Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ida Munk Theilgaard, Isabel Vetting Pedersen
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk
Titel 2 Intro til genrer og analysebegreber
Titel 3 DHO: Vikingetid og sagaer - værk 1
Titel 4 Familierelationer - værk 2
Titel 5 Den iscenesatte virkelighed - værk 3
Titel 6 Avisjournalistik
Titel 7 Oplysningstiden
Titel 8 Romantikken - værk 4
Titel 9 Kommunikation på sociale medier
Titel 10 Essaygenren
Titel 11 Det moderne gennembrud - værk 5
Titel 12 Krop og identitet
Titel 13 Litteraturen i det 20. århundrede
Titel 14 Sommerfugledalen - Værk 6
Titel 15 Repetition
Titel 16 Hjælpemidler til skriftlig årsprøve/eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk

Indhold og fokus:
Ud over en kort introduktion til faget dansk i gymnasiet, samt en samtale om lektielæsning, er der i grundforløbet fokus på:
- Taler som genre, og hvad der kendetegner den gode tale. I den forbindelse arbejder eleverne med
- Talens undergenrer
- Retoriske virkemidler
- Kommunikationssituationen
- Appelformer
- Argumenttyper
- Toulmins argumentationsmodel
-Talens opbygning
- Kampagner
I forløbet har eleverne desuden skrevet et læserbrev og har analyseret nogle kampagner.


Konkrete taler, der er arbejdet med i forløbet:
- Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederik på hans 50 års fødselsdag: https://www.youtube.com/watch?v=RmT5VhhG0Ls
- H.M. Dronningens tale til Danmarks befolkning under første coronanedlukning, 17. marts 2020: https://www.kongehuset.dk/video-hendes-majestaet-dronningens-tale-til-befolkningen  
- Greta Thunberg taler foran Christiansborg, 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=0A-jP5wsjGk

Supplerende:
- Peter Yding Brunbech: Mini-foredrag om velfærdsstaten: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-velfaerdsstaten
- Uddrag fra Jacob Ellemann-Jensens landsmødetale, 2020:
https://www.facebook.com/watch/live/?
- Uddrag fra Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholms nytårstale fra 2019: https://www.youtube.com/watch?v=ykfbDYl9wu0


Baggrundsmateriale:
- Marie Zeuthen Helstrup & Tina Slot Simonsen: uddrag af Mundtlighed i dansk, forlaget Systime 2022 (s. 50-56, 70-72 (samt 147 i i-bogen))
- Ole Schultz Larsen: uddrag fra Håndbog til dansk, 4. udgave, forlaget Systime/Dansklærerforeningens Forlag (s. 154, 157-161)
- Marianne Odgaard, Ole Ravn og Maria Borregaard Vinther: uddrag fra Forløb i sprog, Det ny forlag, 2014 (s. 127-129)
- Mads Rangvid og Mimi Sørensen: uddrag fra Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningens Forlag, 2018 (s. 166-167)

Omfang: 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Intro til genrer og analysebegreber

Indhold og fokus:

Forløbet introducerer til forskellen på fakta og fiktionstekster, herunder begreberne faktakontrakt og faktakoder samt fiktionskonktakt og fiktionskoder.

I forløbet har eleverne arbejdet med tekstanalyse og fortolkning af kortere teksteksempler, og har desuden lavet en dybdegående analyse af novellen "Mere kaffe?". Derudover har eleverne arbejdet kreativt og produktivt med tekster, idét de har skrevet et digt samt en fortælling, hvor der eksperimenteres med fortællertyper og synsvinkel.

Eleverne bliver introduceret for diverse litterære analysebegreber:
- Motiv og tema
- Konflikt
- Miljøkarakteristik
- Personkarakteristik
- Komposition
- Fortællertyper og synsvinkel

Kernestof:
- Helle Helle (2000): "Mere kaffe?" fra novellesamlingen "Biler og dyr"

Baggrundsmateriale:
- Afsnittene "Intro," "Fakta og fiktion", "Hvad handler teksten om", "Komposition", "Fortæller," "Fremstillingsformer" og "Novelle" i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, 2017, s. 8-35, 38-51, 54-67, 79

Omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse Mere kaffe? 08-01-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO: Vikingetid og sagaer - værk 1

Indhold og fokus:
I DHO-forløbet er temaet slægt og ære i vikingetiden. I dansk har vi analyseret Ravnkel Frøjsgodes saga (værk 1), og vi har haft et litteraturhistorisk perspektiv, hvor eleverne har læst om genren og om, hvordan de islandske fortællinger ofte handler om slægtsfejder og ære, men også om ordholdenhed og loyalitet.
Vi har fokus på samfundsstrukturen, genretræk, karakteristik med henblik på at analysere og fortolke status, slægt og ære. Der har også været et sprogligt fokus, hvor eleverne bl.a. har fået kendskab til scenisk og panoramisk fremstilling. Som afslutning på forløbet har eleverne analyseret og fortolket folkeviserne Agnete og Havmanden, Harpens Kraft og Nilus og Hillelil og kan perspektivere sagagenren til folkeviser.

Sideløbende med det litterære forløb har der været et skriftligt fokus (skriftlighed 1), hvor eleverne har lært at skrive en akademisk opgave og i den forbindelse har de arbejdet med indledning, redegørelse, analyse og afslutning. De er blevet introduceret til, hvordan man bygger et afsnit op (påpeg, citer og kommenter) og kan henvise og citere korrekt.

Kernestof:
- Ravnkels Frøjsgodes saga
- Agnete og Havmanden
- Harpens Kraft
- Nilus og Hillelil

Baggrundsstof:
- "Æt og ære" og "Folkeviser" i Johannes Fibiger: Litteraturens veje , Systime, 2012
- Søren Vrist Christensen: "Folkeviser" (YouTube-video)
- Gunnar Mühlmann: Dansksiderne: Folkevise
- "Folkeviser" i Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2017
- Vibeke A. Pedersen: Visernes univers - slægten og den enkelteLex.dk


Omfang: 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Familierelationer - værk 2

Indhold og fokus:
I dette tematiske forløb om familierelationer har eleverne arbejdet med autofiktion i forbindelse med deres læsning af Thomas Korsgaards roman Hvis der skulle komme et menneske forbi (værk 2).

Kernestof:
- Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi, 2018 (værk 2)

Baggrundsstof:
- "Personkarakteristik" i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, 2017
- Anne Birgitte Hundahl: Autofiktion på Litteratursiden
- Jan Aasbjerg Haugaard Petersen: Autofiktion på Gymdansk
- "70'erne: Vita Andersen og længslen efter tryghed" i Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, 2. udgave. 2021

Omfang: 327 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse Korsgaard 21-05-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Den iscenesatte virkelighed - værk 3

Indhold og fokus:
Forløbet undersøger dokumentaren som genre og dens forskellige undergenrer. Desuden er det målet at skærpe elevernes opmærksomhed på brugen af filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder. Endelig analyseres dokumentaren "Flugt" (værk 3) med henblik på at afdække filmens genretilhørsforhold, form, indhold, tema og budskab.

Begreber:
- Paratekst
- Alignment og allegiance
- Fakta- og fiktionskoder, herunder autencitetsmarkører
- Diverse filmiske virkemidler
- Diverse dokumentargenrer

Kernestof:
- "Flugt" af Jonas Poher Rasmussen (værk: dokumentar)
- Mikkel Dyrting: "TV2: Vi latterliggør ikke Nakskov" (07.05.2015) (debatindlæg)
- Berlingske: "Fattigdomsporno" (01.05.2015) (debatindlæg)
- TV2: På røven i Nakskov, afsnit 1, 00:00-10:00. (23.04.2015) (tv-udsendelse, dokumentar)

Baggrundsstof:
-"Dokumentarfilm og Mockumentary" i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, 2017
- "Dokumentargenrer" i: Levende billeder

Klip fra dokumentarfilm:
- Mads Brügger: "Ambassadøren" (de første 10 minutter), 2011: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/ambassadoeren
- Simon Lereng Wilmont: "Et hus af splinter" (de første 10 minutter), 2022: https://www.dr.dk/drtv/se/et-hus-af-splinter_365830
- "Atomkraft - ja tak!", sæson 1, episode 1 (de første 10 minutter), 2023: https://www.dr.dk/drtv/se/atomkraft-_-ja-tak_-en-bizar-turistattraktion_363115
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/eternity
- "Lise Nørgaard: Ikke kun en pige" (de første 10 minutter), 2023: https://www.dr.dk/drtv/program/lise-noergaard_-ikke-kun-en-pige_362031
- "Fodboldens usynlige syge", sæson 1, episode 1 (de første 10 minutter), 2023: https://www.dr.dk/drtv/se/fodboldens-usynlige-syge_-kvindelandsholdets-lidelser_365031  

Omfang: 160 sider
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Avisjournalistik

Indhold og fokus:
Der arbejdes med den klassiske nyhedshistorie vs. opinionsteksten.

Det overordnede formål med forløbet har været at prøve at tage livtag med danskfagets dannelsesdimension med særligt vægt på elevernes demokratiske dannelse og deres evne til at deltage aktivt i et demokratisk samfund. Derfor er der i forløbet arbejdet med elevernes udtryksfærdighed og kritisk-analytiske sans, fordi disse færdigheder, som det formuleres i fagets læreplan, ”fremmer elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund” (læreplanen for Dansk A, stx).

I forløbet har der været fokus på at give eleverne et kendskab til de forskellige avisjournalistiske genrer med særligt fokus på opinionsjournalistikken. I den forbindelse har eleverne repeteret og arbejdet videre med medieanalyse og retorisk analyse, og desuden har eleverne selv produceret tekster indenfor flere af genrerne. Gennem både dialogiske og individuelle arbejdsformer har eleverne trænet deres evne til at tage stilling til problematikker relateret til turisme, og de har trænet at argumentere overbevisende for deres holdninger ved brug af retoriske virkemidler.

Forløbet introducerer eleverne til basale nyhedsbegreber inden for journalistikken, og som de anvender i en analyse af nyhedsstof. Centrale begreber er her: Avistyper, stofområder, samfundsområder, de fem nyhedskriterier, kilder, vinkling, layout.

Forløbets faglige mål:
• Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Sproglige perspektiver
• Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
• Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

Kernestof:
- Matilde Kimer: "Video-reportage: Kugleregn og kartofler - fire dage ved fronten i Ukraine" på DR.dk, 2017
- Kristian Villesen: "Et plaster på såret", Information, 2023
- Lærke Schmidt Fallesen: "Fra Taj Mahal til Trelleborg", Kristeligt Dagblad, 2023 (gennem Infomedia)
- Jesper Vind: "Lige til øllet", Weekendavisen, 2023 (gennem Infomedia)

Supplerende stof:
- "Avisjournalistik" i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, 2017, s. 198-227
- "Fortællertyper i epik og lyrik" i Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen og Cecilie Ruby Tolstrup: Dansk i tiden, 2021, s. 41-43

Eleverne har i mindre grupper arbejdet med én artikel hver:
- Karen Ravn: "Fire grupper udset til regeringens lønloft til offentligt ansatte" på Fagbladet Folkeskolen, 2023
- Mia Gleerup Fallentin og Daniel Tidemann: ”Fagforbund vil ikke glemmes af Mette Frederiksen” på Berlingske, 2023
- Morten Skjoldager: ”Politifolk raser over statsministerens lønløfte” på Politiken, 2023
- Mia Gleerup Fallentin og Daniel Tidemann: ”Regeringen vil stikke et par tusinde kroner i hånden på landets sygeplejersker” på Berlingske, 2023
- Lise Richter: ”Eksperter: Et lønløft kan gøre en forskel for offentligt ansatte. Men løn gør det ikke alene” på Information, 2023
-Rasmus Jungersen og Karen Klærke: "Hvis regeringen får sin vilje, kan Louise, Sophie og Nicholas se frem til mere i løn" på DR Nyheder, 2023
-Grete Christensen: "Sygeplejersker: Lønløft kan få kolleger tilbage i faget" på BT, 2023

Omfang: 55 sider
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Oplysningstiden

Indhold og fokus:
Med udgangspunkt i Ludvig Holbergs forfatterskab har klassen arbejdet med oplysningstidens menneskesyn, syn på religion og samfundet, samt dramagenren.

Kernestof:
- Ludvig Holberg Erasmus Montanus - Anden akt, scene 2 & 3 + tredje akt, scene 5, fra Kanon i dansk I, Gyldendal 2005


Baggrundsstof:
- "Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed" i Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2017, s. 75-81 samt 88-92
- Restudy: Oplysningstiden(YouTube-video)

Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Romantikken - værk 4

Indhold og fokus:
I dette litteraturhistoriske forløb arbejder vi med forskellige strømninger inden for romantikken: universalromanitik, nyplatonisme, nationalromantik, romantisme samt biedermeier.

Sideløbende med det litteraturhistoriske fokus blev eleverne introduceret til eksamensgenren den debatterende artikel, hvor opgavens fokus omhandlede sprogbrug, et emne som går godt i spænd med klassens sproglige studieretning.

Arbejdsformer: Eleverne har blandt andet i mindre grupper formidlet deres analyse af en selvvalgt julesalme i podcastformat.

Kernestof:
-Adam Oehlenschläger: "Guldhornene"(universalromantik)
-N.F.S. Grundtvig: "Duggen" (universalromantik)
-Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (nyplatonisme)
-H.C. Andersen: "Snemanden"
-Oehlenschläger: "Der er et yndigt Land" (nationalromantik)
-St. Steensen Blicher: "Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog" (værk 4) (poetisk realisme)
- Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (romantisme)
-Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (biedermeier), i Filmisk litteraturhistorie
- Selvvalgt julesalme fra romantikken
- Jesper Hansen: "Er det krænkende at kalde en is eskimo?", Nordjyske.dk, 2020

Baggrundsstof:
- Søren Vrist Christensen Nyplatonisme - dansk litteratur (YouTube-video)
- Søren Vrist Christensen Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur (YouTube-video)
- "Biedermeier", "Poetisk realisme" og "Steen Steensen Blicher" i Johannes Fibiger & Gerd Lütken": Litteraturens veje, 2. udgave, 2010, s. 152-161
- "Nationalromantisk harmoni" i Mads Rangvid & Mimi Sørensen: Brug litteraturhistorien, 2. udgave, 2021
-  "Litterære metoder" i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, 2017
- "Dannelsestanken i prosaen", "Biedermeier og poetisk realisme", "At analysere noveller", "Thomasine Gyllembourg" og "Steen Steensen Blicher" i Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, (2021), s. 101-108, 236-238 og 242-243.

Omfang: 130 sider



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kommunikation på sociale medier

Indhold og fokus:
I dette forløb har eleverne arbejdet med både det sproglige og mediemæssige område, idet de har analyseret opslag på sociale medier med brug af sproglig viden, samt har undersøgt sociale mediers muligheder og begrænsninger i forhold til at iscenesætte sig selv. Eleverne har desuden med udgangspunkt i de tre faser hen til teksten, ind i teksten, ud af teksten, lavet deres egen analysemodel til multimodale tekster.

Specifikke begreber, der er blevet introduceret i forløbet:
Medialekt, emojis, facework, facetrussel, frontstage, backstage, middle region.

Eleverne har set et livestream fra AU med Tina Thode Hougaard om emojis og har haft besøg af Globale Gymnasier, som lavede en workshop om moderne journalistik på sociale medier.

Eleverne har blandt andet lavet et podcastafsnit på 7-10 minutter, hvor de undersøgte og diskuterede, hvem der har ansvar for den negative indflydelse, som sociale medier har ift. perfekthedskulturen.


Kernestof:
- Rikke Louise Mandorf: "Tykke Ida", sæson 1, episode 1, på DRTV, 2017
- Deadline "Cillemouse om faren ved Instagram", på MitCFU, 2024
- Signe Westermann Kühn: "Perfekthedsproblemet er langt større end én enkelt influencer", Berlingske, februar 2024

Baggrundsstof:
- "Nye, alternative stavemåder" i Tina Thode Hougaard, Trine Durup & Lasse Balleby: Sprog i sociale medier, 2018
- Webinar med Tina Thode Hougaard Tæt på Tænkepauser: Emojis, 2020
- Livestream med Tina Thode Hougaard Emojis nuancerer vores samtaler, april 2024
- "Typer af sproghandlinger" i Jann Scheuer: Sproghandlinger, 2009
- "Facework og ansigtstruende handlinger" og "Frontstage og backstage" i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, 2017, s. 188-191 og 240-242.
- "At analysere multimodale tekster" i Jan Aasbjerg og Johanne Katrine Larsen: Dig og digital dannelse, 2018

Omfang: 120 sider
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Essaygenren

Indhold og fokus:
Vi arbejder i dette forløb både med essaygenren og med den skriftlige genre den reflekterende artikel.


Kernestof:
Uddrag af Søren Ulrik Thomsen: Store Kongensgade 23 (s. 9-18)
Uddrag af Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin.

Baggrundsstof:
- "Læsestrategi: Læs eller skriv et essay!" i Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen: Med tiden, s. 79
- "9. Refleksion" i Rebecca Natasha Albinus og Sarah Nehammer: Skriv dig frem - også til eksamen, Dansklærerforeningens Forlag, 2. udgave, 2019, s. 118-123
- "Den reflekterende artikel" i Nicolai Rekve Eriksen: Eksamensgenrerne dansk stx, Systime, 2019, s. 39-46

Omfang: 25 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feedback på jeres skriftlige årsprøve 13-08-2024
Reflekterende artikel 14-09-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Det moderne gennembrud - værk 5

Indhold og fokus:
Periodelæsning med fokus på, hvordan periodens litteratur afspejler de nye tanker, som introduceredes af Georg Brandes ved hans berømte forelæsninger på Københavns universitet i 1871. Hovedfokus ligger på forfatternes skildringer af kvindens stilling og muligheder i samtiden, sædelighedsfejden samt klasseforskelle.

Kernestof:
-Litteraturens veje (afsnit om naturalisme)
-Georg Brandes: uddrag af "Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteatur". (Falkenstjerne 2)
-Henrik Pontoppidan "Naadsensbrød", (Falkenstjerne 2)
-Herman Bang: "Den sidste Balkjole"
-Henrik Ibsen: Gengangere (værk)
-Amalie Skram: uddrag af Constance Ring

Baggrundsstof:
-Sædelighedsfejden: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/saedelighedsfejden/

Omfang: 30 sider + gengangere
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Krop og identitet

Indhold og fokus:
I dette tematiske forløb har vi arbejdet med normalitet (Hvad er normalt? - og hvad er ikke?). Vi har haft den menneskelige krop som vores vinkling, og tekstmaterialet er valgt med dette fokus. Vi har undervejs i forløbet diskuteret samfundsmæssige og universelle problemstillinger.

Nøglebegreber:
Filmiske virkemidler
Dokumentar
Autofiktion
Ny kropslighed/kropsfænomenologi
Normalitet/normer/normalen

Kernestof:
Caspar Eric: "Mads" fra Nye balancer (2023)
Caspar Eric: "Øvelse: Relax" fra Nye balancer (2023)
Caspar Eric: "I sin nytårstale siger Dronningen ..." fra Nye balancer (2023)
Caspar Eric: "Den handicappede krop er fremtiden" (kronik, 2015)
Uddrag af "Wingman" S01E01 (DR, 2024)
Uddrag af "Danmarks lækreste spasser" S01E01 (DR, 2024)
Peter Seeberg "Patienten" (1962)

Baggrundslitteratur:
Om normalitet og ny kropslighed (Fuck normen, dansklærerforeningens forlag (2016) s. 7-9)

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Litteraturen i det 20. århundrede

Indhold og fokus:
Det 20. århundrede - realisme og modernisme
Nedslag i litteraturhistorien i det 20. århundrede. Vi arbejder ud fra to hovedstrøminger i litteraturen, nemlig realisme og modernisme. Sideløbende har vi et skriftlighedsforløb (skriftlighed 2), hvor formålet er at bevidstgøre eleverne om sproglig korrekthed og dets betydning inden SRP. Udover at øve de typiske sproglige fejl, samt korrekt kommatering, lærer eleverne om skrivehandlinger, akademisk skrivning og korrekturlæsning.
Arbejdsformer: Gruppearbejde, læreroplæg, gruppefremlæggelser, kreativ skrivning.

Teori om skriftlighed:
4.7 Talesprog og skriftsprog fra Håndbog til dansk (2 sider)
10 Komma fra Styr på sproget - grammatiske øvelser (8 sider)
Øvelser og teori på sproget.dk (5 sider)
"Skriv sammenhængende og flydende" fra Eksamensgenrerne dansk stx (1 side)

Kernestof:
1900-1920: Det folkelige gennembrud
Martin Nexø Andersen: "Lønningsdag, en idyl" (1900)
Johannes V. Jensen: "Maskinerne" (1901)

1920'erne: Ekspressionisme
Tom Kristensn: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Edith Södergran: "Triumf att finnas till" (1918)

Eksistentialisme
Martin A. Hansen: "Roden" (1955) (Heretica)
Thomas Vinterberg: "Druk" (2020) (eksistentialisme)

Karen Blixen: "Ringen" (1958) - med fokus på den psykoanalytiske læsning. Desuden gennemgås træk fra den klassiske novelle vs. den moderne novelle samt Blixens fortællekunst.

1960'erne: Konfrontationsmodernisme
Klaus Rifbjerg: "Livet i Badeværelset" (1960)

Supplerende materialer:
Video om konfrontationsmoderne af Søren Vrist Christensen https://dansksiderne.dk/index.php?id=5242

Omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Sommerfugledalen - Værk 6

Indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med Sommerfugledalen af Inger Christensen, der er læst som værk. Eleverne har dels hørt sonetkransen oplæst af forfatteren selv, dels selv læst den flere gange både i modulerne og som lektie. Vi har haft fokus på at opleve litteraturen og at forankre den fysisk, hvorfor vi har gået den korte digterrute om Inger Christensen i Vejle og lyttet til dertilhørende lydfortællinger om Christensens liv og skrift.

Herudover har vi bl.a. arbejdet med sonetformen og med de gennemgående tematikker ud fra analyse af primært billedsprog og semantiske skemaer.
Som afslutning på forløbet har eleverne arbejdet i par med næranalyse og fortolkning af en udvalgt sonet. Først skriftlig analyse af sonetten, og derefter formidling af deres analyse og fortolkning med dertilhørende billeder som en formidling af sonettens handling, sonetformen, billedsprog og tematik.

Kernestof:
- Inger Christensen: Sommerfugledalen. Et requiem, Gyldendal (oprindeligt 1991, denne udgave: 2018)

Baggrundsstof:
- Folder og lydfortællinger til digterruten for Inger Christensen i Vejle: Danske digterruter
- Johannes Fibiger: Leksikonopslag om sonetten fra leksikonopslaget i Litteraturens veje s. 524-525 (2010, 2. oplag, 4. udgave), Systime
- Inger Christensen læser Sommerfugledalen op på Universitetet i Agder:
Sommerfugledalen (YouTube-video)
- "System & Poesi - Inger Christensens "Sommerfugledalen" (Klassikere på Greve Bibliotek)" (YouTube-video)

Omfang: 40 sider
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Repetition

Repetitionsforløb hvor vi kommer omkring alle tre fokusområder og samtlige forløb.

Vi repeterer de litteraturhistoriske perioder gennem en fernisering, hvor eleverne har fokus på at præsentere én litterær periode for de andre.

Vi repeterer sproglig analyse med fokus på argumenttyper samt sproghandlinger og Erving Goffmans begreber om facework og stages gennem en mundtlig øvelse, der ligner den mundtlige eksamen.

Vi repeterer medieanalyse med fokus på fakta- og fiktionskoder samt dokumentartyper, hvor eleverne i mindre grupper analyserer klip fra dokumentarfilm.

Materiale:
- Astrid Helmer Mørck: "Jeanette Ottesen sagde undskyld for mobning – nu bliver hun beskyldt for at mobbe videre". Artikel fra TV2’s hjemmeside d. 18. oktober 2021:  https://sport.tv2.dk/svoemning/2021-10-18-jeanette-ottesen-sagde-undskyld-for-mobning-nu-bliver-hun-beskyldt-for-at-mobbe
- Uddrag fra kommentarspor fra TV2’s Facebookside d. 17. oktober 2021
- Uddrag fra kommentarspor fra Jeanette Ottesens Instagramprofil d. 20. oktober 2021
- Joachim S. Wiewiura & Vincent F. Hendricks: "Støjbergs facebookprofil er samlingspunkt for polarisering", Information, 16. april 2016

Klip fra disse dokumentarfilm - hver gruppe har fokuseret på ét klip:
- Frigge Fri: Klub Kranium, 2021, set på Filmcentralen
- Eva Marie Rødbo: Prinsesser fra blokken, 2016, set på DRTV
-Zara Zerny: Ekko af kærlighed, 2024, set på Filmcentralen
- Nicolaj Pedersen: Dopede drømmekroppe, 2024, set på DRTV
- Anja Pil Overby: Besat af en drøm, 2022, set på DRTV
- Simon Lereng Wilmont: Et hus af splinter, 2022, set på Filmcentralen
- Emil Næsby Hansen: Skjold & Isabel, 2018, set på Filmcentralen

Omfang: 20 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Hjælpemidler til skriftlig årsprøve/eksamen

Brug af tilladte hjælpemidler til terminsprøve og skriftlig eksamen

- Medbring din computer og høretelefoner. Du må benytte dig af alle noter og dokumenter du er i besiddelse af offline.
- Før prøven vil det være en god ide at hente dokumenter ned fra Google Drev (fx fra mappen med opgave-eksempler), da du ikke har lovlig adgang til drev under prøven.
- Medbring dine danskbøger samt evt. andre bøger, du tænker vil kunne anvendes. Medbring som minimum: Håndbog til dansk og Litteraturhistorien på langs og på tværs.

Du har lovlig adgang til:
- Lectio, herunder dine dokumenter og undervisningsbeskrivelsen i faget (men besked-funktionen er IKKE TILLADT).
- Skriftlighedsportalen via Lectio
- Gyldendals røde ordbøger online: https://www.ordbogen.com/da/
- www.ordnet.dk
- Grammatik: www.minlaering.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer