Holdet 2gh3g deC/v1 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Dorthe Andersen
Hold 2024 deC/v1 (2g3g deC/v1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb i design C
Titel 2 Stilperioder
Titel 3 Et siddemøbel til et særligt formål
Titel 4 Keramik/ Flora Danica
Titel 5 Redesign et logo til virksomhed
Titel 6 Tiny House/ Arkitektur og fysiske omgivelser
Titel 7 Individuelt eksamensforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb i design C

Introduktionsforløb hvor eleverne orienteres om de tre gendstandsfelter: Produktdesign, kommunikationsdesign og arkitektur og fysiske omgivelser. Eleverne er på byvandring i Kolding og kigger på design.
Vi arbejder med problemstilingen - Hvad er godt design?
Gennemgang af Grundbegreberne: Form, funktion og æstetik. + øvelse med at anvende og analysere forskellige citronpressere.
Faglige ord: Geometrisk - organisk I Dynamisk - statisk I


Faglige mål
̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Litteratur:
Design C- Bogen Jesper Bek: side 73-74 og 78/ Form, funktion, kommunikation og æstetik
Design C- Bogen Jesper Bek: Minervamodellen: 74-75



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Stilperioder

Gennemgang af stilperioderne på klassen
Grundbog: Design og arkitektur og Design B bogen - stilperioder som PDF.

Historicismen: 1850-1900 s. 90-96 Historicismen og Art nouveau/ Jugendstil (Tegn en genstand fra perioden)

Modernismen: 1900- 1970: Tidlig modernismen: s. 97- 99 og Funktionalismen: s. 102- 110 Omvisning på KG

Popstilen s. 111- 116 ( Lav en collage med popstilen)

Postmodernismen/ Dekonstruktivisme og nymodernisme:  s. 118- 128 (
Eleverne designe tøj på modeller som er i postmoderne)

Design efter årtusindskiftet: Bæredygtighed, social ansvarlighed, fairtraide, nanoteknologi, miljø, up-cycling, eklektisme, pragmatisme.

Faglige mål:
̶ sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
̶ se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Et siddemøbel til et særligt formål

I dette forløb skal eleverne designe ét siddemøbel til et særligt formål. Det kan være til et sted, en bestemt funktion eller en person. De må selv bestemme hvilket siddemøbeltype de ønsker at designe, men de skal kunne redegøre for hvorfor møblet er udformet som det er, i forhold til det formål det skal have. De skal derfor definere hvor møblet skal stå, hvem der skal anvende det og hvordan møblet opfylder kravene til det.

Inden forløbet besøger vi Trapholt og ser på stole fra forskellige perioder + Omvisning i Arne Jakobsens hus.  

Dertil har vi arbejdet med forskellige visualiseringsmetoder, og skitseteknikker til idégenerering og origami foldeteknikker.

Projektet har skulle udmunde i en rumlig model / MockUp af deres færdige siddemøbel med en baggrund af de tiltænkte omgivelser.

BRIEF: I skal designe et siddemøbel til et særligt formål.
Det kan være til et bestemt sted, en bestemt funktion eller tiltænkt en bestemt person eller målgruppe.
I må selv bestemme hvilket siddemøbeltype I ønsker at designe, men I skal kunne redegøre for hvorfor møblet er udformet som det er, i forhold til det formål det skal have. I skal derfor definere hvor møblet skal stå, hvem der skal anvende det og hvordan møblet opfylder kravene til det.
Møblet må ikke være til jer selv.

Nøgleord
Organisk modernismen Arne Jakobsen I Verner Panton | Pop | Postmodernisme | Kropslige erfaringer | Formsprog og æstetik | Rytme, lys og farve | Mættede farver | Geometri og origami | Funktionelle og formmæssige designproblemer | Designprocesser | 6C-modellen | Designmetoder |

Litteratur
- Katrine Charlotte Busk: "6C-modellen" i Design og Arkitekturbogen . Columbus 2022.
- Video: Kolding Designskole: Anne Katrine Gelting fortæller om 6C-modellen (2021)
- Stilperioderne: Modernisme og Pop art og postmodernismen.
- Organisk modernisme s. 113 i Design og arkitekturbogen af Jesper Bek
Analysemodel til produktdesign: s. 150- 152

Faglige mål:
-  Sætte designløsninger i kritisk historisk perspektiv
-  Reflektere over selvvalgte aspekter i design- og arkitektureksempler fra Popstil og postmodernismen.
- Reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur (fænomenologi)
- Visuelt og mundtligt formidle og reflektere over designprocesser og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

I  designprocessen har de arbejdet med:
̶ Anvende forskellige strategier til generering af designidéer og konceptudvikling
̶ Kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser
̶ Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
detaljere et designprojekt eller et væsentligt element i et designprojekt
̶ Arbejde iterativt
̶ Præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt
̶ Bevæge sig bevidst mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer samt mellem det kendte og det endnu ukendte
̶ Anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Keramik/ Flora Danica

Vi får en omvisning i den store Flora Danica-porcelæn som er udstillet på Koldinghus. Porcelænet er fremstillet 1790-1803 på Den kgl. Porcelænsfabrik. Stellet er dekoreret med tegninger af Danmarks flora. Ifølge gammel tradition bestilt som en gave til Catharina den Store af Rusland, der imidlertid døde inden stellet var færdigt.
Stellet er et af verdens største planteværker, som blev udgivet 1761-1883 med smukt kolorerede tavler af hele Danmark-Norges, (senere Skandinaviens) flora. Hoveddelen af værket består af 51 hæfter + 3 supplementshæfter med i alt 3.240 kobberstukne tavler med afbildninger i folioformat af alle de planter, som forekom vildtvoksende i riget.

Brief: I skal lave en kop og tallerken til en kendt person, med udgangspunkt i udstillingen: Verdens vildeste stel af Flora Danice på Koldinghus.
I skal tænke over hvilke planter I vil have på stellet, samt hvordan de skal placeres.
Husk at der skal være sammenhæng mellem designet på kop og tallerken

Workshop 1: Kop og tallerken + dekoration - Forglødning i ovn
Workshop 2: Farver tørrer/ Glasur - Brænding i ovn
Opsamling: Moodboard af persona

Stilperiode: Design efter årtusindskiftet. Biodiversitet, miljø og bæredygtighed

Vi snakker komposition og stel. Eleverne medbringer selv planter fra have og skov.

Vi får Besøg af Keramikeren Helene Thing. Hun laver et kort oplæg om komposition og pladeteknik.
Eleverne laver 1 kop og 1 tallerken De overvejer, form, dekoration, komposition, målgruppe m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Redesign et logo til virksomhed

Redesign af Logo til en eksisterende virksomhed
Indledende øvelser om hvad der kendetegner det gode logo
- Analyse af gode og mindre gode logoer ud fra 6 kriterier for det gode logo
- Sammenligner et godt og ikke godt Logo

Designbrief
Lav et redesign af et selvvalgt logo, som du mener kunne trænge til en opfriskning eller rettes til, i forhold til en særlig målgruppe. Logoet skal bestå af både bomærke og navnetræk.

- I designprocessen har eleverne arbejdet med følgende.
○ Kommunikationsanalyse med Laswells kommunikationsmodel
○ research på virksomheden og målgruppe
○ Mindmap
○ Hovedgreb defineres
○ Skitsering af idéer til nyt logo
○ Formativ evaluering af skitser
○ Endelig logo udvælges, justeres og færdiggøres
○ Analyse af endeligt logo

Nøgleord
Logo | Bomærke | Navnetræk | kommunikationsanalyse | afsender, modtager, budskab | visuel identitet | signalværdi | genkendelighed | enkelthed | sammenhæng| stil | anvendelighed | målgruppe | formkontrast | farvekontrast | størrelseskontrast | statisk og dynamisk | geometrisk og organisk | symmetrisk og asymmetrisk | moderne vs. Klassisk | feminint vs. Maskulint | font | grotesk | antikva | serif og sans-serif | farveskala |

Litteratur  
Designbogen Katrine Charlotte Busk: Kapitel 3:2 Logo
Gestaltlovene - se powerpoint
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tiny House/ Arkitektur og fysiske omgivelser

Vi arbejder først med to hovedemner:
Hvad er definitionen på Tiny House konceptet?
Hvad er bærerdygtighed?
Herefter skal eleverne lave et Tiny House skal fungere som et Retreat på 25 m2
Eleverne arbejder ud fra de 10 bærerdygtighedsprincipper, hvor de skal vælge 3 punkter de gerne vil have i deres Tiny House.
Eleverne skaber selv en Persona som skal bo i deres Tiny House.
Stilperiode: Design efter årtusindskiftet fra designbog B
Eleverne konstruere deres hus i GoogleSketchUp eller bygger modeller

Designprocessens indledende skitser domineres indledningsvist af form eller funktion som designparametre, alt efter om de fokuserer på facadens visuelle udtryk eller på grundplanens funktionalitet. Alle tegner skitser med løsningsforslag, både ift. Opstalt, snit og grundplan. Alle tegnestuer laver rentegninger af både facade og grundplan med de korrekte mål.
De bygger til sidst en model af deres hus i målstok 1:50 - eller tegner en model i korrekte mål i Google SketchUp.

Analysemodel:
-Jesper Bek: Grundbog i Design og Arkitektur C. s. 46-51 (arkitektur) og s.76-78 (bæredygtighed som designparameter)
Litteratur:
Charlotte Katrine Busk og Jane Yde: Design og arkitekturbogen: kapitel: 4:3 "Tiny House og andre små huse".
Småt er godt! - PDF  fra bolig, Onsdag 22. november 2017
Stilperioden: Design efter det nye årtusinde

supplerende materiale
- Bæredygtigt byggeri: 10 råd om materialevalg og planlægning
- Arkitektur: Facade, snit og opstalt

Faglige mål:
̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
̶ se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

I en designproces skal eleverne kunne:
̶ generere design- og arkitektur-idéer
̶ kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
̶ foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
̶ detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
̶ arbejde iterativt
̶ formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
̶ være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte.
̶ beskrive formålet med deres visualiseringer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Individuelt eksamensforløb

Eleverne arbejder med deres eksamensoplæg til Design C- eksamen.

Eleverne har valgt følgende emner:

Asta Sibuhr Honoré, 3d: Design til sanserne / TH og Stoledesign
Bastian Seiring-Andersen, 3d  Design til by og land
Bertram Tristan Bjerg Larsen, 2b Design efter årtusindskiftet: Keramik og TH
Caroline Beierholm Veigaard, 3c Ansvarligt design: Th og The helper
Clara Kamp, 2p Innovativt design: Sidemøber – samtale og starbocks logo
Helal Kholmi, 2a Bæredygtighed gennem design/ keramik og TH
Irene Frost Nørgaard, 3d Design og funktion/ Stol til Dronningen og TH
Jasmin Premika Kramer, 2b Design og former: Logo og keramik
Josephine Elisabeth Nybo Larsen, 3d Design som oplevelse / Stol og Logo-
Jupiter Blumensaat-Stensgaard Thomsen, 2p Natur i design og design i naturen keramik,TH
Maia Lohmann Fuglsang Andersen, 3d: Form og funktion i design / Siddemøbel og TH
Maja Madsen, 3c 11 Design til sindet: The helper og TH
Maria Ebeling Sørensen, 2a Design og naturen: keramik og logo
Marimar Hasan Alhasan, 2a Design og naturen / TH og keramik
Maya Josephine Munk, 3d: Funktionelt design/ TH og stol
Sahra Abdi Khalif Botan, 3d Design og målgrupper: Stol og Th
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer