Holdet 2022 IT/1efju IT - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Italiensk A
Lærer(e) Camilla Hoe Bach Lauritzen
Hold 2022 IT/1efju IT (1efju IT, 2efju IT, 3efju IT)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Passaparola
Titel 2 Vita e vacanza
Titel 3 Dov'è Yukio
Titel 4 Natale
Titel 5 La famiglia
Titel 6 Fiabe italiane (EKSAMEN)
Titel 7 Lo sport (EKSAMEN)
Titel 8 La scuola in Italia (EKSAMEN)
Titel 9 Io non ho paura - Nord/Sud (EKSAMEN)
Titel 10 In viaggio (sprogrejseforløb)
Titel 11 Repetition
Titel 12 Digitale læremidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Passaparola

Begynderundervisning med fokus på den grundlæggende grammatik (bl.a. substantivernes bøjning, artikler, genitiv, verbernes bøjning i presente og passato prossimo, refleksive verber, adjektiver) og ordforråd med udgangspunkt i hverdagssituationer og bogen Passaparola.
Vi arbejder med tekst- og lydmateriale, mundtlige og mindre skriftlige øvelser.
Emner: presentarsi, comprare qualcosa al bar, che lavoro fai, a casa + la casa, tempo libero, muoversi in città e chiedere infomazioni, fare la spesa, la mattina + una giornata tipica, in giro per negozi, che ore sono, che tempo fa, vacanza.

Kernetekster fra
- Susanne Gram Larsen m.fl.: Passaparola 1. Systime, 2003.
  Lezione 0-1-2-3-4-5-6-7-12-14 (s. 1-77, s. 115-118, s. 132-142)
- Lise Møller Andersen m.fl.: Capito? 1. Gjellerup & Gad, 1989. - pp. 9-10

Supplerende stof:
Film:
- Francesco Falaschi: "Quanto basta" (2018)
Musik:
- "Tu scendi dalle stelle"
- Roberta Bonanno: "A natale puoi" (www)
- Francesca Michielin: "Tropicale" (www)

Grammatik:
- Substantivernes bøjning
- Adjektivernes bøjning
- Ubestemt artikel
- Bestemt artikel
- Verbernes regelmæssige bøjning i presente
- Passato prossimo (med avere og essere)
- Refleksive verber i presente
- Possessive pronominer
- Genitiv
- Vigtige uregelmæssige verber: essere, avere, andare, fare

Skriftligt arbejde:
- Susanne Gram Larsen: "Passaparola 1 skriftlige øvelser" Systime (2014) (s.4-13) kopi
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Tale og samtale
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive - + basisgrammatik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 2 Vita e vacanza

I forløbet skal vi tale om sommerferie og repetere ordforråd og grammatik fra 1g.

Vi repeterer grammatik fra 1g herunder særligt passato prossimo.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dov'è Yukio

Overgangstekst fra begyndersystem.

Vi læser historien "Dov'è Yukio" og laver fortsat løbende repetition af ordforråd og grammatik fra 1g.

Grammatiske emner: passato prossimo, refleksive verber, sammentrækning af præposition og artikel, modalverber, stare + gerundio.
Ordforråd omkring bl.a. at gå i skole og bevægelse rundt i byen.
Vi arbejder med lytteøvelser til teksten.

Kernestof:
De Guili og Naddeo: Dov'è Yukio (Italiano facile: 500 ord +cd). 29 sider

Grammatik: 10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Natale

Forløb om jul i Italien. I forløbet træner vi ordforråd knyttet til julen og kigger på traditioner omkring jul i Italien.

Materialer
- “Una famiglia perfetta” (Film, Paolo Genovese, 2012)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La famiglia

Emnets formål er at give eleverne et billede af familien i Italien, og at give dem et ordforråd til at tale både om deres egen familie og om familiestrukturer i Italien og Danmark.
Først introduceres generelt ordforråd om emnet, og eleverne skal øve sig i at fortælle om deres egen familie.
Vi arbejder dernæst både med faktuelle tekster og videoer, som beskriver typiske familiestrukturer i Italien før og i dag, samt fiktion (tegneserie, sange og film), som behandler familie og relationer som tema på forskellige måder.

Grammatisk fokus: possessive pronominer, bundne pronominer, futuro, man-konstruktioner

Kernetekster:
- “La famiglia italiana moderna” (Infobox, Nuovo espresso 1, s. 198) (1 side)
- "La famiglia italiana oggi" (YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=31rqbW0MHzk) (3:19 min)
- "La famiglia italiana ieri e oggi - introduzione" (baggrundstekst fra Dyrk sproget 22/23) (1 side)
- "Una famiglia numerosa" (interview, YouTube) (2 sider)
- “Una famiglia complicata, ma unita” (Tegneserie, Espresso Ragazzi 1 s. 101) (1 side)
- "Dai domanda: famiglia" (video, UR) (10 min.)
- "Per dimenticare" (sang, Zero Assoluto) (1 side)
- "Mamma" (sang, Power Francers) (1 side)
- “Mine vaganti” (Film, Ferzan Özpetek, 2010) (110 min.)
- "Io e la mia famiglia allargata" (artikel, brugt til delprøve 1) (1 side)

Supplerende materiale:
- Materiale og opgaver fra Espresso ragazzi 1, s.100-101, s. 156-158
- Deltagelse i NCFFs videokonkurrence "Dyrk sproget". Eleverne har produceret korte videoer om familie i Danmark henvendt til italienske unge.
https://ncff.dk/til-din-undervisning/ungdomsuddannelser/dyrk-sproget/materialer-til-dyrk-sproget-2022/23/italiensk-materialer-2022/23
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Forstå hovedpunkterne, når der tales italiensk om kendte og almene emner formidlet gennem forskellige medier. - Perspektivere den erhvervede viden om italienske kultur- og samfundsforhold til tilsvarende danske. - Præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende italiensk.
  • Formidling - arbejde innovativt med videoprojekt
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Fiabe italiane (EKSAMEN)

Emnet har fokus på eventyrgenren og dertilhørende ordforråd. Vi læse forskellige eventyr og taler om både klassiske elementer og alternative træk i italienske eventyr. Eleverne skal desuden arbejde med både lytte- og skriveøvelser, bl.a. ved at skrive korte eventyr.
Grammatiskfokus: imperfetto (anvende). Passato remoto: (genkende)

Kernetekster:
Italo Calvino: "La ragazza mela" (Fra Lise Møller Andersen m.fl.: "Capito - Italiensk 2". Delta 1980) 3 sider
Mario Lodi: "Bianconero (Fra Jan Hupfeldt: "Lupi, principessi e maghi", Gyldendal 2006) 1 side
Maria Rosa Massara; "Il lupo" (ibid) 1 side
Gianni Rodari: "Il lupo della prateria" (kopi) 2 sider


Supplerende materiale:
Musik:
- Marco Mengoni: "Guerriero
- "I colori del vento" (Disney)
Lytteøvelse: "La principessa sul pisello" https://www.youtube.com/watch?v=V9D4RQp6Dfk

Billedmateriale: Cappuccetto Rosso; La principessa sul pisello; Dumbo; Castello-drago-cavaliere e principessa.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Lo sport (EKSAMEN)

Forløb om sport. Vi læser tekster og ser videoer om sport i Italien: hvilke sportsgrene er populære, hvordan fortæller man om sin yndlingssport og hvordan har de unge det med sport. Vi laver løbende sammenligninger med Danmark og elevernes egne erfaringer.

Temi:
- Parlare dello sport
- Qual è il tuo sport preferito e perché?
- Quali sono gli sport più praticati/seguiti in Italia? E in Danimarca?
- Giovani e lo sport - i giovani praticano molto sport?

Materialer
- "Qual è il tuo sport preferito e perché? La pallacanestro" (tekst) 1 side
- "Dai domanda! Lo sport" (TV udsendelse) (10 minutter) https://urplay.se/program/190419-dai-domanda-sport
- "Adolescenti e lo sport – il 40% non lo pratica" (artikel) 1 side
- "Che sport fai? Interviste" (YouTube video) (5 minutter)
- “Irma Testa: Il pugilato non è solo maschile” (tekst) 2 sider
- "Gli sport più praticati in Italia (Indagine Istat 2020)" 1 side
- "Cloro" Laura plebani (kortfilm) 11 minutter

Grammatik:
- presente vs. passato prossimo ved tidsangivelser
- delingsartiklen (di)
- ci og ne

Skriftlig aflevering om sport
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Italiensk (1): Delprøve 1 09-09-2024
Fumetto - sport (foto-tegneserie) 03-10-2024
Italiensk (2): Delprøve 2 (lo sport) 06-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 La scuola in Italia (EKSAMEN)

Forløbet sætter fokus på skolen i Italien. Vi kigger på skolesystemets opbygning og zoomer særligt ind på liceo. Herunder kommer vi ind på
- la tua scuola
- le materie preferite
- il voto in condotta
- a scuola il sabato?
- il primo giorno di scuola
- esame di maturità

Kernestof:
- "Dai domanda! La scuola" (TV udsendelse, ca. 10 min.)
- "Ora torna il voto in condotta" (gl. eksamensopg - særligt fokus på billederne) 1 side
- "Notte prima degli esami" (film, 100 min.)
- "Il primo giorno di liceo" (romanuddrag fra Marco Cesari: L’amico giusto) 2 sider

Supplerende stof:
- Oplæg fra Angelica, italiensk udvekslingselev, om gymnasiet i Italien vs. Danmark
- Aflevering: Telefonini a scuola

Grammatik:
man-konstruktioner, futuro, futuro vs. modalverbum


Vocabolario
Scuola – Liceo – Materia – Voto – Voto in condotta – Compiti – Orario – Lezione – Intervallo – Esame – Esame di maturità – Aula – Professore/Professoressa – Compagno di classe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Io non ho paura - Nord/Sud (EKSAMEN)

I forløbet læses uddrag af romanen "Io non ho paura" sideløbende med at vi ser filmen. Vi har fokus på personkarakteristik af centrale personer (særligt Michele, Filippo, papà og vennerne Salvatore og il Teschio) og selve handlingsforløbet.
Temaer: amicizia, il mondo del bambino, crescere, criminalità, il divario tra Nord e Sud Italia.
Der arbejdes desuden med billedbeskrivelse og samtale ud fra stilbilleder fra filmen.
I slutningen af forløbet kigger vi på materialer der yderligere tematisere "il divario fra Nord e Syd" på både italiensk og dansk (sekundært). Vi arbejder bl.a. med sangen "Il treno che viene dal sud" med fokus på migration fra syd mod nord.

Grammatik: bl.a. impefetto, trapassato prossimo, adjektivernes gradbøjning.

Kernestof
- Niccolò Ammaniti: "Io non ho paura" (romanuddrag), 2001, Einaudi
- Gabriele Salvatores: "Io non ho paura" (film), 2003
- Sergio Endrigo: Il treno che viene dal sud (canzone, 1967)
- Video: “NORD vs SUD: differenze culturali (stereotipi) - Dove si vive davvero meglio: Nord o Sud Italia?” https://www.youtube.com/watch?v=Fke9B-POSig


Supplerende stof:
Artikler:
- Martin Bjørck: “Unge veluddannede syditalienere vender hjem i flok” (Politiken, 21/7 2021)
- Mads Frese: “Syden er stadig Italiens ømme tå” (Kr. Dagblad, 26/8 2022)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 29,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Repetition

Repetition af tidligere forløb. Træning til skriftlig eksamen (særligt verbum- og billedøvelser). Mundtlige øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Digitale læremidler

Holdet har til skriftligt arbejde anvendt følgende digitale læremidler og opslagsværker:

Ordbøger:
- Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/

Grammatik:
- Italienskgram basis (på minlæring):
https://app.minlaering.dk/bog/14
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer