Holdet 2h3g muB/v1 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Musik B
Lærer(e) Bo Skibelund
Hold 2024 muB/v1 (2h3g muB/v1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikteori og musikalsk analyse.
Titel 2 Forløb 1 Barok, Wienerklassisk og Romantik Eksamen
Titel 3 Sang og sammenspil og koncerter
Titel 4 Forløb 2 Musikprojekt elektronisk musik Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musikteori og musikalsk analyse.

Eleverne har arbejdet med musikteori - noder - intervaller -skalaer og harmonisk analyse -  ud fra bogen "Nøgle til musikken -grundlæggende musikteori" af Johannes Grønager., Systime 2000: side 7 - 68
Holdet har også læst afsnit om melodianalyse  fra hjemmesiden https://www.musikipedia.dk/stikord-til-musikanalyse om afsnittene "stikord til musikanalyse" og "melodisk analyse"
I forbindelse med dette teoretiske arbejde har eleverne sunget og analyseret en række sange melodisk og harmonisk gennem skoleåret fra WH1 - WH5
I forbindelse med det grundlæggende musikteoretisk arbejde har eleverne brugt nodeprogrammet Musescore til enkle nodeøvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1 Barok, Wienerklassisk og Romantik Eksamen

Holdet har arbejdet med den klassiske musik som første emne og her beskæftiget sig med Barok, Wiener klassik og Romantik.
Holdet har analyseret :                                                                                                                         1) G.F Händel   - "For unto us a child is born" fra "Messias";
2) Wolfgang A. Mozart  - Klaverkoncert nr 23 i A , I sats
3) Derudover har holdet i analyseret Schuberts Lied "Frühlingstraum" fra "Winterreise"

Holdet har set følgende videoer fra YouTube: "What is a fugue?" https://www.youtube.com/watch?v=vAFETgpt9PA
"What is an ostinato" : https://www.youtube.com/watch?v=vAFETgpt9PA
"Paganinis Violin - 1706 -Guarneri" https://www.youtube.com/watch?v=6ykJ-o2oTmM
Holdet har i forbindelse med det musikhistoriske arbejdet sunget "Flow my tears" af John Dowland  og prøvet kræfter med koret i  indledningen til "For unto us a child is born"
Eleverne har læst følgende afsnit fra bogen Træk af den vestlige verdens musik - Fra gregoriansk sang til rock - Edition Wilhelm Hansen 1979 om de tre perioder: Barokken: s 66 - 81; Wienerklassikken: s 110 - 128; Romantikken: 151 - 165.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sang og sammenspil og koncerter

Holdet har gennem de to semestre sunget en lang række danske og udenlandske sange:
Frihedens lysdøgn - Anne Vad, Julie Maria, Nikolaj Busk
Let it Be -  Lennon/McCartney
With a little help from my friends  -Lennon/McCartney
Det levende ord - Mads Langer
Gi´ os lyset tilbage -Rasmus Skov Borring
Danse i måneskin - Frans Bak, Per Nielsen
Rør ved mig -Juan Carlos Calderon Victor Skaarup
Til havs med solfyllda segel - Stefan Forssén et al.
Smuk og dejlig - Anne Linnet
Undantag - Bo Kaspers Orkester
Hjem fra fabrikken - Andreas Odbjerg                                     
Kor og sammenspilsnumre:
"Dos palomas" Cubansk korsats af Electo Silva
"Let it grow" Eric Clapton SAB
"Like a mighty river" Martin Ahlfsen (SAB)
Holdet har spillet en lang række sammenspilsnumre og spillet for skolens elever adskillige gange.
"Dum for dig" Barbara Moleko
"Bad Guy" Billie Eilish
"Så længe jeg er sexy" Annika
" Jeg vil la' lyset brænde" Ray Dee Ohh
Holdet har deltaget i Operation Syng i efteråret 2024 i Esbjerg:
Syng selected"På Kanten af Ingenting" (Arr. Morten Vinther og Line Groth)
PATINA: Flammer Rammer (Arr. Kirsten Bjerregaard)
Pil og Andreas odbjerg: Omvendt (Arr. Margrethe Debel)
Holdet har hørt en koncert med MGK-elever fra Kolding Kulturskole.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 2 Musikprojekt elektronisk musik Eksamen

Elektronisk musik

Som det andet musikemne har eleverne efter eget valg arbejdet med elektronisk musikproduktion og historie. Holdet har brugt programmet Reaper og også fået en introduktion til den digitale synthesizer Helm: https://tytel.org/helm/
eleverne har arbejdet enkeltvis med en række mindre opgaver, der tilsammen udgør det samlede projekt. De har 1) lavet 2 soundscapeøvelser med inspiration fra  fra Gert Uttenthals musikproduktionshjemmeside - http://muprod.pbworks.com/w/page/36744601/Musikalsk%20produktion%20p%C3%A5%2computer - .
2) eleverne har arbejdet med remix og lavet to remix af musikstykker efter eget valg.
3) Holdet har i en afsluttende opgave lavet et egentligt mix af et stykke popmusik efter eget valg hentet fra hjemmesiden: https://www.cambridge-mt.com/ms/mtk/
I forbindelse med arbejdet opgives følgende tekster til eksamen: Fra bogen "Musikproduktion og sound" , Simon Juul Hyldgaard, Karl Pedersen, Canta-libris, 2022,  afsnittet "Produktion" s 20 - 32, og afsnittet "Fra fonograf til laptop" s 33 - 66,
Fra e-bogen  "Musikalsk produktion", Lasse Nielsen, Marie Højlund, Systime 2013, opgives afsnit 4, Remix, afsnit 6 Reaper, afsnit 7.2 Analyse; afsnit 7.3 produktion.
Holdet har desuden set videoer på YouTube om brugen af programmet Reaper fx: 1)https://www.youtube.com/watch?v=1W8mJ0Y4z5Q
samt set flere videoer med Kenny Gioia:  fxhttps://www.youtube.com/watch?v=l87vi7mEQC0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer