Holdet 2022 MU/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Trine Feijer
Hold 2022 MU/e (1e MU, 2e MU, 3e MU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2022 - rytme
Titel 2 Sang, sammenspil, optræden, ture og koncerter
Titel 3 Fra noder og rytmer til rockanalyse
Titel 4 Skriftlighed, teori og jazzarrangement
Titel 5 Emne 1: Soul
Titel 6 Emne 2: Filmmusik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2022 - rytme

Grundforløbet har haft fokus på rytmer.

Sang og sammenspil:
Introsange:
Rosborg Blues, Rasmus Seeeback: Øde Ø, Sensommervise, Andreas Odbjerg: Hjem fra Fabrikken, Tommy Seebach: Under Stjernerne på Himlen, Village People: Y.M.C.A, Michael Jackson: Man in the Mirror
Bob Marley: "I Shot The sheriff"
Michael Jackson: "Working Day and Night" (rotation)

Grundteori:
Grønager, Johannes: "Nøglen til musikken", Systime 2001, s. 72-73, 75-79 (om puls, tempo, taktart, underdeling, nodeværdier, bindebuer, punktering, optakt og betoning) og lidt fra musikipedia om det samme.

Helge Baun Sørensen: "Jeres sange er så kantede" fra Finn Graversen: "Musikkens har ordet" , Gads forlag 1993

Øvelse i groove-analyse:
Michael Jackson: "Working Day and Night"
Bob Marley: "I Shot the Sheriff"
Iron Maiden: The Trooper"
Kraftwerk og Tomoyasu Hotei: "The Model" (original og coverversion sammenlignes)

Klassisk musik:
Mozart: "Confutatis" (fra Requiem) med fokus på ostinat, sammenhæng mellem rytmik og tekst, polyfoni, homofoni.
Baggrundstekst om Mozarts Requiem
Tekster om komponistens ansættelsesforhold:
Uddrag fra Haydns ansættelseskonrakt samt et brev fra Beethoven til en forlægger (Finn Graversen red: Musikken har ordet, Gad 1993 s 78-79 i uddrag),
Uddrag af Beethoven kontrakt (Orla Vinther: Musikhistorien 5: Wienerklassik, Folkeskolens Musiklærerforening, 2002, s 67)
Symfoniorkestrets instrumenter fra www.aarhussymfoni.dk

SDS:
Trommerytmer - standard rock-rytme
Stomp-øvelse: Lav jeres egne grooves

Ca. 20 sider + noder m.m.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sang, sammenspil, optræden, ture og koncerter

Eleverne har i 1.g spillet og sunget:

Hvad er det der gør jul til noget særligt?  4-stemmigt

I grupper, som de har optrådt med for hele skolen:
Let Love be Love
On the Road to Jul
Tidsrejsen
Cool jul (Pyrus)

Spillet til Grejsdalsløbet med forskellige numre og i forskellige grupper
Spillet Kim Larsen projekt i grupper:
Guleroden, Christianshavns kanal, Byens Hotel, Hvis din far gi'r dig lov

2g:
Gruppesammenspil:
Spillet til introfest og galla og sidste skoledag i mindre grupper med festmusik ca 5 numre pr gruppe
Soulsammenspil: Soul Man og I Heard It Through The Grapevine

Sangteknik udfra Cathrine Sadolins Komplet sangteknik (Komplet Sangteknik på fire sider fra bogen CAthrine Sadolin: Komplet Sangteknik, CVI Publications 2012, s. 15-19
Sunget:
Christoffer: Ghost
Guldimund: Det kun vigtigt hvad det er
Alberte Winding: Lyse Nætter
Rosborg sangen
+ flere enstemmige sange

Studietur til Stockholm:
Aviicii Experience,Workshop i folkedans, Carl Nielsen, Tjajkovskilj: Romeo og Julia, Scenekunstmuseet, Moulin Rouge-musical, ABBA-museet, "Altid Vara Vi"-musikteaterforestilling.
Podcast-projekt udfra krimi optagelser i Stockholm

3g:
Musiktur til København hvor vi besøger store institutioner som musikhistorisk museum, DR symfoniorkester, Sony Music, klassisk koncert, Dansk komponistforening og KODA,

Spillet i grupper:
It´s too late af Carole King
Ramt i natten af Lizzie
The Gold af Phebe Bridgers
Step on me af The Cardigans
Prototype af Outcast
You Let me Down af Søs Fenger/Billie Holiday
Many Times af Dijon
No Roots af Alice Merton
Wicked Game af Chris Isaak

Fællesnummer: Vi kommer alle et sted fra af Carpark North og Dr Pigekoret

Desuden:
Klassen har overværet "karriere talk" med forskellige folk i musikbranchen + haft besøg af komponist Lil Lacy + overværet Quasar-rock konkurrence
Endvidere har klassen overværet koncert med Kolding MGK

Eksamensnumre:
Mig og Min Mund af Aphaca
Baby One More Time af Britney Spears
Taste af Sabrina Carpenter
The Man Who Cant Be Moved af The Script

Ca 10 siders tekst
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Fra noder og rytmer til rockanalyse

Noder og toner, Intervaller, Akkorder og deres udvidelser
Skalaer, Kvintcirklen, harmonik
Grønager,Johannes: Nøgle til Musikken; sider: 7-65
"Analyse af rytmisk musik" + "Harmonik grundigt beskrevet"-arbejdspapirer fra: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk.html

Melodisk analyse
Uffe Englund: Musik, metoder til analyse, Systime 2008, s. 74-79

Rockanalyse 1g:
hook, break og gimmick, form, funktionsharmonik, modalharmonik mm.,
Rockanalyse 2g: melodik,udtryksfelt, groove fra Grundforløbet og bluesharmonik
Grønager, Johannes mfl: Rockmusik i tid og rum: s.16-19, 22-26, 35-43, 61-69,106-123
Derudover diverse notatark + analyseeksempler

Forløbet indeholdt også projekt i slutningen af 1.g, hvor eleverne i grupper skulle analysere et af følgende værker: Et nummer fra Kim Larsens Værsgo-plade fra 1973 og spille en coverversion de selv laver
https://kulturkanon.kum.dk/musik/
https://kulturkanon.kum.dk/musik/vaersgo/
Byens Hotel
Guleroden
Hvis din far gir dig lov
Christianshavns kanal


Ialt: ca. 90 sider + nodeeksempler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Musikaflevering 1: Nodenavne 01-02-2023
Musikaflevering 2: Akkorder/Becifringer 06-02-2023
Musikaflevering 3: Intervaller 24-02-2023
Musikaflevering 4: Firklange 06-03-2023
Musikaflevering 5: Funktionsharmonik 20-03-2023
Musikaflevering 6: Projektrapport Værsgo 02-05-2023
Musikaflevering 1: The day of wine and roses 29-08-2023
Musikaflevering 2: Trommer i Guess I'll Hang My 21-09-2023
Musikaflevering 3: Flydestemmer 11-10-2023
Musikaflevering 4: Flydestemmer 2 08-11-2023
Musikaflevering 5: rytmiserede flydestemmer Guess 11-12-2023
Musikaflevering 6: korsvar 05-02-2024
Musikaflevering 7: Blandet kor: Guilty 08-02-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse - rytmer og noder
  • Skrive - noder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Skriftlighed, teori og jazzarrangement

Forløbet indeholder følgende elementer:

1. Den skriftlige disciplin (afleveringer):

Elementær musikteori og træning i M1-disciplinerne (en-times-prøven):
Akkordlæsning
Funktionsharmonik
Melodianalyse
Grooveanalyse
Modalharmonik
Se forløbet "fra noder og rytmer til rockmusik" for hvilke sider, der præcist er læst.
Diverse kompendier, øveark og videoer

Arrangement - til Teori 2-prøven: Jazz-arrangement
MuseScore nodeskrivningsprogram
Jazzvokalkompendie af Gert Uttenthal s. 9-21. 23-33
Diverse ark om jazzbas og trommer i Jazz

Diverse kompendier, ark og videoer

ca. 60 sider + en masse videoer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Musikaflevering 1: The day of wine and roses 29-08-2023
Musikaflevering 2: Trommer i Guess I'll Hang My 21-09-2023
Musikaflevering 3: Flydestemmer 11-10-2023
Musikaflevering 4: Flydestemmer 2 08-11-2023
Musikaflevering 5: rytmiserede flydestemmer Guess 11-12-2023
Musikaflevering 6: korsvar 05-02-2024
Musikaflevering 7: Blandet kor: Guilty 08-02-2024
Musikaflevering 8: Blandet kor uden hjælp Teachers 07-03-2024
Musikaflevering 9: M1 Prøvesæt 2 21-03-2024
Musikaflevering 10: M1 25.05.2020 07-04-2024
Musikaflevering 11: trommer + grtonebas 25-04-2024
Musikaflevering 12: I may be Wrong trommer + kor 16-05-2024
Skriftlig årsprøve + ekstra Slap dat Bass 04-06-2024
Musikaflevering 1: Lav walking bas til Guess I'll 02-09-2024
Musikaflevering 2: Lav bas til Guilty 16-09-2024
Musikaflevering 3: They Cant take that away 30-09-2024
Musikaflevering 4: Skriftlig filmanalyse 30-10-2024
Musikaflevering 5: Kor i B-stykket: Drop me off 04-11-2024
Musikaflevering 6: fuld arr. Broadway 28-11-2024
Musikaflevering 7: I only have eyes fuldt arr, 18-12-2024
Musikaflevering 8: It Could Happen To You 14-01-2025
3e MU skr. prøve If I had you 30-01-2025
Musik termins: uploade MuseScore her bagefter 30-01-2025
Musikaflevering 9: fuldt arr: Nice Work 20-03-2025
Musikaflevering 10: fuldt arr: This Can't Be Love 30-04-2025
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 44,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Emne 1: Soul

Forløbet starter med et overblik over den populærmusikalske historie.
Jakob Jensen: Populærmusikhistorie fra https://jakobmjensen.dk/

Blues i Grønager, Johannes mfl.: Rockmusik i tid og rum, Systime, s. 61-69

Soulmusikken og dens indflydelse:
Hammer, Thomas og Jakob Jensen: "Soul" fra Systime s. 7-15 (rødder), 18-30 (Stax), 45 (Fame), 68-81 (James Brown), 82-83, 86-98 (Motown), 109-111 (The Four Tops), 125,136-139, 144-145 (Sen Motown)
Film: Hitsville. Historien om Motown fra DRTV
Analysenumre:
The impressions: Keep on Pushing (1964)
Sam Cooke: A change is Gonna Come (1964)
James Brown: Say it Loud I’m Black and I’m Proud (1968)
James Brown: Git It Up Or Turn A Loose (1968)
Stax:
Otis Redding: Hard to Handle (1967)
Motown:
The Supremes: Baby Love (1964)
The Four Tops: The Same Old Song (1965)
Marvin Gaye: What’s Going On (1971)
Elevoplæg:
Stax:
Sam & Dave: Soul Man (1967)
Fame:
Percy Sledge: When a Man Loves a Woman (1965)
Wilson Picket: Mustang Sally (1966)
Aretha Franklin: Respect (1967)
Motown:
The Supremes: Stop! In the Name of Love (1965)
The Temptations: Cloud Nine (1968)
Stevie Wonder: Sir Duke (1976)

Soulsammenspil: Soul Man og I Heard It through the Grapevine

SRO-opgave med følgende problemformulering:
Hvilken rolle spillede soulmusikken i de sortes kamp for lige rettigheder i USA?
1. Redegør kort for borgerrettighedsbevægelsen i USA i begyndelsen af 1960’erne og de sortes forhold i samfundet.
2. Lav en retorisk analyse af Martin Luther King Jr’s berømte tale ”I Have a Dream” (28. august 1963).
3. Foretag en tekstanalyse og en musikanalyse af Sam Cookes ”A Change is Gonna Come” (1963) med henblik på en karakteristik af de tekstlige og musikalske virkemidler, Cooke benytter.
4. Vurder med udgangspunkt i dine analyser de to afsenderes gennemslagskraft, og diskuter musikkens muligheder og begrænsninger i en politisk kamp. Inddrag gerne andre eksempler på musik med en politisk agenda.

Udleverede materialer (find selv hvad I ellers har brug for):
• Link til Martin Luther Kings’ berømte tale ’I Have A Dream’.: https://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm
• Kort artikel om Sam Cookes sang: A change is gonna come og borgerrettighedsbevægelsen: https://musiqology.com/blog/2009/11/05/a-change-is-gonna-come-from-the-civil-rights-movement-to-american-idol/
• Længere artikel om soulmusik og borgerrettighedsbevægelsen: https://auctus.vcu.edu/PDF/SOSCI_CS.pdf
• Video med musikken + lyrics står nedenunder videoen: Sam Cooke: A Change is Gonna Come: https://www.youtube.com/watch?v=wEBlaMOmKV4
• Noder til Sam Cooke: A Change is Gonna Come (1963) vedhæftet.

Prøveeksamen: Love Man, Otis Redding 1967

Ca. 78 siders tekst og en times film + 15 sider til SRO
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Emne 2: Filmmusik

Forløbet har haft følgende nedslag:

Oversigt over den klassiske musikhistorie
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Klassisk_musikhistorie.html

Musikhistorisk introduktion til musik og betydning:
- begreberne programmusik og absolut musik
- barokkens affektlære, herunder tonearts-karakteristikker, og barokkens figurlære (musikeksempel: Schütz' "Musikalische Exequien", 1636)
- Stumfilm og cue sheets
Materiale: Mette Bøegh: Powerpoint om musik og betydning
Philip Taggs musematiske analyse - Sammenfatning udarbejdet af Claus Hjørringgaard Musematisk analyse
Kvalificeret gættekonkurrence med 4 filmtemaer: hvad handler filmen, om, hvornår og hvor foregår den?
Vivaldi: "Foråret" fra De fire årstider er analyseret med henblik på, hvordan Vivaldi skildrer et tekstlig indhold rent musikalsk.

Symfoniorkesterintroduktion
Vi er gået på opdagelse i symfoniorkestrets instrumenter og har talt om, hvordan man læser et partitur med transponerende instrumenter.
Uffe Englund: Musik - metoder til analyse, Systime 2008, s. 13-23
Benjamin Brittens: "Young Person's Guide to the Orchestra" er anvendt.

Filmmusikbegreber:.
Pia Rasmussen, Lasse Nielsen og Marie Højlund: Musikalsk Produktion (Systime, 2021), id 118, 195, 160, 136 uden øvelser og videoer + 205, 130, 177
Intro til filmen Moonrise Kingdom
To scener fra Men in Black

Star Wars (John Williams):
Vi har analyseret "Main theme", der består af Luke Skywalkers ledemotiv: Hovedtema og sidetema.
Force-temaet
Yodas tema
Desuden har vi analyseret en scene, hvori Master Yodas tema, force-temaet og Skywalkers tema indgår mhp., hvordan John Williams bruger ledemotiver.
Analyse af main theme: https://www.youtube.com/watch?v=zMsBhUwHDaw

Harry Potter (John Williams):
Analyse af "Hedwig's Theme"
Indledningen til "Harry Potter og de vises sten" er analyseret mhp. at afdække, hvordan temaet og underlægningsmusik benyttes. Derefter så vi hele filmen og skulle observere brugen af alle de forskellige fagbegreber vi kunne.

James Bond:
Hvad er det, der gør, at en James Bond-sang lyder, som en James Bond-sang?
Analyse af Monty Normans tema til Dr. No (1962)
Analyse af Adeles "Skyfall" (2012)

Edward Scissorhands:
Prøveeksamen i "Introduction" fra filmen "Edward Scissorhands"
Fokus på "lyden af magi"

ca. 40 sider + filmklip og videoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer