Holdet 3g saB/v1 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Kirsten Krehan
Hold 2024 saB/v1 (3g saB/v1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor bliver unge kriminelle?
Titel 2 En syg forskel om ulighed i sundhed
Titel 3 Hvem bliver USA´s næste præsident?
Titel 4 Har vi råd til vores velfærdsmodel?
Titel 5 Kan SVM-regeringen genvinde de tabte vælgere?
Titel 6 Fri eller fortabt? Socialisering i det senmoderne
Titel 7 Hvornår er man integreret i det danske samfund?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor bliver unge kriminelle?

I forløbet fokuseres der på ungdomskriminaliteten, hvor der vil blive arbejdet med statistisk materiale (hvordan læses en tabel, og hvordan findes der mønstre?). Hertil kobles en skriftlig opgave.
Der arbejdes med kriminalitetsteoretikere som Sutherland, Merton, Hirschi og der arbejdes desuden med Honneths teori om anerkendelse. Teorierne anvendes på forskellige cases og i underemnet "den svenske bandekrig" . Emnet afrundes med spørgsmålet "hvorfor straffer vi" og det danske retssystem, hvor der er fokus på argumenter for og imod hårde straffe.
Derudover har holdet været i Kolding Byret den 2.9.24.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 26-08-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 En syg forskel om ulighed i sundhed

Som introduktion til forløbet ses DR1-dokumentaren "en syg forskel", afsnit 1 og suppleres med DR21 søndag - "en syg forskel 7 år efter"
De to udsendelser fungerer som supplerende stof eller som cases til kernestoffet, som omfatter følgende:
Bourdieus teori om kapitaler, begrebet ressource-beholdere, Bernsteins teori om enkel og udvidet sprogkode, social arv om mønsterbrydere, Rawls teori om retfærdighed, repetition af de politiske ideologier og velfærdsmodeller (fra 1g) med fokus på begreberne formel lighed, chancelighed og resultatlighed samt fattigdomsdefinitioner.
Der kobles statistisk materiale om uddannelse og sundhed, regeringens udspil til sundhedsreform.
Forløbet afrundes med artikler med forskelligt fokus som mænds sundhed, jagten efter den perfekte krop og indvandrere og sundhed.
I skriftlighed trænes diskussion-genren
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvem bliver USA´s næste præsident?

Grundet det amerikanske præsidentvalg arbejdes med det politiske system i USA.
I forløbet vil der være fokus på det amerikanske valgsystem, partisystemet, teorier om vælgeradfærd samt valgkampagner fra de to partier. Der arbejdes med forskellige vælgergrupper og det øgede polarisering i amerikansk politik. Forløbet afrundes med fokus på fattigdom og racisme i USA.
Der tages udgangspunkt i kernestoffet i Brøndum/Rasmussen: USA´s udfordringer, 4. udgave, som supplerede med Horisont-udsendelse og DR-podcasts.
I forløbet indgår også et oplæg om den amerikanske valgkamp for alle elever på samfundsfag A og B.
Desuden afholdes der på skolen amerikansk valgaften, hvor eleverne deltager i forskellige workshops.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2 (diskussion) 22-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Har vi råd til vores velfærdsmodel?

Emnet ligger i forlængelse af det amerikanske valg og tager udgangspunkt i, hvordan øget protektionisme vil påvirke dansk økonomi og det økonomiske kredsløb.
Der repeteres begreber fra økonomiforløbet på samfundsfag C, og der arbejdes med følgende begreber: Markedsmekanismen, de økonomiske mål, økonomiske politik (finans- og pengepolitik samt struktur- og arbejdsmarkedspolitik). Eleverne producerer i grupper korte video, hvor de forklarer markedsmekanismen.
Den anden del af forløbet har fokus på velfærdsstatens udfordringer samt løsninger herpå. Der arbejdes med velfærdsmodellerne, fortrinsvis den universelle og den residuale model.
Forløbet afrundes med synopsis-træning, hvor eleverne får udleveret et eksamenssæt, og trænes i at formulere problemstillinger, skrive en synopsis samt fremlægge i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kan SVM-regeringen genvinde de tabte vælgere?

Forløbet tager udgangspunkt i de aktuelle meningsmålinger (december 24) for de tre regeringspartier, hvor der også vil indgå vælgervandringer.
Herefter vil der være fokus på:
1) vælgerne (teorier om vælgeradfærd - delvis repetition fra USA-forløbet), class-og issuevoting, værdi- og fordelingspolitik, Ingleharts teori om postmaterielle værdier samt Minerva-modellen
2) partierne (forskellige partyper, teorier om partiadfærd - Kaare Strøm og Molins model)
Der supplerede med artikler med fokus på regeringens politik og reformer og intern uenighed.
Emnet afrundes med en diskussion af, hvad regeringen kan gøre for at genvinde de tabte vælgere samt synopsistræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fri eller fortabt? Socialisering i det senmoderne

Med udgangspunkt i TV2-dokumentaren "En presset ungdom", afsnit 1 arbejdes der med de sociologiske grundbegreber for at forklare årsagerne til unges mistrivsel. Forklaringer anskues desuden ud fra aktør-struktur-perspektivet.
Der arbejdes med følgende sociologiske teoretikere: Ehrenberg (selvets udmattelse), Giddens, Ziehe, Honneth (som der også er blevet arbejdet med under kriminalitetsforløbet) Rosa og Goffman. Desuden er der fokus på familiens betydning og på forskellige familietyper. I den forbindelse ses et afsnit i DR-dokumentaren "Far, far & børn".
Temaet afrundes med fokus på forandrede kønsrolle og hvordan SoMe påvirker børn og unges opfattelser af kønsroller. I den forbindelse arbejdes der med begrebet manosfære.
Forløbet afsluttes med et eksamenssæt, hvor eleverne enten individuelt eller i grupper udarbejder en synopsis, som fremlægges mundtligt.
Derudover trænes eleverne i at søge på infomedia for at findes supplerende materiale til SRP og i forhold til synopsis.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dagens nyhed 19-03-2025
Synopsis 3 05-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hvornår er man integreret i det danske samfund?

Forløbet om integration opgives ikke til eksamen, idet det kun omfatter 4 moduler. Eleverne arbejder med det første kapitel til en temabog om integration, hvor de giver respons på kapitlets indhold. Der afprøves forskellige tilgange og artikler om emnet, hvor eleverne skal anvendes sociologiske begreber som dobbeltsocialisering, jeg- og vi-kultur samt Hylland-Eriksons tre identitetsvalg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer