Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jonna Koefoed, Mette Paaske Christiani, Stephanie Bonjet
|
Hold
|
2022 DA/j (1j DA, 2j DA, 3j DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk i grundforløbet retorik og argumentation
Indhold
Ud over en kort introduktion til faget dansk i gymnasiet, samt en samtale om lektielæsning, er der i grundforløbet fokus på:
Taler som genre, og hvad der kendetegner den gode tale. I den forbindelse arbejder eleverne med
Talens undergenrer
Retoriske virkemidler
Kommunikationssituationen
Appelformer
Argumenttyper
Toulmins argumentationsmodel
Talens opbygning
Kampagner
I forløbet har eleverne desuden skrevet et læserbrev og har analyseret nogle kampagner.
Konkrete taler, der er arbejdet med i forløbet
Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederik på hans 50 års fødselsdag: https://www.youtube.com/watch?v=RmT5VhhG0Ls
H.M. Dronningens nytårstale, 2021:
https://www.kongehuset.dk/monarkiet-i-danmark/nytarstaler/#
Jacob Ellemann-Jensens landsmødetale, 2020:
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=669706560400823
Mette Frederiksens 1. maj tale, 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=31Sh_18mlI8
Greta Thunberg taler foran Christiansborg, 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=0A-jP5wsjGk
Lisbeth Zornigs tale ved Liberal Alliances landsmøde, 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=d9CijymzulA
Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke, 24. juli 2011: https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M
Statsminister Lars Løkke Rasmussens tale ved mindehøjtidelighed foran den franske ambassade den 15. november 2015 efter terrorangrebene mod Paris
Anvendte materialer
Marie Zeuthen Helstrup & Tina Slot Simonsen: uddrag af ”Mundtlighed i dansk”, forlaget Systime 2022 (kapitel 4 ”Taler”, side 47-56 samt 70-72)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduktion til tekstanalyse (VÆRK 1)
I dette forløb introduceres klassen for en række værktøjer i forbindelse med litterær analyse af lyrik og prosatekster.
Klassen laver indledningsvist en remediering af digtet "Alle ned i fakta nu" omskrevet til "Alle ned på Rosborg nu", hvorefter der arbejdes med analyse og fortolkning af forskellige typer digte med forskellige fremstillingsformer og virkemidler. Eleverne skriver en lille analyse og fortolkning af "Natmaskinen", som de afleverer i deres makkerskabsgrupper.
Hertil ses desuden udsendelsen "Helt lyrisk" (DR 2019) - med musikerne Bro og Poul Krebs, der omsætter digtet "Livets hastighed" af Michael Strunge til musik.
Dernæst arbejder klassen med analyse af prosatekster. Hertil læses første værk Radiator af Jan Sonnergaard, hvor hele klassen laver en analyse og fortolkning af novellen "Sex".
Forløbet udgør ca 25 %
Faglitteratur der er læst:
- Håndbog til dansk, 4. udgave: 54-60, 80-81, 112-122, 141.
i alt ca: 20 sider
Skønlitteratur der er læst:
- Nikolaj Zeuthen: "Alle ned i Fakta nu" (2009)
- Emil Aarestrup: "Angst" (1883)
- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960) (KANONFORFATTER)
- Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
- Michael Strunge: "Livets hastighed" (1978)
- Helle Helle: "En stol for lidt" (2000),
- Jan Sonnergaard: Radiator (1997) (VÆRKLÆSNING).
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af "Natmaskinen"
|
30-11-2022
|
Analyse af selvvalgt novelle
|
13-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksistentialisme og (VÆRK 3)
Forløbet udgør 25%
Eleverne præsenteres for Kierkegaards livspositioner, og der læses forskellige typer af tekster, - forløbet afsluttes med værklæsning 3 Erlend Loe Doppler (2004)
Eksistentialisme i dansk af Liselotte Henriksen, Systime, 2017, s. 9-11 + 14-27
https://www.youtube.com/watch?v=D9JCwkx558o
https://www.youtube.com/watch?v=kV07F5YEHuM
Ida Jessen: Ude på vandet - teksten er fra STX eksamenssæt i skriftlig dansk
Jan Sonnergaard: Sex (1996)
Martin A Hansen Agerhønen, Krydsfelt, antologi, s. 253-256, Gyldendal, 2010
Karen Blixen: Ringen, Gyldendal,1958.
Film: Into the wild, Sean Penn (2007)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fake news SRP3
Forløbet udgør 5 %
Tværfagligt samarbejde mellem dansk og samfundsfag (Problemstilling, problemformulering, synopsis-skrivning)
’Fake news’ bruges både som et overbegreb om alle former for information og holdninger, man er uenig med i den offentlige debat, og i mere snæver forstand om en vildledende nyhedsartikel. Danskfagligt fokus på at genkende fake news og på sociale mediers betydning for fake news.
Camilla Mehlsen og Vincent Hendricks (2019) : Like, s. 127-130, 136-137, 140-143, 152-153
Håndbog til dansk, 4. udgave, s. 222-227 fake news og clickbait
Erkan Özden: En pandemi af fake news (2021)
Lea Korsgaard: Den, der råber, lyver (2017)
Nyhedstrekanten
- https://www.tjekdet.dk/quiz
- Lea Korsgaard: Den der råber lyver: https://www.youtube.com/watch?v=fQtJ0rdcqG0
- DR2 konspirationsdemo:
https://www.youtube.com/watch?v=a6ZUZy5PV80
- Erkan Özden: https://www.youtube.com/watch?v=4e0A2IzCTHs
- Vincent F. Hendricks: Hvad skal man bruge hovedet til i gymnasiet?
- https://www.dr.dk/skole/er-det-fake-news-nyhedssatire-clickbait-og-cyberpropaganda
Kende forskel på nyhedsartikel og fake news:
- to artikler om Bill Gates
- Saszeline + Rasmus Nøhr (misinformation på fb)
Eleverne afsluttede det tværfaglige forløb med at formulere et problemformulering og problemstillinger med DA+SAMF, som de efterfølgende skulle fremlægge og forholde sig til.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Humor i dansk
Forløbet udgør ca. 20%
Målet er, at eleverne får kendskab teorier om humor og sproglige virkemidler - de sproglige virkemidler kender fra forløbet retorik og argumentation. . Der analyseres fortrinsvis medieklip - udvalgt af både læreren og eleverne. Diskussion af, om der findes grænser for humor.
Intro: forskellige humoristiske medieklip
Humor i dansk s. 10-13 om humorteori
- derudover selvfremstillet materiale (PPT) med klip fra youtube
Der er blandt andet vist klip fra youtube af
- Tv-serien Klovn - Frank og kattebakken
- Frokost med mor af Bodil Jørgensen og Andreas Bo 2008
- Annika Aakjær: Sang om menstruation til TV2: Zulu-Awards
- Mikael Bertelsen: De uaktuelle nyheder
- Dybvaaad: Tina Lund viser ræv i fitnesscenter
- Rytteriet: Poul og Fritz om naturkatastrofer og arbejdsløshed
- Oddset-reklamer: Der er så meget kvinder ikke forstår
Eleverne har derefter arbejdet med selvvalgte medieklip, hvor humoren analyseres og fremlægges for klassen.
Politisk satire:
Hvad er satire?
https://ruc.dk/nyheder/satire-hvad-er-det-egentlig-vi-griner-af
Jonathan Spang: Tæt på sandheden (27. januar 2024)
https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden-med-jonatan-spang_-nordic-waste-land_431292
Adnan på tværs (15. februar 2022)
https://www.dr.dk/drtv/episode/adnan-paa-tvaers_-biblen-siger-nej-til-homovielser_296660
Adnan på tværs (5. maj 2022)
https://www.dr.dk/drtv/se/adnan-paa-tvaers_-boern-skal-laere-at-gaa-paa-toilettet-som-voksne_296630
Afslutningsvist har eleverne "Den eneste ene" af Susanne Bier fra 1999 med henblik på at analysere, hvordan humoren skabes i sproget.
OBS! Der er i forbindelse med forløbet om Oplysningstid også talt om Erasmus Montanus og Holbergs opdragende humor + brug af humor i Reklame- og kampagne-forløbet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud (VÆRK 4)
Forløbet udgør ca. 25 %
Der er arbejdet med kendskab til og betydningsfulde forfattere i perioden. Naturalisme og med særligt fokus på impressionismen. Hermans Bangs "Irene Holm" udgør værklæsningen.
Litteraturens veje kapitel 8: Det moderne gennembrud.
Søren Vrist - Det moderne gennembrud, flipped classroom: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=13s
Søren Vrist - Impressionsimen, flipped classroom: Søren Vrist - flipped classroom: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=13s
Øgendahl og de store forfattere: Henrik Pontoppidan
1800-tallet på vrangen - afsnit 6 om Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner
Der er anvendt selvfremstillede om
- Kvinderne i det moderne gennembrud
- litterær impressionisme
Georg Brandes: Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur
Herman Bang: Foran Alteret, Faglige forbindelser, Dansklærerforeningens forlag, 2005
Herman Bang: Irene Holm (VÆRK 4)
J.P. Jacobsen: To verdener, fra Dansk læsebog, 3. udgave, Systime 2003
Amalie Skram: Constance Ring - kapitel 11, Gyldendal, 1978 (Norsk)
Drachmann: Engelske socialister
Pontoppidan: Naadsensbrød
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Realisme-modernisme
Forløbet udgør ca. 30 %
Der er i forløbet arbejdet med litteratur fra 1900-1980 - Eleverne har kendskab til de væsentligste periodebegreber om realisme og modernisme (Vi har i den forbindelse lavet en tidslinje). Remediering: i forbindelse med teksterne til ekspressionisme er der arbejdet med remediering - eleverne har omsat ekspressionistiske digte til litteratur-podcasts. Eleverne har også selv skrevet en Jens Vejmand-sang om deres egen tid: "Hvem er det synd for i 2025".
Litteraturens veje kapitel 10
Digtere, divaer og dogmebrødre afsnit 2: https://www.dr.dk/drtv/se/digtere-divaer-og-dogmebroedre_-1918_1930_436968
Øgendahl og de store forfattere: Michael Strunge og Johannes V Jensen
Jeppe Aakjær: Tyendesang
Jeppe Aakjær: Jens vejmand
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Johannes V Jensen: Interferens
Otto Gelsted: Reklameskibet s. 42-43, Falkenstjerne 3, Gjellerup og Gad, 1991
Tom Kristensen: Nat i Berlin 1921, Krydsfelt, antologi, Gyldendal 2010
Tom Kristensen: Middag
Tom Kristensen: Henrettelsen
Tom Kristensen: Landets Atlantis
Bønnelycke: Gaden
Scherfig: Det forsømte forår (film) -Peter Schrøder (1993)
Martin A Hansen: Agerhønen, Krydsfelt, antologi, s. 253-256, Gyldendal, 2010
Peter Seeberg: Hullet s. 196-203, Eftersøgningen og andre noveller, Fremad, 1962
Rifbjerg: Nultime
Rifbjerg: Solsort
Villy Sørensen: De forsvundne breve, fra novellesamlingen Ufarlige historier, 1955
Vita Andersen: Hvad tror du jeg tror
Jørn Fabricius: En brun, en blår en gul, en rød
Michael Strunge: Natmaskinen "Vi folder drømmens faner ud", forlaget Borgen,1981
Michael Strunge: Den hæslige by "Vi folder drømmens faner ud", forlaget Borgen,1981
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Klimalitteratur (VÆRK 6)
Forløbet udgør ca. 20 %
Der er arbejdet både med klimalitteraturens kendetegn og med tendenser i den nyeste tids litteratur.
Tendenser i nyeste tids litteratur ved Anne Marie Mai, SDU :https://www.youtube.com/watch?v=1JAh2r0bwIs
Klimalitteratur: udvalgte begreber og litteratur hentet fra
Klimalitteratur (systime) og De seneste fem års litteratur (systime)
Fagbegreber:
det antropocentriske verdenssyn vs. det anti.antropocentriske verdenssyn. Klimalitteratur er et bedret felt, der reagerer forskelligt på klimakrisen med forskellige kendetegn:
Forholdet mellem natur og menneske: natur vs. menneske
Mennesket mellem magt og afmagt: magt vs. afmagt
Det globale krydser det lokale (Glokalisering): lokalt vs. globalt
Forsøg på at finde et nyt sprog: klassisk vs. eksperimenterende
Lone Hørslev: Dagene er data (2018) digtsamling (VÆRK 6)
Inger Christensen - uddrag af Alfabet (1981)
Morten Søndergaard: Bourdieu i haven (2008)
Dennis Kofod Gade: Nancy (romanuddrag) (2015)
Adam Price: Flipper (2022) novellen fra Klimahistorier, Politikens forlag
Conservation International (CI): Mother Nature Is Speaking: https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
Biblen - 1. mosebog - Skabelsesberetningen (Verdenslitteratur)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Nyhedskriterier og fortællende journalistik
Forløbet udgør ca. 10 %
Der er arbejdet med nyhedskriterier, avistyper, hvorfor nyhedsmedier har svært ved at få fat i de unge (de taler om den og til dem) og journalistiske genrer: bla. nyhedshistorien, baggrundsartiklen og med særligt fokus på fortællende journalistik.
Håndbog til Dansk s. 198-214 + 217-219.
Henrik Sass Larsen står frem: Jeg har aldrig gjort et barn fortræd BT.dk 2025
Julie Dalgas: Livsfarlig lynrus hitter blandt unge på Roskilde festival. Berlingske Tidende 2019
Fortællende journalistik:
Morten Sabroe: Et svin i Berlin (1989)
Flemming Christiansen og Kim Faber: Englevingen - Kapitel 1 Labyrinten, Politiken 2006
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Sproghandlinger og kommunikation (Mellem linjerne)
Forløbet udgør ca. 10 %
Sproghandlingsteori, begrebet undertekst, høfligheds- og samarbejdsprincipper som redskab til litterær analyse - personkarakteristikker, relationen mellem personerne og analyse af samtaler.
Håndbog til Dansk s. 179-182
Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser: Replikker og samtale s. 20-22
Thomas Korsgaard: Lasagne fra novellesamlingen (Tyverier 2019)
Pia Juul: Så kører jeg (2001) fra novellesamlingen Mit forfærdelige ansigt.
Kjell Askildsen: Ett deilig sted (1996) fra novellesamlingen Hundene i Thessaloniki.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52461230202",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52461230202",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52461230202"
}