Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maria Louise Holst
Hold 2022 DA/m (1m DA, 2m DA, 3m DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk - retorik og taler
Titel 2 Litteraturanalyse VÆRK1
Titel 3 Lyrik
Titel 4 Sagalitteratur (DHO-emme) VÆRK2
Titel 5 Kortfilm
Titel 6 1800-tallets litteratur VÆRK3
Titel 7 Fake news og misinformation (SRP3)
Titel 8 Dokumentargenren VÆRK4
Titel 9 Sproglig-stilistisk analyse
Titel 10 Sommerfugledalen og Inger Christensen VÆRK5
Titel 11 Avisjournalistik
Titel 12 At have ordet i sin magt VÆRK6
Titel 13 Realisme og modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk - retorik og taler

Indhold:
Ud over en kort introduktion til faget dansk i gymnasiet, samt en samtale om lektielæsning, er der i grundforløbet fokus på:
- Taler som genre, og hvad der kendetegner den gode tale. I den forbindelse arbejder eleverne med
- Talens undergenrer
- Retoriske virkemidler
- Kommunikationssituationen
- Appelformer
- Argumenttyper
- Toulmins argumentationsmodel
-Talens opbygning
- Kampagner
I forløbet har eleverne desuden skrevet et læserbrev og har analyseret nogle kampagner.


Konkrete taler, der er arbejdet med i forløbet:
- Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederik på hans 50 års fødselsdag: https://www.youtube.com/watch?v=RmT5VhhG0Ls
- H.M. Dronningens tale til Danmarks befolkning under første coronanedlukning, 17. marts 2020: https://www.kongehuset.dk/video-hendes-majestaet-dronningens-tale-til-befolkningen  
- Greta Thunberg taler foran Christiansborg, 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=0A-jP5wsjGk

Supplerende:
- Peter Yding Brunbech: Mini-foredrag om velfærdsstaten: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-velfaerdsstaten
- Uddrag fra Jacob Ellemann-Jensens landsmødetale, 2020:
https://www.facebook.com/watch/live/?
- Uddrag fra Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholms nytårstale fra 2019: https://www.youtube.com/watch?v=ykfbDYl9wu0



Anvendte materialer:
- Marie Zeuthen Helstrup & Tina Slot Simonsen: uddrag af Mundtlighed i dansk, forlaget Systime 2022 (s. 50-56, 70-72 (samt 147 i i-bogen))
- Ole Schultz Larsen: uddrag fra Håndbog til dansk, 4. udgave, forlaget Systime/Dansklærerforeningens Forlag (s. 154, 157-161)
- Marianne Odgaard, Ole Ravn og Maria Borregaard Vinther: uddrag fra Forløb i sprog, Det ny forlag, 2014 (s. 127-129)
- Mads Rangvid og Mimi Sørensen: uddrag fra Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningens Forlag, 2018 (s. 166-167)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Litteraturanalyse VÆRK1

I dette forløb har eleverne opnået grundlæggende kendskab til litteraturanalyse. Vi har arbejdet med fakta- og fiktionsgenrer, tid og miljø, personkarakteristik, komposition, fortælleforhold, fremstillingsformer, analyse og fortolkning, novelletyper og en kort introduktion til lyrikgenren. I forbindelse med dette forløb har eleverne læst novellesamlingen Bavian af Naja Marie Aidt, hvilket altså udgør en værklæsning.

Primærlitteratur:
- "Sofus er læge og mor er syg" af Jens Blendstrup, udgivet i Stoppesteder. en introduktion til historisk læsning redigeret af Claus Blaaberg, Systime, 2002
- VÆRK: Bavian af Naja Marie Aidt, Gyldendal 2006 (Hele novellesamlingen er blevet læst. Der er på klassen blevet arbejdet med "Bulbjerg", "Torben og Maria" samt "Myggestik" og herudover har eleverne skrevet en litterær analyse af en valgfri novelle fra samlingen)

Sekundærlitteratur/supplerende:
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (4. udgave): s. 29-32, s. 42-43, s. 44-45, s. 46-51, s. 52-60, s. 61-65, (s. 79-80), s. 80-81.
- "Biografi af en snegl" af Peter Seeberg fra novellesamlingen Om fjorten dage, 1981
- "Den anatomiske tegning" af Peter Seeberg i Falkenstjerne - Dansk Litteratur 3: Fra Tom Kristensen til nutiden (red: Mogens Bjerring-Hansen et al.), s. 317-318, 2. udgave 1995
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Lyrik

Vi har i dette forløb arbejdet med lyrik som genre og herunder haft fokus på rim og rytme, billedsprog, sproglige figurer og digtets lydlige side (fremførelse/oplæsning af digte). Eleverne har arbejdet med at kunne genkende lyriske genretræk, har lavet øvelser, fælles noter og minigruppefremlæggelser med det formål at tilegne sig begreberne, skrevet en novelle om til et digt og forberedt og vist en fremførelse af et valgfrit digt i grupper. Desuden afrundes forløbet med en gruppeaflevering i form af en digtanalyse af enten "Nat i Berlin" af Tom Kristensen eller "Præludium" af St. St. Blicher.

Vi har haft fokus på følgende begreber:
- Billedsprog; Litterære metaforer, personifikation, besjæling, sammenligning og symbol
- Rim og rytme: rimtyper (herunder både stavelsesrim og bogstavrim) og forskellen mellem fri og bunden versrytme
- Sproglige figurer: epizeuxis, anafor, epifor, alliteration, assonans, antitese og apostrofe

Sekundærlitteratur:
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (4. udgave): s. 80-81 (om lyrik som genre), s. 112-122 (om billedsprog), s. 141-143 (om rim og rytme), s. 123-126 (om sproglige figurer)

Primærlitteratur:
- "Det blomstrende Slagsmaal" af Tom Kristensen
- "Barndom" af Yahyah Hassan
- "Blinkende lygter" af Tove Ditlevsen
- "Året har seksten måneder" af Henrik Nordbrandt
- Uddrag af "Keed af Verden, og Kier ad Himmelen" af Thomas Kingo
- "Nat i Berlin" af Tom Kristensen ELLER "Præludium" af St. St. Blicher (kommer an på valget af digt til aflevering)
- Digtfremførelser:
1. (2 min) Yahyah Hassan: Performance-video af ”Barndom”: https://forfatterweb.dk/oversigt/hassan-yahya
2. Tove Ditlevsen: ”Blinkende lygter”
(1:23) Oplæsning af Lotus Turèll: https://www.youtube.com/watch?v=e-piZlgCbfI
(4 min) Sang af Anne Linnet: https://www.youtube.com/watch?v=RfHbvc1D9Lw
(2:11) Klip fra ”Blinkende lygter” af Anders Thomas Jensen: https://www.youtube.com/watch?v=RTR7x0b0_tw
3. Henrik Nordbrandt: Oplæsning af ”Året har seksten måneder”: https://vimeo.com/54526558
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sagalitteratur (DHO-emme) VÆRK2

I dette forløb beskæftiger vi os primært med sagagenren. Vi starter forløbet med at slå fast, hvad litteraturhistorie er, og med at eleverne i grupper fremlægger om forskellige litteraturhistoriske perioder og herved får et litteraturhistorisk overblik.
Herefter læser vi Ravnkel Frøjsgodes saga som værk og arbejder med tekstforståelse, genretræk (især med fokus på begreberne æt og ære) og personkarakteristik.
Desuden perspektiveres der til middelalderens folkeviser, og sagagenrens værdisæt og retssystem sammenlignes med værdisættet og retssystemet i vores samfund i dag.
Arbejdsformerne strækker sig fra gruppearbejde, tavlegennemgang, elevoplæg, walk and talk og 'fremførelse af en rettergang'.
Sideløbende med saga-forløbet har vi arbejdet med skriftlighed forud for DHO-opgaven, hvor eleverne har lavet skriveøvelser både i modulerne og hjemme som små afleveringer. Herudover er der som en del af fællesmodulerne i DHO blevet givet en introduktion til DHO som en del af SRP-forløbet og gennemgået regler for og øvelser i formalia.


Primærlitteratur:
- VÆRK: Ravnkel Frøjsgodes saga i: Mogens Bjerring-Hansen et al.: Falkenstjerne Dansk Litteratur 1: Fra Oldtiden til Aarestrup, s. 49-71, 3. udgave, 1998, G.E.C. Gads Forlag

Sekundærlitteratur:
- "Ebbe Skammelsøn" i: Mogens Bjerring-Hansen et al.: Falkenstjerne Dansk Litteratur 1: Fra Oldtiden til Aarestrup, s. 86-91, 3. udgave, 1998, G.E.C. Gads Forlag
- Bødtcher-Hansen, Maja et al.: ”Genrenoter: Sagaer” i: Med tiden – en litteraturhistorisk arbejdsbog, s. 27-30. 2012, Gyldendal
- Fibiger, Johannnes et al.: Litteraturens veje, s. 51-56, 4. udgave. 2021, Systime
- Kennebo, Peter: "På rejse i fremmede egne - med og uden guidebog" og "Litteraturhistoriens land" i: Barbara Kjær-Hansen et al.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 8-11, 2. udgave. 2017, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kortfilm

Forløbet har givet eleverne indblik i kortfilmen som genre, og vi har trænet analyse og fortolkning af tre forskellige kortfilm. Eleverne er blevet introduceret til Raskins syv parametre. Et særligt fokus har været forholdet mellem udtryk og indhold, og vi har arbejdet med analyse ud fra berettermodellen og en række filmtekniske virkemidler som klipning og beskæring.

Kortfilm:
- Pistol instrueret af Anders Thaulow, 2016 (https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/pistol )
- De nåede Færgen instrueret af Carl T.H. Dreyer, 1948 (https://www.danmarkpaafilm.dk/film/de-naaede-faergen)
- Dennis instrueret af Mads Matthiesen, 2007 (https://www.youtube.com/watch?v=V1zFeHJzS5E)

Teori:
- Raskin, Richard: Kortfilmen som fortælling, s. 9-13 + skemaet over de 7 parametre
- https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler
- https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/berettermodellen

Supplerende:
- Uddrag fra Panserkrydseren Potemkin af Sergei Eisenstein, 1925 (https://www.youtube.com/watch?v=VMWMq4AEyjU)
- Uddrag fra Russian ark af Aleksandr Sokurov, 2002 (https://www.youtube.com/watch?v=PECz8C7m_Yo)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 1800-tallets litteratur VÆRK3

I dette litteraturhistoriske forløb har vi beskæftiget os med de vigtigste litterære strømninger i den danske litteratur i 1800-tallet. Som en optakt hertil arbejdede vi i et modul med oplysningstiden, før vi gik videre til romantikken og det moderne gennembrud. Der har i forløbet været fokus på at forstå de litterære strømninger som reaktioner imod de foregående.
I forløbet har der været arbejdet med diskussionscirkler, matrixfremlæggelser, skrivning i kladdehæfter, forskellige produktive øvelser i form af plancher og tegninger foruden læreroplæg og klassisk analysearbejde i grupper. Eleverne har desuden skrevet deres første analyserende artikel med romantikkens nation- og historiesyn som fokus. Ved Vejen af Herman Bang er læst i sin fulde længde som værk.

Kernestof:
Oplysningstiden:
- Ludvig Holberg: "Epistel 395", fra Epistler bind 4, 1749 (om censur)
Romantikken (herunder romantismen):
- H.C. Andersen: "Klokken", 1845
- A.W. Schack von Staffeldt: ”Platonisme”, 1802
- Adam Oehlenschläger: ”Fædrelands-Sang”, 1823
- N.F.S. Grundtvig: "Gunderslev Skov", 1808
- Emil Aarestrup: Ritornellerne 16, 17, 29 og 31, fra Digte, 1838
- Emil Aarestrup: "I en Landsbykirke", fra Digte, 1838
- St. St. Blicher: "Sneppen", 1838 og "Til Sorgen", 1847
- H.C. Andersen: "Skyggen", 1847
Det moderne gennembrud:
- Henrik Pontoppidan: "Et Endeligt", 1881
- Amalie Skram: Uddrag af Constance Ring, 1885
- J.P. Jacobsen: Uddrag af Fru Marie Grubbe, 1876
- VÆRK: Herman Bang: Ved Vejen, 1886

Supplerende stof:
- Video: "Holberg og oplysningstiden", Aarhus Universitetsforlag, rundtomholberg.dk
- Johannes Fibiger et al.: Litteraturens Veje, Gads Forlag, 1. udgave 1. oplag 1996, s. 119-124 (om romantikkens opståen i Danmark), s. 124-126 (om universalromantikken) og s. 435-436 (om impressionisme)
- H.C. Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (brugt som analyseobjekt i analyserende artikel)
- Video: "Nyplatonisme - dansk litteratur", Søren Vrist Christensen, https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc
- DR: 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814. https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000016936&cfuid=4
- Sammenligning af to malerier: C.W. Eckersberg: Landskab med stente, Møn (1810) og Erik Henningsen: Sat ud (1892)
- J.P. Jacobsen: "Lys over Landet", 1884


Kernebegreber:
- Universalromantik
- Nationalromantik
- Nyplatonisme
- Panteisme
- Organismetanken
- Romantisme
- Poetisk realisme
- Realisme
- Naturalisme
- Impressionisme
- Behavioristisk fortæller
- Sædelighedsfejden
- Arv og miljø
- De tre k'er: køn, klasse og kirke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fake news og misinformation (SRP3)

Dette forløb er et tværfagligt SRP3-forløb mellem dansk og samfundsfag. I dansk har vi arbejdet med fake news og misinformation i et mediemæssigt og sprogligt perspektiv. Vi har desuden trukket tråde til fiktionsgenren, idet vi har kontrasteret henholdsvis fiktions- og faktakontrakter. Det har været et hovedfokus i forløbet af opøve elevernes kritiske sans overfor forskellige typer af information. Som produkt har eleverne skullet lave en podcast i grupper, hvori de skulle besvare en overordnet problenformulering og tre problemstillinger inden for begge fag.

Kernelitteratur:
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (4. udgave), s. 222-227
- Like af Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen, s. 136-137, s. 140-141 og s. 152-153
- Screenshots fra Saszeline Dreryers instagram-konto under coronapandemien

Supplerende:
- Klip af Rasmus Nøhr i Shitstorm på P1 samt facebookopslag
- Klip med Lea Korsgaard med et opråb til kritisk medieforbrug: https://www.youtube.com/watch?v=fQtJ0rdcqG0
- Klip med Erkan Özden: "Opdag falske nyheder med 5 kritiske spørgsmål": https://www.youtube.com/watch?v=4e0A2IzCTHs


Kernebegreber:
- Fake news
- Misinformation
- Fiktions- og faktakontrakt
- Nyhedskriterier
- Nyhedstrekanten
- Framing
- Klassisk journalistik vs. sociale medier
- Det postfaktuelle demokrati
- Repetition af det retoriske pentagram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dokumentargenren VÆRK4

Forløbet undersøger dokumentaren som genre og dens forskellige undergenrer. Det har været et mål at skærpe elevernes opmærksomhed på brugen af filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder, hvilket vi har haft fokus på gennem arbejdet med forskellige uddrag af dokumentarer og uddrag fra et enkelt fiktionsværk. Desuden har vi diskuteret etik i forhold til dokumentarfilm ud fra et uddrag af På røven i Nakskov og trænet skriftlig analyse af medietekster gennem skriveværksted og peerfeedback med udgangspunkt i uddraget fra Et hus af splinter.
Endelig har vi set og arbejdet med dokumentaren "Flugt" (værk 4) med henblik på at afdække filmens genretilhørsforhold samt foretage en karakteristik af Amin og analysere animationen, filmens struktur og dens temaer. Arbejdet med Flugt foregik som gruppearbejde, der mundede ud i fremlæggelser foran klassen.


Medietekster:
- VÆRK: Flugt af Jonas Poher Rasmussen, 2021, 1 time og 25 min: https://www.dr.dk/drtv/program/flugt_297321
- Uddrag af Mads Brüggers Ambassadøren (de første ca. 5 minutter) (dokumentarfilm fra 2011): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/ambassadoeren
- Uddrag af Et hus af splinter (de første ca. 15 minutter) (dokumentarfilm fra DR, 2022): https://filmcentralen.dk//grundskolen/film/et-hus-af-splinter
- Uddrag af Atomkraft - ja tak!, sæson 1, episode 1 (de første ca. 5 minutter) (dokumentarserie fra DR, 2023): https://www.dr.dk/drtv/se/atomkraft-_-ja-tak_-en-bizar-turistattraktion_363115
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/eternity
- Uddrag af Lise Nørgaard: Ikke kun en pige (de første ca. 5 minutter) (dokumentarfilm fra DR, 2023): https://www.dr.dk/drtv/program/lise-noergaard_-ikke-kun-en-pige_362031
- Uddrag af Fodboldens usynlige syge, sæson 1, episode 1 (de første ca. 5 minutter) (dokumentarserie fra DR, 2023): https://www.dr.dk/drtv/se/fodboldens-usynlige-syge_-kvindelandsholdets-lidelser_365031  
- Uddrag af På røven i Nakskov, TV2, afsnit 1, 00:00-15:00. (23.04.2015) (dokumentarserie): https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20P%C3%A5%20r%C3%B8ven%20i%20Nakskov&orderby=title&SearchID=1c8c7139-a4a3-4b20-953a-173727935bda&index=1  
- Uddrag fra SKAM (sæson 2, afsnit 1 [00:00-04:39]): https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57471
- Uddrag fra Prinsesser fra Blokken (sæson 1, afsnit 1 [00:00-06:13]): https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336

Teori:
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (4. udgave), s. 231-235
- Quizlet med filmiske virkemidler: https://quizlet.com/818129980/filmiske-virkemidler-flash-cards/
- Youtube-video om filmiske virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=oZctGqqBqfA  


Begreber:
- Alignment og allegiance
- Faktakontrakt (og herunder også fiktionskontrakt)
- Fakta- og fiktionskoder, herunder autencitetsmarkører
- Diverse filmiske virkemidler
- Dokumentargenrer: Den observerende, den autoritative, den deltagende og den performative dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Sproglig-stilistisk analyse

Formålet med forløbet har været at få systematiseret, hvad en sproglig analyse indebærer og afprøvet dette på forskellige genrer. Vi har bl.a. arbejdet med og repeteret billedsprog, semantiske skemaer, forfelt, bagvægt/forvægt, trappediagrammer, forskellige typer verber, substantiver og adjektiver etc. Samtidig er meget af stoffet fra elevernes grundforløb om retorik blevet repeteret.
Arbejdsformerne har i forløbet varieret mellem tavleundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, par-øvelser med små whiteboardtavler samt matrixfremlæggelser. Eleverne har desuden selv arbejdet med at stille analytiske og fortolkende spørgsmål ud fra en sproglig-stilistisk vinkel til "Til Seksdagesløb" som en træning i metodisk bevidsthed og en kritisk refleksion over analysevejledninger.

Teoretisk udgangspunkt:
- Håndbog til dansk, Ole Schulz Larsen. Dansklærerforeningen, s. 127-131 + s. 134-137 + s. 302-303

Analyserede tekster:
- Johannes V. Jensen: "Til seksdagesløb", oprindeligt udgivet i Politiken, 1934 (fra gammelt eksamenssæt, Undervisningsministeriet)
- Einar Már Gudmundsson: Uddrag fra Universets engle (oversat fra islandsk), oprindeligt udgivet i 1993
- Tobias Rahim: "Når mænd græder" (www.lyrics.com og www.genius.com) og musikvideoen: https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww), 2022
- Eleverne har desuden hver især medbragt et kort tekststykke, som en anden fra klassen har fået til opgave at analysere for derefter at fremlægge analysen i matrix-grupper

Begreber:
- En periode
- Ikke-prøven
- Bagvægt og forvægt
- Paratakse
- Hypotakse
- Typer af verber: handleverber, overgangsverber, tilstandsverber, sanseverber og modalverber
- Typer af substantiver: Konkrete og abstrakte + verbalsubstantiver + sammensatte substantiver
- Typer af adjektiver: beskrivende og værdiladede
- Repetition af semantisk skema
- Repetition af billedsprog

Grammatik: Eleverne har arbejdet med grammatiske opgaver på minlæring, der er valgt ud fra generel feedback til deres aflevering. Eleverne måtte selv bestemme, hvilket fokuspunkt de ville prioritere:
- Et eller flere ord?:  https://app.minlaering.dk/bog/3/kapitel/8629/sektion/8634  
- Nutids-r: https://app.minlaering.dk/bog/3/kapitel/8939/sektion/8942
- Hans/hendes eller sin?: https://app.minlaering.dk/bog/3/kapitel/10647/sektion/11128


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Sommerfugledalen og Inger Christensen VÆRK5

I dette korte forløb har vi arbejdet med Sommerfugledalen af Inger Christensen, der er læst som værk. Eleverne har dels hørt sonetkransen oplæst af forfatteren selv, dels selv læst den flere gange både i modulerne og som lektie. Vi har haft fokus på at opleve litteraturen og at forankre den fysisk, hvorfor vi har gået den korte digterrute for Inger Christensen i Vejle og lyttet til dertilhørende lydfortællinger om Christensens liv og skrift. Herudover har vi bl.a. arbejdet med sonetkransen som form, og eleverne har skrevet associerende ud fra et valgfrit ord fra Sommerfugledalen som en optakt til arbejdet med den reflekterende artikel, som vi vil starte på næste skoleår. Eleverne har endvidere fremført deres yndlingssonet fra samlingen med dertilhørende billeder på slides som en visualisering af sonettens handling og elevens tolkning af den.

Tekster og materialer:
- VÆRK: Inger Christensen: Sommerfugledalen. et requiem, Gyldendal (oprindeligt 1991, denne udgave: 2018)
- Folder og lydfortællinger til digterruten for Inger Christensen i Vejle: https://danskedigterruter.dk/rute/inger-christensen/
- Uddrag fra ORD. Encyklopædi, Politikens Forlag, 2022 (s. 11, 63 og 201)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Avisjournalistik

I dette forløb er der fokus på den skrevne journalistik og her især på den fortællende journalistik.
Vi har trænet grundlæggende journalistiske begreber og har derefter anvendt dem analyserende og produktivt. Udover klassisk analyse har eleverne i grupper arbejdet med at skrive enten en nyhedshistorie eller en feature for derefter at kunne argumentere for specifikke genretræk. 10 af klassens elever har desuden arbejdet med at omskrive en nyhedshistorie til fortællende journalistik og derefter remediere dette til et digitalt medie (resten af klassen var på ekskursion). Herefter har de pågældende elever præsenteret deres arbejde for resten af klassen.
Klassen er under dette forløb blevet introduceret for den reflekterende artikel og har skrevet deres første reflekterende artikel med netop journalistikkens rolle som emne.

Tekster:
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (4. udgave) s. 199-201 og s. 203-204 (om avistyper, stofområder og de fem nyhedskriterier), s. 205-206 (om tekst-layout), s. 208-217 (om vinkling og avisgenrer - men 'new journalism' er udeladt), s. 220-222 (om journalistisk sprog), s. 219 (om den tredje fortællemåde), s. 312-313 (analysevejledning til nyhedsjournalistik og fortællende journalistik)
- Dansksiderne om reportage-genren: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3484#c11489
- "Livsfarlig lynrus hitter på Roskilde Festival" af Julie Dalgas, trykt i Berlingske d. 5. juli 2019
- "Dommer i Grønland forlænger fængsling af Paul Watson", udgivet digitalt d. 4. september 2024 på Politikens hjemmeside: https://politiken.dk/internationalt/art10053656/Dommer-i-Gr%C3%B8nland-forl%C3%A6nger-f%C3%A6ngsling-af-Paul-Watson
- "Kom med ned i smugletunellen mellem USA og Mexico", skrevet af Sandra Brovall, udgivet digitalt 13. juli 2021 på Politikens hjemmeside: https://politiken.dk/internationalt/art8286096/Kartellerne-smugler-stoffer-og-kinesere-ind-i-USA-i-tunneller-dybt-under-jorden
- Opslag fra Jyllandsposten, 23. oktober 2014, s. 12-13, International (brugt til at snakke om layout, ikke indhold)
- Selvfundne nyhedshistorier

Begreber:
- Avistyper (omnibusavis, tabloidavis, nicheavis, regional- og lokalavis, netavis og gratisavis)
- Stofområder (nyhedsstof/indland, nyhedsstof/udland, kulturstof, meningsstof, service- og livsstilsstof, petitstof)
- De fem nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt)
- Tekst-layout (rubrik, underrubrik, manchet, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks, byline og byline-billede, genretag, billedtekst, citat)
- Journalistisk sprog
- Avisens genrer (nyhedsjournalistik, meningsjournalistik, fortællende (nyheds)journalistik og servicejournalistik) - især forskellen mellem nyhedshistorien og feature/reportage
- Den tredje fortællemåde
- Vinkling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 At have ordet i sin magt VÆRK6

I dette tematiske forløb havde vi fokus på tekster, der på forskellig vis beskæftiger sig med magtforhold. Ud fra forskellige definitioner af magt har vi arbejdet med tekster, der er skrevet i forskellige tidsperioder og forskellige genrer og af både danske, norske, svenske og franske forfattere. Størstedelen af tiden har vi arbejdet med romanen Det forsømte forår, som klassen selv har valgt som værk ud fra tre valgmuligheder. Vi har undervejs i forløbet haft fokus på forskellige typer magt mellem karakterer, institutioner og kulturer, og desuden også den magt, der ligger i fortæller- og forfatterrollen.

Tekster:
- Uddrag fra 1. akt, scene 3 af Jean de France af Ludvig Holberg (oprindeligt udgivet i 1723). Fra: Perspektiver i dansk. Antologi af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens forlag, 2018 (s. 78-79)
- Uddrag af Den afrikanske farm af Karen Blixen (oprindeligt udgivet i 1937). Fra: Falkenstjerne 3 – dansk litteratur. Fra Tom Kristensen til nutiden af Mogens Bjerring-Hansen, Anders Bollerup, Laurits Gregersen og Peter Boile Nielsen (red.), 5. udgave, 1. oplag, Systime, 2013 (s. 126-130)
- VÆRK: Det forsømte forår af Johannes Scherfig, Gyldendal (oprindeligt udgivet i 1940)
- "Guldkalven" fra Bildhuggarens dotter af Tove Jansson, Gebers, 1968 (svensksproget)
- "Betydningen" fra Ingenting af ingenting af Kjell Askildsen, Aschehoug, 1982
- Uddrag af Barbar [Tavshedens objekt] af Amina Elmi, Gyldendal, 2023 (s. 9-23 og omslag)
- Debatindlægget "Sig mit navn, Marie Bjerre. Det er Amina Elmi!" af Amina Elmi, Politikken, 4. september 2024
- Uddrag af Færdig med Eddy Bellegueule af Édouard Louis, Gyldendal, 2023 (4. udgave), oversat fra fransk af Agnete Dorph Stjernfelt (s. 11-17)

Supplerende:
- Uddrag fra lex.dk’s definition af ”magt”, skrevet af Boje Katzenelson, Carsten Bengt-Pedersen, Jørn Lund og Niels Finn Christiansen: https://lex.dk/magt
- "Oversigt over magtens definitioner". Fra: Demokrati, magt og politik i Danmark, kapitel ”1.2 Magt”, af Peter Munk Christiansen og Asbjørn Sonne Nørgaard, 3. udgave, Systime: https://demokratimagtogpolitik.systime.dk/?id=132#c256
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Realisme og modernisme

I dette forløb har vi beskæftiget os med nogle af de vigtigste litterære strømninger i 1900-tallets Danmark. Forløbet har haft fokus på forskellige realismer og modernismer, herunder på hvad de forskellige strømninger har til fælles, og hvordan de adskiller sig fra eller er reaktioner på hinanden. Eleverne har lavet frie remedieringer af "Paradisæblerne" i grupper.
Der har desuden i forløbet været fokus på at forberede eleverne til mundtlig eksamen, bl.a. gennem en øvelse til digtene af Vita Andersen, hvor hver elev skulle forberede et oplæg om et af digtene. Herefter skulle hver elev så fremlægge for en klassekammerat, der havde arbejdet med det andet digt, hvorefter eleverne var fælles om at sætte digtet ind i en litteraturhistorisk sammenhæng.

Tekster:
- "Jens Vejmand" af Jeppe Aakjær, fra Rugens Sange (1906)
- "Interferens" af Johannes V. Jensen, fra Digte (1906)
- "Vierge moderne" af Edith Södergran, fra Dikter (1916) (svensksproget)
- ”Lønningsdag. En idyl” af Martin Andersen Nexø, fra Muldskud (1900)
- "Det blomstrende slagsmål" af Tom Kristensen, fra Fribytterdrømme (1920)
- "Paradisæblerne" af Martin A. Hansen, fra Paradisæblerne og andre Historier (1953)
- "Frihavnen" af Klaus Rifbjerg, fra Konfrontation (1960)
- "Hun ser godt ud" og "Det smukke rum" af Vita Andersen, fra Tryghedsnarkomaner (1977)
- Uddrag fra Alfabet af Inger Christensen, s. 7-16, Gyldendal (1981. 2018), 5. udgave

Baggrund og supplerende materiale:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs af Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen, 2. udgave (2014): s. 138-141 , 147-151, s. 151-154 , s. 156-160, s. 161- 164, s. 168-169 og s. 170-171 og s. 173
- Uddrag fra DR-serien Øgendahl og de store danske forfattere, her om Johannes V. Jensen, sæson 1, episode 4: https://beta.mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000111783  
- De første ca. 5 min af "Digtere, divaer og dogmebrødre: 1900-1918", DR (2001): https://www.dr.dk/drtv/episode/digtere-divaer-og-dogmebroedre_-1900_1918_436972

Centrale begreber:
- Modernitetserfaring
- Realisme
- Modernisme
- Folkelig realisme
- Socialrealisme
- Ekspressionisme
- Efterkrigsmodernisme
- Konfrontationsmodernisme
- Politisk realisme
- Bekendelseslitteratur
- Knækprosa
- Formel modernisme
- Systemdigtning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer