Holdet 1g bkC/2 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Dorthe Andersen
Hold 2024 bkC/2 (1g bkC/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Visuel kultur + formelle virkemidler
Titel 2 Installationskunst
Titel 3 Kunst i det offentlige rum
Titel 4 Eksamensprojekt - Sky Gazing

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Visuel kultur + formelle virkemidler

I dette introducerende forløb har eleverne arbejdet med forskellige strategier og formål med at iscenesætte sig selv og andre med fokus på den todimensionelle billedkunst. Eleverne skal overveje hvad de forskellige måder at iscenesætte sig selv kan bruges til: Er det mest vellignende portræt lig med det bedste portræt?  

Dertil til at introducere eleverne løbende for billedkunstens virkemidler og analysebegreber.   

Visuel kultur og selfies (fotografering)
Realistiske portræt (renæssancen,  portrættegning efter kvadreringsteknik, lys og skyggelægning ) Albrecht Dürer, Leonardo Da Vinci og Hans Holbein

Det ekspressive (farveteori, farvecirkel og elevportræt med farverkridt)
Van Gogh og  Emil Nolde  
  
Det kubistiske/ Forskellige synsvinkler i et portræt (dekonstruktion af selvportrættet i en kubistisk collageøvelse)  
Pablo Picasso, og George Braques  

Samtidskunst: Hyperrealisme ( Portræt og symbolsprog,  Maria Torp - find en kendt person og lav din egen Maria Torp fortolkning af personen, materiale: Flydende tusch)
Gillian Wearing, Maria Torp, Lalla Essaydi,  Chuck Close og Jeromy Olson.

Eleverne fremlægger formal og betydningsanalyser af overstående kunstnere når vi gennemgår perioderne.

Nøgleord/ Formelle virkemidler
Komposition | RumI LysI Farveteori | Farvecirkel | Primærfarver | Farvekontraster | Kold- varm kontrastI Lys mørk kontrastI Komplementærkontrast|  EgenkontrastI kvalitets kontrast og kvantitetskontrastI Overlapning I Repoussoir I Farveperspektiv I Luftperspektiv I LinearperspektivI Centralperspektiv (forsvindingspunktet i billedets midterakse) I X – perspektiv I Raumflucht I Realisme | Ekspressiv | Stilistisk | Dekonstruktion |  KubimseI Statisk/ Dynamisk | Åben/ Lukket |  

Materialer:   
Katrine Busk og Janne Yde: Billedkunstbogen. iBog Systime.   
Kapitel 1a,1b, 1c og 1d: Komposition, rum, lys og farver
Kapitel 2.2. Farvesymbolik  
Kapitel 8.2 Selviscenesættelse




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Installationskunst

Vi har arbejdet med analyse af forskellige installationer og været på ekskursion til Aros. På Aros fik vi en omvisning i: Barbara Kruger: "No Comment" og Sky Gazing - Aros egen kuratering. Eleverne har lavet analyse af en installation i omvisningerne samt 1 selvvalgt installation.
Eleverne orienteres i historien om Aros byggeri og vi ser Your Rainbow og udvalgte værker i kælderen sammen.

Nøgleord, Installationskunst
Rum | Publikumsinddragelse | Sanserne spil | Interaktion | InterventionI Idé | Koncept |Budskab | Stedsspecifikt | Samfundskritik | Fortælling | Minde | Sansning og æstetik I Ready MadesI

Rumskabende virkemidler | Perspektivtegning | Forsvindingspunkt | Horisontlinje | Gradienter | Centralperspektivet | Raumflucht | Overlapning | Repoussoir | Farveperspektiv | Synsvinkler

Litteraturliste:
Billedkunstbogen af Katrine Charlotte Busk:
kapitel 5: Installationer, metode, form, indhold og kontekst
kapitel 5.installation temaartikler / Temaer og problemstillinger  i installationskunsten
Installationskunst - Word-dokument DA
Formal og social analyse

Praktisk:
Eleverne laver en fiktiv installation til Kolding Gymnasium. Installationen skal aktivere beskueren (elever eller andre på skolen).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst i det offentlige rum

Vi arbejder med kunst i det offentlige rum. Hvad er forskellen mellem at udstille på et museum og en offentlig plads? Hvordan analyseres en skulptur? Hvordan er samspillet mellem skulptur og dens omgivelser?

Faglige mål:
Eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
Anvende fagterminologi
Kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Litteratur:
Billedkunstbogen kapitel 4 skulptur: 4 abc: Form, Indhold og konteks
Jonas Wolter: Skulptur i det offentlige rum PDF

Praktisk:
Skulpturøvelse med træning af fagudtryk via en praktisk opgave med 2 små skulpturer på en sokkel. Eleverne trækker ord som: Statisk - dynamisk/ Ru- glat/ Figurativt og abstrakt o.s.v.
Forløbet blev afsluttet med en større opgave hvor eleverne lavede en skulptur til en selvvalgt plads i det offentlige rum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt - Sky Gazing

Eleverne arbejder individuelt med emnet Sky Gazing ( Udstillingen har de set på deres Aros tur tisligere på året.

Med afsæt i emnet Sky Gazing undersøger du hvordan mennesket fascineres af    himmelrummet og dets påvirkning af livet her på jorden

Sky Gazing undersøger, hvordan kunstnere gennem tiden har været fascineret af himmelrummet og dets påvirkning af livet her på jorden.

Kig Op ! Himlen er overalt. Den former vores humør. Vi forbinder den blå himmel med glæde, og en grå himmel med dystre tanker. Som den amerikanske digter Emely Dickens engang skrev: ”Himlen er tung, skyerne grumme”. Himlen påvirker vores sindsstemning. ( Fra udstillingen Star Gazing på Aros 2025)

Himlen og jorden har brug for vores omsorg. I dag må vi atter rette blikket mod himlen og bruge vores viden til at sætte kurs mod et klima i bedre balance, mod en lysere fremtid.

Inspiration:
DR: Mesterlære Mal med Kvium (udsendelse)  
https://www.dr.dk/drtv/episode/mesterlaere_-mal-med-michael-kvium_195013

Anna Juul Eliasen, To sider, en fremtid
Caroline Sax Riggelsen: Børnestjerne i solrigt rum
Ceca Schou Sørensen, 1d Vi bestemmer selv, installation
Diana Nazimi Sadat, 1b Livet under de blå bølger
Fatema Amanzada, 1a Mellem liv og død
Ida Sofie Høilund, 1d Livets skrøbelighed og det uendelige, lysinstallation
Israa Sayid-Mohamed Ali, 1a Himlens farver, installation
Kani Razay, 1a 3 billeder: Alt under samme himmel, 3 værker
Lody Akram Al-Badry,: Et sidste fællesskab, tegning
Mumbi Mtine, 1a Legends never die, tegninger
Rama Yassin, 1b: Vejen til vores kære i paradis, Installation
Sahra Truong Kücükyildiz, 1a Stjerner i stykker, installation
Selima Nazirova, 1a Under stjernerne, tegning
Signe Kiel Nielsen, 1d Tårer
Sukeyna Abdiaziz Sheikh: Sort sol over byen, maleri
Susan Rahimi: En himmel to stjerner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer