Titel
6
|
Forløb 6: Nyheder i flere medier (værk 3)
Forløb med fokus på nyhederne i dagbladene og i tv, herunder reportagen. Først arbejdede vi med nyheder i aviser og derefter med nyheder i tv.
Vigtige begreber: Hvad er en avis? Avisens genrer, stofområder, nyhedsstof vs. meningsstof, servicestof, livsstilsstof, nyhedskriterier, nyhedstrekanten, kilder, vinkling, troværdighed, uafhængighed,
mediernes rolle i et demokrati, public service, nyhedsbehov hos borgeren og nyhedskompasset.
Pointen med at arbejde med nyheder fra DR + TV2, public service, i modsætning til nyheder på nettet (apps, tabloidpressen) var, at de var mere troværdige pga. public serviceforpligtelsen.
Som en af nyhedsgenrerne har vi arbejdet med reportagen. Hvad kendetegner genren? Hvilke undergenrer indenfor reportagen findes der? Vi arbejdede med reportagegenren i forbindelse med klassens studietur til Riga, hvor eleverne efterfølgende skulle skrive en rejsereportage med brug af de typiske genretræk.
På studieturen besøgte klassen desuden en lettisk nyhedsstation, hvor vi både fik en rundvisning i redaktionslokaler og tv-studie samt et oplæg om nyhedsformidling i skyggen af Rusland-Ukraine-krigen og de udfordringer der er ved at formidle til en delt modtagergruppe - både de lettisktalende og de russisktalende brugere af stationens nyhedsprodukter.
I den forbindelse diskussion af begreber som uafhængighed og troværdighed vs. fake news.
Kernestof:
Håndbog til dansk s. 198-201 (avis, avistyper, m.m.), s. 202-203 (nyhedskriterier), s. 312-313 (analysemodel til nyhedstekster)
DR: "Ryd forsiden", sæson 1, 1.afsnit 1. dec. 2019, dokumentar:
"Dødstrusler og deadlines : Hvordan arbejder man journalistisk med nyheder, bl.a. ift. stofudvælgelse. Hvad er en god nyhed? Berlingske, Information og JyskeVestkystens redaktioner.
https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA
Avisen i Undervisningen: Berlingskes guide til avisjournalistik på 2 min.
https://www.youtube.com/watch?v=wTtLhEBHViY
Skematisk oversigt: Avisens genrer, "Udvidet avisoversigt med alle avisens genrer", DLF, 2012
Reportagen:
Af Borker, Lisbet, Brøndgaard, Povl Erik og Rokamp, Sanne Zillo: "Reportagen i ord og billeder", s. 3-9, DLF, 20xx
Morten Sabroe: Et svin i Berlin, Information 2.1.1990
Analysemodel til reportage
Kompendium Nyheder
Evalueringsskema til afslutning af forløb om nyheder i tv og på nettet
(Så godt som alle nøglebegreber - ha' styr på!)
Vi har især arbejdet med nyheders funktion - for den enkelte bruger, og for samfundet.
Desuden set "TV!TV!TV!" om nyheder med Ane Cortzen fra DR, 2014. Herfra henter vi især PKP-modellen og et nyhedsindslags opbygning. De fem sync'er.
Derefter har klassen arbejdet med gruppearbejde: vælg en nyhedsblok fra TV-Avisen på DR og analyser dels hele nyhedsudsendelsen, dels et udvalgt indslag.
Analysemodel til nyheder på tv fra kompendium s. 15-16.
Perspektiver til enten konstruktive nyheder eller Lasse Jensens artikel "Nyheder skal være hurtige", fra Information, 25. sept. 2013.
Dette udgør et værk.
To skr. opgaver er tilknyttet forløbet:
Opgave 1 om meningsjournalistik. Analyserende artikel om minkjournalistik.
Opgave 2 reportage fra Riga i forbindelse med klassens studietur
|