Holdet gf me/2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Karsten Faurholdt
Hold 2025 gf me/2 (gf me/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Holdets grundforløb har fokus på at lære filmsproget. Lære om hvordan en film er opbygget, og hvordan sammensætningen af en film og den dramaturgiske vinkel er med til at skabe fremdrift og spænding mm. Efter grundforløbet skal eleverne gerne kunne det basale filmsprog og kunne vurdere, hvorfor de enkelte indstillinger, vinkler bruges på den måde gør, og hvilken betydning de får for filmens udtryk ved analysen af den.

Ud over den teoretiske vinkel til arbejdet får eleverne i grupper sammensat små produktioner optaget med mobiltelefoner, hvor de med udgangspunkt i den lærte teori forsøger at omsætte viden til at levendegøre egen produktion indenfor en lærerstyret vinkel

Set:
Stranger Things (Netflix), USA 2016 part 1: Stranger Things er en amerikansk horror- og science fiction-serie der har været på Netflix siden 2016. Serien er skrevet og instrueret af brødrene Matt og Ross Duffer.ca 45 min

Youtube: The Lumiere Brothers'  First films 1895 - er den første film i verden - dokumentar
Youtube: Le Voyage dans la Lune (1902) - Georges Méliès  - (HQ) - Music by David Short - Billi Brass Quintet - eksempel på en meget tidlig fiktionsfilm - set et par minutter
Youtube: Battleship Potemkin (1925) - Odessa Steps full scene - filmisk tid længere end real tid
Youtube: The Shower - Psycho (5/12) Movie CLIP (1960) HD  - eksempel på montage

Analyse af den britiske film Mind The Gap (2014) af Luke Flanagan Indstillinger, beskæringer, indholdsfortolkning

Læst:
Fokus en grundbog i film, tv, video, Gyldendal 2002 side 12-21 og 24-29
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer