Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Theo Omme Thy
|
Hold
|
2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i Dansk: Retorik og Taler
Indhold:
Ud over en kort introduktion til faget dansk i gymnasiet, samt en samtale om lektielæsning, er der i grundforløbet fokus på:
- Taler som genre, og hvad der kendetegner den gode tale. I den forbindelse arbejder eleverne med
- Talens undergenrer
- Retoriske virkemidler
- Kommunikationssituationen
- Appelformer
- Argumenttyper
- Toulmins argumentationsmodel
-Talens opbygning
- Kampagner
I forløbet har eleverne desuden skrevet et læserbrev og har analyseret nogle kampagner.
Konkrete taler, der er arbejdet med i forløbet:
- Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederik på hans 50 års fødselsdag: https://www.youtube.com/watch?v=RmT5VhhG0Ls
- H.M. Dronningens tale til Danmarks befolkning under første coronanedlukning, 17. marts 2020: https://www.kongehuset.dk/video-hendes-majestaet-dronningens-tale-til-befolkningen
- Greta Thunberg taler foran Christiansborg, 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=0A-jP5wsjGk
Supplerende:
- Peter Yding Brunbech: Mini-foredrag om velfærdsstaten: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-velfaerdsstaten
- Uddrag fra Jacob Ellemann-Jensens landsmødetale, 2020:
https://www.facebook.com/watch/live/?
- Uddrag fra Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholms nytårstale fra 2019: https://www.youtube.com/watch?v=ykfbDYl9wu0
Anvendte materialer:
- Marie Zeuthen Helstrup & Tina Slot Simonsen: uddrag af Mundtlighed i dansk, forlaget Systime 2022 (s. 50-56, 70-72 (samt 147 i i-bogen))
- Ole Schultz Larsen: uddrag fra Håndbog til dansk, 4. udgave, forlaget Systime/Dansklærerforeningens Forlag (s. 154, 157-161)
- Marianne Odgaard, Ole Ravn og Maria Borregaard Vinther: uddrag fra Forløb i sprog, Det ny forlag, 2014 (s. 127-129)
- Mads Rangvid og Mimi Sørensen: uddrag fra Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningens Forlag, 2018 (s. 166-167)
Ca. antal sider: 50
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Litteraturanalyse
I forløbet har eleverne lært at skelne mellem overordnede genrebegreber som fakta og fiktion samt de tre fiktive litterære hovedgenrer epik, lyrik og drama. De har fået kendskab til analyse og fortolkning af epik og vi har hovedsageligt arbejdet med noveller. Analysebegreber og -modeller til noveller er blevet introduceret, herunder har vi arbejdet med klassisk og moderne novelle, samt åbnede og lukkede tekster.
Nøglebegreber:
Fakta og fiktion
Epik
Minimalisme
Primære tekster:
"Ørneflugt" af Henrik Pontoppidan (1894)
"Syltning" af Helle Helle (2000)
"En flinker fyr" af Pia Juul (2005)
Baggrundslitteratur:
Håndbog til dansk - Fakta- og fiktionsgenren (s. 29-33)
Analysemodel til epik
Åbne og lukkede tekster
Ca. antal sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Normalitet (Værk 1: medietekst)
I forløbet har vi arbejdet med 3 aspekter. I den tekniske del har vi lært filmiske virkemidler at kende og i den tematiske del har vi arbejdet med normalitet (Hvad er normalt? - og hvad er ikke?). Vi har primært haft den menneskelige krop som vores vinkling, og tekstmaterialet er valgt med dette fokus. Det bærer os frem til dokumentaren "Naturens Uorden", hvilken vi har læst som et medieprodukt af levende billeder og diskuteret ud fra temaet normalitet. I denne forbindelse har vi afdækket forskellige væsentlige begreber inden for dokumentargenren. Vi har undervejs i forløbet diskuteret samfundsmæssige og universelle problemstillinger samt lagt vægt på inddragelse af egne erfaringer.
Nøglebegreber:
Filmiske virkemidler
Dokumentar
Ny kropslighed/kropsfænomenologi
Normalitet/normer/normalen
Primære litteratur:
Caspar Eric: "Nike" (2015, Uddrag)
Caspar Eric: "Den handicappede krop er fremtiden" (kronik, 2015)
Tykke Ida S01E01 (DR, 2017)
"Naturens Uorden" (Chr. Sønderby Jepsen, 2015, set på filmcentralen.dk)
Baggrundslitteratur:
Om normalitet og ny kropslighed (Fuck normen, dansklærerforeningens forlag (2016) s. 7-9)
Nul bullshit-digtsamling konfronterer en normalitetsfikseret tid (politiken, 2015)
Hvad er en dokumentar? (Dokumentaren i undervisningen s.24-25)
Krydsfelt (om filmiske virkemidler s. 332-336, 2010)
Antal sider: 100
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO
DHO-forløb med fokus på litterære tekster fra 1800-tallet, der sættes i en litteraturhistorisk kontekst.
I første omgang fokuserede vi på romantikken med specielt fokus på nationalromantikken. Derefter gik vi mere i dybden med forskellige tekster, der falder ind under perioden det moderne gennembrud. Her blev eleverne præsenteret for bl.a. realisme, Brandes' mantra, sædelighedsfejden, sociale forhold på landet, arbejderbevægelsen, mm.
Derudover har vi gennem forløbet haft fokus på skriftlighed gennem øvelser vedr. forskellige skrifter genrer relevante ift. DHO-skrivningen.
Primære tekster:
Billeder: f.eks. J. Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj (1847) og H. A. Brendekilde: Udslidt (1889)
Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1819)
N.F.S. Grundtvig - "Danmarks Trøst" (1820)
Georg Brandes: uddrag af ”’Indledningsforelæsning’ til Hovedstrømningerne …” (1871)
Henrik Pontoppidan: "En Vandringsmand" (1899)
Holger Drachmann: ”Engelske Socialister” (1871)
Amalie Skram: uddrag af Constance Ring (1885)
Baggrundslitteratur:
Litteraturhistorien – på langs og på tværs, s. 67-68: Intro til Romantikken og s. 91-92: Intro til Det moderne
Litteraturhistorien – på langs og på tværs, s. 74-76: ”Nationalromantikken”gennembrud
Litteraturhistorien – på langs og på tværs, s. 92-95: ”Livssyn og syn på litteraturen”
"1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik" Episode 1 (DRTV, 2007)
Antal sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Troen og Ingen (Værk 2: Musikalbum)
Vi har lavet en værklæsning af Søren Huss' album "Troen og Ingen" fra 2010. Vi har læst albummet som var sangene kapitler i en bog (bevidst struktureret værk). Vi har også læst sange, som var de digte, og vi har desuden læst albummet meget selvbiografisk og med eksistentialismen som teoretisk ramme.
vi har typisk læst 1-2 sangtekster per time og derudover set musikvideoer eller på andre paratekster.
Afslutningsvist har eleverne holdt oplæg om et særligt udvalg af sange læst på forskellige måder og set i forhold til hele albummets kontekst og struktur (kontekstualisering, perspektivering)
Primær tekst:
Søren Huss' musikalbum "Troen og Ingen" fra 2010
Ca. antal sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Krimi (Værk 3: podcast)
I dette forløb har eleverne lavet en værklæsning af Third Ears podcast "Kvinden med den tunge kuffert". Som optakt har eleverne arbejdet med forskellige former for krimi samt sat sig ind i podcasten som medie.
Afslutningsvist har eleverne selv lavet en krimipodcast, hvor de skulle bruge lokationer fra studietur i Stockholm.
Nøglebegreber:
Lydlige virkemidler
Suspense
Miljø
Ca. antal sider: 75
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Samtaleanalyse
Vi har i dette forløb arbejdet med forskellige måder at analysere vores sprogbrug, når vi indgår i samtaler - verbalt og på skrift. Eleverne er blevet introduceret for teorier som samarbejds- og høflighedsprincipper, facework, frontstage og backstage, mens vi har repeteret begreber fra tidligere som argumenttyper, sproghandlinger og appelformer. Vi har desuden analyseret kommentarspor på sociale medier og læst eksempler på litteratur med samtalen i fokus.
Nøglebegreber:
- Samarbejdsprincipper
- Høflighedsprincipper
- Front/backstage
- Facework
- Sproghandlinger
Ca. antal sider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken
Vi har i dette forløb etableret et kendskab til perioden 1800-1870 og de litteraturhistoriske strømninger, der i denne periode gør sig gældende - reagerer mod hinanden og overlapper. Der har været fokus på samfundets og kunstens forskellige livsanskuelser.
De forskellige strømninger og nøglebegreber, vi har arbejdet med, er følgende:
- Universalromantik (herunder monisme, panteisme og organismetanken)
- Nyplatonisme (herunder dualisme og Platons hulelignelse)
- Nationalromantik (Herunder fx guldaldertanken. Perspektiveres til nyere sange med nationalromantiske træk)
- Biedermeier (familien, det lokale)
- Romantisme (her var nøgleord fx det interessante og splittelsen)
Ca. antal sider: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksistentialisme
Vi har i dette forløb læst tekster med eksistentielle briller; fokuseret på, hvad de fortæller os om menneskets tilværelse på jorden. Vi har beskæftiget os med både ældre og nyere tekster, og forløbet blev teoretisk rammesat gennem Kierkegaards stadielære samt tanker fra Sartre og Camus om henholdsvis eksistens/essens og det absurde. Vi har desuden læst "Foran Loven" af Kafka som et eksempel på verdenslitteratur oversat til dansk.
Nøglebegreber:
Eksistens/Essens
Skæbne/tilfælde
Angst
Valget
Det absurde
Stadielæren: Spidsborgeren, Æstetikeren, Etikeren
Primær litteratur:
St. St. Blicher - "Præludium" (1838)
Franz Kafka - "Foran Lovet" (1915)
Karen Blixen - "Livets veje" (Uddrag fra Den Afrikanske farm, 1937)
Martin A. Hansen - "Høstgildet" (Uddrag, 1947)
Peter Seeberg -"Braget" (1962)
Katrine Marie Guldager - "Voksne mennesker kan godt tale om sex" (2009)
"Druk" (Vinterberg, 2020)
Ca. antal sider: 75
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mad m.m.
Forløbet blev planlagt og afviklet af pædagogikumkandidat
I forløbet arbejdes med madens mertydning i et tids- og mediemæssigt bredt udvalg af tekster. Herunder arbejdes med forskellige tilgange til måltidet: det æstetiske, det hellige, det erotiske og det iscenesatte måltid.
Inden for det litterære perspektiv arbejdes med:
- en tilpasset udgave af Kants fortolkningsfiltre med fokus på den æstetiske smagsdom
- den firefoldige tekstfortolkning (det hellige måltid)
Inden for det mediemæssige perspektiv arbejdes med:
- Multimodalitet
- Kommunikationsanalyse, herunder Laswells model samt forskellige kommunikationsformer som asynkron/synkron samt en-en, en-mange, mange-mange
- Gofmanns face-teori, herunder frontstage/backstage
I forløbet lægges der vægt på at inddrage elevernes egen erfaring samt sanselige oplevelser i elevproduktioner.
Primærlitteratur:
- Axel (1987). Babettes gæstebud [00:49:00-01:35:30] [Film].
- Bjørnvig (1977). ’Morgenmåltid på englandsbåden’. I: Morgenmørke. Gyldendal.
- Da Vinchi (1498). Den sidste nadver [billede].
- Oppenheim (1939). Frokost i pels [billede].
- Kingo (1681). ’Boord-Læsning for Maaltid (Smaa Børn Hierte-suk)’. I: Aandelige Sjiungekors Part II.
- Kondomeriet fyller 30 år og deler ut 5000 Womanizer One! Kondomeriet (2019) [norsk].
https://www.youtube.com/watch?v=aB0Yq8teqIU [28-05-24].
- Sakarya (bidragyder) (2019). Tyrkersvin (episode 1). DR3 [dokumentar].
Desuden selvvalgte reklamer/kampagner samt tekster på de sociale medier
Sekundærlitteratur:
- Larsen (2017). Håndbog til dansk. Systime (s. 263-270).
- Mehlsen & Hendricks (red.) (2019). Like. Center for Information og Boblestudier. Københavns Universitet (s. 44-49 + 60-61).
- Thrane & Eriksen (2014). ’Madens æstetik’. I: Livretter. Systime (ibog) [UDDRAG]
- Lützen (2013). Begreb om analyse og metode. Dansklærerforeningens Forlag (analyse af multimodale tekster vha. metodetrekanten).
Ca. antal sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kreativ skrivning
Forløbet om kreativ skrivning afvikles i 2 spor: 1) Vi laver kreative, sproglige øvelser samt reflekterer over litteratur og skrivepraksis – både egen og andres. 2) I skriver jeres egen novelle.
I forløbet trænes eleverne i:
At forstå fiktionens elementer indefra, herunder selve novellegenren.
At udvide jeres ordforråd
Den personlige stemme
Billedsprog
Repetition ift. tidligere forløb
Fra læreplanen:
At udvide elevernes dannelseshorisont, udvikle deres kreative og innovative evner
At udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
At beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
Ca. antal sider: 10
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Hjælpemidler til skriftlig årsprøve/eksamen
Brug af tilladte hjælpemidler til terminsprøve og skriftlig eksamen
- Medbring din computer og høretelefoner. Du må benytte dig af alle noter og dokumenter du er i besiddelse af offline.
- Før prøven vil det være en god ide at hente dokumenter ned fra Google Drev (fx fra mappen med opgave-eksempler), da du ikke har lovlig adgang til drev under prøven.
- Danskbøger (fysisk bog og pdf) samt evt. andre bøger, du tænker vil kunne anvendes. Medbring som minimum: Håndbog til dansk/Litteraturhistorien på langs og på tværs
Du har lovlig adgang til:
- Lectio, herunder dine dokumenter og undervisningsbeskrivelsen i faget.
- Skriftlighedsportalen via Lectio
- Gyldendals røde ordbøger online: https://www.ordbogen.com/da/
- www.ordnet.dk
- Grammatik: www.minlaering.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud (Værk 4: roman)
Forløbet om den litteraturhistoriske periode fra 1871-1890 tager sit tematiske
udgangspunkt i de 3 k'er: Kirke, klasse og køn. Vi har læst tekster, der hver især arbejder
med et eller flere af disse k'er. Vi har desuden haft fokus på reaktionen mod romantikken
bl.a. ved at vende tilbage til George Brandes' indledningsforelæsning, som eleverne læste til DHO'en i 1.g. Ligeledes blev der refereret til arbejdet med "Constance Ring" og "En Vandringsmand" fra DHO'en.
Vi har i forløbet lavet en værklæsning af "Ved Vejen" af Herman Bang, hvor vi foruden
det tematiske har haft fokus på den impressionistiske skrivestil. Ift. sidstnævnte mødte eleverne i komparativt arbejde andre skrivestilarter: ekspressionisme ved Tom Kristensens "Nat i Berlin" samt syrebads- og ekspansionsteknikken ved "Ebbe Skammelsøn"-folkevisen. Samtidig er der i forbindelse med en skriftlig aflevering blevet arbejdet med nyhedsformidling og fortællende journalistik i Herman Bangs "fattigliv".
Nøglebegreber:
De tre K'er (Kirke, klasse, køn)
Sædelighedsfejden
Realisme
Impressionisme
Primær litteratur:
Herman Bang - "Fattigliv" (1880), "Ved vejen" (1886, VÆRK), "Den sidste balkjole"
(1887)
Olivia Levison - "Støv" (1885)
Henrik Pontoppidan - "Muldskud" (1888)
Antal sider: 250
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Diskursanalyse af Rap
I forløbet har eleverne arbejdet med rap-sangtekster og diskursanalysen som metode. Der har overordnet været et sprogligt perspektiv i forløbet, men samtidig fokus på, hvordan rapperne fremstiller sig selv som forskellige hiphop-typer gennem sprog og tematik. Eleverne har arbejdet fælles om et udvalg af sange og derudover arbejdet i grupper med selvvalgte album.
Vi har udover diskursanalysen haft fokus på inddragelse af kunstig intelligens til generering af fx ordskyer til rap-albums.
Nøgleord:
Semantiske felter
Nodalpunkt
Ækvivalenskæde
Agonismer
Hiphop-typer
Primær litteratur
MC Einar: "Den nye stil" (1988)
Malk de Koijn: "Weekend Kriger" (2011)
Suspekt: "Weekend Kriger" (2011)
Emilio Hestepis - "Bygget kun 4 læsehest" (2018)
Ca. antal sider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Byen i litteraturen (Værk 5: novellesamling)
I dette forløb har vi arbejdet tematisk med byen i litteraturen fra 1800-tallet frem til i dag,
men med primært fokus på litteratur fra det 20. århundrede. Vi har haft fokus på den
historiske periode, der begyndte med industrialiseringen og urbaniseringen og diskuteret
konsekvenserne heraf, blandt andet ved anvendelse af begrebet modernitetserfaring.
Begreber som utopi og dystopi er blevet anvendt til at beskrive skildringerne af byen i
litteraturen, og i forhold til form er begreberne modernistisk, realistisk og idealistisk skrivestil blevet anvendt. Eleverne har arbejdet med mange af teksterne som led i et projektarbejde og podcastproduktion, hvor eleverne læste alle teksterne i kompendiet men kun gik i dybden med udvalgte.
Nøglebegreber:
Urbanisering
Modernitetserfaring
Ekspressionisme
Modernisme
Realisme
Idealisme
Dystopi/utopi
Primær litteratur:
N.F.S. Grundtvig: ”Morgenstund har guld i mund” (1853)
Emil Bønnelycke: ”Morgenhilsen” (1917)
Martin Andersen Nexø: af "Pelle Erobreren" (Kort uddrag fra kap 3 ifm. skrivestil og dystopi) (1906-1910) )
Johannes V. Jensen: af ”Maskinerne” (Den gotiske Renaissance, 1901)
Kaarlo Kramsu: Distraksjon (1887)
Bo Bergman: ”Stadsbarn” (1903)
Tom Kristensen: ”Nat i Berlin” (1921)
Klaus Rifbjerg: "Røntgen" (1960)
Dan Turèll: "Af en asfalt-rottes bekendelser (1976)
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
Ulige Numre "København" (2011)
Katrine Marie Guldager: ”København” (novellesamling, 2004)
Antal sider: 200
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Iscenesættelsens kunst (Værk 6: digtsamling)
Vi har i dette forløb arbejdet med iscenesættelse og autofiktiv litteratur i form af uddrag fra romaner og digtsamlingen "Barbar [tavshedens objekt]. Vi har derudover set en dokumentarfilm og et eksempel på reality-tv.
Vi har i forløbet diskuteret litterære tendenser i
samtiden samt forskellige problemstillinger ifm. produktionen af autofiktion. I arbejdet
med de primære tekster har vi set på paratekster, fx et interview og læserbrev. Vi har læst Amina Elmis digtsamling som et eksempel på litteratur i nyeste tid.
Nøglebegreber:
Traumebearbejdning
Hjemstavn
(Selv)fremstilling/udlevering
Privat/offentlig
Fiktion/virkelighed
Frontstage, backstage og middle-region.
Primære tekster:
Uddrag fra "Hovedstolen" af Christina Hesselholdt (1998)
Uddrag fra "Den som blinker er bange for døden" af Knud Romer (2006)
"Barbar [Tavshedens objekt]" af Amina Elmi (digtsamling, 2023)
Paradise Hotel S06E01 (TV3, 2010)
"Kandis for livet" (Jesper Dalgaard, 2021)
Antal sider: ca. 250
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Eksamensrep
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52458027569",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52458027569",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52458027569"
}