Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mette Aagaard Graakjær
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Introduktion til tekstlæsning – litterær analyse
Titel 3 DHO - saga og folkeviser
Titel 4 Dokumentar: Skyggen af en helt (medieværk)
Titel 5 Oplysningstiden
Titel 6 Gys, splat og Freud
Titel 7 Romantikken 1800 - 1870
Titel 8 Humor i sprog og medier
Titel 9 Det moderne gennembrud
Titel 10 Nyheder på tv og på nettet (nyhedsformidling)
Titel 11 Sprog i de sociale medier
Titel 12 Modernisme og realisme
Titel 13 Skriftligt forløb med fokus på eksamensgenrerne
Titel 14 Vrede stemmer - nyeste tid
Titel 15 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

For alle forløb gælder, at klassen bruger Ordbogen.com, Ordnet.dk samt Minlæring.dk

I grundforløbet er der arbejdet med retorik, argumentation og mundtlighed. Det gennemgående tema er ”Terror” inspireret af Mads Rangvid og Mimi Sørensens kapitel ”Taler i en terrortid” i: Perspektiver i dansk (Dansklærerforeningen, 2018), s. 112-130.

I modulerne om mundtlighed har eleverne arbejdet med kropssprog og lært at lave et fagligt oplæg med brug af powerpoint. Her er anvendt Torben Jakobsen og Jens Jørgensens kapitel ”Mundtlig fremstilling” fra: Dansk i grundforløbet (Frydenlund, 2013), s. 125-131

Eleverne har arbejdet med:
-  talegenrer (den informative tale, den politiske tale og lejlighedstalen)
- Ciceros pentagram
- Talens disposition
- Appelformer
- Argumentationsanalyse (Toulmin)
- Argumenttyper
- Sproglige virkemidler
- Billedsprog og billedskabende sprog

Desuden har eleverne i slutningen af forløbet arbejdet med ”terror i litteraturen” og tekster, der krydser grænsen mellem fiktion og fakta. Bl.a. er læst et uddrag af Åsne Seierstads ”En af os” (2014) om angrebet på Utøya.

Eleverne har afleveret små skriftlige opgaver som fx:
- en tale
- et læserbrev
- powerpoint
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Introduktion til tekstlæsning – litterær analyse

Dette forløb fungerer som en introduktion til de litterære genrer. Der er blevet introduceret til epik og lyrik samt en gennemgang af disse også.
I forløbet har vi primært arbejdet ud fra elevernes grundbog, Håndbog til dansk (Larsen 2017). Dette har vi gjort med det formål at etablere et fælles begrebsapparat, der kan bruges til at analysere og fortolke episke og lyriske tekster. Klassen har arbejdet med motiv, konflikt (ydre og indre), tid og miljø, personkarakteristik (kendetegn, flade vs runde personer), komposition, in medias res, åben eller lukket slutning, kronologi (flash back og flash forward), fortæller (synlig, skjult, pålidelig/upålidelig), synsvinkel (indre, vekslende, ydre, kombineret, medsyn, bagudsyn), fortællertyper (jeg, personal, alvidende og observerende) fremstillingsformer (scenisk, panoramisk). Desuden har klassen læst, Aidts Bavian, som de også har holdt oplæg om.

Tekster (noveller, digte)
- Nikolaj Zeuthen: ”Alle ned i Fakta nu”
- Naja Marie Aidt: ”Torben og Maria”, Bavian
- Naja Marie Aidt: Bavian (Værk 1)
- Maria Gerhardt: Transfervindue (2017) uddrag
- Caspar Eric Nike (2017) uddrag
- Jan Sonnergaard: "Polterabend", Radiator
- Tove Ditlevsen, "Dolken" (1963)
- Pia Tafdrup: ”Sus”
- Michael Strunge: ”Kaos og explosion”
- Maria Gerhardt: Transfervindue (2017) uddrag
- Inger Christensen: Den afsluttende mestersonet fra Sommerfugledalen – et requiem, 1991

Grundbog
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk

Supplerende (tekster, video, lyd)
- Inger Christensen læser op af sommerfugledalen: https://www.dr.dk/skole/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:53fdc9306187a2091434046f
- Caspar Eric på Lyrikportalen: http://28danskedigtere.gyldendal.dk/#



I timerne har vi anvendt: http://ordbog.gyldendal.dk/ , ordnet, litteraturportalen


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Torben og Maria 07-12-2022
Bavian 05-01-2023
Præsentationer om Bavian 12-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO - saga og folkeviser

I dette forløb er eleverne har eleverne arbejdet med sagaen som litteraturhistorisk genre, folkeviser og skriftlighed, med henblik på at skrive dansk-historieopgave. I forløbet har vi læst og arbejdet med Ravnkel Frøjsgodes saga, som eleverne også analyserede i DHO-opgaven.
Formålet ved forløbet er at give eleverne kendskab til sagaen som litteraturhistorisk genre, herunder både sproglige og stilistiske træk. Vi har hovedsageligt arbejdet ud fra Litteraturens veje. Vi har også arbejdet med tematisk med sagaen, med fokus på værdibegreberne slægt og ære. Her har vi forsøgt at drage paralleller til nutiden og undersøge hvordan disse værdibegreber kommer til udtryk i andre perioder, ved at perspektivere tematisk til både middelalderen og i dag. Dette gjorde vi blandt andet med filmen Underverden (2017) som vi arbejdede med tematisk med fokus på slægt, hævn og ære.
Forløbet har også haft fokus på skriftlighed, med udgangspunkt i Skriftlighedsportalen, herunder hvordan man skriver en indledning, afslutning, metodeafsnit, analyseafsnit, citerer og henviser korrekt.
Vi har derudover arbejdet med folkeviser, med henblik på at give eleverne kendskab til folkevisernes historiske baggrund og genretræk.

Tekster:
- Ravnkel Føjsgodes saga (Værk 2)
- Germand Gladensvend
- Ebbe Skammelsen


Supplerende:
- ”Om sagalitteratur” Litteraturens Veje
- ”Æt og ære” Litteraturens Veje
- PDF ”Replikker og fremstillingsformer”
- PDF ”Sagastil og Norrøn litteratur”
- PDF ”Middelalderen” Litteraturhistorien på langs og på tværs
- Fra skriftlighedsportalten: Indledning og afslutning, Opgavens dele, omfang og layout, Argumentation og dokumentation
- PDF: ”Folkevisegenren” Litteraturensveje

- Pdf: ”Trylleviser” Litteraturens veje
- PDF: ”Ridderviser” Litteraturens veje

Perspektiverende:
- Underverden (2017)
- ”Den hvide mands æresdrab” Kristeligt dagblad
- ”Jo, den hvide mand begår også æresdrab” Kristeligt Dagblad
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Saga 08-02-2023
2. vejledning 13-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentar: Skyggen af en helt (medieværk)

Dette forløb er centreret omkring dokumentaren Skyggen af en helt. Der er blevet introduceret til fakta og fiktion, forskellige dokumentartyper og filmiske virkermidler, som eleverne har arbejdet med. Afslutningsvis har eleverne holdt oplæg om Skyggen af en helt.

Tekster:
Laurits Munch Petersen, Skyggen af en helt (2015)  (værk 3)
Digtet: til mine forældre....  af Gustaf Munch Petersen
Artiklerne: "Urent trav" og "Skyggen af en helt filmmagasinet Ekko"
Reklamefilmen Danish Mother Seeking: https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Oplysningstiden

Forløbet er et epokalt nedslag på oplysningstiden som litteraturhistorisk periode. I forløbet starter eleverne med at undersøge perioden, som derefter vil blive præsenteret via elevfremlæggelser.
Derefter følger analyse- og fortolkningsarbejdet af et udvalg af tekster inden for forskellige genrer: Drama, lyrik og tidsskriftsartikel/brev. Forløbet varer 8 moduler.

Om tekstmaterialet: Ludvig Holbergs drama Jeppe på bjerget læses med fokus på satiren og det rationelle budskab. Filmen Jeppe på bjerget bruges til at billedliggøre tiden for eleverne, og fremstillingen af Jeppe sammenlignes med tekstens portrættering.
P.A. Heibergs politisk vise Selskabssang og M.C. Bruuns tidsskriftsartikel, Af: Vækkeren, no. 2. læses med fokus på en samfundskritik og satire af adelstanden og ordensvæsenet.

Udover at få et mere indgående kendskab til oplysningstiden og træne faget metode; analyse og fortolkning, har forløbet også et mere overordnet formål, nemlig et dannelsesmæssigt aspekt. Dette er i høj grad tilfældet, når der læses kanonforfattere som i dette tilfælde er Holberg.

Faglige mål ifølge læreplanen:

-anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed. Dette opfyldes via fremlæggelserne.

-demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund. Dette opfyldes via fremlæggelserne samt analysearbejdet.

– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster. Dette opfyldes via analysearbejdet.

Tekstmateriale:

Baggrund:
(LH - Litteraturhåndbogen rød, LV Litteraturens veje sølv)
Projekt om introduktion til Oplysningstiden i 1700-tallet.
Om dramagenren og Holbergs drama.
Om L. Holberg s. 421 - 423, og om Komedien s. 536 - 537 (LH)
Om Rationalisme s. 559 - 560 (LH)
Om oplysningstid og pietisme s. 95 - 103 (LH)
Om Brorson og salmen s. 392, s. 568 - 569 (LH)
Om Oplysningstiden s. 108 - 116 (LV)

Holberg, "Jeppe på bjerget" (Værk)
Film Kaspar Rostrup: Jeppe på bjerget
P. A. Heiberg: Selskabssang, 1790
M. C. Bruun: Af: Vækkeren, no. 2, 1794
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Gys, splat og Freud

Gys, splat og Freud er et forløb om gysergenren. Vi skal beskæftige os med tekster fra 1800-tallet til 1990'erne, som beskæftiger sig med en psykologisk problematik. Herunder skal vi bl.a. beskæftige os med Freuds tredelte personlighedsmodel. Det psykologiske gys, dobbeltgængermotivet og / eller kritikken af det samfund, mennesket lever i, er i fokus. Baggrundsviden og tekster er fra bogen "Gys, splat og Freud". Desuden skal I læse et selvvalgt værk (roman) i forbindelse med forløbet.

Primærtekster:
B.S. Ingemann, Glasskabet s. 46-48.
Stevenson: Af: "Dr. Jekyll og Mr. Hyde", 1886, s. 58 - 65.
B. E. Ellis: Af "American Psycho", af afsnittet Frokost med Bethany, 1992, s. 134 - 136 og s. 146 - 148.

Gruppefremlæggelser om bagrundsviden til forløbet.
Bogen "Gys, splat og Freud" anvendes.
Baggrund s. 6 - 9, 13 - 14, 16 - 17, 28 - 31.

Supplerende: Filmen The Village
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Romantikken 1800 - 1870

Romantikken 1800 - 1870

Højromantik. Organismetanke:
Oehlenschläger: Guldhornene

Højromantik. Ny-platonisme:
Staffeldt: Indvielsen
Shelley: Ode to the westwind


Nationalromantikken:
Sange

Biedermeierkultur:
T. Gyllembourg: "Den lille Karen"

Poetisk realisme:
St. St. Blicher: "Hosekræmmeren"

Romantisme:
(E. Aarestrup: I en Landsbykirke)
H. C. Andersen: Skyggen (Dobbeltgængermotiv)
Chr. Winther: Skriftestolen (Dobbeltgængermotiv)

Baggrundsviden. Litteraturens veje (sølv)
S. 142 - 146, 152 - 155, 159 - 164, 166 - 168, 185 - 186, 190 - 191.
Se endvidere isme-ark og PPT.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Humor i sprog og medier

Vi arbejder med humorteori og anvender dem på tekster, tv-shows og stand up. Således er forløbet både et sprogligt forløb og et medieforløb.

Med baggrund i humorteori har vi læst både faglitteratur - uddrag fra Humor i dansk og set klip fra satire og stand up programmer. Eleverne har i grupper valgt et mediemateriale, som de har analyseret og præsenteret for klassen. Vi har endvidere diskuteret, hvor grænsen for humor går - hvornår er noget sjovt?

Drengene fra Angora
DRTV: Tæt på sandheden (tvsatire) Ditte Hansen  Tæt på sandheden: Sæson 6 – Med Ditte Hansen | DRTV
Krysters kartel
ATS (Politken)
Bagsiden (Weekendavisen)
Frokost med mor
Amalies sprogblomster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det moderne gennembrud

I forløbet har vi arbejdet med tekster fra perioden Det moderne gennembrud 1870 - ca. 1890. Det begynder med G. Brandes, der opfordrer forfatterne til at sætte problemer under debat. Fokus på klasse, køn og kirke.

Tekstmateriale:
-Barbara Kjær-Hansen,Tinne S. Bertelsen: Litteraturhistorien 2.udg, Systime: side 91 – 95, side 116-119, side 120 – 134 og side 126 – 128.

-George Brandes - Af indledning til hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur - Falkenstjerne s. 106-109.

- Pontoppidan, Naadsensbrød

- Herman Bang, Den sidste balkjole, tekst, 1887.

- J P Jacobsens Marie Grubbe - indledningen, uddrag, 1876, historisk roman.

- Amalie Skram, uddrag af Constance Ring, roman, 1885.

-Perspektivering til #MeToo. Vi ser første del af TV2-dokumentaren, Partiernes skjulte overgreb.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Nyheder på tv og på nettet (nyhedsformidling)

Forløbets fokus: at kunne lave en detaljeret analyse af en hel nyhedsudsendelse (enten DR eller TV2) samt et udvalgt nyhedsindslag, og at konkludere ift. væsentlighed, brug af filmiske virkemidler, vinkling osv.
Vigtige begreber, som man skal kunne anvende:
Nyhedskanaler, nyheder via sociale medier, public service, Nyheders funktion: for den enkelte borger og for samfundet.. Personkonsekvens-vinkling. Nyhedskompasset (pressen som vagthund, jagthund, skødehund og redningshund).

I analysen af både en hel nyhedsudsendelse (ca 25 minutters varighed) og af det enkelte indslag (3-7 minutters varighed), skal man bruge 2 forskellige analysemodeller, som findes i Kompendiet, "Nyheder i tv og på nettet, 2019"

Læsestof/teori: findes i kompendiet:

Uddrag af bogen "Forløb i medier" af kate Marvig Ravn og Ole Ravn, 2017, side 21-24, 37-41 samt 51-55.
Artiklen "Den nye medieforbruger vil have det kort og hårdt" af Anne Bech Danielsen" fra Politiken, 3. febr. 2016,
Artiklen "Tv-nyheder skal være hurtige" af Lasse Jensen, Information, 25. sept. 2013

I kompendiet er der også 3 artikler om nyheder på sociale medier og click bait, som vi ikke har brugt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Sprog i de sociale medier

Forløbet har fokus på et mediemæssigt og sprogligt perspektiv.
Eleverne har arbejdet med sociale medier som platform for kommunikation, interaktion og iscenesættelse af identitet. Desuden  er der arbejdet med, hvad digital dannelse er, og herunder begrebet FOMO og dets konsekvenser for sociale relationer og identitetsdannelse. I forbindelse med analyse af sproget introduceres eleverne for Roman Jakobsons kommunikationsmodel og sproghandlinger.

Baggrundsstof
Mischa Sloth Carlsen: Fortællingens spejl, Gyldendal 2017 s. 79 og s. 83-86.
Mads Rangvid: Perspektiver i dansk, DLF 2018 s. 91-99, og s. 101-105.

Tekster
Se baggrundsstof
DR1: FOMO, 3. januar 2019
https://www.dr.dk/tv/se/fomo/fomo-2/fomo
Søren Pind: "Danskerne skal have digital dannelse", 19. marts 2018
https://dit.dk/da/Nyheder/Soren-pind
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Modernisme og realisme

Vi begynder læsningen af det 20. århundredes tekster med fokus på forskellene mellem modernisme og realisme, der præsenteres som to sideløbende spor i litteraturen op til i dag. Forløbet læses kronologisk med nedslag i de forskellige ismer og stilarter.

Den allerførste modernisme: Johannes V. Jensen, På Memphis station.

00'erne: DET FOLKELIGE GENNEMBRUD Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand "
Martin Andersen Nexø: Uddrag af Pelle Erobreren. Af 1. bog, BARNDOM, sidste del af kapitel 14.


20'erne: EKSPRESSIONISME
Litteraturhistorien på langs og på tværs, 138-147
Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål.”
Pär Lagerkvist: "Ångest" (svensk). Eksistentiel ekspressionisme
Supplerende stof: om Sisyfos-myten, den absurde fortælling, futurisme, dadaisme og surrealisme i kunst og litteratur.
Sigbjørn Obstfelder,  Jeg ser (digt) Norsk.
Broby Johansen, Bordel pige dræber ufødt og stridsmænd.
Perspektiverende til genren Yahya Hassen, Performance video.


30'erne: EKSISTENTIALISME
(Kierkegaard, film: På kant med Kierkegaard) intro, baggrundsviden.
Martin A Hansen, Agerhønen.
Peter Seeberg, Hullet. Sisyfos-myten.
Karen Blixen, Uddrag af Den afrikanske farm.
http://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/karen-blixen-en-fantastisk-skaebne Karen Blixen - En fantastisk skæbne. 2005.


60'erne: KONFRONTATONSMODERNISME
Klaus Rifbjerg: Frække Jensen

70'erne og knækprosa
Vita Andersen "Hvad tror du jeg tror? ",

80'erne:
Michael Strunge, ’19. juni 1983, 25 år. København’
Youtube: bazar strunge

90'erne: KORTPROSA OG MINIMALISME
-Minimalisme, Litteraturens veje 466-468.
-Helle Helle: Køreplaner. Fra Rester, 1996




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 26-01-2025
Terminsprøve 31-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Vrede stemmer - nyeste tid

Forløbet drejer sig hovedsageligt om de nyeste tendenser i de sidste 5 års litteratur, hvor vi også har haft fokus på formidlingen af disse via sproglige virkemidler. Vi beskæftiger os primært med lyrik fra to unge digtere, Haidar Ansaris Institutionaliseret og Caspar Eric, Nye Balancer. Desuden et uddrag fra Tobias Rahims Drømmene maler virkeligheden (tekster og billeder).  
Institutionaliseret behandler tematikker inden for blandt andet kulturmøde, splittet identitet, stigmatisering, vold og vrede. Nye Balancer har fokus på det kropslige, stigmatiserende, sårbare og samfundskritiske ved at være i en anderledes krop. Vi inddrager teori og tekster fra bogen, Livsværk. Det drejer sig om Christina Hesselholdt og Per Højholts diskussion om "Hovedstolen".

Tekster:
Haidar Ansari, Institutionaliseret, marts 2022 (uddrag)
Caspar Eric, Nye Balancer 2023 (Værk)
Fra Livsværk:
Christina Hesselholdt, Hovedstolen (uddrag). 1998  samt et interview fra Politiken, 1998
Per Højholt, Imago. En selvbiografi, 1993.
Tobias Rahim, Drømmene maler virkeligheden, 2022 (uddrag)  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Ordbogen.com http://ordbogen.com
Ordnet.dk http://Ordnet.dk
• Grammatik https://minlaering.dk/
- Skriftlighedsportalen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer