Kolding Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Kolding Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1h deC/h2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Kolding Gymnasium
Fag og niveau
Design C
Lærer(e)
Julie Morgenstjerne Nielsen
Hold
2025 deC/h2 (
1h deC/h2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til design
Titel 2
Stilperioder
Titel 3
Produktdesign: Stole
Titel 4
Kommunikationsdesign: Covers
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til design
Forløbets primære formål er en introduktion til faget og dets tre genstandsfelter: Produktdesign, kommunikationsdesign og arkitektur/fysiske omgivelser.
Vi har set på design 'overalt' - på skolen, i byen...
Derudover har eleverne reflekteret over 'godt design' og 'dårligt design', og hvordan dette kan forandres over tid.
Vi har desuden arbejdet med fagbegreber og øvet I at bruge et designsprog.
Form, funktion og æstetik.
Slutteligt har vi testet og analyseret citronpressere.
Indhold
Kernestof:
DDC Hvad er godt design.pdf
Form - statisk-dynamisk-geometrisk-organisk.pptx
Byvandring.docx
I skal bruge jeres mobiltelefoner og eventuelt et hæfte/blyant (I må også gerne skrive noter på jeres telefoner). I kan godt efterlade jeres tasker på KG, hvis I har et skab.
Redesign byvandring opgave .docx
HUSK billederne fra byvandringen. HUSK at dele dem med hinanden i gruppen.
Medbring Jesper Bek bogen
ANALYSE AF CITRONPRESSERE skema.docx .docx
Citronpressere JMN.pptx
Medbring citronpressere hjemmefra :)
Jesper Bek: Design og Arkitektur C: side 73-76 (form, funktion, kommunikation og målgruppe) + side 78 (æstetik)
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Stilperioder
Kort gennemgang af stilperioderne på klassen over 4 lektioner.
1.
Historicismen
Art Nouveau/Jugendstil
Redesign en genstand fra Kolding Gymnasium til jugendstil.
2. Funktionalisme og Bauhaus
3. Popstil
Collage
4. Postmodernismen
(Eleverne er præsenteret for design efter årtusindskiftet i forbindelse med Tiny Houses)
Indhold
Kernestof:
Historicismen og Jugendstil JMN.pptx
Ismer design B- bogen Historicisme.pdf
Læs i Jesper Bek (den fysiske bog) om funktionalismen og Bauhaus. Læs s. 97 + 102-112.
POPART elever .pptx
POP STIL 1960_erne.pptx
Læs side 290-295 om Popart: Ismer design B- bogen Historicisme.pdf
Modeller til modeskitser (1).pdf
Postmodernisme og dekonstruktivisme 1970_erne.pptx
Læs s. 291-301 i dokumentet om postmodernismen: Ismer design B- bogen Historicisme.pdf (altså sidste del af filen).
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Produktdesign: Stole
Designbrief:
Stol til bestemt formål/person.
Produktkrav: til slut skal du have: en rentegning, en model I målestok og en præsentation af din designproces
• Ekskursion til Trapholt med omvisning i dansk møbeldesign
• Brief og indledende idégenereringsøvelser (stoletyper og forskellige typer af mennesker)
• Øvelse i at genkende særtræk på segmenter i Minerva Modellen
• Hovedgreb defineres, idéudvikling og skitsering
• Rentegning af endelig idé og Modelbyg
• Præsentation af designproces - individuel præsentation på skærmoptagelse, med feedback fra lærer på sammenhængen mellem de enkelte delprocesser og formidlingen af designprocessen fra start til slut.
Indhold
Kernestof:
Inspiration Siddemøbel til et særligt formål 2025.pdf
Jesper Bek: Design og Arkitektur C: side 33-39, 113
HUSK jeres printerchip!! :)
Siddemøbel til et bestemt formål elever 2025 JMN.pptx
Husk jeres printerchip
https://www.youtube.com/watch?v=vkECt-gauNM&t=1s
I dag skal jeres moodboards laves færdig. Ca. 60 minutterInden timen skal du:- have printet billeder til dit moodboard (eller i det mindste finde billederne)
https://www.youtube.com/watch?v=LOU1zCbrCXQ
Afsnit
I skal øve jer i at skitsere stole (se de to youtube-videoer fra fredagslektionen).
Dit hovedgreb skal defineres inden timen.
Du skal have øvet dig i skitser inden timen! (se youtube-videoerne fra i tirsdags)
Formbegreber og kontrastforhold.pptx
Produktdesign analysemodel DEsign C-bogen Bek.pdf
6c modellen og analyse.pptx
Læs om 6C-modellen i iBogen (afsnit 1.d). I behøver ikke at se videoen - den ser vi sammen i timen.
Jeres rentegning (x3) skal være færdig til i dag
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kommunikationsdesign: Covers
Indhold
Kernestof:
Introduktion til kommunikationsdesign.pptx
I næste uge skal vi arbejde med kommunikationsdesign, og I skal i den forbindelse designe en bogforside, en forside til et magasin eller en forside til en LP. Inden timen skal du have tænkt over, hvilken forfatter/bog, LP/kunstner du kunne tænke dig
Jesper Bek: Design og Arkitektur C: side 10-25
.
Jesper Bek: Design og Arkitektur C
I skal medbringe jeres bogforsider/koncertplakat. I lavede et godt eksemplar i timen (indtil brandalarmen stoppede os), men I skal også lave en dårlig version. Begge skal medbringes til timen (gerne digitalt).Tænk på kontrasterne: Størrelseskontrast,
I skal have fundet en kunstner/LP eller forfatter/bog eller magasin til denne time! Medbring!!! Fysisk eller digitalt.
Jeres stoleanalyse skal være færdig.
Covers.pptx Det er i proces.
Jeres moodboard skal være færdig! Opload det i din digitale mappe på Lectio
Var I der ikke i igår? Så skal du lave slide 19-23 i nedenstående PowerPoint: 7 skitser + en endelig skitse (8 skitser i alt)Covers version 2.pptx
HUSK CHIP, så I kan printe!
https://thenounproject.com/
https://www.remove.bg/da
Jeres stoleanalyse + rentegning skal være i jeres portfolio senest i dag! :)
Analysemodel af kommunikationsdesign.docx
Din forside/cover skal være færdig.
Husk din designbog :)
Stole:
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71269213633", "T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71269213633", "H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71269213633" }