Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Hanne Marie Dahl Hansen
|
Hold
|
2024 drC/1 (1g drC/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skuespillerens virkemidler
Holdet introduceres for grundlæggende begreber og metoder i forhold til skuespillerkroppens virkemidler, og hvor der også arbejdes i det praktiske på gulv med øvelser med frys/statuer, arrangement, volumen, tempo, energi og med undertekst f.eks. Holdet analyserer still billeder fra såvel grundbog, fra forestillingen "Omven hjemve" ( som blev aflyst som set forestilling desværre) og fra eget arbejde på gulv, som fastholdes med foto til analyse i portefolio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det reflekterende samtidsteater
Vi indleder med at identificere, hvad der karakteriserer realisme og hvad der karakteriserer teatralsk teater og hvor vi arbejder med karakter versus type, scenografi/ spillestil som "et billede af" eller "et billede på". Vi arbejder med, hvad et kostume kan bidrage med i forhold til en tekst: Eleverne finder kostumer til figurerne i "Hold så kæft": Den suicidale, kæresten samt psykiateren.
Vi ser "Hold så kæft, Lars" på Egnsteater Kolding, og analyserer scenebilleder før forestillingen samt laver readings på uddrag af teksten. her identificeres realistiske og mere symbolske/ teatralske træk.
Vi ser "Dansk teater i 300 år", afsnit 10 om samtidsteater, og ser på de symbolske virkemidler der bruges samtidigt med realistiske træk. Vi arbejder derefter med et miniprojekt, der ende i visning, hvor tekstuddrag / manuskriptsekvenser fra bogen "Teater i det ny årtusinde. 5 veje" bliver iscenesat af eleverne som:
Monolog ( Kamilla Wargo Brekling "Undskyld")
Pararbejde i "Om Tommy"
3 mands arbejde om teksten "Dom over skrig".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
aflyst
Kort teaterhistorisk forløb med fokus på især Verfrendungseffekt - eksempler gennem video/ billeder / tekst og portefolio arbejde orienteret med analyser af scenebilleder f.eks. m.v. og med refleksion over relevans.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Naturalisme
Om realisme som stil oprindelse og intention med vægt på psykologisk spillestil, indlevelse, undertekst - ydre og indre teknik iflg Stanislavskij. Vi arbejder med uddrag af "Et dukkehjem" og "Frøken Julie"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Græsk teater
Vi arbejder med "Det græske teater" ud fra kapitlet i "Klar scene".
Vi gennemgår Dionysosfestivallen og hvordan tragedierne indgik i festivalen, tragediernes opbygning, Aristoteles begreb katharsis, kostumer og masker.
desuden arbejder vi med et lille uddrag fra Sofokles' "Kong Ødipus", hvor eleverne fungerede som kor og lavede koreografi til det lille uddrag.
Her inddrager vi desuden begrebet "niveauer"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Efter eksamensorientering og valg af eksamensgrupper og eksamensprojekter arbejder vi med at tilpasse stykkerne til eksamen, arbejder med at skabe de forskellige karakterer, øver stykkerne, reflekterer over og udvikler scenografi , kostumer og scenegang.
Undervejs i forløbet er der konstant sparring mellem eksamensgrupperne og underviser om de forskellige projekter, lærerens rolle er her den konstruktivt kritiske vejleder og kommentator, den opmuntrende og støttende lærer og den, som sørger for at forskellige praktiske problemer bliver løst, så vidt det er muligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177913034",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177913034",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177913034"
}