Y - Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Y - Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g/5 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Y - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Lærke Hindsgaul Gjendal, Niels Henrik Sløk
Hold
2025 ap/1g/5 (
1g/5 ap
,
1g/5 ap/la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grammatiske grundbegreber
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grammatiske grundbegreber
AP almen
Materiale:
Brusgaard & Hansen: Jeg er sprog. Systime 2018
Sprogtræ
B. Christensen et al.: Babelstårnet. Gyldendal 2005
Parataktiske konjunktioner, s. 47
A. Elmose et al.: Sprogets veje. Systime 2004-2011
Ordklasser s. 70-80; Sætninger s. 35-43
AM Heltoft et al.: Grammatikporten. Dansklærerforeningen, 2017
Dialekt og sociolekt, s. 160-163
M. Herman et al.: Sprog på spil. Systime 2022
Skriftsprog og talesprog.
O.S.Larsen: Håndbog til dansk. Systime 2015
Sproghandlinger, s. 179-182
Peter Heller Lützen: Det sproglige i dansk.. Dansklærerforeningen, 2005
Betydning (semantik), s. 39-42
Tekster
Michael Strunge: Vær min kamæleon
Morten Pape: Planen (uddrag start)
Jonas Hassen Khemiri: Et øje rødt
Dan Turèll: Storby Blues
Indhold:
Forløbet har først givet en introduktion til forløbet via en kommunikationsøvelse. Dernæst en lidt mere grundig gennemgang af morfologi og syntaks på dansk, således at eleverne opnår en basal forståelse af det danske sprog som grammatisk system. Efterfølgende har eleverne arbejdet med sprog som betydning (semantik) og sprogbrug (pragmatik) herunder sociolingvistik, talehandlinger, skriftligt vs. mundtligt sprog.
Indhold
Kernestof:
Medbring til hver time: 1) mappe af pap/plastic til løse papirer/kompendium. 2) notepapir eller notesblok. 3) kuglepen eller blyant.
Lektie:
Prøv at analysere "Paris og Helena" sætning 1-4 hjemmefra: Følg fremgangsmåden, I har fået!
Læs om substantiver og adjektiver i kompendiet s. 10. Husk at tage kompendiet med.
Lektie: Alle de 11 verber i gloselisten til "Paris og Helena" hører til af følgende tre kategorier: de er enten 1) transitive (dvs. de kan tage et objekt), 2) intrasitive (dvs. de ikke kan tage et objekt), eller 3) kopulative (dvs. de er en form af "
Læs kompendium s. 11-12 om pronominer (ikke opgaver). Tag kompendiet med. Husk at din portfolio for modul 1 og 2 i almendelen skal være udfyldt.
Den lille hjemmelektie: analyser og oversæt de tre næste sætninger i "Paris og Helena"-teksten! Den store hjemmelektie: analyser og oversæt resten af sætningerne i "Paris og Helena" -teksten! Vælg selv, om du vil lave den store eller lille lektie.
Vi skal arbejde med en ny tekst, og I skal derfor læse s.123 i den blå bog hjemmefra.
Afsnit
Læs kompendium s. 13-14 om verber (ikke opgaver). Tag kompendiet med! Portfolio for modul 3 skal være udfyldt.
Læs s. 11 om præpositioner og s. 17 om adverbier i kompendiet. Tag kompendiet med. Du skal have udfyldt portfolio for modul 4.
Husk at udfylde modul 5 i din portfolio.
Læs om nexus, subjekt, verbal, direkte objekt og indirekte objekt i kompendiet s. 20-23 - det er frivilligt at lave opgaverne. Tag kompendiet med. Husk at det er muligt at træne på Minlæring: https://app.minlaering.dk/dashboard
I skal hjemmefra have analyseret og oversat til og med sætning 3 i "Bellum Troianum" på s.125. Husk rækkefølgen: slå først ordet op i gloselisten. Herefter kan I slå bøjningen op i skemaet på s.170 eller 171. - spring ikke direkte til skemaet uden at
Læs hjemmefra s.122-123
Øvelse til modul 7
Du skal have udfyldt alle felter i din portfolio til og med modul 6. Tag kompendiet med. Træn meget gerne morfologi (ordklasser) i Minlæring.
Medbring arket "Svarbazar: syntaks på tid", som I fik udleveret i modul 6.
Læs s. 24-25 i kompendiet (læs delen om adverbialer, men spring opgaverne over). Udfyld portfolio for modul 7. Husk dit kompendium.
Læs Wiki-opslag om oversættelse her og besvar:
Udfyld portfolio for modul 8.
Udfyld portfolio. Træn gerne hjemme i Min Læring. Husk kompendiet.
Minlæring
Forberedelse til mellemtesten:
Husk dit kompendium og bogen "Sprogenes verden".
Læs s. 31-34 i kompendiet om tale- og skriftsprog. Husk kompendiet. I behøver ikke udfylde portfolio for modul 11.
Læs s. 35-38 i kompendiet. Husk kompendiet. Udfyld portfolio for modul 12.
Lektie: s. 141, evt. 1-3, s. 143
Elevbrev Mundtlig eksamen i Almen sprogforståelse 2025.pdf
Læs s. 39-41 i kompendiet om sproghandlinger. Husk kompendiet. Udfyld portfolio for modul13.
Læs om semantik s. 43-46 i kompendiet + digtet Storby-Blues s. 47-49. Husk kompendiet.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75401281067", "T": "/lectio/2037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75401281067", "H": "/lectio/2037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75401281067" }