Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Kirsten Krehan
|
Hold
|
2024 saB/v1 (3g saB/v1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvorfor bliver unge kriminelle?
I forløbet fokuseres der på ungdomskriminaliteten, hvor der vil blive arbejdet med statistisk materiale (hvordan læses en tabel, og hvordan findes der mønstre?). Hertil kobles en skriftlig opgave.
Der arbejdes med kriminalitetsteoretikere som Sutherland, Merton, Hirschi og der arbejdes desuden med Honneths teori om anerkendelse. Teorierne anvendes på forskellige cases og i underemnet "den svenske bandekrig" . Emnet afrundes med spørgsmålet "hvorfor straffer vi" og det danske retssystem, hvor der er fokus på argumenter for og imod hårde straffe.
Derudover har holdet været i Kolding Byret den 2.9.24.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1
|
26-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
En syg forskel om ulighed i sundhed
Som introduktion til forløbet ses DR1-dokumentaren "en syg forskel", afsnit 1 og suppleres med DR21 søndag - "en syg forskel 7 år efter"
De to udsendelser fungerer som supplerende stof eller som cases til kernestoffet, som omfatter følgende:
Bourdieus teori om kapitaler, begrebet ressource-beholdere, Bernsteins teori om enkel og udvidet sprogkode, social arv om mønsterbrydere, Rawls teori om retfærdighed, repetition af de politiske ideologier og velfærdsmodeller (fra 1g) med fokus på begreberne formel lighed, chancelighed og resultatlighed samt fattigdomsdefinitioner.
Der kobles statistisk materiale om uddannelse og sundhed, regeringens udspil til sundhedsreform.
Forløbet afrundes med artikler med forskelligt fokus som mænds sundhed, jagten efter den perfekte krop og indvandrere og sundhed.
I skriftlighed trænes diskussion-genren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvem bliver USA´s næste præsident?
Grundet det amerikanske præsidentvalg arbejdes med det politiske system i USA.
I forløbet vil der være fokus på det amerikanske valgsystem, partisystemet, teorier om vælgeradfærd samt valgkampagner fra de to partier. Der arbejdes med forskellige vælgergrupper og det øgede polarisering i amerikansk politik. Forløbet afrundes med fokus på fattigdom og racisme i USA.
Der tages udgangspunkt i kernestoffet i Brøndum/Rasmussen: USA´s udfordringer, 4. udgave, som supplerede med Horisont-udsendelse og DR-podcasts.
I forløbet indgår også et oplæg om den amerikanske valgkamp for alle elever på samfundsfag A og B.
Desuden afholdes der på skolen amerikansk valgaften, hvor eleverne deltager i forskellige workshops.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2 (diskussion)
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Har vi råd til vores velfærdsmodel?
Emnet ligger i forlængelse af det amerikanske valg og tager udgangspunkt i, hvordan øget protektionisme vil påvirke dansk økonomi og det økonomiske kredsløb.
Der repeteres begreber fra økonomiforløbet på samfundsfag C, og der arbejdes med følgende begreber: Markedsmekanismen, de økonomiske mål, økonomiske politik (finans- og pengepolitik samt struktur- og arbejdsmarkedspolitik). Eleverne producerer i grupper korte video, hvor de forklarer markedsmekanismen.
Den anden del af forløbet har fokus på velfærdsstatens udfordringer samt løsninger herpå. Der arbejdes med velfærdsmodellerne, fortrinsvis den universelle og den residuale model.
Forløbet afrundes med synopsis-træning, hvor eleverne får udleveret et eksamenssæt, og trænes i at formulere problemstillinger, skrive en synopsis samt fremlægge i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kan SVM-regeringen genvinde de tabte vælgere?
Forløbet tager udgangspunkt i de aktuelle meningsmålinger (december 24) for de tre regeringspartier, hvor der også vil indgå vælgervandringer.
Herefter vil der være fokus på:
1) vælgerne (teorier om vælgeradfærd - delvis repetition fra USA-forløbet), class-og issuevoting, værdi- og fordelingspolitik, Ingleharts teori om postmaterielle værdier samt Minerva-modellen
2) partierne (forskellige partyper, teorier om partiadfærd - Kaare Strøm og Molins model)
Der supplerede med artikler med fokus på regeringens politik og reformer og intern uenighed.
Emnet afrundes med en diskussion af, hvad regeringen kan gøre for at genvinde de tabte vælgere samt synopsistræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fri eller fortabt? Socialisering i det senmoderne
Med udgangspunkt i TV2-dokumentaren "En presset ungdom", afsnit 1 arbejdes der med de sociologiske grundbegreber for at forklare årsagerne til unges mistrivsel. Forklaringer anskues desuden ud fra aktør-struktur-perspektivet.
Der arbejdes med følgende sociologiske teoretikere: Ehrenberg (selvets udmattelse), Giddens, Ziehe, Honneth (som der også er blevet arbejdet med under kriminalitetsforløbet) Rosa og Goffman. Desuden er der fokus på familiens betydning og på forskellige familietyper. I den forbindelse ses et afsnit i DR-dokumentaren "Far, far & børn".
Temaet afrundes med fokus på forandrede kønsrolle og hvordan SoMe påvirker børn og unges opfattelser af kønsroller. I den forbindelse arbejdes der med begrebet manosfære.
Forløbet afsluttes med et eksamenssæt, hvor eleverne enten individuelt eller i grupper udarbejder en synopsis, som fremlægges mundtligt.
Derudover trænes eleverne i at søge på infomedia for at findes supplerende materiale til SRP og i forhold til synopsis.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal være klar med en problemformulering til jeres synopsis. Der er følgende grupper denne gang: 1. Caroline og Salma, 2. Hanifa og Natalia, 3. Aya, Sakiya og Israa. 4. Malou og 5. Julia og Nathali
-
I skal læse om Ehrenbergs teori og undersøgelsen fra SDU.
-
Læs siderne 1-4 i vedhæftede dokument, som er et uddrag fra Hansen Thorndal: Sociologiens kernestof Morten Hansen Thorndal Sociologiens kernestof siderne 12-24.docx
-
I skal fremlægge jeres synopsis. Der er følgende grupper: 1) Aya, Israa og Sakiya. 2) Hanifa og Natalia 3) Caroline og Salma 4) Malou 5) Nathalia og Julia
-
Fremlæggelser af synopsis: Malou, Julia og Nathali, Hanifa og Natalia. I fremlægger for mig, mens resten af klassen arbejder med sociologiens grundbegreber.
-
Samf. på B; sider: 31-36
Oliver Boserup Skov m.fl.
-
I skal læse om Honneths teori om anerkendelse, som vi har gennemgået under kriminalitetsforløbet. Mange af jer kan bruge Honneths teori i jeres SRP, så derfor tager vi den lige igen. I skal læse om Honneth samt besvare fokusspørgsmålene, som skal bes
-
Sociologiens kernestof; sider: 104-110
Morten Hansen Thorndal, forlaget columbus 2021
-
Materiale til lektion 5 Sociologiens kernestof siderne 104-110.docx
-
I skal læse om Rosas teori om accelerationssamfundet, som vi har arbejdet med i 1g, men dette uddrag er langt mere uddybende.
-
I skal have læst bilagene til den næste synopsis-aflevering Synopsisaflevering til emnet fri eller fortabt.docx
-
I skal læse to artikler, som er lidt lange men meget interessante. Politiken 22.4.25 Er det bare os eller er pigerne.pdf Politiken Vi sendte '16-årige Mikkel'.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dagens nyhed
|
19-03-2025
|
Synopsis 3
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hvornår er man integreret i det danske samfund?
Forløbet om integration opgives ikke til eksamen, idet det kun omfatter 4 moduler. Eleverne arbejder med det første kapitel til en temabog om integration, hvor de giver respons på kapitlets indhold. Der afprøves forskellige tilgange og artikler om emnet, hvor eleverne skal anvendes sociologiske begreber som dobbeltsocialisering, jeg- og vi-kultur samt Hylland-Eriksons tre identitetsvalg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587708",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587708",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587708"
}