddelinger, opmærksomhed, forskellige vidensformer og Vygotskys nærmeste udviklingszone. Som afslutning på forløbet introduceres eleverne for mobning som psykologisk fænomen, inden de med afsætning i alle gennemførte undervisningsforløb finder psykologiske teorier, der kan bidrage til at forklare, hvorfor mobning opstår.


Undervisningsmateriale:

Tekster:

- ’Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 9), s. 137-146 + s. 147-154. Systime, 2018. (ca. 18 sider)

- ’Kognitiv Psykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 11), s. 167-172 + s. 176-179 + s. 189-199. Systime, 2018. (ca. 21 sider)

- ’Viden, læring og undervisning’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 13), s. 227-230 + s. 232-234. Systime, 2018. (ca. 7 sider)

- ’Mindsetbaseret undervisning ’ Kortnum, Nielsen & Videsen, s. 9-38. Dansk psykologisk forlag, 2014. (ca. 29 sider)
https://drive.google.com/open?id=1TYTj4sQgu4if3qWwtSXoWVpFMXDsjMNC

- ’Nye øjne på mobning’ Mathilde Weirsøe og Camilla Mehlsen: DPU.dk, s. 12-17, 2009. (ca. 6 sider)
udgivelser_asterisk_asterisk-nrx2e-46-april-2009_20090416122705_asterisk_46-12-17.pdf (au.dk)

- ’Hellere lide i fællesskabet end stå udenfor’ Claus Holm: DPU.dk, s.18-20, 2009. (ca. 3 sider)
udgivelser_asterisk_asterisk-nrx2e-46-april-2009_20090416132601_asterisk_46-18-20.pdf (au.dk)

- ’Socialpsykologi’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 21), s. 375-386 + s. 391-395. Systime, 2018. (ca. 17 sider)

Filmklip:

- Uddrag fra ’Stormester’ sæson 3 (Undskyld Mark). 7 minutter. TV2, 2019. (ca. 1 side)

Artikler og andet kort tekst:

- ’Forsøg: Gymnasieelever under i folkeskolen’ 2019. (ca. 1 side)

- ’Ordblinde Tony følte sig dum’ (ca. 1 side)

- Case: ’Lise på Hellum skole’ (ca. 1 side)

- Case: ’Min skoletid’ (ca. 1 side)

- ”Pisk eller gulerod: Hvordan bliver eleverne i folkeskolen dygtigere?”, TV2.dk, 2016 (ca. 1 side)

- ”Sidste års prisvinder: Elever lærer bedst, når de lærer af hinanden”, Britt Christensen, Politiken, 2016 (ca. 2 sider)

- ”Skærme tager elevernes opmærksomhed – og det sker helt ubevidst” af Jesper Aagaard, 2019, Videnskab.dk (ca. 2 sider)

- ”Hvad er og hvad måler PISA?”, videnomlæsning.dk, 2016 (ca. 1 sider)


I alt ca. 106 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skolebænken 18-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6 - Diagnosticering i dag

I dette forløb har vi indledningsvist forholdt os til, hvordan vi oplever diagnosticeringstendenser i dag, og med udgangspunkt i statistikker om der viser en stigende udvikling i antallet af diagnosticerede har vi diskuteret mulige forklaringer herpå. Dernæst har vi gennemgået kendetegn for diverse diagnoser, heriblandt angst, OCD, ASF og psykoser. Derudover har vi også forholdt os til den kognitive diamant og klinisk psykologi samt adfærdsterapi og kognitive med reference til behaviorismen. Afslutningsvis har vi beskæftiget os med et perspektiv, der forholder sig kritisk til den øgede udvikling af diagnosticeringer med udgangspunkt i Svend Brinkmann.



Undervisningsmateriale:

Tekster:

- Kapitel 18: ’OCD’ fra ’Grundbog i psykiatri’ side 409 til 412. Erik Simonsen og Bo Møhl. HR, 2017 (4 sider)
Kapitel 18 OCD (teskt 1).pdf 

- ’Pavlov og den klassiske betingning’ + ’Watsons behaviorisme’ + ’Thorndike, Skinne og den operante betingning’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 9), s. 137-146. Systime, 2018. (10 sider)

- ’Adfærdsterapi’ + ’Den kognitive terapi’ + Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 9 + 11) , s. 146-147 + s. 199-204. Systime, 2018. (8 sider)

- ’Klinisk Psykologi’ + ’Nervøse tilstande’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (E-bog kapitel 30) (ca. 2 sider)

- ’Angstens bestanddele’ + ’Fobiske angsttilstande’ + ’Panikangst’ + ’Generaliseret angst’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (E-bog kapitel 30) (ca. 7 sider)

- Autisme - Forstyrrelse af mentaliseringsevne (Theory of mind) (3 sider)
Autisme - Forstyrrelse af mentaliseringsevne (Theory of mind) (teskt 2).docx 

- Kapitel 15: ’Akutte psykoser’ fra ’Grundbog i psykiatri’ side 325 til 330. Erik Simonsen og Bo Møhl. HR, 2017 (6 sider)


Filmklip:  

- ‘Sally-Anne testen’ (1 side)
Sally Anne Test..mpg - YouTube

- ’De skjulte talenter’ Afsnit 1 (om Louise) DR-dokumentar om ASF, 2021 (5 sider)
https://drive.google.com/file/d/1U8KNGCb0-nCYDoJLarmNguSbeG_aKFN1/view?usp=sharing

- ’Sundhedsmagasinet – Styret af tvangstanker’ episode 15 DR-dokumentar, 2019 (5 sider)
https://drive.google.com/file/d/1tyKCrhCr7PP6AFpvcot777z6CI8uNPlX/view?usp=sharing

- Stress-sårbarhedsmodellen (1 side)
Stress-sårbarhedsmodellen - YouTube

- ’Styret af stemmer’ episode 1. DRTV, 2020 (7 sider)
Styret af stemmer: Sæson 1 – 1. episode | Se online her | DRTV

- ’Sindssygehospitalet’ (afsnit 1) om psykose (7 sider)
https://drive.google.com/file/d/1E11elKPC25eR3TiAvfOtDJRsugP0tGxy/view?usp=sharing

- Svend Brinkmann ”Diagnosen som at blive sat i bås” (1 side)
Diagnosen som at blive sat i bås.mp4 - Google Drev

- Svend Brinkmann ”Har vi fået en kultur, der gør raske mennesker syge?” (1 side)
https://drive.google.com/file/d/16O_jokdOagB2xp2N-rtUCpjUlRZ_tGYC/view?usp=sharing

- Svend Brinkmann ”Normalitet og diagnosticering” (1 side)
Normalitet og diagnosticering.mp4 - Google Drev


Artikler og andet kort tekst:

- ”Opråb fra sociolog: Vi har udviklet et samfund, der skaber depression og angst”. (2 sider)


I alt ca. 71 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forløb 6 - Diagnosticering i dag 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7 - Feltstudie

I dette forløb er eleverne blevet ansvarlige for at lave et feltstudie, hvor de enten undersøger et selvvalgt emne ved enten at skabe sin egen undersøgelse eller genskabe en allerede eksisterende undersøgelse. Forløbet begynder med en præsentation af rammerne for forløbet efterfulgt af en kort gennemgang af metodeteorien og -begreberne fra introduktionsmodulet med formålet om at disse skal inddrages i metodiske overvejelser undervejs i processen. Dernæst inddeles klassen i grupper, hvor de enkelte grupper først skal blive enige om, hvad de vil undersøge, samt hvordan de vil undersøge det selvvalgte emne. Når dette er valgt gives der tid til at udføre undersøgelsen og udarbejde en rapport, som grupperne afslutningsvist afleverer og præsentere for hinanden i grupper.

Undervisningsmateriale:

Tekster:

- ’Videnskabsteori og metode’ Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (kapitel 3), s. 24 + s. 29-32 + s. 40-44 + s. 50-52 + s. 54. Systime, 2018. (ca. 14 sider)

ca. 14 sider i alt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer