Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Tu Nga Cam Trinh Mortensen
Hold
2022 DA/i (
1i DA
,
2i DA
,
3i DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 2
Grundforløb - taler
Titel 3
Intro til genrebegrebet og fagets metode
Titel 4
DHO: Vikingetid og sagaer
Titel 5
Dokumentaren - den iscenesatte virkelighed
Titel 6
Caspar Eric: Nye balancer (værk 3)
Titel 7
Kommunikationsanalyse
Titel 8
Holberg og oplysningstiden
Titel 9
Nyhedsformidling + fake news
Titel 10
Romantikken (værk 4)
Titel 11
Herman Bang: Ved vejen (værk 5)
Titel 12
Det Moderne Gennembrud
Titel 13
Litteraturen i det 20. århundrede
Titel 14
Kampagner
Titel 15
Humor
Titel 16
Diskursanalyse
Titel 17
Fortællende journalistik
Titel 18
Syntaks og sproglig stil
Titel 19
Seneste 5 år + repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tilladte hjælpemidler til eksamen
I må IKKE gå på internettet eller benytte jer af AI eller andre programmer, der producerer tekst for jer. Til gengæld må I bruge dokumenter i Lectio og noter og bøger fra undervisningen.
Tjek:
Skriftlighedsportalen (via jeres Lectio-forside) - eller herfra, hvor I kommer direkte ind på dansk:
https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighedsportal---nyt-layout/skrivning-i-fagene/dansk?authuser=0
Ordbogen "Den store danske":
www.ordnet.dk
www.ordbogen.dk
www.abc.ordbogen.com
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grundforløb - taler
Ud over en kort introduktion til faget dansk i gymnasiet, samt en samtale om lektielæsning, er der i grundforløbet fokus på:
Taler som genre, og hvad der kendetegner den gode tale. I den forbindelse arbejder eleverne med
- Talens undergenrer
- Retoriske virkemidler
- Kommunikationssituationen
- Appelformer
- Argumenttyper
- Toulmins argumentationsmodel
- Talens opbygning
- Kampagner
I forløbet har eleverne desuden skrevet et læserbrev og har analyseret nogle kampagner.
Konkrete taler, der er arbejdet med i forløbet
Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederik på hans 50 års fødselsdag:
https://www.youtube.com/watch?v=RmT5VhhG0Ls
Jacob Ellemann-Jensens landsmødetale, 2020:
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=669706560400823
Greta Thunberg taler foran Christiansborg, 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=0A-jP5wsjGk
Lisbeth Zornigs tale ved Liberal Alliances landsmøde, 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=d9CijymzulA
Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke, 24. juli 2011:
https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M
Anvendte materialer
Marie Zeuthen Helstrup & Tina Slot Simonsen: uddrag af ”Mundtlighed i dansk”, forlaget Systime 2022 (kapitel 4 ”Taler”, side 47-56 samt 70-72)
Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinther: "Argumenttyper" (kapitel 5 i "Mundtlighed i dansk", Systime, 2022), s. 127-129
Ole Schultz Larsen: "Disposition" og "Argumentation" i: "Håndbog til dansk" (Systime, 4. udgave, 2015-2017), s. 154 + 157-161
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: "Du skal forandre dit liv! - klimakampagner" i: “Perspektiver i dansk - grundbog” (Dansklærerforeningens forlag, 2018), s. 166-167
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Intro til genrebegrebet og fagets metode
Indføring i fagets metode, analyse og fortolkning, genrer og analysebegreber.
Kernestof:
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, s. 29-35, 44-50, 54-60.
Christian Kampmann: "Johns ekstraarbejde" (1968)
H.C. Andersen "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Oleschultzlarsen: HåndbogtilDansk 3.UDGAVE, Systime; sider: 29-35, 38-50, 54-60
LEKTIE: Ud over at læse siderne i danskbogen, bedes I tænke over, hvilken bog, der er jeres yndlingsbog.
Hej 1i I dag skal vi snakke om nogle vigtige ting, der hjælper jer til at I få mest muligt ud af undervisningen:
Hvordan forbereder man sig til en dansktime.docx
ANALYSE OG FORTOLKNING-3.docx
Husk Håndbog til dansk
Læs s. 38-43 i Håndbog til dansk. Tag noter (stikordsform) til de forskellige begreber. Opgaverne springer I over.
Læs om personkarakteristik, komposition. Husk at tage noter.
Læs om fortællertyper, synsvinkler. Husk at tage noter.
Skærmbillede 2022-11-08 kl. 14.01.29.png
I skal skrive en paraflevering om teksten, I har analyseret (analyseafsnit + indledning). LEKTIE: Læs om analyseafsnit
1i makkerskaber dec 2022.docx
Tragtindledningen.docx
Lektien til i dag er, at I medbringer jeres mere eller mindre færdige analyse og fortolkning af Johns ekstraarbejde. Genlæs dokumentet om tragtindledning fra sidste danskmodul, så I er klar til at skrive en lignende indledning til jeres analyse. I s
Læs teksten med fokus på brugen af kontraster (modsætninger). Det kan være konkrete modsætninger, men også mere abstrakte og implicitte.
Vi afsætter lidt tid til julehygge.
LÆS artiklen: "Ole var tæt på at smide unik guldskat i skrotbunken":
Nytårstaler i en krisetid 2023.docx
Hej 1i! Håber, I er kommet godt ind i det nye år og er klar til et nyt semester. I får jeres skriveøvelse (minianalyse) tilbage, og vi arbejder med sproglige øvelser og komma.
Sæt startkomma — sproget.dk
Retoriske virkemidler.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO: Vikingetid og sagaer
Danskhistorieopgavens emne er vikingetid og sagaer, hvor eleverne har analyseret og fortolket Ravnkels saga (værk 1) i dansk. Som perspektivering til sagaen har eleverne læst et udvalg af folkeviser.
Kernestof:
Ravnkels saga, in: Falkenstjerne 1. (værk 1)
Nilus og Hillelil
Ebbe Skammelsøn
Ridderens runeslag
Indhold
Kernestof:
Vi starter på DHO-forløbet i dansk.
Litteraturhistorien - på langs og på tværs - Middelalderen.pdf
Æt og ære (LV).pdf
1i DA DHO-forløbsoversigt
Bubbl.us - Create Mind Maps | Collaborate and Present ideas
Finn besøger os i starten af modulet.
Skriv jeres svar ind i GoogleDocs.
Læs kap. 1-10 i Ravnkels saga.pdf - skriv enkelte stikord til hvad der sker i de enkelte kapitler, efter hvert kapitel.
Links til jeres GoogleDoc, som gruppen arbejder i Gruppe 1
Læs de sidste kapitler i Ravnkels saga. Skriv igen ned, hvad der sker i de enkelte kapitler, så du har overblik over handlingen. Vi samler op på jeres gruppearbejde fra i fredags.
Gør rede for retssagen og derefter Sams hævn over Ravnkel. Hvilken fejl begår han ifølge Torgeir?
Vi arbejder med resten af sagaen.
(Vi gennemgår de sidste kapitler 14-20).
Hej 1i
Sagastil.pptx
DHO skrivemodul 1 omskrivning fra ydre til indre beskrivelse af miljø.pptx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Skriveøvelser:
Tragtindledningen.docx
Skriftlighedsportal: https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighedsportal---nyt-layout/stoerre-opgaver/dansk-historie-opgave/opgavens-struktur-dho/indledning-dho
Snubletråde.pptx
Hvad kendetegner en saga? https://litteratursiden.dk/artikler/islandske-sagaer
Det gode tekstanalytiske afsnit.docx
Afsnit
Hvilke metoder bruger vi i dansk?
Hvordan laver man en konklusion?
Visualisering af indholdet i en DHO.docx
Folkeviser - fra Litteraturens Veje.pdf
Gruppearbejde 20.03.2023.docx
Søge efter relevant sekundærlitteratur.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dokumentaren - den iscenesatte virkelighed
Dokumentaren - den iscenesatte virkelighed
Forløbet undersøger dokumentaren som genre og dens forskellige undergenrer. Desuden er det målet at skærpe elevernes opmærksomhed på brugen af filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder. Endelig analyseres dokumentaren Armadillo (værk 2) med henblik på at afdække filmens genretilhørsforhold, form, indhold, tema og budskab.
Kernestof: (større afrundet medieværk)
- Håndbog til dansk, s. 228-235.
- "Dokumentargenrer" i Levende billeder
- Visit Denmark: "Danish Mother Seeking" (2009):
https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M
- Uddrag af "Min bedste ven har kræft" (de første 10 minutter) (dokumentarfilm fra DR, 2016):
https://www.youtube.com/watch?v=waJ-YKA1xpQ
- Uddrag af Mads Brüggers "Ambassadøren" (de første 10 minutter) (dokumentarfilm fra 2011):
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/ambassadoeren
- Uddrag af "Et hus af splinter" (de første 10 minutter) (dokumentarfilm fra DR, 2022):
https://www.dr.dk/drtv/se/et-hus-af-splinter_365830
- Uddrag af "Atomkraft - ja tak!", sæson 1, episode 1 (de første 10 minutter) (dokumentarserie fra DR, 2023):
https://www.dr.dk/drtv/se/atomkraft-_-ja-tak_-en-bizar-turistattraktion_363115
- Uddrag af Michael Madsens "Into Eternity" (de første 10 minutter) (dokumentarfilm fra 2010):
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/eternity
- Uddrag af "Lise Nørgaard: Ikke kun en pige" (de første 10 minutter) (dokumentarfilm fra DR, 2023):
https://www.dr.dk/drtv/program/lise-noergaard_-ikke-kun-en-pige_362031
- Uddrag af "Fodboldens usynlige syge", sæson 1, episode 1 (de første 10 minutter) (dokumentarserie fra DR, 2023):
https://www.dr.dk/drtv/se/fodboldens-usynlige-syge_-kvindelandsholdets-lidelser_365031
- Mikkel Dyrting: "TV2: Vi latterliggør ikke Nakskov" (07.05.2015) (debatindlæg)
- Berlingske: "Fattigdomsporno" (01.05.2015) (debatindlæg)
- TV2: På røven i Nakskov (23.04.2015) (tv-udsendelse, dokumentar)
- Kim Skotte: "En forbløffende modig film" (17.05.2010) (anmeldelse)
-Dokumentarfilmen "Armadillo", Janus Metz 2010 (Medieværk):
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/armadillo
Begreber:
- Paratekst
- Alignment og allegiance
- Fakta- og fiktionskoder, herunder autencitetsmarkører
- Diverse filmiske virkemidler
- Diverse dokumentargenrer
Indhold
Kernestof:
Tekst om fakta- og fiktionskoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=123&L=0#c1215
Etik og manipulation.pptx
En forbløffende modig film (Politiken).pdf
Info om præsentationer 16.05.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Caspar Eric: Nye balancer (værk 3)
Vi læser et værk fra allernyeste tid. Caspar Erics Nye balancer (2023).
Introduktion til genren selvbiografi og autofiktion, dens muligheder og begrænsninger.
Tekster:
Caspar Eric: Nye balancer, Gyldendal (2023)
Intro til forfatteren:
https://www.gyldendal.dk/produkter/nye-balancer-9788702391169
Anmeldelse: https://pov.international/caspar-eric-linedans-pa-hojspaendingsledning/
Introduktion til selvbiografien som genre:
Claus Christensen og Peter Jensen: Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur, Dansklærerforeningen 2008, s. 11-27.
Indhold
Kernestof:
Lektie til timen (brug cirka 20 minutter):
Tekst 1 - Fra Brug litteraturhistorien.docx
Opsamling på gruppearbejde
Hej 2i! 😊
Nye balancer
Nye balancer: Vores allesammens linedans på en glødende højspændingsledning • POV
I skal læse en stor bid af Nye balancer, men jeg kan trøste jer med, at den sprogligt er meget ligetil, så det går hurtigt og kræver ikke den store koncentration. Lektie: læs til og med side 38. Udvælg de to digte, du fandt mest interessante, og skri
Caspar Eric: NYE BALANCER, SAXO; sider: 11-38, 41-70, 73-116
1) Sæt jer sammen 2 og 2 og brug 10 min. på at snakke om jeres valgte digte. Husk at begrunde. Perspektiver gerne til de øvrige digte, I har talt om.
2) 1. halvdel af klassen (Agnes - Maja P) arbejder med digt A
Google Docs: Sign-in
Vælg de to digte, og begynd dit valg. Skriv titlerne og begrundelsen ind i Elevfeedback
Det selvbiografiske i ny dansk litteratur.pdf
Livsværk noter.docx
Husk at medbringe Nye balancer, som I afleverer i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kommunikationsanalyse
Forløbet har fokus på sprog og kommunikation som interaktion og multimodal interaktion. Eleverne stifter bekendtskab med begreber som: relationskommunikation, netikette, principper for god dialogskik og turtagning, sproghandlinger, facework, høflighedsprincipper og samarbejdsprincippet.
Kernestof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (3. udg.), side 176-191
Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk, side 93, 94, 97-100.
Klip fra YouTube: "Anne Grethe Bjarup Riis går amok i Go'Morgen Danmark".
Supplerende materiale:
Elevernes selvvalgte Messengertråde, Facebook-opslag, posts på Instagram etc.
Indhold
Kernestof:
På klassen: Lave opgaverne s. 5 (de 4 spørgsmål), der knytter sig til afsnittet om høflighed, netikette... Til spørgsmål 2 i gruppearbejdet skal I finde 2 eksempler på opslag/kommentarer på sociale medier, der IKKE overholder Leech's 5 høfliglighedsp
I får 1/2 modul til at skrive videre på jeres skriveøvelse fra sidst. Derefter går vi i gang med et nyt forløb: Kommunikationsanalyse. LEKTIE: Læs i dokumentet sociale medier. I skal have læst de første 2 afsnit i dokumentet:
Sociale medier.docx
Forklar følgende begreber fra lektien
Begreberne face og facework er gode til at beskrive.docx
Fie Laursen_facetrusler_opg.pdf
Fremlægge gruppearbejdet fra sidst.
oleschultzlarsen: Håndbogtildansk(4.udgave), dansklærer; sider: 278-285
Ret din artikel.docx Se oversigten over de mest almindelige sproglige fejl i dansk - og tjek, om du har styr på det :-))
Lystlæsning: husk en god bog 😊
2. del af modulet skriver I videre på jeres analyserende artikel. LEKTIE: Brug 30 min. på at få overblik over, hvad I skal have med i analysen. Lav en disposition til de forskellige afsnit, hvor I plotter stikord/guldkorn/citater ind, så I har råmate
Læs og tag noter: Kommunikationsanalyse god dialogskik.docx (Vi laver opgaverne på klassen)
2i stil 2.docx
Skrivemakkere:
Øvelse i argumenttyper (1).docx
Afsnit
Øvelse i at opstille et solidt argument + DEBATCIRKLEN.docx
Vi varmer op til studieturen, hvor I skal besøge Amsterdams Red Light District. Vi skal analysere argumentation, og I skal selv udarbejde en solid argumentation.
10 vigtigste ting at vide om prostitution
Anne Franks dagbog af Anne Frank
Anne Franks dagbog – Bliv klogere på de største klassikere
1. del af modulet: I skal være klar til at debattere i cirklen. Sørg for at have et arsenal af gode og solide argumenter klar. Skriv evt. nogle stikord på et stykke papir, da I ikke har computer med i cirklen.
Ses på klassen: Who is Banksy?
Lektie: Læs hele teksten på følgende hjemmeside: A Guide to Banksy's Monkeys | Guide | MyArtBroker
Karoline, Maria O, Thea, Sofie SSigne, Amalie, Maria S, FrejaMagnus, Thorbjørn, JanusAgnes, Søs, Sofie D, Maja PNicolai Lasse, Gustav, ThorMaja K, Thilde, Laura
Sproglige fejl.pptx
Hans eller sin.pdf
Hans, hendes eller sin? — sproget.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Holberg og oplysningstiden
Vi læser uddrag fra Ludvig Holbergs komedie, Jeppe på Bjerget (1722) med fokus på at undersøge, hvilken udvikling hovedpersonen gennemgår samt hvordan oplysningstidens idealer kommer til udtryk igennem stykket.
Vigtige begreber:
Fornuft vs. ufornuft, rationalisme, karakterkomedie, intrige, morale, samfundskritik, humor.
Indhold
Kernestof:
Fokus på sproglig korrekthed, typiske fejl i skriftlig dansk + layout og afsnit i den danske stil. I får tid til at lægge sidste hånd på jeres paraflevering. LÆS om kommareglerne. Vi anbefaler brug af startkomma/grammatisk komma.
Grammatisk komma sÃÂ_ttes efter disse regler.docx
LÆR AT SÆTTE KOMMA.docx
Voting
Arbejdsspørgsmål til Jeppe på Bjerget.docx
Holberg og oplysningstiden
Vi skal tilbage til litteraturhistorien og arbejde med oplysningstiden. Se Tidslinje 800-i dag.doc, så du kan se, hvornår denne periode ligger i forhold til vikingetid, middelalder mm.
Oplysningstiden modul 1.docx
Lektie: NÆRÆS Jeppe på Bjerget Act 1 - skriv nogle stikord til, hvad der sker i de forskellige scener
https://docs.google.com/document/d/1zBv59lGe1t70IaeNFMVa1mjEZIkergPV9VRApz29WNA/edit
Klassen har læst 3. Akt og skal lave personkarakteristik af Jeppe og hans udvikling.
Vi springer act 2 over, der kort og godt handler om, at Jeppe vågner op i baronens seng, iklædt baronens tøj og ikke tror sine egne øjne. Herfra hans berømte sætning: "Drømmer jeg eller er jeg vågen?". Det lykkes baronens mænd at overbevise ham om, a
noter Jeppe.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Nyhedsformidling + fake news
Forløbet introducerer eleverne til basale nyhedsbegreber inden for journalistikken, som de anvender i analyse af nyhedsstof.
Vi arbejder med den klassiske nyhedshistorie vs. opinionsteksten og slutter af med den fortællende journalistik og dens genretræk.
Som underemne arbejdes der med falske nyheder og faktatjek, og eleverne udarbejder et medieprodukt, der er enten mis- des- eller malinformation med et særligt formål for øje.
Vi diskuterer afslutningsvis, hvorfor falske nyheder kan være skadelige for demokratiet.
Forløbets faglige mål:
Fra danskfagets formål: ”Sikker udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans fremmer elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund.”
Faglige mål
Eleven skal kunne:
demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Håndbog til dansk, s. 198-227.
Begreberapparat og opgaver om mis-, des- og malinformation fra hjemmesiden:
tjekdet.dk
Indhold
Kernestof:
Analyse af nyhedsjournalistik.docx
Avisens genrer.pdf (udvidet model)
Vi ser Jeppe på Bjerget færdig (1:22)
oleschultzlarsen: Håndbogtildansk(4.udgave), dansklærer; sider: 198-219
Avisjournalistik (Håndbog til dansk s. 198 – 208)
Layout med forklaringer
1) Genlæs jeres noter fra mandagens lektie (de 20 sider) - få skrevet de sidste, hvis I ikke nåede det, således I har styr på de mange forskellige begreber.
Repeter siderne om meningsjournalistik i Håndbog til dansk + repeter teori om argumentation i vedhæftede dokument.
Argumentation.docx
Husk at give eksempler og begrunde dine svar til de enkelte punkter med henvisning til bestemte steder i teksten.
Sidste gang havde I fokus på at analysere argumentationen i de to ledere.
2i SRP3.docx
Introduktion til SRP3.pptx
Så starter SRP3-forløbet om fake news - aka bad news, og dansk får lov at lægge ud. Jeg præsenterer forløbsplanen og de faglige mål. LEKTIE: Læs om begreber inden for fake news i de to nedenstående links. Husk at tage noter, da stoffet indgår i jeres
Hvad er misinformation, desinformation og malinformation?
I SRP-forløb skal man vise kendskab til de deltagende fags metoder og teori (videnskabsteori), altså kunne forklare, hvordan og med hvilke metoder man har arbejdet i faget. Læs om humaniora og dansk, og fokuser især på medie- og kommunikationsområdet
Danskfaglig metode + gå i gang med at udarbejde produkt.
OBS! Vedr. jeres produkt:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romantikken (værk 4)
Romantikken
Vi arbejder med forskellige strømninger inden for perioden romantikken: højromantikken/universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier og romantisme.
Kernestof:
Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje (2010), romantikken, s. 137-155)
-Adam Oehlenschläger: "Guldhornene"(universalromantik)
-Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (nyplatonisme)
-H.C. Andersen: "Klokken" (universalromantik)
-Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (uddrag) (biedermeier)
-St. Steensen Blicher: "Sildig Opvågnen" (Værk 4) (poetisk realisme)
-H.C. Andersen: "Skyggen"(romantisme)
Indhold
Kernestof:
Skriftlighedsportal - Debatterende artikel
LEKTIE: Som lektie til i dag skal I have skrevet indledning og den første del af artiklen, hvor I præsenterer og holder de forskellige teksters synspunkter op over for hinanden.
Toulmins argumentationsmodel.docx (sørg for at have gode belæg for jeres påstande - byg mindst 2 gendrivelser ind og hav gerne rygdækning for hvad du siger). Lær at argumentere stærkt og overbevisende.docx 2x Opstil argument Tulle og sløjdlæreren.doc
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Romantik LV.docx (Nærlæs især afsnittene om romantik + organismetanke/universalromantik).
Noter til Romantikken 1800-2.doc
1) Find dine noter om Romantikken frem og genlæs dem.
Guldhornene.doc
Guldhornene DOC
Genlæs afsnittene om Dualisme og splittelseRomantik LV.docx + læs digtet Indvielsen. Indvielsen-tekst.docx
For at forstå begrebet dualisme/nyplatonisme, kan I med fordel se denne video om Platons hulelignelse (på norsk m. engelske undertekster)
Læs Klokken (1850) (Andersen) (tekst-noter) (2013)[1].pdf
Biedermeier og poetisk realisme.docx (ekstra materiale om biedemeier)
Den Lille Karen (spørgsmÃÂ¥l)-3.doc
Vi skal i dag beskæftige os med en strømning i romantikken, som vi kalder Biedermeier. Læs, hvad denne retning inden for romantikken handler om: Biedermeier.doc
Lektie: I skal kun have svaret på jeres spørgsmål fra første del af teksten.
Den lille Karen
St. St. Blicher: ”Sildig Opvågnen” (1828)
Arbejdsspørgsmål til Sildig opv. del 1.docx
Gruppe 1
I skal læse første del af Steen Steensen Blichers novelle: Sildig Opvågnen. Teksten findes i jeres danskbog Fallkenstjerne 1, s. 364. Læs s. 364-367, linje 23.
GoogleDoc - skriv jeres svar her
GoogleDoc med arb.sp.
I læser resten af novellen (den er lidt lang, men kig på spørgsmålene forneden, så I ved, hvad I skal holde øje med. Resten kan evt. skimmes). OBS! Spørgsmålene skal ikke besvares som lektie. Dem laver vi i modulet.
Læs også om den retning inden for romantikken, som vi kalder romantisme:
Afsnit
Læs H.C. Andersens eventyr "Skyggen", hvor Andersen udfolder dobbeltgængermotivet, som er typisk for romantismen. Find teksten her:Skyggen-tekst.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Herman Bang: Ved vejen (værk 5)
Vi læser Herman Bangs "Ved vejen" med særligt fokus på de "stille eksistenser", kvindens stilling og muligheder (eller mangel på samme) i slutningen af det 19. århundrede. I forlængelse heraf undersøger vi Bangs impressionistiske skrivestil og finder eksempler herpå.
Indhold
Kernestof:
2i DA arb.selv.docx
Medbring bogen Ved vejen, som I fik udleveret for noget tid tilbage. Vi går i gang med at læse den sammen.
Impressionisme - elevudgave.docx
I skal have læst hele kapitel 1 + lave lektien fra sidste gang, hvor I arbejdede selv. Husk bogen
Kapitel 1 - GoogleDoc
LÆS: kap. 2 frem til "Julen gik. Katinka syntes ikke,..."" (s. 47 i min udgave).
ADVARSEL: STOR LÆSELEKTIE - HUSK AT KOMME I GANG I GOD TID😊
Ved Vejen (jeres noter)
Vi hører sidste gruppe til kap. 3
VED VEJEN – kapitel 5
Læs resten af kap. 5 derhjemme. Endnu et centralt kapitel, hvor Bang fokuserer på tre forskellige kvindeskæbner og dermed sætter spørgsmålet om kvindens vilkår i samfundet til debat. Husk jeres gruppespørgsmål, så I ved, hvad I skal holde særligt øje
Ved vejen kapitel 6 og 7.docx
Læs kap. 6 og 7
Vi samler op på højdepunkterne fra kap. 5.
Responsskema til debatterende artikel.docx
Skema over den analyserende artikels opbygning
Sproglige fejl.pptx
Læs/genlæs dokumenterne til skriftlig dansk - både analyserende artikel + debatterende artikel. Se mappen 2i DA/Dansk stil. Genlæs dine gamle stile fra i år, så du kan se, om der er nogle fokuspunkter, du skal være opmærksom på. Læs desuden: Årsprøve
Filmen varer 1 time og 36 min, så den sættes i gang præcis 8:04 (husk at sidde klar der).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det Moderne Gennembrud
Periodelæsning med fokus på, hvordan periodens litteratur afspejler de nye tanker, som introduceredes af Georg Brandes ved hans berømte forelæsninger på Københavns universitet i 1871. Hovedfokus ligger på forfatternes skildringer af kvindens stilling og (begrænsede) muligheder i samtiden, sædelighedsfejden samt klasseforskelle.
Kernestof:
-Litteraturens veje (afsnit om naturalisme)
-Georg Brandes: af "Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteatur". (Falkenstjerne 2)
-J.P. Jacobsen: af Fru Marie Grubbe, kap. 1, 16 og 18 (Falkenstjerne 2)
-Herman Bang: Ved vejen (værk 4 - læst i 2.g)) + om Bangs impressionistiske stil (læreroplæg)
-Henrik Ibsen: uddrag af "Et dukkehjem" (Falkenstjerne 2) (norsk) (slutscenen)
-Amalie Skram: af "Forraadt" (kopi)
-Sædelighedsfejden:
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/saedelighedsfejden/
-Henrik Pontoppidan "Naadsensbrød", (Falkenstjerne 2)
Supplerende stof:
Ved vejen (film)
Den store premiere ("Lille hjælpeløse tingest") udsendelse fra DR.TV om opførelsen af udvalgte scener fra Et Dukkehjem.
Indhold
Kernestof:
Brandes.pdf
Hej 3i!🤗 Jeg håber, I har haft en god sommer og er klar til et nyt og spændende skoleår😊 Vores første forløb bliver inden for litteratur, hvor vi skal arbejde med Det moderne gennembrud. LEKTIE:
Spørgsmål - skriv jeres svar indTitel
Skærmbillede 2024-08-19 kl. 14.19.17.png
Marie Grubbe tidslinje.docx
Medbring Falkenstjerne 2. Naturalisme LV-7.docx Læs om Naturalisme, som er en vigtig isme i Det Moderne Gennembrud. Understreg vigtige begreber og steder i teksten.
GoogleDoc til fællesnoter
TIPS til den analyserende artikel
I skal læse resten af Marie Grubbe-afsnittene.
Amalie Skram: Af ”Forraadt” (1892)
Skram Forraadt 1892.pdf
Amalie Skram
Gruppe 1
GoogleDoc med fælles
Vi mangler lige de sidste spørgsmål til "Forrådt".
Besvar de sidste spørgsmål til Et dukkehjem. Hvis I er effektive i opsamlingen, kan vi se uddrag af skuespillet sammen.
Afsnit
Læs om den sidste forfatter, vi skal læse fra Det Moderne Gennembrud, nemlig Henrik Pontoppidan. I læser første afsnit (introduktionen) + det afsnit, der hedder "En samfundsrevser". Husk at tage noter i stikordsform.
Generelle kommentarer til jeres stile - husk at læse min feedback.3i Typiske fejl i jeres stile.docx
Herman Bangs impressionisme.pptx
LEKTIE: Vi slutter Det Moderne Gennembrud af med et SPROGLIGT fokus: Herman Bangs impressionistiske stil. Læs om denne Impressionisme - elevudgave.docx (vi har kort haft det oppe at vende ifb. med Ved Vejen, men genlæs, da vi skal analysere med sprog
(Scroll ned og læs om den reflekterende artikel - tag noter til vigtige genretræk)
Læs om essayet som genre - og tag noter til det, der kendetegner denne genre (essayet som eksamensgenre svarer til den reflekterende artikel)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Litteraturen i det 20. århundrede
Det 20. århundrede - realisme og modernisme
Vi laver nedslag i litteraturhistorien i det 20. århundrede og arbejder ud fra to hovedstrøminger i litteraturen, nemlig realisme og modernisme.
Kernetekster fra Falkenstjerne 3:
1900-1920: Det folkelige gennembrud
Martin Nexø Andersen: "Lønningsdag, en idyl" (1900)
Johannes V. Jensen: "Interferens" (1906)
1920'erne: Ekspressionisme
Tom Kristensn: "Fribytter" (1920)
Pär Lagerkvist: "Ångest"
Eksistentialisme
Elevoplæg: Søren Kierkegaard
Martin A. Hansen: "Høstgildet" (Heretica)
Peter Seeberg "Patienten" (1962) (absurdisme)
Elevoplæg: Karen Blixen
Karen Blixen: "Ringen" (1958) - med fokus på den psykoanalytiske læsning.
1960'erne: Konfrontationsmodernisme
Klaus Rifbjerg: "Terminologi" (1960)
Inger Christensen: "vandtrapper" (1969) (systemdigtning)
Indhold
Kernestof:
Kig alt, hvad I har liggende til den reflekterende artikel igennem. Vi laver skriveøvelser i modulet.
Martin Andersen Nexø er Danmarks store proletarforfatter. Han er blevet læst gennem generationer, og mange anser hovedværkerne “Pelle Erobreren” og “Ditte Menneskebarn” for at være blandt det ypperste, der er skrevet på dansk. Romanernes gruopvækkend
Orienter dig i de grove træk i litteraturhistorien samt hvor langt vi er nået indtil nu: Litteraturhistorisk oversigt.docx
Johs.V.pdf
Modernisme og realisme (introduktion ppt) (2023).pptx (OPDATERET VERSION)
Læs powerpointen Modernisme og realisme (introduktion ppt).pptx . Vi har fokus på to strømninger i litteraturen fra det 20. århundrede. Ud fra powerpointen skal I prøve med egne ord at formulere hvad pointen er med realismedefinitionen + forklare hva
Jeppe Aakjær Min Hjemmen.docx
Pär Lagerkvist Ångest.docx (eksempel på svensk modernisme)
Kreative opgaver - avantgarde.pdf
Ekspressionistiske stiltræk.doc
Ekspressionisme-noter Da-net.docx
Kort opsamling på Johannes V. Jensen og Jeppe Aakjærs digte fra sidste gang. HUSK at få digtene med jeres noter med i tasken.
LÆS: Periodenoter avantgarde og ideologisk realisme - fra Med tiden - Litteraturhistorisk arbejdsbog.pdf - tag noter til følgende ismer:
Krea avantgarde.pdf
Tom Kristensen.docx
1) Læg jeres digte i Elevfeedback (en fra gruppen + skriv gruppemedlemmer på). 2) Læs op på de ekspressionistiske stiltræk fra de tidligere udleverede dokumenter + powerpointen fra sidste modul om ekspressionisme.
Læs og tag noter til den filosofiske retning, vi kalder eksistentialisme: Eksistentialisme.docx Eksistentialisme.pdf
Pär Lagerkvist Ångest.docx
Samme lektie som til sidste danskmodul. Vær klar til at give en analyse og fortolkning af Tom Kristensens digt "Fribytter"
3i DA. eks.træning.Fribytter.docx
(GEN)LÆS: Grammatisk komma sÃÂ_ttes efter disse regler.docx
3i DA opsamling på reflekterende artikel.docx
Har du styr på din argumentation?
Få læst tekstmaterialet til jeres stil igen, så I har fuldt overblik over indholdet.
Elevoplæg om Søren Kierkegaard (Søs og ?)
Eksistentialisme.docx Eksistentialisme.pdf
Undersøg, hvad Sisofosmyten handler om. Den er central, når vi taler om eksistentialisme og meningen med livet. Se evt. videoen om Sisifosmyten. The myth of Sisyphus - Alex Gendler
Skriftlighedsportal - Dansk i SRP (Læs om de fire opgavetyper (med to fag, enkeltfaglig, formidlingsopgaven og innovationsopgaven).
Lektie 1) Medbring så meget af jeres stil som muligt. I skal læse og give respons til hinanden.
Falkenstjerne: Falkenstjerne 3; sider: 207-210, 286
Peter Seeberg - Patienten.TT.docx
Læs novellen "Patienten" i Falkenstjerne 3
Eventyret om Tepotten
Afsnit
Læs indledningen til At analysere litteratur.docx (frem til biografisk læsning). Noter vigtige pointer i indholdet.
Jeres noter til læsemetoderne
Husk at få jeres ppt lagt ind i mappen "Læsemetoder" her på Lectio. Læs Ringen.pdf og skriv et kort resume af handlingen (opload det direkte i Elevfeedback). Giv desuden et bud på tekstens tema.
Modernismens 3 faser.docx
RIfbjerg og Christensen.docx
Husk, at I må bruge skriftlighedsportalen + ordnet som tilladte hjælpemidler. Få downloadet relevante dokumenter om skriftlige genrer, kommaregler, div. øvelser mm., som vi har brugt i undervisningen. Husk hovedtelefoner, hvis I skal lytte til filmkl
Brug af IT ved skriftlige og mundtlige prøver og eksamen 2025 (1).pdf
Gode råd før skriftlig eksamen STX.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kampagner
Fokus: kampagnen som genre samt dens formål. Eleverne analyserer "Mother Nature is Speaking" og derefter en selvvalgt kampagne med fokus på brugen af såvel filmiske som retoriske virkemidler.
Kernestof:
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk, Dlf, 2018. p. 166-169.
"Mother Nature is Speaking", på:
https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
Indhold
Kernestof:
2x DA diskuranalyse arbejdsark.docx
Filmiske virkemidler.docx
Kampagner.pdf
diskursanalyse.pdf (læs frem til s. 136 m.)
Sofie S, Maja P, Kristina, Maja K, Maria O.
I skal være klar til at fremlægge jeres kampagnevideoer. Lav ppt. med følgende slides:
Grupper:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Humor
Hvorfor griner vi ikke altid af de samme vittigheder? Hvad er sjovt? Og hvad bruger vi humor til?
Forløbet har fokus på først og fremmest at give eleverne indsigt i, hvad humor er, forskellige teorier om humor samt humorens virkemidler. Eleverne finder desuden selv eksempler på humorens virkemidler og analyserer forskellige teksttyper med fokus på humorens virkemidler.
Michael Balle Jensen: Humor i dansk, Systime 2007, (kap. 1-4)
Indhold
Kernestof:
Hvorfor bruger vi humor - De tre humorteorier.pdf
De sidste to grupper holder oplæg om kampagner. Læs powerpointen: Humor-Intro.pptx
Sæt jer i grupperne. Vi ser ”Livet som studievejleder”
Lav en liste over begreberne i kap. 2 og 3 i
Michael Balle Jensen - Humor i dansk kapitel 3.pdf
Humor Match svarene med de rigtige begreber.docx
Fremlæggelse af jeres humoreksempler. LÆS også definitioner på humor, komedie og satire + powerpointen om, hvad der er sjovt.
Hvad er sjovt.pptx
SCAN.pdf (TEKST Doppler indledning til romanen)
Læs tekstuddraget, som jeg udleverede, færdigt. Overvej hvilke humorelementer, der er i spil.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Diskursanalyse
Eleverne introduceres kort for diskursanalysens mål samt analysebegreber: nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegner, hegemoni, antagonisme, antagonismepar. Metoden er ikke anvendt i konkret analyse, men betragtes som et muligt supplement til f.eks. retorisk analyse og argumentationsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Diskursanalyse
Arbejd selv.
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Fortællende journalistik
Eleverne stifter kort bekendtskab med den fortællende journalistik, hvor der er fokus på at formidle en nyhed vha. fiktionens virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Fort̮̉ ̢̮_llende journalistik.doc
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Syntaks og sproglig stil
Litteraturhistorisk nedslag i 1990'ernes minimalisme, hvor vi læser Helle Helles novelle "Fasaner" (1996). Teksten læses med henblik på at afdække tekstens sproglige stil, hvor vi har særligt fokus på syntaksanalyse. Desuden påpeges øvrige minimalistiske træk både stilistiske som indholdsmæssige samt, hvordan den sproglige stil og indhold hænger sammen.
Herfra springes op til nyeste tid, hvor vi læser de første sider af Christina Nya Glaffeys portræt "To the Modern Man" (2022). Igen laver vi syntaksanalyse samt andre sproglige og stilistiske iagttagelser og taler om sammenhængen mellem den sproglig stil og tekstens indhold og intention.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Minimalisme-Padlet
Helle Helle Hemingway.docx
Kortprosa og minimalisme
Minimalistiske tekster.pdf
DANSK. samtaleanalyse docx.docx
Læs om sætningsopbygning/syntaks og sproglig stil: Sætningsopbygning.pptx + Sætningsopbygning.docx
Christina Nya Glaffey spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Seneste 5 år + repetition
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på repetitionen.
I fremlægger jeres forfatter og værk fra nyeste tid. Forud for det skal I lægge noter ind i fællesdokumentet, så alle kan få gavn af jeres indslag.
Læg jeres video ind her: Google Drive: Sign-in
Tidsplan:
HUSK: Inden modulet: Find sammen to og to. I skal lave prøveeksamen sammen og aflevere en lille optagelse af jeres mundtlige oplæg til en fiktiv eksamen. EN af jer skriver begge jeres navne ind i ELEVFEEDBACK.
Instruks 2 mundtlig eksamen.docx
Giv en analyse og fortolkning af "Duggen" med fokus på at karakterisere det lyriske jegs oplevelse af naturen. Kom derudover også ind på digtets litterære virkemidler. Perspektiver teksten til perioden generelt samt andre tekster fra perioden.
Tidslinje 800-i dag.docx Afsnit
Afsnit
Hvad skal I tage med til en mundtlig eksamen i dansk?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52460061217", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52460061217", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52460061217" }