Holdet 2022 DA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tu Nga Cam Trinh Mortensen
Hold 2022 DA/i (1i DA, 2i DA, 3i DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 2 Grundforløb - taler
Titel 3 Intro til genrebegrebet og fagets metode
Titel 4 DHO: Vikingetid og sagaer
Titel 5 Dokumentaren - den iscenesatte virkelighed
Titel 6 Caspar Eric: Nye balancer (værk 3)
Titel 7 Kommunikationsanalyse
Titel 8 Holberg og oplysningstiden
Titel 9 Nyhedsformidling + fake news
Titel 10 Romantikken (værk 4)
Titel 11 Herman Bang: Ved vejen (værk 5)
Titel 12 Det Moderne Gennembrud
Titel 13 Litteraturen i det 20. århundrede
Titel 14 Kampagner
Titel 15 Humor
Titel 16 Diskursanalyse
Titel 17 Fortællende journalistik
Titel 18 Syntaks og sproglig stil
Titel 19 Seneste 5 år + repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler til eksamen

I må IKKE gå på internettet eller benytte jer af AI eller andre programmer, der producerer tekst for jer. Til gengæld må I bruge dokumenter i Lectio og noter og bøger fra undervisningen.

Tjek:
Skriftlighedsportalen (via jeres Lectio-forside) -  eller herfra, hvor I kommer direkte ind på dansk:

https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighedsportal---nyt-layout/skrivning-i-fagene/dansk?authuser=0


Ordbogen "Den store danske": www.ordnet.dk


www.ordbogen.dk

www.abc.ordbogen.com

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundforløb - taler

Ud over en kort introduktion til faget dansk i gymnasiet, samt en samtale om lektielæsning, er der i grundforløbet fokus på:
Taler som genre, og hvad der kendetegner den gode tale. I den forbindelse arbejder eleverne med
- Talens undergenrer
- Retoriske virkemidler
- Kommunikationssituationen
- Appelformer
- Argumenttyper
- Toulmins argumentationsmodel
- Talens opbygning
- Kampagner
I forløbet har eleverne desuden skrevet et læserbrev og har analyseret nogle kampagner.

Konkrete taler, der er arbejdet med i forløbet
Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederik på hans 50 års fødselsdag: https://www.youtube.com/watch?v=RmT5VhhG0Ls

Jacob Ellemann-Jensens landsmødetale, 2020:
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=669706560400823

Greta Thunberg taler foran Christiansborg, 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=0A-jP5wsjGk

Lisbeth Zornigs tale ved Liberal Alliances landsmøde, 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=d9CijymzulA

Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke, 24. juli 2011: https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M

Anvendte materialer
Marie Zeuthen Helstrup & Tina Slot Simonsen: uddrag af ”Mundtlighed i dansk”, forlaget Systime 2022 (kapitel 4 ”Taler”, side 47-56 samt 70-72)

Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinther: "Argumenttyper" (kapitel 5 i "Mundtlighed i dansk", Systime, 2022), s. 127-129

Ole Schultz Larsen: "Disposition" og "Argumentation" i: "Håndbog til dansk" (Systime, 4. udgave, 2015-2017), s. 154 + 157-161

Mads Rangvid og Mimi Sørensen: "Du skal forandre dit liv! - klimakampagner" i: “Perspektiver i dansk - grundbog” (Dansklærerforeningens forlag, 2018), s. 166-167
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Intro til genrebegrebet og fagets metode

Indføring i fagets metode, analyse og fortolkning, genrer og analysebegreber.
Kernestof:

Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, s. 29-35, 44-50, 54-60.

Christian Kampmann: "Johns ekstraarbejde" (1968)
H.C. Andersen "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO: Vikingetid og sagaer

Danskhistorieopgavens emne er vikingetid og sagaer, hvor eleverne har analyseret og fortolket Ravnkels saga (værk 1) i dansk. Som perspektivering til sagaen har eleverne læst et udvalg af folkeviser.

Kernestof:
Ravnkels saga, in: Falkenstjerne 1. (værk 1)
Nilus og Hillelil
Ebbe Skammelsøn
Ridderens runeslag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dokumentaren - den iscenesatte virkelighed

Dokumentaren - den iscenesatte virkelighed

Forløbet undersøger dokumentaren som genre og dens forskellige undergenrer. Desuden er det målet at skærpe elevernes opmærksomhed på brugen af filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder. Endelig analyseres dokumentaren Armadillo (værk 2) med henblik på at afdække filmens genretilhørsforhold, form, indhold, tema og budskab.

Kernestof: (større afrundet medieværk)
- Håndbog til dansk, s. 228-235.
- "Dokumentargenrer" i Levende billeder
- Visit Denmark: "Danish Mother Seeking" (2009): https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M
- Uddrag af "Min bedste ven har kræft" (de første 10 minutter) (dokumentarfilm fra DR, 2016): https://www.youtube.com/watch?v=waJ-YKA1xpQ
- Uddrag af Mads Brüggers "Ambassadøren" (de første 10 minutter) (dokumentarfilm fra 2011): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/ambassadoeren
- Uddrag af "Et hus af splinter" (de første 10 minutter) (dokumentarfilm fra DR, 2022): https://www.dr.dk/drtv/se/et-hus-af-splinter_365830
- Uddrag af "Atomkraft - ja tak!", sæson 1, episode 1 (de første 10 minutter) (dokumentarserie fra DR, 2023): https://www.dr.dk/drtv/se/atomkraft-_-ja-tak_-en-bizar-turistattraktion_363115
- Uddrag af Michael Madsens "Into Eternity" (de første 10 minutter) (dokumentarfilm fra 2010): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/eternity
- Uddrag af "Lise Nørgaard: Ikke kun en pige" (de første 10 minutter) (dokumentarfilm fra DR, 2023): https://www.dr.dk/drtv/program/lise-noergaard_-ikke-kun-en-pige_362031
- Uddrag af "Fodboldens usynlige syge", sæson 1, episode 1 (de første 10 minutter) (dokumentarserie fra DR, 2023): https://www.dr.dk/drtv/se/fodboldens-usynlige-syge_-kvindelandsholdets-lidelser_365031  
- Mikkel Dyrting: "TV2: Vi latterliggør ikke Nakskov" (07.05.2015) (debatindlæg)
- Berlingske: "Fattigdomsporno" (01.05.2015) (debatindlæg)
- TV2: På røven i Nakskov (23.04.2015) (tv-udsendelse, dokumentar)
- Kim Skotte: "En forbløffende modig film" (17.05.2010) (anmeldelse)
-Dokumentarfilmen "Armadillo", Janus Metz 2010 (Medieværk): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/armadillo

Begreber:
- Paratekst
- Alignment og allegiance
- Fakta- og fiktionskoder, herunder autencitetsmarkører
- Diverse filmiske virkemidler
- Diverse dokumentargenrer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Caspar Eric: Nye balancer (værk 3)

Vi læser et værk fra allernyeste tid. Caspar Erics Nye balancer (2023).
Introduktion til genren selvbiografi og autofiktion, dens muligheder og begrænsninger.

Tekster:
Caspar Eric: Nye balancer, Gyldendal (2023)
Intro til forfatteren: https://www.gyldendal.dk/produkter/nye-balancer-9788702391169
Anmeldelse: https://pov.international/caspar-eric-linedans-pa-hojspaendingsledning/

Introduktion til selvbiografien som genre:
Claus Christensen og Peter Jensen: Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur, Dansklærerforeningen 2008, s. 11-27.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kommunikationsanalyse

Forløbet har fokus på sprog og kommunikation som interaktion og multimodal interaktion. Eleverne stifter bekendtskab med begreber som: relationskommunikation, netikette, principper for god dialogskik og turtagning, sproghandlinger, facework, høflighedsprincipper og samarbejdsprincippet.

Kernestof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (3. udg.), side 176-191
Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk, side 93, 94, 97-100.

Klip fra YouTube: "Anne Grethe Bjarup Riis går amok i Go'Morgen Danmark".

Supplerende materiale:

Elevernes selvvalgte Messengertråde, Facebook-opslag, posts på Instagram etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Holberg og oplysningstiden

Vi læser uddrag fra Ludvig Holbergs komedie, Jeppe på Bjerget (1722) med fokus på at undersøge, hvilken udvikling hovedpersonen gennemgår samt hvordan oplysningstidens idealer kommer til udtryk igennem stykket.
Vigtige begreber:
Fornuft vs. ufornuft, rationalisme, karakterkomedie, intrige, morale, samfundskritik, humor.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Nyhedsformidling + fake news

Forløbet introducerer eleverne til basale nyhedsbegreber inden for journalistikken, som de anvender i analyse af nyhedsstof.
Vi arbejder med den klassiske nyhedshistorie vs. opinionsteksten og slutter af med den fortællende journalistik og dens genretræk.

Som underemne arbejdes der med falske nyheder og faktatjek, og eleverne udarbejder et medieprodukt, der er enten mis- des- eller malinformation med et særligt formål for øje.

Vi diskuterer afslutningsvis, hvorfor falske nyheder kan være skadelige for demokratiet.
Forløbets faglige mål:

Fra danskfagets formål: ”Sikker udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans fremmer elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund.”

Faglige mål

Eleven skal kunne:

demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Håndbog til dansk, s. 198-227.
Begreberapparat og opgaver om mis-, des- og malinformation fra hjemmesiden: tjekdet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Romantikken (værk 4)

Romantikken
Vi arbejder med forskellige strømninger inden for perioden romantikken: højromantikken/universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier og romantisme.

Kernestof:
Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje (2010), romantikken, s. 137-155)
-Adam Oehlenschläger: "Guldhornene"(universalromantik)
-Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (nyplatonisme)
-H.C. Andersen: "Klokken" (universalromantik)
-Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (uddrag) (biedermeier)
-St. Steensen Blicher: "Sildig Opvågnen" (Værk 4) (poetisk realisme)
-H.C. Andersen: "Skyggen"(romantisme)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Herman Bang: Ved vejen (værk 5)

Vi læser Herman Bangs "Ved vejen" med særligt fokus på de "stille eksistenser", kvindens stilling og muligheder (eller mangel på samme) i slutningen af det 19. århundrede. I forlængelse heraf undersøger vi Bangs impressionistiske skrivestil og finder eksempler herpå.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det Moderne Gennembrud

Periodelæsning med fokus på, hvordan periodens litteratur afspejler de nye tanker, som introduceredes af Georg Brandes ved hans berømte forelæsninger på Københavns universitet i 1871. Hovedfokus ligger på forfatternes  skildringer af kvindens stilling og (begrænsede) muligheder i samtiden, sædelighedsfejden samt klasseforskelle.

Kernestof:
-Litteraturens veje (afsnit om naturalisme)
-Georg Brandes: af "Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteatur". (Falkenstjerne 2)
-J.P. Jacobsen: af Fru Marie Grubbe, kap. 1, 16 og 18 (Falkenstjerne 2)
-Herman Bang: Ved vejen (værk 4 - læst i 2.g)) + om Bangs impressionistiske stil (læreroplæg)
-Henrik Ibsen: uddrag af "Et dukkehjem" (Falkenstjerne 2) (norsk) (slutscenen)
-Amalie Skram: af "Forraadt" (kopi)
-Sædelighedsfejden: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/saedelighedsfejden/
-Henrik Pontoppidan "Naadsensbrød", (Falkenstjerne 2)

Supplerende stof:
Ved vejen (film)
Den store premiere ("Lille hjælpeløse tingest") udsendelse fra DR.TV om opførelsen af udvalgte scener fra Et Dukkehjem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Litteraturen i det 20. århundrede

Det 20. århundrede - realisme og modernisme

Vi laver nedslag i litteraturhistorien i det 20. århundrede og arbejder ud fra to hovedstrøminger i litteraturen, nemlig realisme og modernisme.
Kernetekster fra Falkenstjerne 3:

1900-1920: Det folkelige gennembrud
Martin Nexø Andersen: "Lønningsdag, en idyl" (1900)
Johannes V. Jensen: "Interferens" (1906)

1920'erne: Ekspressionisme
Tom Kristensn: "Fribytter" (1920)
Pär Lagerkvist: "Ångest"

Eksistentialisme
Elevoplæg: Søren Kierkegaard
Martin A. Hansen: "Høstgildet" (Heretica)
Peter Seeberg "Patienten" (1962) (absurdisme)

Elevoplæg: Karen Blixen
Karen Blixen: "Ringen" (1958) - med fokus på den psykoanalytiske læsning.

1960'erne: Konfrontationsmodernisme
Klaus Rifbjerg: "Terminologi" (1960)
Inger Christensen: "vandtrapper" (1969) (systemdigtning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Kampagner

Fokus: kampagnen som genre samt dens formål. Eleverne analyserer "Mother Nature is Speaking" og derefter en selvvalgt kampagne med fokus på brugen af såvel filmiske som retoriske virkemidler.


Kernestof:
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk, Dlf, 2018. p. 166-169.

"Mother Nature is Speaking", på: https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Humor

Hvorfor griner vi ikke altid af de samme vittigheder? Hvad er sjovt? Og hvad bruger vi humor til?
Forløbet har fokus på først og fremmest at give eleverne indsigt i, hvad humor er,  forskellige teorier om humor samt humorens virkemidler. Eleverne finder desuden selv eksempler på humorens virkemidler og analyserer forskellige teksttyper med fokus på humorens virkemidler.

Michael Balle Jensen: Humor i dansk, Systime 2007,  (kap. 1-4)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Diskursanalyse

Eleverne introduceres kort for diskursanalysens mål samt analysebegreber: nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegner, hegemoni, antagonisme, antagonismepar. Metoden er ikke anvendt i konkret analyse, men betragtes som et muligt supplement til f.eks. retorisk analyse og argumentationsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Fortællende journalistik

Eleverne stifter kort bekendtskab med den fortællende journalistik, hvor der er fokus på at formidle en nyhed vha. fiktionens virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Syntaks og sproglig stil

Litteraturhistorisk nedslag i 1990'ernes minimalisme, hvor vi læser Helle Helles novelle "Fasaner" (1996). Teksten læses med henblik på at afdække tekstens sproglige stil, hvor vi har særligt fokus på syntaksanalyse. Desuden påpeges øvrige minimalistiske træk både stilistiske som indholdsmæssige samt, hvordan den sproglige stil og indhold hænger sammen.
Herfra springes op til nyeste tid, hvor vi læser de første sider af Christina Nya Glaffeys portræt "To the Modern Man" (2022). Igen laver vi syntaksanalyse samt andre sproglige og stilistiske iagttagelser og taler om sammenhængen mellem den sproglig stil og tekstens indhold og intention.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer