Holdet 1h deC/h2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Julie Morgenstjerne Nielsen
Hold 2025 deC/h2 (1h deC/h2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til design
Titel 2 Stilperioder
Titel 3 Produktdesign: Stole
Titel 4 Kommunikationsdesign: Covers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til design

Forløbets primære formål er en introduktion til faget og dets tre genstandsfelter: Produktdesign, kommunikationsdesign og arkitektur/fysiske omgivelser.

Vi har set på design 'overalt' - på skolen, i byen...

Derudover har eleverne reflekteret over 'godt design' og 'dårligt design', og hvordan dette kan forandres over tid.

Vi har desuden arbejdet med fagbegreber og øvet I at bruge et designsprog.
Form, funktion og æstetik.

Slutteligt har vi testet og analyseret citronpressere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Stilperioder

Kort gennemgang af stilperioderne på klassen over 4 lektioner.

1.
Historicismen
Art Nouveau/Jugendstil
Redesign en genstand fra Kolding Gymnasium til jugendstil.

2. Funktionalisme og Bauhaus

3. Popstil
Collage

4. Postmodernismen


(Eleverne er præsenteret for design efter årtusindskiftet i forbindelse med Tiny Houses)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Produktdesign: Stole

Designbrief:
Stol til bestemt formål/person.

Produktkrav: til slut skal du have: en rentegning, en model I målestok og en præsentation af din designproces

• Ekskursion til Trapholt med omvisning i dansk møbeldesign
• Brief og indledende idégenereringsøvelser (stoletyper og forskellige typer af mennesker)
• Øvelse i at genkende særtræk på segmenter i Minerva Modellen
• Hovedgreb defineres, idéudvikling og skitsering
• Rentegning af endelig idé og Modelbyg
• Præsentation af designproces - individuel præsentation på skærmoptagelse, med feedback fra lærer på sammenhængen mellem de enkelte delprocesser og formidlingen af designprocessen fra start til slut.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer