Holdet 2022 SP/1ux SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Tine Nyholm Laugesen
Hold 2022 SP/1ux SP (1ux SP, 2ux SP, 3ux SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 España - cultura y tradiciones
Titel 2 La familia
Titel 3 México - historia, cultura y tradiciones
Titel 4 Turismo y viajes
Titel 5 Cuba - historia y cultura
Titel 6 La guerra civil española

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 España - cultura y tradiciones

I vores Spanien-forløb har vi arbejdet med vores generelle kendskab til og stereotype forestillinger om landet.
Desuden har vi fokuseret på forskellige dele af den spanske kultur:
- de spanske barer
- spansk mad, herunder fokus på tapaskulturen og el menú del día
- drukkulturen i Spanien sammenlignet med vores egen + El Botellón
- kunst (Picasso og Guernica)
- anderledes traditioner: La Tomatina, La fiesta del Fuego
- "la generación perdida" i forbindelse med at vi så "Perdiendo el norte"
- música (Álvaro Soler ("Volar"),


Tekster
- "Los estereotipos", fra iBogen Un mes en Málaga, kap. 8
- "Un bar para hacer amigos" fra iBogen España en la calle (https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=130)
- "Ir de tapas" fra iBogen “Un mes en Málaga"
- ”Los jóvenes españoles bebemos mucho pero sabemos controlarlo” fra iBogen España en la calle (https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138)
- “El Guernica de Picasso” fra bogen ”El mundo en español” (José Ángel Gonzalo et al., Habla con Eñe, 2019)
- ”Solsoles y su Andalucía”: fra iBogen Caminando for fortsættere (https://caminandoforfortsaettere.systime.dk/?id=131)
- "Lo mejor de España" fra iBogen El Sur (https://elsur.systime.dk/?id=250#c657)
- “Fiesta rimer på fare” fra iBogen ”España en la calle”, Kasper Kloch et al, Gyldendal 2019 (https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=149)


Dokumentar
”Mit Spanien” (TV2) Afsnit 1 og 3 (Jørgen Leth og Hans Pilgaard)

Film
"Perdiendo el norte"

Sange
- "Volar" (Álvaro Soler): https://www.profedeele.es/actividad/alvaro-soler-volar/
- Lola Índigo


Andet materiale
- https://www.profedeele.es/actividad/presentacion-test-cultura-espana/ (præsentationsvideo af Spanien med indlejret quiz)
- https://videoele.com/A1-Comunidades-autonomas.html (Videoele om de spanske regioner)
- https://www.geoguessr.com/vgp/3005 (quiz)
- https://www.youtube.com/watch?v=EyTcPlQKB78 (video om Picasso)
- https://www.profedeele.es/actividad/pablo-picasso-vida-obra/ (tekst om og opgaver til Picasso og Guernica)
- https://www.youtube.com/watch?v=EbSClT3DS1E (La Tomatina)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 88 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La familia

Under dette forløb har eleverne selvfølgelig arbejdet med temarelevante gloser, men derud over også med acciones habituales og la descripción física.

Vi har også lavet et stamtræ og fremlagt derudfra.

Vi har brugt forløbet til at øve os på at fortælle om os selv, vores hverdag og vores familie.

Desuden har vi fokuseret på begreberne
FAMILIAS TRADICIONALES og FAMILIAS MODERNAS - herunder forskellige familie-konstellationer (fx familias monoparentales, )

Tekster:

- "Mi familia" fra Tecla-materiale (fra den spanske ambassade i Storbrittanien)
- "Familia pequeña", tekst fra lingua.com: https://lingua.com/es/espanol/lectura/familia-pequena/

- "Pol y su familia", s. 5-10i bogen "Catalanes" af Anny Holmgaard et al., forlaget EA, 2006
- "Los Mendoza" (brugt som delprøve 1 på klassen), s. 26 i afsnittet "La vida cotidiana" i "Taller de textos", Kvorning, Eva et al, Gyldendal 1994

Flim
- Volver, Pedro Almodóvar

Andet materiale:
- https://www.youtube.com/watch?v=jJ2FtC9lpTI ("Tipos de familia")
- https://www.youtube.com/watch?v=FlKr_tC8YuU (Tío Spanish - "mi familia")
- https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134 (lytteøvelse om Alba fra iBogen Ya Vamos)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 1: María 11-09-2023
Entrega 2: mi familia med refleksive verber 06-11-2023
Delprøve 1 på klassen 20-11-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 México - historia, cultura y tradiciones

Vi startede forløbet med at snakke om stereotype forestillinger om México. Derefter arbejdede vi med historien, hvor eleverne induktivt skulle undersøge og i Google Slides præsentere bestemte nedslag i den mexikanske historie (eterfølgende lavede vi en kahoot lavet ud fra deres slides).

Derefter lærte vi lidt mere om México og de unges liv dér via Aby (se nedenfor for tekster), og
desuden har vi arbejdet med Frida Kahlo, Día de muertos (hvor vi så Coco) og Quinceañeras.
Vi har også haft lidt om mexicansk madkultur inkl fokus på overvægt i landet.
Vi har også fokuseret på "el lado oscuro de México". Vi snakkede om bander, machismo og drogas, og vi så og arbejdede med filmen Sin Nombre.

Tekster:
- Den danske tekst "Mexico" fra s.180-184 i bogen "Viva la Vida" af Julie Højgaard et al, Lindhardt & Ringhof 2017
- "Quinceañeras", s. 225, ibid.
- "Día de muertos" s. 216, ibid.
- "El país de Aby", fra s. 52-60 i bogen "La identidad contrastada" af Pablo Riismøller et al, Gyldendal 2016
- "Frida Kahlo" fra Tecla-materiale (fra den spanske ambassade i Storbrittanien)

Andet materiale:

- https://www.youtube.com/watch?v=aLHnduUqDdY (video om México)
- https://www.youtube.com/watch?v=RpFP1QLmLOw (intro til Día de muertos)
- https://www.youtube.com/watch?v=Y3MSyNGsBWk (Video på engelsk om Frida Kahlo)
- https://www.youtube.com/watch?v=ou0EOcpdJm4 (ægte optagelser af Frida Kahlo med udvalgte malerier og sang på spansk)

- Animationsfilmen "Coco" (Disney/Pixar 2017)
- Virtuelt besøg i La CasaAzul: https://www.recorridosvirtuales.com/frida_kahlo/museo_frida_kahlo.html
- Filmen "Sin Nombre" (Cary Fukunaga - Canada Films 2009)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 3 11-12-2023
Entrega 4_ Aby de México 15-01-2024
Delprøve 1: Coco y Día de muertos 19-01-2024
Entrega 5: billedbeskrivelse 11-02-2024
Entrega 6: grammatik-skattejagt 07-03-2024
Delprøve 1 19-03-2024
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Turismo y viajes

Vi har dels fokuseret på hvad turisme er - og hvordan man definerer en turist, hvor vigtig turismen er for Spanien, hvordan turismen har udviklet sig i Spanien og hvilke konsekvenser den massive turisme i et land som Spanien kan have.

Desuden har vi arbejdet med det at rejse. Vi har arbejdet med gloser ifht hvis man tager på hotel, vi har lavet rollespil, vi har set en video og lavet en lytteøvelse om folk, der rejser, og vi har læst forskellige rejsebeskrivelser. Vi har desuden fokuseret på os selv som turister.
Vi har også arbejdet induktivt med forskellige former for turisme, og de har i par skabt deres helt egen rejse, som har ligget til grund for en aflevering.

TEKSTER
- https://lingua.com/es/espanol/lectura/ ("Viaje a Sevilla")
- "Viajar por el mundo" fra iBogen "El Sur", afsnit 3c, Marcelo Cea et al., Systime (teksten var en del af deres aflevering 5)
- https://lingua.com/es/espanol/lectura/barcelona/ (om Mark og dennes arbejds-rejse til Barcelona).
- https://www.kikearnaiz.com/blog-de-viajes/tipos-de-turismo-que-necesitas-conocer (TIPOS DE TURISMO)
- https://elpais.com/espana/catalunya/2023-07-02/la-masificacion-turistica-de-barcelona-desde-dentro-yo-no-podria-vivir-aqui.html (er nu blevet til et betalingslink...)


ANDET:
- Film: "Diario de motocicleta" (af Walter Salles, 2004)

- www.designificado.com/turista/ (definition af en turist) (se i dokumentet "Qué es un turista" for teksten)
- https://www.youtube.com/watch?v=7Wh0AKzMkeM ("España, líder mundial en turismo" - facts om turisme i Spanien)
- https://www.youtube.com/watch?v=TIZIHZioKPs ("El boom turítico").
- https://videoele.com/B2-Un-hotel-que-sea-centrico.html ("Un hotel que sea céntrico" - video om rejse til Salamanca)



TILLADTE HJÆLPEMIDLER
- iBøger
- Minlæring
- Quizletter knyttet til holdet
- Ordbogen.com




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 1 Mis vacaciones 04-09-2024
Entrega 2: un viaje maravilloso 06-10-2024
Delprøve 1: orgullo 10-10-2024
Entrega 3: Orgullo, 2024 24-10-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Cuba - historia y cultura

Vores Cuba-forløb har primært koncentreret sig om landets historie, kulturelle nedslag og de forskellige levevilkår, der hersker i landet (herunder har vi "mødt" forskellige cubanere).
Ud over nedenstående materiale, arbejdede eleverne induktivt med Fidel Castro og med El Malecón.

Tekster:
- "Cuba i dag" (dansk tekst med quiz til, s. 6-21 i iBogen "Somos Cuba 2" af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015)
- ”Cuba – una isla en el Caribe” (pp. 24-31 inkl. opgaver
fra iBogen Somos Cuba 2 af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015)

- ”El período especial” (pp. 6-8)
fra bogen Cuba en Cambio af Rosalba Caxón López et. al., Gyldendal

- "Camila y Yasser, una pareja biracial" (fra Cuba en Cambio, s. 46-48)
- "Miguel el cubano" (brugt som delprøve 1 i klassen og til aflevering)
- "César - el guía de turismo" (pp.. 32-36 inkl. opgaver), fra iBogen Somos Cuba  af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015
- ”Jóvenes en la Habana” (pp. 78-82 inkl. opgaver), fra iBogen Somos Cuba  af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015
- ”La prostitución” (pp. 148-156 inkl. opgaver), fra iBogen Somos Cuba  af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015 (inkl. Willy Chirinos sang “La Jinetera”)
- "Jorge el balsero" (pp. 109-110 + opgaver s. 113) fra iBogen Somos Cuba  af Ole Loumann, Forlaget Eduvision 2015


Andet materiale:
- Dokumentar fra DR: "Kapitalist i Cuba"
- Filmen "Havana Blues"
- https://quizlet.com/820814340/palabras-para-hablar-de-cuba-flash-cards/?i=gkfys&x=1qqt
- https://create.kahoot.it/my-library/kahoots/06655616-02d7-47cb-a346-611b12f502c5
- https://app.wizer.me/learn/WHD5RK
- https://nearpod.com/library/preview/lesson-L125289851
- https://www.cerebriti.com/juegos-de-ocio/testial-cuba


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1: Miguel el cubano 14-11-2024
Entrega 4: Miguel el cubano delprøve 2 27-11-2024
Delprøve 1: FIESTA 05-12-2024
Entrega 5: FIESTA 19-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 La guerra civil española

I vores lidt korte forløb om den spanske borgerkrig, har vi mest haft fokus på hvad der ledte til krigen, las dos Españas og de to sider, der kæmpede mod hinanden (republikanerne vs nationalisterne/fasciterne - og hvem, der støttede dem).

Ydermere har vi arbejdet med tiden efter med fokus på el pacto del olvido, la ley de la memoria histórica og på massegravene.

Vi har arbejdet med bogen "La guerra civil española" af Helena Caprani (Columbus, 2024), nærmere bestemt siderne (_____________)

Desuden har vi set dokumentaren "El silencio de otros", og vi har set filmen "La lengua de las mariposas".

Som hhv. intro og opsamling har vi set følgende videoer:
- "Den spanske borgerkrig": https://www.youtube.com/watch?v=ZbkWGaC9LCI
v=5Zwv43MUA7s&t=8s
- "La guerra civil española para niños": https://www.youtube.com/watch?v=n8Eyf4Rzvq4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer