Titel
2
|
Introduktion til tekstlæsning – litterær analyse
Dette forløb fungerer som en introduktion til de litterære genrer. Der er blevet introduceret til epik og lyrik samt en gennemgang af disse også.
I forløbet har vi primært arbejdet ud fra elevernes grundbog, Håndbog til dansk (Larsen 2017). Dette har vi gjort med det formål at etablere et fælles begrebsapparat, der kan bruges til at analysere og fortolke episke og lyriske tekster. Klassen har arbejdet med motiv, konflikt (ydre og indre), tid og miljø, personkarakteristik (kendetegn, flade vs runde personer), komposition, in medias res, åben eller lukket slutning, kronologi (flash back og flash forward), fortæller (synlig, skjult, pålidelig/upålidelig), synsvinkel (indre, vekslende, ydre, kombineret, medsyn, bagudsyn), fortællertyper (jeg, personal, alvidende og observerende) fremstillingsformer (scenisk, panoramisk). Desuden har klassen læst, Aidts Bavian, som de også har holdt oplæg om.
Tekster (noveller, digte)
- Nikolaj Zeuthen: ”Alle ned i Fakta nu”
- Naja Marie Aidt: ”Torben og Maria”, Bavian
- Naja Marie Aidt: Bavian (Værk 1)
- Maria Gerhardt: Transfervindue (2017) uddrag
- Caspar Eric Nike (2017) uddrag
- Jan Sonnergaard: "Polterabend", Radiator
- Tove Ditlevsen, "Dolken" (1963)
- Pia Tafdrup: ”Sus”
- Michael Strunge: ”Kaos og explosion”
- Maria Gerhardt: Transfervindue (2017) uddrag
- Inger Christensen: Den afsluttende mestersonet fra Sommerfugledalen – et requiem, 1991
Grundbog
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk
Supplerende (tekster, video, lyd)
- Inger Christensen læser op af sommerfugledalen: https://www.dr.dk/skole/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:53fdc9306187a2091434046f
- Caspar Eric på Lyrikportalen: http://28danskedigtere.gyldendal.dk/#
I timerne har vi anvendt: http://ordbog.gyldendal.dk/ , ordnet, litteraturportalen
|