Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Barbara Bilbrough Illum
|
Hold
|
2024 enA/v1 (3g enA/v1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Humor and irony
I dette forløb undersøger vi, hvordan humor og ironi bruges i forskellige former for tekster.
Video material:
Do You Speak English? - Big Train - BBC comedy
https://youtu.be/rxUm-2x-2dM?si=8y7_qih8h1BQhTO5
Rowan Atkinson - Interview with Elton John
https://youtu.be/Nl0HqlbX7dc?si=IFstssiL-c5iMuQ0
Women Can Make Anything An Insult. K-von - Full Special (0:00-3:30)
https://youtu.be/t_YyrMV7SuE?si=lwEkq4njx2jbCivk
Kia / Binky Dad - 2023 Super Bowl Commercial
https://youtu.be/DQFv76ovLpI?si=FzVN6j_1HbK7--8L
Literary texts:
Short story: Shirley Jackson: “Charles”
Poem: Roger McGough “Survivor”
Non-fiction:
Essay: Rhik Samadder: I’ve lost my conversational mojo
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2021/apr/17/lost-conversational-mojo-relearn-art-of-small-talk-rhik-samadder
Short film and series:
The White Lotus (season 1, episode 1 and 2)
D] Pixar - For The Birds | Original Movie from Pixar
Teori:
The Superiority theory
The Relief theory
The incongruity theory
Situational irony
Absurdity
Exaggeration
Contrast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Thrusters (Ida)
I dette forløb undersøges konspirationsteorier fra forskellige perspektiver. Forløbet er sammensat af teori og tekster fra: .....
Theory:
1. conspiracy theory- The difference between conspiracy and conspiracy theory + the definition of a "Truther"
2. Debunking
3. Cognitive bias, Connecting the Dots
4. Cognitive bias: Overcoming the monster
Texts:
TEDtalk/Birds aren’t free? How a Conspiracy Takes Flight
https://youtu.be/3VEkzweBJPM?si=L0Wq8-Q9c5BZ5v0K
+ transcript
Speech: Joseph McCarthy: Enemies from Within (1950)
Narrative nonfiction: The madness of David Shayler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Relationships - in a literary history perspective
I dette forløb undersøger vi litteratur med fokus på temaet "Relationships" med nedslag i den klassiske og moderne litteratur. Der er særligt fokus på, hvordan fortællere ændrer sig over tid.
Romeo and Julie, the Balcony scene
Shakespeare's sonnet 18
Taylor Swift: Gold Rush
Shakespeare: Sonnet 130
Charles Bukowski: Fire Station (poem)
Short story: "We do not deal in guilt or blame" (2019)
Short story: Jonot Diaz: How to date
O. Henry: The gift of the Magi (1905)
Novel: Jane Austen: Pride and prejudice, chapter 1 and 19’
Minimalism: Hemmingway: Hills like White Elephants
Theory:
1. Person narrator – “We do not deal in guilt or blame”
2nd person narrator (How to date…)
3rd person narrator (omniscient) – “The gift of the Magi” and “Pride and Prejudice”
3rd person implicit/observering narrator - "Hills Like White Elephants"
Situational irony – How to date…
Cosmic irony (“The gift of the Magi” and “Romeo and Juliet)
Classical poem vs modern poem (Sonnets vs. “Firestation”)
Classical short story vs modern short story (“The Gift of the Magi” vs. “How to date…”)
Style analysis – Shakespeare
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crime (værklæsning)
I dette forløb fokuserer vi på forskellige fremstillinger af forbrydelser med hovedvægten på "Rita Hayworth and Shawshank Redemption". Vi ser på, hvordan forbrydelse/straf kan påvirke mennesket og perspektiverer til Hamlet. Vi ser også på, hvad der kan anspore mennesker til at begå forbrydelser, herunder jalousi, hævn og et ønske om mere magt/velstand. I den forbindelse inddrages Iago's monologue (jalousi, hævn og bedrag/falskhed).
Steven King: Rita Hayworth and Shawshank Redemption
Film: The Shawshank Redemption
Shakespeare: Hamlet (Hamlet's To be or not to - monologue)
Shakespeare: Othello ( Iago's I am not who I am - monologue)
Modern drama: "Sweat", act one, scene one (moving on and forgiveness)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Identity
I dette forløb undersøge vi, hvordan forskellige identitetskonflikter fremstilles i forskellige genrer. Der er særlig vægt på non-fiction tekster og den nationale splittelse i USA:
Human interest article: Family Ties. Political Division.
Essay: Caroline Giuliani: Trump Took My Dad From Me. Please, Don't Let Him Take Our Country Too.
Memoir: J.D. Vance: Hillbilly Elegy, Chapter 15
Opinion Podcast: More Babies Aren't the Only Solution to Falling Birthrates
Speech: Joe Biden: Remarks by President Biden on the Continued Battle for the Soul of the Nation.
Short story: How to pronounce knife.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587870",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587870",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685587870"
}