Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Mari-Anne Martin
Hold
2022 HI/a (
1a HI
,
2a HI
,
3a HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Antikken
Titel 2
Vikingetid og tidlig middelalder i Danmark - DHO
Titel 3
Europæisk middelalder og korstog
Titel 4
Mennesket i den moderne verden
Titel 5
Velfærdsstat og ungdomsoprør
Titel 6
SRP 3 Fake news og Brexit
Titel 7
Revolutioner og nationalisme
Titel 8
Industrialisering, kolonisering og imperialisme 1
Titel 9
Industrialisering, kolonisering og imperialisme 2
Titel 10
Fra krig til krig
Titel 11
Den kolde krig og Vietnamkrigen
Titel 12
Kina
Titel 13
Nye konflikter i den globale verden
Titel 14
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Antikken
Antikken
De første moduler handler om introduktion til historie, og tæller ikke med i forløbet om Antikken.
Antikken: Det gamle Grækenland og Romerriget.
I forløbet har vi fokuseret på Det gamle Grækenland 1600 f. Kr. - 300 f. Kr., hellenernes land. Desuden hvad der kendetegner en polis / bystat, og hvad forskellen var på Athen og Sparta. Styreformer og værdier. Herudover har vi haft fokus på befolkningsgrupper. De konflikter som opstod og årsagerne til dem samt hvilke konsekvenser konflikterne affødte.
Krige: perserkrigene 490 f. Kr. - 449 f. Kr. og borgerkrigen "Den Peloponnesiske Krig" 449 f. Kr. - 338 f. Kr.
Religion, livssyn og det antikke Grækenlands værdier i fx kunst, arkitektur, kultur og politik.
Romerriget 753 f. Kr. - 476 e. Kr.
Rom fra bystat til republik til kejserrige.
Styreformer og værdier. Kunst, arkitektur, kultur og politik.
Republikkens styreform. Patricier og plebejere. Nobiliteten. Folkeforsamlingens betydning og de forskellige embeder. Inddelingen af befolkningen i formueklasser eller skatteklasser.
Befolkningsgrupper. Politiske og sociale forhold.
Loyalitetsforholdet mellem patroner og klienter.
Romerriget som en verdensmagt /et imperium. De puniske krige, herunder krigsførelse.
Fra republik til kejserdømme.
Republikkens undergang, triumvatet - Cæcars diktatur og overgangen til kejsertiden med Augustus. Kejsertiden. Politiske forhold.
Romanisering og kulturpåvirkning. Religionsforhold og kristendommens betydning.
Romerrigets sammenbrud. Folkevandringer.
Det østromerske rige og det vestromerske rige.
Eftertidens perspektiv.
Kildetekster optræder både i forbindelse med Det Gamle Grækenland og med Romerriget.
Følgende links må benyttes til eksamen:
Gyldendals røde ordbøger
http://ordbogen.com
•
Ordnet.dk
http://Ordnet.dk
• Oxford Learner’s Dictionaries
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
• Duden https://www.duden.de/
Indhold
Kernestof:
Velkommen til historie. Jeg glæder mig til at møde jer.
Intro - Kildeanalyse.pdf
Din familie.docx
hellas.htm
Hellas - Det Gamle Grækenland 1 .pptx
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 9-34, 37-66
Kildens udsagnskraft s. 23 - 25.pdf
Makkerskabsgrupper 1a 2022 23, nov..docx
Antikken - Det gamle Grækenland 2 (9).pptx
Vi kigger på eksempler på de tidslinjer, som I udarbejdede til sidste moduls lektie.
Makkerskabsgrupper 1a 2022 23, nov. (2).docx
Verden før 1014, s. 12 - 18.docx
Nye makkerpar i 1a gælder fra december.docx
Antikken 1a
Medbringe bogen Verden før 1914 til modulet.
det antikke grækenland
Antikken, 1a
Nye makkerpar i 1a gælder til og med januar.docx
Medbring bogen Verden før 1914 til modulet.
Vi ser videoerne, som I udarbejdede i sidste modul.
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Medbring bogen "Verden før 1914". I får tid til at øve rollespillet. Tidsplan følger her:
Historiefaglige vidensformer .docx
Model til kildeanalyse (2).docx (6).pdf
Medbringe bogen Verden før 1914.
Trues Europa af folkevandringer.docx
Romerrigets sammenbrud.pdf
Sammenlignende undersøgelsen af styreformer og kulturelle værdier.docx
Opsamling på kildeanalyser fra sidste modul.
Vi mødes ved bussen på parkeringspladsen foran Rosborgs hovedindgang kl. 8:45. Tidsplan på Moesgaard Museum findes i GD-dokumentet "Antikken, 1a" under mandagens historiemodul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vikingetid og tidlig middelalder i Danmark - DHO
I forløbet har vi arbejdet med vikingetid og tidlig middelalder i Danmark.
I forbindelse med vikingetiden har der været fokus på forskellige typer af togter og i forbindelse med togter leding og danegæld. Derudover fokus på religionsskiftet / trosskiftet, tidlige signaler på statsdannelse i Danmark (tidlig middelalder), fx Harald Blåtand, som skrev, at han gjorde danerne kristne - og på bl.a. vikingeskibet som magtsymbol. Desuden fokus på sociale forhold, religionsforhold, statsmagt og eftertidens syn på og tolkninger af vikingerne.
Læsning af kilder fra vikingetiden.
Historiebrugsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Medbring en opladet computer.
Peter Frederiksen, Knud Olsen, mfl.: Grundbog til danmarkshistorien, Systime; sider: 27-35, 51-63
Vikingetid og middelalder, DHO, 1a
Godfred og karolingerriget (1).pdf
Vikingetid og middelalder, 1a
Model til kildeanalyse (2).docx (6).pdf
Vikingetiden, ca. 800-1050, religionsskiftet
Skibets pris.pdf
Adam af Bremen Om hedenskabet 1000-tallet.pdf
Skibets pris.
Opsamling på redegørelse og kildeanalyse af Adam af Bremen.
Skibets pris .pdf
Medbringe Grundbog til Danmarkshistorien til modulet.
Viokingetid og middelalder, 1a
Et skridt ind i historien .pdf
Vikingetid og middelalder 1a
Årbøgerne fra Fulda.pdf
Analyse af historiebrug .docx
Miniforedrag - Feudalisme i Danmark
Skriftlighedsportal - Materialesøgning
Skriftlighedsportal - Kædesøgning
Kilder til mordet på Erik Klipping i 1286.pdf
Visen om Marsk Stig og hans hustru.pdf
Medbringe Grundbog til Danmarkshistorie.
Oplæsninger af jeres kildeanalyser i makkerpar.
Skriftlighedsportal - Troværdighed
DHO - valg af opgave
Sagaerne som kilder.pdf
Historiebrug - Marsk Stig.pdf
Skriftlighedsportal - Vurdering i DHO
Medbring Grundbog til Danmarkshistorien.
Skriftlighedsportal - Redegørelse (DHO)
Den angelsaksiske Krønike 789-954
Opgaveformuleringer - 1a.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Europæisk middelalder og korstog
I forbindelse med forløbet om europæisk middelalder har vi arbejdet med feudalisme, len, vasalforhold, investitur, investiturstrid og korstog. Årsager til korstogene både fra riddernes vinkel og pavens vinkel. Samfundsforhold. Kirke- og kongemagt.
Kompendie med følgende tekster:
Henrik Skovgaard Hansen: Korstog og jihad?, s. 9 - 17.
Lars Peter Visti Hansen: Korstogene. Idé og virkelighed, s. 15 - 24.
Bryld: Verden før 1914, s. 103 - 120.'
Ligeledes kildelæsning af kildetekster fra middelalderen.
Indhold
Kernestof:
Kompendium - middelalder og korstog.pdf
Europæisk middelalder og korstog, 1a
Demonstrationer landet over
Vi begynder på et nyt forløb om Europæisk middelalder og korstog. I får tid til at læse i modulet.
Kilde 24 Den franske konge som lensherre.pdf
Europæisk middelalder og jihad, 1a
Kilde 27 a.pdf
Kilde 27 b.pdf
Problemstillinger ved den mundtlige eksamen i historie (33).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Mennesket i den moderne verden
Mennesket i den moderne verden
Renæssance, reformation, opdagelser, den naturvidenskabelige revolution.
I forløbet har der været fokus på renæssancens dyrkelse af de antikke værdier i kunst, arkitektur og tænkning. Desuden fokus på at mennesket kommer i centrum, og humanismen dyrkes. Reformationen viser Luthers og dermed protestantismens opgør med katolicismen, og vi ser herefter den katolske modreform. Kirkens / kristendommens position i samfundet nytænkes.
Opdagelserne viser en tydelig naturvidenskabelig udvikling i fx navigationsudstyr, og man begynder i sammenhang med opdagelserne at italesætte syn på menneskerettigheder.
Den naturvidenskabelige revolution kommer med bl.a. Galilei til at bane vejen for en moderne videnskabelig tænkning og et naturvidenskabeligt opgør med kirkens verdensopfattelse.
Kildetekster optræder under alle dele af forløbet.
Indhold
Kernestof:
The Medici - Godfathers of the Renaissance - Part 1
Velkommen tilbage efter ferien.
Danielsen,KimBeck.m.fl.: FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal; sider: 136-140, 156-174, 177-180
Medbringe bogen Fokus 1. Fra antikken til reformationen til modulet.
Mennesket i den moderne verden, 2a
Projekt med fremlæggelser. Medbring bogen Fokus 1. Fra antikken til reformationen.
Til modulet her bedes I læse de andre gruppers kildetekster. Alle kildetekster finder I s. 173 - 180 i "Fokus 1. Fra antikken til reformationen". Medbring bogen "Fokus 1. Fra antikken til reformationen", og forbered dig på din mundtlige fremlæggelse.
Columbus - Santangelbrevet 1493 - Kiilsgaard Madsen, Opdagelserne, 1995, s. 35-36.pdf
Asija, Mai, Maria, Mathilde, Mille O., og Mille J., der var fraværende i sidste historiemodul, fremlægger for Mari-Anne. 2 1/2 min. pr. person. Se jeres gruppes tildelte kilde i GD-dokumentet "Mennesket i den moderne verden", s. 4 - 7.
Christoffer Columbus - Spansk opdagelsesrejsende - lex.dk
Opdaget - Det spanske koloniimperium.pdf
Valladolid på kort
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Optakt til studetur.
Mødet i Valladolid .pdf
Optakt til studietur.
Opdagelserne Den tidlige europæiske ekspansion, En europæisk verdenshistorie.pdf
Martin Luther (1483-1546)
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 129-137, 140, 142-144
Problemstillinger ved den mundtlige eksamen i historie (33).docx
Velkommen tilbage efter ferien. Medbringe bogen Verden før 1914 og bogen Fra antikken til reformationen til modulet. I dag skal vi samle op på forløbet Mennesket i den moderne verden.
Vi fortsætter opsamlingen på forløbet om Mennesket i den moderne verden. Medbring den bog, som din gruppes tildelte passage står i. Verden før 1914 eller Fokus 1.
Efter opsamlingen med fremlæggelser, ser vi filmen Den bevægede jord.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Velfærdsstat og ungdomsoprør
Velfærdsstat og ungdomsoprør
I forløbet har vi fokuseret på udviklingen af den danske velfærdsstat fra Grundloven 1849 og frem. Herunder en skelnen mellem værdigt og uværdigt trængende, og ifm. det at bevæge sig fra et skønsprincip til et retsprincip. Forskellen mellem forsørgelseslinjen og forsikringslinjen.
Kanslergadeforliget i 1933, Folkepensionsloven i 1956, universelle ydelser (forskellige politiske partiers syn på velfærdsstaten) og senere Work for welfare-startegi. Fra socialstat til minimalstat. Fra passiv til aktiv arbejdsmarkedspolitik i 1990'erne. Flexicurity-model.
Ungdomsoprør, studenterbevægelse, generationskløft - forældregeneration og ungdomsgeneration. Kultur og modkultur. Musikken som de unges talerør. Uddannelsesniveau. Power og flower-power.
Kildetekster er ligeledes indarbejdet i forløbet.
Revolutioner og nationalisme hører ikke med til dette forløb, men er begyndelsen på det næste forløb.
Indhold
Kernestof:
Velfærdsstat og ungdomsoprør, 2a
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Svendborg Museum - Danmarks Forsorgsmuseum
Debat: Skal Carina og Robert på fattiggården?
1915: demokrati og valgret - historien om "de syv F"er"
Velfærdsstat og ungdomsoprør - kompendium (16) (1).pdf
Vi begynder på et nyt forløb om velfærdsstat og ungdomsoprør.
Fokus 3, Velfærdsstat - Kilde 4 og 5 (8).pdf
oliekriser | lex.dk – Den Store Danske
DRTV - Fri os fra kontanthjælp
Fokus 3, Velfærdsstat - Kilde 6.pdf
https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighedsportal---nyt-layout/stoerre-opgaver/videnskabsteori-og-metoder?authuser=0
Skriftlighedsportal - Fra område til problemformulering
Skriftlighedsportal - Begrebsafklaring
Skriftlighedsportal - Synopsis
Facebook's role in Brexit -- and the threat to democracy
SRP 3. Vi kommer til at arbejde med SRP-forløbets emne, metode i historie og problemformulering og problemstillinger. Den videnskabelige basismodel.
LIKE (Mehlsen og Hendricks).pdf
At bruge og misbruge historien.pdf
https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighedsportal---nyt-layout/skrivning-i-fagene/samfundsfag/synopsis-samf
Skabelon problemformulering SRP til SRP 3 (1) (2).docx
Fake news - en trussel mod demokratiet. Arbejde med problemformulering og problemstillinger.
Analysearbejde fortsættes. Aflevere skabelon med problemformulering og problemstillinger under Opgaver.
Fremlæggelser og evaluering af forløbet. PP afleveres i Lectiomappen Power Point under 2aSRPøh - SRP 3 inden 10:30. Synopsis afleveres under Elevfeedback på modulet her - ligeledes kl. 10:30. Herefter er der fremlæggelser for en anden gruppe, og to g
Vi fortsætter de faglige samtaler.
Bonanza | Begivenheder klip | Studenteroprøret
DRTV - Fri os fra kontanthjælp: Fri os fra kontanthjælp
Historiefaglige vidensformer .docx
Problemstillinger ved den mundtlige eksamen i historie (33).docx
Mundtlige fremlæggelser fra kl. 11:00.
Problemstillinger ved den mundtlige eksamen i historie .docx
Velfærdsstat og ungdomsoprør - kompendium pdf
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Mundtlige fremlæggelser.
I bedes lægge jeres skriftlige produkt på Elevfeedback her på modulet, og I bedes lægge jeres Power Point i mappen Velfærdsstat og ungdomsoprør - PP under Dokumenter i Lectio. Begge dele gerne inde modulets begyndelse.
Adriansen,Ingem.fl.: FRA OPLYSNINGS TID TIL IMPERIALISME, Gyldendal; sider: 59-61
Revolutioner og nationalisme, 2a
Godt nytår.
Der vil være en lille test i Velfærdsstat og ungdomsoprør. Den er uden hjælpemidler og på papir og med blyant. Forbered dig ved at orientere dig i kompendiet "Velfærdsstat og ungdomsoprør", læse kildetekster, som vi har arbejdet med i forløbet og læs
Medbring bogen "Fokus 2. Fra oplysningstid til imperialisme".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
SRP 3 Fake news og Brexit
I SRP 3-forlæbet arbejdede vi med fake news og Brexit.
Herunder historiebrug og -misbrug.
Indhold
Kernestof:
https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighedsportal---nyt-layout/stoerre-opgaver/videnskabsteori-og-metoder?authuser=0
Skriftlighedsportal - Fra område til problemformulering
Skriftlighedsportal - Begrebsafklaring
Skriftlighedsportal - Synopsis
Facebook's role in Brexit -- and the threat to democracy
SRP 3. Vi kommer til at arbejde med SRP-forløbets emne, metode i historie og problemformulering og problemstillinger. Den videnskabelige basismodel.
LIKE (Mehlsen og Hendricks).pdf
At bruge og misbruge historien.pdf
https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighedsportal---nyt-layout/skrivning-i-fagene/samfundsfag/synopsis-samf
Skabelon problemformulering SRP til SRP 3 (1) (2).docx
Fake news - en trussel mod demokratiet. Arbejde med problemformulering og problemstillinger.
Analysearbejde fortsættes. Aflevere skabelon med problemformulering og problemstillinger under Opgaver.
Fremlæggelser og evaluering af forløbet. PP afleveres i Lectiomappen Power Point under 2aSRPøh - SRP 3 inden 10:30. Synopsis afleveres under Elevfeedback på modulet her - ligeledes kl. 10:30. Herefter er der fremlæggelser for en anden gruppe, og to g
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Revolutioner og nationalisme
Revolutioner og nationalisme
Vi har arbejdet med nationale identiteter, nationalisme og menneskerettigheder. Desuden den danske nationalisme i forbindelse med fokus på danske revolution og de slesvigske krige.
Ydermere har vi i forløbet beskæftiget os med oplysningsfilosofferne og deres ideer, som dannede grundlag for den amerikanske revolution, den franske revolution og den danske revolution.
Den amerikanske revolution og den franske revolution som eksempler på nye politiske strømninger i slutningen af 1700-tallet.
Nationalisme i forbindelse med den danske revolution og forholdet mellem kongeriget og hertugdømmerne Slesvig og Holsten.
Kildelæsninger i forbindelse hermed.
Indhold
Kernestof:
Adriansen,Ingem.fl.: FRA OPLYSNINGS TID TIL IMPERIALISME, Gyldendal; sider: 61-67
Medbring bogen Fokus 2. Fra oplysningstid til imperialisme.
Den amerikanske uafhængighedserklæring 1776 (4).pdf
Revolutioner og nationalisme, 2a
The Glorious Revolution | lex.dk – Den Store Danske
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 192-199, 241-246
Medbring bøgerne Verden før 1914 og Fokus 2. Fra oplysningstid til imperialisme til modulet.
Kilde Men hvad er en sans culotte.pdf
Medbringe bogen Fokus 2. Fra oplysning til imperialisme.
I modulet får I jeres redegørelser om historisk kontekst og kildeanalayser af Den Amerikanske Uafhængighedfserklæring tilbage. Derudover arbejder vi med dagens lektie og en tilhørende kildetekst.
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Historien om Danmark Grundloven, folket og magten filmnoter 1800-tallet.docx
De klassiske hovedideologier (5) (2).pdf
Heiberg Selskabssang (4).pdf
Peter Andreas Heiberg, 1758-1841
Redegørelse, analyse, vurdering.pdf
Historiefaglige vidensformer .docx
Peter Frederiksen, Knud Olsen, mfl.: Grundbog til danmarkshistorien, Systime; sider: 123-129, 131-140, 185-187
Medbringe bogen "Grundbog til Danmakrkshistorien".
Miniforedrag - Den danske enevælde
Peter Vedel Brev om situationen i Tyskland i 1848.pdf
Den danske revolution og treårskrigen 1.pptx
Peter Faber Den tapre Landsoldat.pdf
Model til kildeanalyse (2).docx (6).pdf
Den tapre landsoldat // Morgensang med Phillip Faber & Jakob Weber
Krigen 1848
Medbringe Grundbog til Danmarkshistorien til modulet her.
Museumsformidling af 1864 (fra Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel).pdf
Danish Patriotic Song - "Den Tapre Landsoldat" (The Brave Soldier of The Fatherland)
Genforeningen 1920
Medbringe bogen Grundbog til Danmarkshistorien til modulet.
1864-krigen (2).pptx
Lektie: Læg jeres besvarelser på de uddelte opgaver, som I besvarede i bussen til Sønderborg, i Elevfeedback på dette modul - inden modulets begyndelse.
Medbringe Grundbog til Danmarkshistorien.
Nationalliberalisme, 1840-1880
Nationalisme .pdf
Medbringe bogen Verden før 1914. Vi begynder på et nyt forløb om Industrialisering, kolonisering og imperialisme.
Fremlæggelser af arbejdet fra sidste modul. Aflever din gruppes PP om Danmark, nationalisme og demokrati under Dokumenter - PP inden modulets begyndelse.
Industrialisering, kolonisering og imperialisme, 2a
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Industrialisering, kolonisering og imperialisme 1
Industrialisering, kolonisering og imperialisme 1
Grundlaget for at samfund som England blev industrialiseret var landbrugsrevolution, befolkningsvækst og bevægelse fra land til by, og der skete en udvikling med øgning i produktion, som medførte behov for afsætning af varer til et større marked end hjemmemarkedet. Det medførte udvikling af transportsystemer, fx kanaler, jernbaner og veje. Endvidere affødte industrialiseringen politiske og økonomiske teorier og opfattelser, herunder marxisme, liberalisme og kapitalisme. Desuden forståelse af investeringers betydning for vækst i produktion, også kaldet "take off".
Ydermere har vi fokuseret på arbejdernes kamp for bedre arbejds- og levevilkår og på ideologigerne liberalisme, konservatisme, marxisme og socialisme.
Desuden har vi arbejdet med kilder i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Medbringe bogen Verden før 1914. Vi begynder på et nyt forløb om Industrialisering, kolonisering og imperialisme.
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 241-260, 273-280
Fremlæggelser af arbejdet fra sidste modul. Aflever din gruppes PP om Danmark, nationalisme og demokrati under Dokumenter - PP inden modulets begyndelse.
Revolutioner og nationalisme, 2a
Industrialisering, kolonisering og imperialisme, 2a
Medbringe bogen Verden før 1914.
Maskinstormerne (6).pdf
Medbringe Verden før 1914
Medbring bogen Verden før 1914.
Industrialisering, kolonialisering og imperialisme, 2a
Efter arbejde med lektien ser vi uddrag fra Historien om Danmark - Grundloven, folket og magten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Industrialisering, kolonisering og imperialisme 2
Forløbet er ne fortsættelse af del 1, som vi begyndte på før sommerferien.
I sammenhæng med industrialisering har vi i forløbet også haft fokus på kolonisering og imperialisme.
Man fandt interesse i andre landes råstoffer. Der er flere motiver til koloniseringen og imperialismen, og sammenhængen mellem industrialiseringen og imperialismen er tydelig.
Holdninger til imperialismen - pro eller contra.
Motiver bag imperialismen: økonomiske, magtpolitiske og ideologiske.
Industrialisering, udviklingsoptimisme og social konflikt.
Vi har arbejdet med kilder under forløbet.
Indhold
Kernestof:
Industrialisering, kolonisering og imperialisme 2
Velkommen tilbage efter ferien. Vi fortsætter med forløber Industrialisering, kolonisering og imperialisme.
Bryld,CarlJohan: VERDENEFTER1914, Systime; sider: 9-14
Medbringe Verden efter 1914 til modulet.
Arbejdsgrupper i 3a august-september:
Industrialisering, kolonisering og imperialisme.pptx
Opsamling fra i går - fra citat 2 Sir Charles Dilke og frem. Derefter arbejde med dagens lektie.
Kolonialisme, imperialisme og afkolonisering (4).docx
Imperialisme - kildesæt.pdf
Carl-Johan Bryld: VERDENEFTER1914(4.Udg.), SYSTIME; sider: 15-28
Medbringe bogen Verden efter 1914 til modulet.
Imperialismen - skriveopgave.docx
Industrialisering, kolopnisering og imperialisme, 3a
Oplæsninger af redegørelser og kildeanalyser for et andet skrivepar. Derefter gives feedback på brug af historiefaglige indholdsbegreber i redegørelsen og brug af kildeanalysebegreber, forklaringer og velvalgte citater i kildeanalysen.
Medbring bøgerne Verden efter 1914 og Verden før 1914 til modulet her.
Vi tager på ekskursion til Kulturmuseet i Vejle, Spinderigade 11, 7100 Vejle. I kan gå til museet på 15 min. Vi mødes ved museets indgang kl. 10:15, og vi slutter besøget kl. 11:15, således at I kan nå at komme tilbage til Rosborg til frokost.
Medbringe dine noter fra besøger på Kulturmuseet i Vejle.
Medbringe bøgerne Verden før 1914 og Verden efter 1914.
Det spanske imperium.pdf
Industrialisering, kolonisering og imperialisme, 3a
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Fra krig til krig
Fra krig til krig
Første Verdenskrig med fokus på konflikter, årsagen til krigen og Versaillestraktaten. Ersstatningsspørgsmålet.
Kristen i trediverne. Mellemkrigstidens store kriser med børskrak i 1929, arbejdsløshed, fascisme, Weimarrepublikken, Hitler og Nazistpartiet, Hitlers vej til magten har ligeledes været i fokus i forløbet. Den nazistiske ideologi, antisemitisme, appel til småborgerskabet. Holocaust, endlösung. Hvem var ansvarlige? Eftertidens reaktioner.
USA: Det store chok i 1929, New deal, den danske model.
Anden Verdenskrig med fokus Versaillestraktat, tysk udenrigspolitik og ekspansion, München-aftalen, appeacementpolitikken.
Kildelæsninger undervejs i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Fra krig til krig, 3a
Industrialisering, kolonisering og imperialisme, 3a
Grubb,Ulrikm.fl.: OVERBLIK, Gyldendal; sider: 146-157
Medbring bogen "Overblik" til modulet.
Medbring dine noter til opsamling på forløbet Industrialisering, kolonisering og imperialisme. Vi samler op på forløbet, og derefter går vi i gang med et nyt forløb: Fra krig til krig.
De klassiske hovedideologier .pdf
Carl-Johan Bryld: VERDENEFTER1914(4.Udg.), SYSTIME; sider: 81-118, 121-131
Medbring bogen Verden efter 1914 til modulet.
Medbringe bogen Verden efter 1914.
Medbring bogen Verden efter 1914.
Medbringe bogen Verden efter 1914 til modulet.
Medbringe bogen Verden efter 1914 til moduet.
Der er ingen lektier til modulet. Vi begynder i 1.03, og jeg vil bede jer medbringe bogen Verden efter 1914 til modulet, da vi skal arbejde med bogens materiale og kilderne i bogen i modulet. I får tid til at udarbejde en pp i grupper om nogle tildel
Fremlæggelser ud fra PP i lok. 1.03. Medbring jeres bog Verden efter 1914 til modulet.
Lektie til modulet: Aflever jeres talepapir i Opgaver - Krisen i trediverne - talepapir den 11/11.
Tidsplan for fremlæggelser:
2. Verdenskrig 1939 - 1945.pptx
Münchenaftalen - 1938 - Læs om baggrund og indhold - Lex
Her er de 10 lande med flest døde under 2. verdenskrig
Problemstillinger ved den mundtlige eksamen i historie (33).docx
Fra krig til krig. Afslutning på forløbet Fra krig til krig. Vi begynder i 1.03. Medbring bøgerne Verden efter 1914 og Overblik til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den kolde krig og Vietnamkrigen
Den kolde krig og Vietnamkrigen
Fokus på øst - vestkonflikten under Den kolde krig. Ideologiernes kamp under den kolde krig. Trumandoktrinen som anslog inddæmningspolitikken og forsvarsalliancerne på begge sider, som optakt til det lange forløb med bl.a. det efterfølgende våbenkapløb. Vietnamkrigen - fra kolonikrig til kold krig. Cubakrisen. Hvem har ansvaret? To synsvinkler: Traditionalister og revisionister.
Desuden fokus på ideologierne bag østblokken og vest.blokken
Vietnamskrigen
Nord- og Sydvietnam.
Våbenkapløbet frem mod den kolde krigs afslutning med Murens fald i 1989 og Sovjetunionens opløsning i 1991.
Desuden har vi læst kildetekster undervejs i forløbet.
Indhold
Kernestof:
SRP - Historie.pptx
Duck and Cover: Bert the Turtle
Den kolde krig og Vietnamkrigen, 3a
Fra krig til krig, 3a
Den kolde krig.pptx
Sovjetunionen - Union af 15 republikker - 1922-91 - Lex
Vi begynder på et nyt forløb om Den kolde krig. Medbringe Verden efter 1914.
Bryld,CarlJohan: VERDENEFTER1914, Systime; sider: 149-165
Vi samler op på de problemstillinger, som I udarbejdede til forløbet Fra krig til krig, inden vi går i gang med Den kolde krig.
Det økonomiske system, Stalin og planøkonomien
Trumandoktrinen.pdf
Marshallplanen - Hjælpeprogram efter 2. Verdenskrig - Lex
Ideologier Frederiksen (1).pdf
Den kolde krig, 3a
Medbringe bogen Verden efter 1914 til modulet.
Desuden samler vi op på jeres skriveopgave om Trumandoktrinen i modulet her.
Medbringe Vietnam - fra drage til tiger.
Frederiksen,P.: Vietnam - fra drage til tiger, Systime; sider: 23-26, 41-45
DRTV - Danmark i Den Kolde Krig: Kampen om Vietnam
Medbring Vietnam - fra drage til tiger til modulet.
En europæisk verdenshistorie - afslutningen på Den kolde krig.pdf
Indokinakrigen og Vietnamkrigen .pptx
Vietnamkrigen 2 (9).pptx
Rollelæsning(1) (7).docx
Carl-Johan Bryld: VERDENEFTER1914(4.Udg.), SYSTIME; sider: 169-180
Medbring bogen Verden efter 1914.
DEn kolde krig og Vietnamkrigen, 3a
En europæisk verdenshistorie - afslutningen på Den kolde krig (5).pdf
Medbring bøgerne Verden efter 1914 og Vietnam - fra drage til tiger. Vi har opsamling på forløbet om Den kolde krig og Vietnamkrigen i modulet her.
Kina, 3a
Vi samler op på kategorisering af kilde fra forløbet om Den kolde krig og Vietnamkrigen. Desuden skal vi arbejde med at formulere tre problemstillinger til forløbet Den kolde krig og Vietnamkrigen.
I modulet går vi i gang med et nyt forløb om Kina. Vi begynder med historisk baggrundsviden om det kinesiske samfund. Lektie: Læse s. 9 - 15 i Kinesiske perspektiver.
Medbring bogen Verden efter 1914 til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kina
Kina
Kinas dynastier, opiumskrigene, bokseropstanden, den sidste kejser, borgerkig, kommunisme og nationalisme, den lange march, Maos lederskab og kommunisme, Det Store Spring Fremad, Kulturrevolutionen, det moderne Kina. Menneskerettigheder. Perspektiverende artikler om det moderne Kina og globaliseringen. Herunderover også engelske, perspektiverende artikler, som der er arbejdet med gruppevis.
Konflikter i Kina. Kejsere, kommunister og kapitalister.
Kildelæsninger undervejs i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Kina, 3a
Den kolde krig og Vietnamkrigen, 3a
Vi samler op på kategorisering af kilde fra forløbet om Den kolde krig og Vietnamkrigen. Desuden skal vi arbejde med at formulere tre problemstillinger til forløbet Den kolde krig og Vietnamkrigen.
I modulet går vi i gang med et nyt forløb om Kina. Vi begynder med historisk baggrundsviden om det kinesiske samfund. Lektie: Læse s. 9 - 15 i Kinesiske perspektiver.
Medbring bogen Verden efter 1914 til modulet.
Kina
Godt nytår. I modulet begynder vi med en lille test i Den kolde krig. I må gerne bruge bogen "Verden efter 1914", så medbring bogen til modulet. Efter testen fortsætter vi med Kinaforløbet.
Kinesiskeperspektiver_18_21 (3).pdf
Mao_landbrugets_kollektivisering (1)-kopi (5).pdf
Vi begynder med fremlæggelser af Turen går til Kina, hvor I fremlægger gruppevis for en anden gruppe.
Kina. Tilbage til riget i midten Vores Verdenshistorie, s. 234 - 237.pdf
Carl-Johan Bryld: VERDENEFTER1914(4.Udg.), SYSTIME; sider: 295-301
Rødgardister siger undskyld - kommunistpartiet siger ingenting (1).pdf
Kinas indoktrinering virker (1) (2).pdf
Menneskerettigheder, Fokus 3, s. 107 - 109 (5).pdf
Opsamling på kildeanalyse af Landbrugets kollektivisering fra 1955.
Bryld,CarlJohan: VERDENEFTER1914, Systime; sider: 301-305
Medbring Verden efter 1914 til modulet.
I dette modul er der arbejde med en gruppefremlæggelse om et emne, som I har fået tildelt. Se det vedhæftede dokument. Fremlæggelserne ligger den 30/1. Vi taler om fremlæggelserne i modulet her.
Medbring desuden bogen Verden efter 1914 til modulet.
Plan for fremlæggelser. Jeres PP og Engelsksprogede artikler lægges i dokumenter - Kina - mapperne 1) Engelsksprogede artikler og 2) PP om Kina inden modulets begyndelse.
Medbring Verden efter 1914, hvis I skal gennemgå en eller flere kilder fra bogen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Nye konflikter i den globale verden
Nye konflikter i den globale verden.
Europa - fra deling til samling. Bryld: Verden efter 1914.
Her har vi haft fokus på opbygningen af et europæisk fællesskab efter 2. Verdenskrig med kul- og stålunionen og forskellige syn på samarbejdet. Føderalister og funktionalister.
Afgivelse af suverænitet.
Inddragelse af nye medlemslande efter Murens fald i 1989.
Traktater har siden det europæiske samarbejdes begyndelse været med at skabe rammer om forskellige nye tiltag.
Kildelæsning undervejs i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Nye konflikter i den globale verden, 3a
5 film om EU
Kul- og stålunion
Bryld,CarlJohan: VERDENEFTER1914, Systime; sider: 341-345, 359-377
Medbring bogen Verden efter 1914 til modulet.
Schuman-planen.docx
Romtraktaten
Dit Demokrati | Nej til Maastrichttraktaten
Maastrichtaftalen 1991.docx (Maarstrichtaftalen i uddrag).
Medbringe bogen Verden efter 1914 til modulet.
Tidligere seniorrådgiver og lektor: En EU-hær er det eneste logiske svar på et stendødt Nato : Forsvar og Beredskab - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
Maastrichtaftalen 1991.docx
Kronologiforløb i 3a 2025.pdf
Medbring bogen Verden før 1914 og Verden efter 1914 til modulet.
Opsamling på forløbet Nye konflikter i den moderne verden. Derefter lille test i Nye konflikter i den moderne verden, og herefter går vi i gang med kronologiforløbet, som er opsamlende på vores forløb i historie. Mere information herom følger i modul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kronologiforløb
Kronologiforløb
Opsamling på forløbene i historie.
Indhold
Kernestof:
Nye konflikter i den globale verden, 3a
Kronologiforløb i 3a 2025.pdf
Medbring bogen Verden før 1914 og Verden efter 1914 til modulet.
Opsamling på forløbet Nye konflikter i den moderne verden. Derefter lille test i Nye konflikter i den moderne verden, og herefter går vi i gang med kronologiforløbet, som er opsamlende på vores forløb i historie. Mere information herom følger i modul
Medbring de bøger, som du har brug for. Se dokumentet "Kronologiforløb i 3a 2025". Verden før 1914, Verden efter 1914 og Grundbog til Danmarks historien er ofte relevante. Alle grupper har ca. 65 min. til forberedelse i modulet her.
Gruppe 1 fremlægger.
Gruppe 2, 3, 4, 5, 6 og 7 fremlægger.
Medbring relevante bøger med fx de kildetekster, I analyserer.
Sidste historiemodul. Om mundtlig eksamen i historie. Vi ser Ved det grønne bord, og vi gennemgår forberedelse til eksamen, og hvad der kommer til at ske under en evt. mundtlig eksamen i historie. Desuden kagespisning:)
Historie-A-2020-Bilag vdgb historie STX.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52329041771", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52329041771", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52329041771" }