Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Thomas Heide-Jørgensen
|
Hold
|
2022 MA/x (1x MA, 2x MA, 3x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velkomst og forventningsafstemning
Undervisningsmaterialet i alle forløb er kompendier af Thomas Heide-Jørgensen.
Repetition fra grundforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundlæggende funktionsteori
Proportionalitet og omvendt proportionalitet.
Hvad er en funktion? Repræsentationsformer, Dm, Vm.
Sammensatte funktioner
Inverse funkioner
Talrummene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentialfunkioner og logaritmer
Eksponentialfunktioner (forskellige typer af forskrifter, halvering/fordobling, bestemmelse af a og b ud fra to punkter).
Logaritmer (def. og regneregler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
Om karakteristiske egenskaber ved grafen, bestemmelse af a og b ud fra to punkter og procent-procent-vækst.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer I
Vektorer i planen baseret på koordinater.
Vektoralgebra: sum, differens og multiplikation med tal.
Vektorer og punkter: stedvektor, vektor mellem punkter.
Def. af cos, sin og tan. Beregninger i retvinklede trekanter og vektorbaserede beregninger i vilkårlige trekanter.
Vektorer på polær form.
Prikprodukt, uafhængighed af placering, og vinkler mellem vektorer (inkl. bevis).
Projektion (bevis for projektionsformlen)
Determinant (bevis for det(a,b)=-det(b,a), det(a,b)=|a||b|sin(w), det(a,b)=0 hviss a parallel med b, samt for |det(a,b)| er arealet af det udspændte parallelogram)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Andengradpolynomier og andengradsligninger
Andeligradsligningers løsning ved diskriminantmetoden (med bevis).
Andengradspolynomier. Definiition og graf. Betydning ad a, b og c's betydning far grafen. Faktorisering (med bevis). Toppunktsformlen (u. bevis). Symmetri om aksen x=-b/(2a) (u. bevis).
Rødder og sammenhæng mellem andengradspolynomier og -ligninger.
Andengradsligninger historisk (Al Kwarizmi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sandsynlighedsregning I
Grundlæggende sandsynlighedsregning. Ligefordeling. Modsat hændelse. Stokastisk variabel (middelværdi og varians/spredning).
Grundlæggende kombinatorik. Multiplikationsprincippet, tælletræer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
Repetition og forberedelse til årsprøven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Trigonometriske funktioner
Definition af radiantal, de trigonometriske funktioner cos(x), sin(x) og tan(x). Den harmoniske svingning f(x)=Asin(Bx+C)+D. Trigonometriske ligninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Firenzematematik
Geometri i kuplen i Santa Maria del Fiore.
Det gyldne snit i kunst
Galileo Galilei og det frie fald
Meget kort om centralperspektivet i kunst
Studietur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning I
Væksthastighed og bevægelse
Regneregler for væksthastigheder
sum, differens og multiplikation med tal
produkt
sammensat
Tangentlinjer
Monotoniforhold
Optimering.
Projekt med optimering som SRO-forberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning II
Kursorisk om grænseværdier.
Grundlæggende teori om differentialkvotienter.
Tretrinsreglen.
Bevis for x^2, x^3, 1/x og \sqrt{x}.
Regneregler.
Bevis for produktreglen.
Videoprojekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Differentialregning III
Udledning af (bevis for) differentialkvotienten for exp(x), ln(x) og sin(x).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Integralregning
Stamfunktion, ubestemt integral, integration ved substitution.
Bestemte integraler. Regneregler for bestemte integraler herunder især substitution (beviser overspringes).
Arealer mellem grafer og sammenhængen mellem areal og bestemt integral (hovedsætningen bevist).
Volumen for omdrejningslegeme (u. bevis). Volumen af kugle og kegle.
Buelængde (u. bevis)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Binomialfordelingen, test og konfindensinterval
Binomialeksperiment, binomialfordeling, middelværdi og spredning.
Binomialtest
Konfindensinterval for andel.
Forskel på tast og konfindensinterval undersøgt vha. en krukke med perler og spørgsmålene:
- Undersøg påstanden: "der er 30% gule"
- Giv dit bedste bud på andelen af gule.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Differentialligninger I
Grundlæggende om differentialligninger. Definition, Løsning (partiel, fuldstændig). Linjeelement. Hældningsfelt.
Løsning af:
y'=ky
y'=b-ay
y'=y(b-ay)
y'=b(x)-a(x)y (kursorisk)
y'=h(x)g(y) (separable diffligninger - kursorisk)
alle uden bevis.
Specielle egenskaber ved logistisk vækst. Herunder bæreevne og maksimal væksthastighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Normalfordelingen
Normalfordelingen: tæthedsfunktion, fordelingsfunktion, sandsynligheder, standardnomralfordelingen (og transformation mellem st.n.fordelingen og den generelle n.fordeling, inkl. bevis).
Normalfordelingsplot: vurdering af om data stammer fra en normalfordeling.
I forløbet blev deskriptiv statistik også dækket.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Lineær regression som statistisk metode
Repetition af residualer og residualplot.
Antagelser ved lineær regression som statistisk metode.
Tjek af normalfordelte residualer.
95% konfidensinterval for hældningen.
Tjek af 95% konfidensinterval for hældningen ved simulering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Vektorfunktioner
Linjer og cirkler (hængeparti fra analytisk geometri)..
Forberedelsesmateriale om vektorfunktioner under vejledning.
%%Archimedes spiral og logaritmisk spiral som vektorfunktioner. Fokus på vinkler mellem %%sted- og hastighedsvektor for den logaritmiske spiral og på konstant afstand mellem %%vindingerne på Archimedes spiral. Begge dele er bevist.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Funktioner af to variable
Funktioner af to variable med CAS:
- Definition af funktioner af to variable
- Graftegning
- Tegning af snitkurver og niveaukurver
- Partiel differentiation
- Tangentplaner og tangentplanens ligning
- Gradient med fortolkning
- Dobbelt afledede og blandede afledede
- Arter af stationære punkter (maksimum, minimum eller saddelpunkt).
Med gammelt forberedelsesmateriale. Selvstændigt arbejde under vejledning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Kvotientrækker, opsparings- og gældsannuiteter
Kort on endelig kvotientrækker.
Opsparingsannuitet
Gældsannuitet
ÅOP
Kursorisk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Vektorfunktioner
Archimedes spiral og logaritmisk spiral som vektorfunktioner. Fokus på vinkler mellem sted- og hastighedsvektor for den logaritmiske spiral og på konstant afstand mellem vindingerne på Archimedes spiral. Begge dele er bevist.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Differentialligninger II
Teori om differentialligninger. Bevis for løsning af eksponentiel, forskudt eksponentiel, logistisk vækst og den lineære førsteordens differentialligning, samt specielle egenskaber ved logistisk vækst (bæreevne, maksimal vækshastighed).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Betinget sandsynlighed
Forberedelsesmateriale om betinget sandsynlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Repetition og eksamensforberedelse
Repetition, eksamensforbederelse og afslutning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52329188540",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52329188540",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52329188540"
}