Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lea-Cathrine Balmer Christensen
Hold 2022 DA/k (1k DA, 2k DA, 3k DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Litterær analyse og fortolkning (værk 1)
Titel 2 DHO - folkeviser og skriftlighedsforløb
Titel 3 Kampagnefilm
Titel 4 Nyhedsformidling
Titel 5 Argumenter for forandring - klima og unge
Titel 6 Oplysningstiden
Titel 7 SRP3 - digitalt forløb
Titel 8 Romantikken (værk 2)
Titel 9 Debatterende artikel
Titel 10 Dokumentarfilm (værk 3)
Titel 11 Det moderne gennembrud (værk 4)
Titel 12 Skriftlig årsprøve
Titel 13 Sprog på sociale medier
Titel 14 Modernisme og realisme
Titel 15 Reflekterende artikel
Titel 16 Eksistentialisme (værk 5)
Titel 17 Tendenser i nyeste tids litteratur (værk 6)
Titel 18 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Litterær analyse og fortolkning (værk 1)

I forløbet arbejdes der med at kende forskel på litterære genrer og med analyse og fortolkning af noveller og digte. Der er lagt vægt på kendskab til fagbegreber (f.eks. fortællertype og synsvinkel, komposition, personkarakteristik, sproglige virkemidler osv.), som kan bruges i analysearbejdet. Forløbet afsluttes med værklæsning af og gruppefremlæggelser om romanen Doppler. Skriftligt har eleverne trænet at skrive tragtindledning og analyseafsnit med brug af citat.

MATERIALE:

Fakta og fiktion:
"Fakta- og fiktionsgenren" s. 29-33 i Håndbog til dansk
Kompendium med tekster til genresortering

Fortolkning:
"Den gode fortolkning" s. 61-63 i Faglige forbindelser i dansk
"Fortolkningshypotese" s. 17-18 i Perspektiver i dansk
Herman Bang "Gennem Rosenborg Have" (1899)

Analyse af epik:
Kapitlet "Litteratur" s. 38-70 i Håndbog til dansk (analysebegreber)
Om novellegenren s. 79 i Håndbog til dansk
Henrik Pontoppidan "Ørneflugt" (1899)
Lærerark: Temaoversigt
Pia Juul "En flinker fyr" (2005)
Lærerark: Minimalisme
Helle Helle "Film" (1996)

Skriftlighed:
Lærerark: "At skrive en indledning"
"Brug af citat" fra Skriveøvelser til hf-dansk

Analyse af lyrik:
Håndbog til dansk s. 30, 73 og 80-81 om lyrik
Peter Laugesen: "Den lille finger" (1991)
Michael Strunge "Kaos og explosion" (1982)
Søren Ulrik Thomsen "Jeg er levende" (1981) - oplæsning på Lyrikporten
Figurdigte af Simon Grotrian
"Ordenes betydninger" (kapitel fra Håndbog til dansk)
Oversigt over billedsprog fra www.gymdansk.dk
Håndbog til dansk s. 141-143 om rim og rytme
Skema over sproglige figurer
Emil Aarestrup "Angst" (1838)
Caspar Eric Christensen "Fortryder at jeg puttede fiber/brød i den smoothie" (2011)
Forskellige digtuddrag til opgaverne

Værklæsning:
Erlend Loe "Doppler (2004)
Oversigt over romantyper (fra Håndbog til dansk)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Film 16-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO - folkeviser og skriftlighedsforløb

DHO-forløbet er et tværfagligt forløb mellem historie og dansk, som har forberedt eleverne på at skrive danskhistorieopgaven. Forløbets fokus i dansk har været middelalderens folkeviser. Der er læst tre typer folkeviser: riddervise, tryllevise og skæmtevise. I analysen er der lagt vægt på genretræk, stilistiske virkemidler og visernes centrale motiver og temaer, såsom slægt vs. individ, overgang fra barn til voksen osv. Tryllevisen er blevet fortolket vha. psykoanalytisk analysemetode.

Læste folkeviser:
• Ukendt: ”Nilus og Hillelil” i: https://heimskringla.no/wiki/Nilus_og_Hillelille
• Ukendt: ”Jomfruen og Dværgekongen” i: Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen: Med tiden, Gyldendal 2012, s. 40-42
• Ukendt: ”Bruden i Ribe” i: https://heimskringla.no/wiki/Bruden_i_Ribe
• Ukendt: "Der stode tre skalke" i: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/der-stode-tre-skalke

Baggrundsvideo:
• Søren Vrist: "Folkeviser - dansk litteratur" (2018), https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=2s

Baggrundslitteratur i PowerPoints og arbejdsark:
• "Middelalderens samfund" i: Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2012, s. 20
• "Folkevise" - afsnit om trylleviser og skæmteviser: https://denstoredanske.lex.dk/folkevise
• Afsnit om fossiler: https://naturenidanmark.lex.dk/Den_vilde_natur
• "Folkeviser og dæmonologi": https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Folkeviser_og_d%C3%A6monologi
• "Karneval": https://denstoredanske.lex.dk/karneval
• "Skæmteviser": https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Sk%C3%A6mteviser
• DR: "De uartige kalkmalerier", 2015, uddrag af episode 1, 2 og 4, https://www.dr.dk/drtv/serie/de-uartige-kalkmalerier_106978
• "Karnevalisme" (degradering og invertering) i: Anne Bøndergaard: Textanalyse, Systime 2012 (i-bog)

Psykoanalytisk metode:
• "Psykoanalytisk metode" i: Marianne Dideriksen m.fl.: AT-Håndbogen, Systime 2009
• "Psykoanalytisk metode" i: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, Systime 2015-2017, s. 95-97

Folkevisekompendium:
• "Folkeviserne" i: Johannes Fibiger m.fl.: Litteraturens Veje, Gads Forlag 2012, s. 65-75
• "Folkeviser" i: Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2012, s. 34-39
• "Adelens litteratur - folkeviserne" i: Ib Fischer Hansen: Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1989, s. 53-58
• "Folkevisens flade personer og voldsomme temaer" i: Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Brug litteraturhistorien, Systime 2014 (i-bog)

Skriveforløb:
• Brian Dupont Larsen og Adam Lund Madsen: DHO - en skriveguide, Gyldendal 2018, s.18, 24-28, 33, 41 og 53
• Nina Holst og Kjeld M. Sørensen: "Dansk og historie", i: Grundbog til DHO-forløbet, Columbus 2018, s. 14-19
• Rosborgs skriftlighedsportal om DHO: https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighedsportal---nyt-layout/stoerre-opgaver/dansk-historie-opgave
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kampagnefilm

Forløbets fokus har været, hvilke virkemidler kampagnefilm benytter for at overbevise modtageren.

I forløbet har eleverne arbejdet med tre typer af kampagnefilm:
- oplysnings- og informationskampagne
- reklamekampagne
- politisk kampagne

Følgende begreber er anvendt:
- Laswells kommunikationsmodel
- Kampagnetyper
- Raskins storytellingsprincipper
- Reklameformater
- AIDA-modellen
- Maslows behovshierarki
- Appelformer
- Filmiske virkemidler
- Dramaturgi
- Billedanalyse (konnotation/denotation, komposition, farver)
- Minervamodellen/Gallups kompasmodel

Teori: Kapitlet om kampagnespottet fra bogen "De korte medieformater" (Systime 2019) og kapitlet om reklamer fra Håndbog til dansk.

Eleverne har lavet videoanalyser af politiske kampagnefilm.

Tekster:
Rådet for Sikker Trafik: Hjelm-har-alle-dage-været-en-god-idé (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc
Kræftens Bekæmpelse: Der er et splittet land (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=jSyPZM0vDvk
Forsvarets uddannelser: Ingen kære mor (2021) (der er fire - vælg én)
https://www.youtube.com/watch?v=rZ98C4k7w38
Forsvarets uddannelser: Hvordan er det at være værnepligtig? (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=440BlnpUPl8
Sundhedsstyrelsen: Småsyg? Jeg-tror-det-er-fedest-jeg-bliver-hjemme-i-dag-Styrelsen (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=bBu1xNfXO8E
Sundhedsstyrelsen: Har du været hjemme lidt for længe? Ha’ tålmodig. Lidt endnu. (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=ES6p5YZHeOM

Steff Houlberg: Meat-free mandeburger (2019)
Midttrafik: The Bus (2012)
https://www.youtube.com/watch?v=N_Si6Jg8-ds
Volvo: Made by Sweden (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=zvlf7xRzxj4
Posten (Norges postvæsen): When Harry met Santa (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=pCNnX7ahix8

Trykte reklamer fra McDonalds, Københavns Zoo og Coca Cola

Folketinget: Voteman (2014)
Liberal Alliance: For velfærdens skyld (2022)
https://www.youtube.com/watch?v=K8ADzmLfz2Y
Socialdemokratiet: Lad os passe på fremtiden (2022)
https://www.youtube.com/watch?v=a6H8EbfDaF4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nyhedsformidling

Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at forholde sig oplyst, nysgerrigt og kritisk til moderne nyhedsformidling.

Med afsæt i elevernes refleksion over eget medieforbrug indkredser vi nyhedsmediernes rolle i samfundet og udfordringen i overgangen til de digitale medieplatforme. Eleverne får kendskab til avistyper (omnibus, tabloid, niche osv.) og journalistiske hovedgenrer (informerende, opinion, fortællende). Eleverne foretager analyse af fysiske avisforsider samt diverse artikler med fokus på vinkling, nyhedskriterier, kilder, layout, komposition og sprog. Eleverne har bl.a. produceret rubrikker.

Et særligt fokus har været på fortællende journalistik med udgangspunkt i reportage- og featuregenren. Fortællende journalistik defineres som en mere subjektivt formidlende genre med det formål at skabe indlevelse hos læseren. Det kan ske bl.a. gennem journalistens tilstedeværelse og vurderinger, scenisk fremstilling, sansebeskrivelser, dialog, indre synsvinkel og spændingsopbygning. Eleverne har skrevet reportager om deres studietur.

Tekster:
Teori om aviser og journalistik fra Krydsfelt, Håndbog til dansk og Faktalink
Diverse printede artikler til genrekategorisering
Diverse papiraviser
Katja Mejborn m.fl.: "Der hviler en forbandelse over Nautilus" (baggrund), "Raket-Madsen skifter forklaring" (referat), "Ubåden var tom" (nyhed), Ekstra Bladet, 14.8.2017
Jeppe Reedtz Husted: "Svensk journalist er fortsat ikke fundet i ubådssag", Jyllands-Posten, 14.8.2017 (referat)
Politiken.dk: "Venstre har betalt tøj og sko til Løkke for 152.000 kr.", politiken.dk, 13.5.2014 (nyhed)
Per Mathiessen m.fl.: "Ny bilagsbombe under Løkke", ekstrabladet.dk, 13.5.2014 (nyhed)
Amalie Tarp Borup: "Julie og Tobias mister tilskud til privat børnepasning på grund af ghetto-adresse", Beboerbladet, 4. september 2019
Eksempler på rubrikker fra netaviser
Britta Søndergaard: Ukrainske flygtninge i Hornbæk: ”Danmark er et koldt land med et varmt hjerte”, Kristeligt Dagblad 16.3.2022
Emma Sylvest: Mine patter er ved at falde ud, Ekstra Bladet 6.8.2022
Podcast: DR-dokumentaren "Kostskolen" (2021) (de første 8 minutter)
Tinne Hjersing Knudsen: Russisk præst: Homoseksuelle er et tegn på jordens undergang, Politiken 23.2.2014
Morten Sabroe: Ildkuglen i fjernsynet, Politiken 21.10.1994
Flemming Christiansen og Kim Faber: Englevingen: 1. kapitel: Labyrinten, Politiken 9.4.2016 (føljeton)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Argumenter for forandring - klima og unge

I dette forløb foretager eleverne retorik- og argumentationsanalyse af især taler og debatindlæg med fokus på klima og unge stemmer. Vi repeterer begreber fra grundforløbet og bygger nye begreber ovenpå: Ciceros pentagram (kommunikationssituation), Toulmins argumentationsmodel, appelformer, argumenttyper, retoriske virkemidler, komposition, genre. Desuden vurderer eleverne de argumenterende tekster: Overbeviser de modtageren, og er deres argumentation vægtig og hæderlig.
Eleverne har arbejdet produktivt og kreativt på forskellige måder i forløbet, bl.a. har de selv udformet argumenter og skrevet et modsvar til et debatindlæg. Som afslutning på forløbet skriver klassen en analyserende artikel om taler om ungdommen.

Tekster:
• "Argumenter for forandring" (uddrag fra kapitlet), i: Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningen 2019, s. 142-171
• Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2022 (første afsnit), https://www.stm.dk/statsministeren/taler/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2022/
• Greta Thunberg: "FN-tale" (2019), https://www.youtube.com/watch?v=Elv-c3ZTkYg og https://www.englishspeecheschannel.com/english-speeches/greta-thunberg-speech
• Rasmus Bo Sørensen: "I 2019 kom talerne fra de unge", Information, 31.12.2019, https://www.information.dk/kultur/2019/12/2019-kom-talerne-unge
• Instagram-opslag fra Rydfladenforklimaet, 3.10.2023
• Rite Barbro Wilcke: "Giv os lov til at drikke til festerne, som vores søskende og forældre har gjort det før os", Politiken, 23.8.2017
• Tweets af Donald Trump
• Alex Vanopslaghs tale ved Folketingets åbningsdebat, 7.10.2021
• SF: "Alt det vores børn slæber rundt på", Youtube, 15.8.2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Oplysningstiden

I dette forløb har vi arbejdet med perioden oplysningstiden (1720-1800) og dermed haft fokus på litteraturen under enevælden i 1700-tallet.

Eleverne har læst to tekster af Ludvig Holberg (1684-1754), hvis forfatterskab repræsenterer klassicisme (regelkunst) og tiltro til fremskridt, oplysning, fornuft og erfaring. Nøgleord for perioden er: rationalisme, borgerlig offentlighed, deisme, karakterkomedie og prosa, fx essay og epistel.

Tekster:
"1720-1800: Oplysningstiden", i: Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime 2012, s. 73-77 og s. 83-84
Dansk Sprognævns nyordsliste 2022: https://noid.dsn.dk/mere-om-nye-ord/arets-nye-ord-nyordslister/dansk-sprognaevns-nyordsliste-2022/
Rather Homemade: Oplysningstiden – hvad fanden skete der lige der, 7.6.2013, https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Aarhus Universitetsforlag: Rundt om Holberg: Kvinderne, 13.11.2019, https://rundtomholberg.dk/temaer/kvinderne/#Zille
Ludvig Holberg: "Epistola 452" (om at flyve), http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=adm/main.xml
Ludvig Holberg: "Zille Hans Dotters forsvarsskrift for kvindekønnet", http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=adm/main.xml (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Romantikken (værk 2)

I forløbet har vi arbejdet med perioden romantikken (1800-1870) og dens forskellige understrømninger. Vi har anskuet perioden i lyset af de nationale kriser i 1800-tallet og konkluderet, at romantikkens litteratur er præget af indadvendthed og harmonisøgen. Ligeledes har vi set romantikken som et opgør med oplysningstiden og sat rationalismens fornuftsdyrkelse over for romantikkens idealisme, der stræber efter en højere virkelighed med kunsten og naturen som middel. Vi har gennemgående skelnet mellem en harmonisk (universalromantik, nationalromantik, biedermeier) og en splittet (nyplatonisme, romantisme) tendens i periodens kunst og litteratur. Eleverne har læst forskellige romantiske genrer som centrallyrik, nationalsang, kunsteventyr og dannelsesfortælling.

Eleverne har lavet podcasts om nationalsange, og til sidst har klassen arbejdet med et udvalg af H.C. Andersens eventyr som værk.

Nøgleord:
Universalromantik: monisme, panteisme, organismetanke, verdensånd, enhedsoplevelse, digtergeni, besjæling
Nyplatonisme: dualisme, splittelse, fænomenernes vs. ideernes verden, krop vs. sjæl, fald, eros (længsel)
Nationalromantik: folkesjæl, nation, fortid, vikingetid (guldalder), konge og fædreland
Biedermeier: dannelsestanke, borgerskab, idyl, familieliv, hjemmet, ægteskab og kønsroller
Romantisme: borgerskabets skyggesider, "det interessante", driftslivet, psykologisk splittelse, dobbeltgængermotiv, erotik.

Tekster:
"1800-1870: Romantikken", i: Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs
DR dokumentar (uddrag): "Skoven", episode 1 (2020), https://www.dr.dk/drtv/episode/vilde-vidunderlige-danmark_-skoven_179823
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring" (1805)
Schack von Staffeldt: "Ved Søen" (1804)
Irene Petersen: ”Danskhed er en moderne opfindelse”, Videnskab.dk, 6.3.2009
Sørine Gotfredsen: ”Vi bør skifte nationalsang”, Kristeligt Dagblad, 2.2.2022
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
DR dokumentar (uddrag): "Den store bagedyst", sæson 9, episode 1 (2020), https://www.dr.dk/drtv/saeson/den-store-bagedyst_210876
Emil Bærentzens maleri ”Et familiestykke” (1828)
Peter Faber: ”Højt fra træets grønne top” (1848)
St. St. Blicher (uddrag): "Ak! hvor forandret". Teksten stammer fra Tidsskriftet Nordlyset, bd. 8, 1828.
”Romantismen og Blicher” – uddrag fra det indledende teoriafsnit i bogen Mesterfortællinger – Blichers noveller som værklæsning, Dansklærerforeningen 2020
Håndbog til dansk s. 74-76 om eventyrgenren og s. 93-94 om aktantmodellen
H.C. Andersen:
• Den lille Idas blomster, 1835
• Nattergalen, 1844
• Grantræet, 1844
• Hyrdinden og skorstensfejeren, 1845
• Klokken, 1850
• Skyggen, 1847
• Skrubtudsen, 1866
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Dokumentarfilm (værk 3)

I forløbet har eleverne analyseret dokumentarfilm med fokus på dokumentargenrer/-typer, dramaturgi, filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder og vinkling.

Vi har skelnet mellem forskellige dokumentartyper, alt efter hvad dokumentaren omhandler: sagsorienteret dokumentar, institutionsdokumentar, portrætdokumentar og sociologisk dokumentar.
Ligeledes har vi skelnet mellem forskellige dokumentariske fortælleformer, dvs. fra hvilket perspektiv og med hvilket formål dokumentaren fortæller virkeligheden: autoritativ/dybdeborende, observerende, deltagende og poetisk.

Der har desuden været fokus på at inddrage kommunikationsmodellen i analysen og vurderingen af dokumentarerne.

Klassen har set Armadillo som medieværk, hvorefter eleverne har holdt matrixgruppefremlæggelser og skrevet refleksioner om filmen.

Teori:
• "Virkelighedens fortællinger i billede og lyd - dokumentar" i: Berit Riis Langdahl m.fl.: Krydsfelt, Gyldendal 2010, s. 307-314
• "Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm" og "Brugen af fakta- og fiktionskoder", i: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, Systime 2015-2017, s. 231-235
• "Oversigt til film", i: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, Systime 2015-2017, s. 325-336
• "Dokumentargenrer" i: Anders Dahl m.fl.: Levende billeder, Systime 2020 (e-bog)
• Kim Skotte: "En forbløffende modig film", Politiken, 17.5.2010
• Kristian Kornø: "Armadillo er manipuleret", Ekstrabladet, 3.7.2010
• Afsnittet "Etik og manipulation i dokumentar", i: Dorte Granild og Mette Wolfhagen: DOX, Lindhardt og Ringhof 2016, s. 22-26
• Citater fra Carsten Jensens essay: "Efter Armadillo vil det ikke være muligt at se os selv som danskere på samme måde som før", Ekko, 5.5.2010

Dokumentaruddrag (links findes også i PowerPoint):
• Robert J. Flaherty: "Nanook of the North" (1922), https://www.youtube.com/watch?v=wNTYxR445y8
• Auguste og Louis Lumiére: "La Sortie de l'usine Lumière à Lyon" (1895), https://www.youtube.com/watch?v=DEQeIRLxaM4
• Joachim Ladefoged: "Mirror" (2009), https://www.youtube.com/watch?v=iG3ljtfaZGk
• BBC Earth: "Iguana vs snakes - Planet Earth II" (2016), https://www.youtube.com/watch?v=Rv9hn4IGofM
• DR-dokumentar: "Fodboldens usynlige syge" (2023), https://www.dr.dk/drtv/se/fodboldens-usynlige-syge_-kvindelandsholdets-lidelser_365031  
• DR-dokumentar: "Lise Nørgaard: Ikke kun en pige" (2023), https://www.dr.dk/drtv/se/lise-noergaard_-ikke-kun-en-pige_362031
• Simon Lereng Wilmont: "Et hus af splinter" (2022), https://www.dr.dk/drtv/se/et-hus-af-splinter_365830
• DR-dokumentar: "Atomkraft – ja tak" (2023), https://www.dr.dk/drtv/se/atomkraft-_-ja-tak_-en-bizar-turistattraktion_363115
• Mads Brügger: "Ambassadøren" (2011),  https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/ambassadoeren (log ind med Unilogin)
• Michael Madsen: "Into Eternity" (2010), https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/eternity (log ind med Unilogin)
• DR-dokumentar: "Min bedste ven har kræft" (2016), https://www.youtube.com/watch?v=waJ-YKA1xpQ
• De første 10 minutter fra episode 1 af DR-dokumentaren "Prinsesser fra blokken", 2016, https://www.dr.dk/drtv/serie/prinsesser-fra-blokken_6873

Værk:
• Jonas Metz: Armadillo, 2010, https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/armadillo (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Det moderne gennembrud (værk 4)

I dette forløb har klassen læst litteratur fra perioden det moderne gennembrud (1870-1890), der kendetegnes ved Georg Brandes' krav om en litteratur, der sætter samfundsproblemer under debat.

Eleverne har fået kendskab til de samfundsændringer, der leder frem til og præger perioden (industrialisering, urbanisering), til det dominerende livssyn, der anskuer individet som et produkt af arv og miljø (naturalisme), og til periodens skrivestile (bl.a. kritisk realisme og impressionisme).

I analysen af teksterne har der været fokus på centrale temaer for perioden som sociale vilkår, religionskritik og kvinders samfundsstilling, herunder sædelighedsfejden. Metodisk er der bl.a. arbejdet med transaktionsanalyse.

Klassen har læst Henrik Ibsens drama "Et dukkehjem" som værk og holdt fremlæggelser for hinanden.

Tekster:
Georg Brandes: uddrag af "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur", 1871
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette", 1887
Amalie Skram: uddrag af romanen "Lucie", 1888 (norsk)
Herman Bang: "Den sidste balkjole", 1887
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem", 1879 (norsk)
Edvard Brandes' anmeldelse (kort uddrag): https://www.hf.uio.no/is/tjenester/virtuelle-ibsensenteret/Anmeldelser/du/du-e-brandes.html (1880)
Søren Vrist Christensen: Det moderne gennembrud (2017): https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
PowerPoint om impressionisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Skriftlig årsprøve

Information om den skriftlige årsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Sprog på sociale medier

Forløbet har koncentreret sig om tre temaer: sprog på sociale medier, tonen på sociale medier og selvfremstilling på sociale medier.

Eleverne har i forløbet:
- fået indblik i, hvad der kendetegner kommunikation på sociale medier
- defineret forskellige typer sociale medier og genrer
- analyseret sprogbrug i sociale medietekster (vha. begreberne økonomisering, kompensation og ekspressivitet)
- analyseret samtaler på sociale medier med henblik på, hvilke sproglige og sociale normer der dominerer
- undersøgt, hvordan selvfremstilling finder sted på sociale medier

Følgende begreber, teorier og analysemetoder er anvendt:
- interaktiv kommunikationsmodel
- relationskommunikation
- Roman Jakobsons sprogfunktioner
- sproglig analyse
- argumentationsteori
- mediesociologisk og kommunikativ teori om facework, sociale roller, selvfremstilling, front-, middle- og backstage, ansigtstruende og -dæmpende handlinger samt celebritymatricen

Eleverne har bl.a. skrevet blogindlæg og kommentarspor.

Tekster:

Teori:
Tina Hougaard: Sprog i sociale medier, Dansklærerforeningen 2018 (uddrag om sociale medier, relationskommunikation, sprogfunktioner og sprog på sociale medier)
Marianne Odgaard m.fl.: Sproget i de nye medier i: Forløb i sprog, Det ny forlag 2014 (uddrag om sprog på sociale medier)
Camilla Mehlsen og Vincent F. Hendricks: LIKE, KU 2019 (uddrag om identitet på sociale medier)
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningen 2018 (uddrag om facework)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2015 (uddrag om facework og debat på sociale medier)
Interaktiv kommunikationsmodel fra Charlotte Bork Høvsgaard m.fl.: "Netværker - digitale medier i dansk", Systime 2011
Helle Kannik Haastrup om celebritykultur: https://emu.dk/stx/mediefag/teori-og-analyse/politik-aktivisme-og-influencere-paa-instagram-analyse-af, 2021
Analysemodel til personligt blogindlæg fra Håndbog til dansk

Analyserede tekster:
Iben Maria Zeuthens interview med Ghita Nørby 13.3.2019 (uddrag)
Instragram-opslag fra Det danske kongehus med kommentarspor 14.1.2014
Kommentarspor på Ekstra Bladets ”Nationen” 2.9.2016 (uddrag)
Instragram-opslag af Cillemouse 7.2.2024
Instagram-opslag af Katherine Diez 29.10.2023
Blogindlæg af Masha Vang: ”Back on track” 15.8.2017
Viktor Axelsens Instagram-profil
Statusopdateringer af Lars Løkke og Mette Frederiksen
Opgaver og eksempler fra bogen "Sprog i sociale medier"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Modernisme og realisme

Forløbets fokus er de to hovedstrømninger i 1900-tallets litteratur: realisme og modernisme. Realisme fremstiller virkeligheden troværdigt og fokuserer ofte på politiske og sociale problemer, mens modernisme er sprogligt eksperimenterende og fokuserer på individets oplevelse af verden. Et centralt begreb er 'modernitetserfaring', der forstås som en splittelse mellem frihed og fremmedgørelse. Der er arbejdet med forskellige genrer og understrømninger, herunder folkelig realisme, socialrealisme, nyrealisme og bekendelseslitteratur samt ekspressionisme, konfrontationsmodernisme og kropsmodernisme. Der er læst svensk litteratur i forløbet.

Der er endvidere arbejdet kreativt i form af egen digtproduktion og moodboards.

Tekster:
Litteraturhistorien på langs og på tværs: kapitlerne "Realisme og modernisme" og "Lyrik i 1900-tallet"
Martin Andersen Nexø: Tyvetøs (1901)
Jeppe Aakjær: Havren og Jens Vejmand, fra Rugens Sange (1906)
Johannes V. Jensen: På Memphis Station, fra Digte (1906)
Pär Lagerkvist: Ångest, Ångest är min arvedel, fra Ångest (1916)
Edith Södergran: uddrag af Triumf att finnas till, fra Septemberlyran (1918)
Edvard Munch: Skriget (1893), maleri
Rudolph Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt, fra Blod (1922)
Tom Kristensen: Nat i Berlin 1921 (1927)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt, fra Konfrontation (1960)
Tove Ditlevsen: Dolken (1963)
Anders Bodelsen: Pointen (1967)
Afsnit om nyrealismen, Fra runer til graffiti (2002)
Vita Andersen: Du er ikke mandschauvinist og jeg er ikke Bianca Jagger, fra Tryghedsnarkomaner (1977)
Portrætartikel om Vita Andersen: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/fra-menstruationslyrik-til-barndomstraume-dansk-forfatter-har-i-40-aar-skrevet-om-sit, 11.5.2018
Michael Strunge: Rebel (1980), Natmaskinen (1981)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 16 Eksistentialisme (værk 5)

I forløbet har vi læst noveller fra perioden 1945-2000 med fokus på den filosofiske strømning eksistentialisme. I analysen af novellerne har vi fokuseret på de eksistentielle valgsituationer/vendepunkter, hovedpersonerne står i, og hvordan de reagerer herpå. Endvidere har eleverne arbejdet med litterære metoder, og der er læst verdenslitteratur. Eksistentialismen præger især litteraturen i årene lige efter 2. verdenskrig og kan inddeles i en kristen og en ateistisk variant. I den postmoderne litteratur har vi brugt sociologisk teori om senmoderne identitet. Forløbet afsluttes med værklæsning af Thomas Vinterbergs spillefilm Druk med særligt fokus på Kierkegaards filosofi.

Nøglebegreber:
- essens vs. eksistens
- figur over det eksistentielle forløb (liv-krise-valg)
- Kierkegaards stadielære
- Camus' absurde liv og positiv nihilisme
- Goffmans sociale roller
- Giddens refleksive identitet

Tekster:
Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk, Systime 2017 (uddrag)
Jean-Paul Sartre: Eksistentialisme er humanisme (1946) (uddrag)
Helle Helle: Syltning, fra Biler og dyr (2000)
Franz Kafka: Foran loven (originaltitel Vor dem Gesetz, 1914). Oversat af Villy Sørensen. Udgivet i: Dommen og andre fortællinger, 1967
Martin A. Hansen: Agerhønen, fra Agerhønen (1947)
Karen Blixen: Babettes gæstebud, (1950 eng/1958 da) (uddrag)
Peter Seeberg: Hvile, fra Eftersøgningen og andre noveller (1962)
Helle Helle: Fasaner, fra Rester (1996)
Thomas Vinterberg: Druk (2020)
Kino TV: "Thomas Vinterberg om Druk og danskerne: Vi kræver vores ret til at blive tossede" (2020) https://www.youtube.com/watch?v=ozEuXICrQAo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Tendenser i nyeste tids litteratur (værk 6)

Forløbet har givet indblik i temaer og tendenser i samtidslitteraturen:

- Autofiktion (herunder begrebet "paratekst")
- Normer og normalitet
- Genreeksperimenter
- Ekspressivt sprog
- Katastrofe
- Kulturmøde
- Køn, krop og seksualitet
- Teknologi

Teksterne er læst med fokus på sproglig-stilistisk analyse.

Klassen har arbejdet med digtsamlingen "Dagene er data" som værk. Der er lavet videoanalyse og skriveøvelse i forløbet.

Tekster:
Brian Andreasen m.fl.: Introduktion til De seneste fem års litteratur, 2010/2014/2020, Systime (brugt i PPT)
Helle Juhl Lassen: Introduktion til Fuck normen, s. 6-11 (2016) (kort uddrag) (brugt i PPT)
Stefan Kjerkegaard: Ti teser om den danske samtidslitteratur, Dansk Noter 2015 (kort uddrag) (brugt i PPT)
Caspar Eric: Forsøg på et brev og Den handicappede hund 1, 2 og 3 fra Nye balancer (2023)
Damian Arguimbau: Litteraturen på katastrofekurs, Weekendavisen 5.8.2016
Theis Ørntoft: Jeg analyserer samfundene med min kritiske bevidsthed, fra Digte 2014 (2014)
Amina Elmi: uddrag fra 4. akt af Barbar [Tavshedens objekt] (2023)
Marie Pedersen: Amina Elmi in the house, baby!, Zetland 9.9.2023, https://www.zetland.dk/historie/s8D3kGpD-aoV3ME1j-50b8f
Niviaq Korneliussen: Ønskeseddel (2014)
Afsnit om postkolonial litteratur og kunst fra Litteraturportalen, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2654
Lone Hørslev: Dagene er data (2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer