Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/f - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Anne Borup Jensen
Hold
2022 HI/f (
1f HI
,
2f HI
,
3f HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historie (opgives ikke)
Titel 2
Danmarks tilblivelse og vikingetiden
Titel 3
Middelalder 1: Middelalder og folkeviser (DHO)
Titel 4
Middelalder 2: Korstogene
Titel 5
Antikken - Det gamle Grækenland og Romerriget
Titel 6
Renæssancen, reformationen og opdagelsesrejser
Titel 7
SRP3:Fake News and Digital Awareness (opgiv. ikke)
Titel 8
Oplysningstid og revolutionernes epoke
Titel 9
Industrialisering og imperialisme
Titel 10
Ideologiernes kamp
Titel 11
Dansk udenrigspolitik siden 1914
Titel 12
Det moderne Kina
Titel 13
Kronologiforløb (opgives ikke)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historie (opgives ikke)
Indhold
Kernestof:
1f HI - Historiebevidsthed
Introduktion til historie - Danielsen et.al: Fokus 1: Fra antikken til reformationen s.8-21 (2010)
Billeder som kilder.pdf
Interaktiv video: Hvad er kildeanalyse? (12:41)
Kildeanalyse - Yankie Bar
Nationalisme og nationalsange - kompendium.pdf
Model til kildeanalyse (2).docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmarks tilblivelse og vikingetiden
I forløbet har vi arbejdet med vikingetid samt tidlig dansk middelalder.
I forbindelse med vikingetiden har der været fokus på:
- Religion og overgang til kristendommen.
- Tidlige tegn på statsdannelse i Danmark
- Vikingeskibet som magtsymbol og vikingetogter
- overvejelser omkring og læsning af kilder fra vikingetiden.
Indhold
Kernestof:
Læsespørgsmål – Fokus, s. 70, 79-80 og 83-84.docx
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
Arbejdsspørgsmål - Historien om Danmark, afsnit 3 Vikingetid.docx
Model til kildeanalyse (2).docx
Danielsen,KimBeck.m.fl.: FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal: side 79
Danielsen,KimBeck.m.fl.: FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal: side 80
Danielsen,KimBeck.m.fl.: FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal; sider: 64-70, 83-84
Arbejdsspørgsmål til Fokus 64-69.docx
Godfred og karolingerriget.pdf
Vigtigt! Husk noget at skrive med!!!
Tidsplan for museumsbesøg:
The ancient golden treasure rewriting Danish history – BBC REEL
Artikel - Danskerne blev langsomt kristne.pdf
1f HI - Museumsopgave - Magt og guld.docx
Harald Blåtands runesten
Artikel: Danskerne blev langsomt kristne
Afsnit
Frederiksen Grundbog til danmarkshistorien Vikingetiden 800 - 1050.pdf
Svar-bazar - Vikingetogterne.docx
1f HI - Teorier om, hvorfor danerne blev kristne - Tavlenoter.pdf
Den angelsaksiske krønike (Danmarkshistorien.dk)
Årbøgerne fra St. Bertin (Frankerriget) 841-866
Vikingetogterne - Kreativ skriveøvelse.docx
Skibets pris (Weekendavisen 2016)
Historiebrug - Vikingetiden.docx
Uddrag af tv-serien 'Vikings' (HBO 2013) Sæson 1, afsnit 2.
Et skridt ind i historien (Weekendavisen 2018)
1f HI - Kilder til vikingetiden - Tavlenoter.pdf
Sagaerne som kilder.pdf
Læsespørgsmål til Sagaerne som kilder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Middelalder 1: Middelalder og folkeviser (DHO)
FORLØBENE MIDDELALDER 1: MIDDELALDER OG FOLKEVISER (DHO) OG MIDDELALDER 2: KORSTOGENE OPGIVES SOM ET SAMLET FORLØB!
I DHO-forløbet har vi i historiedelen arbejdet med Danmarks middelalder. Vi har læst fremstillingsstof om stormænds og kongers betydning for riget, om landbrug, om handel og by, og om kirkens betydning for samfundet i begyndelsen af 1000-tallet og frem. I forlængelse heraf har der været fokus på sociale, økonomiske og samfundsmæssige forhold i Danmarks middelalder.
Desuden har vi analyseret kilder, hvoraf flere af dem også har indgået i DHO-opgaveformuleringerne.
Indhold
Kernestof:
Middelalderen - periodisering (1.2).docx
DRTV - Historien om Danmark: Tidlig middelalder (2017)
1f HI - Middelalder og folkeviser (DHO) Fælles noter
Et skridt ind i historien (Weekendavisen 2018)
Opsummering af emnet Danmarks tilblivelse og vikingetiden.docx
DRTV - Historien om Danmark: Tidlig middelalder (2015)
Wolter Danmarkshistorisk GrundbogMiddelalder Kildetekster s. 51 - 52.pdf (Læse tekst 7, s. 51 - 52)
Model til kildeanalyse (2).docx
Wolter, Jonas: Danmarkshistorisk grundbog (Det ny forlag, 2015), s. 32-59.
Spg. s. 33-37.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Det er længe siden, vi sidst har haft historie, så brug 5 minutter på at se på dine noter og mind dig selv om, hvad vi har lært om middelalderen så vidt, og især om kirken og religionens rolle i samfundet.
Kære 1f! Jeg er desværre syg, så jeg må bede jer om at arbejde selv i dette modul. I kan se, hvad I skal lave her på modulet. Vi ses! Anne
1. opgave: INDIVIDUELT: Brug 20 minutter på at skrive en redegørende tekst om de sociale forhold i Middelalderen.
2. opgave: Se denne lille film "Jyske Lov 1241 - med lov skal land bygges (film)"
3. opgave: I grupper eller individuelt, som I ønsker: Læs kilden "Jyske Lovs fortale, marts 1241"
4. opgave: I grupper eller individuelt, som I ønsker: Analyser kilden ved at bruge dette dokument: "Fortale til Jyske Lov af 1241 - Spørgsmål"
Skriftlighedsportal - Kildeanalyse
Udvalgte lovbestemmelser fra Jyske Lov, 1241
Kvinder i middelalderen
Fik du afleveret din skriftlige analyse af 'Jyske Lov' i Elevfeedback efter sidste modul? Hvis ikke, så få det gjort. Klik på 'rediger i højre hjørne for at åbne for aflevering igen, og husk at klikke 'gem' bagefter.
Kongerækken, ca. 950-
Gåden om mordet på Erik Klipping i Finderup i 1286
Kilder til mordet på Erik Klipping i 1286 (Thiedecke, Johnny: Skæbnestunder i Danmarkshistorien 1675-1788 (2019), s. 125-127 + 130-131)
Visen om Marsk Stig og hans hustru (Thiedecke, Johnny: Skæbnestunder i Danmarkshistorien 1675-1788 (2019), s. 131-132)
Slå svære ord op i 'Den danske ordbog'
Kongerækken #19: Erik Klipping
Dansksiderne: Folkevise (Skimme teksten om folkevise. Vi ser på folkevisen som historiske kilde.)
Skånske lov og Sjællandske lov - uddrag
1f DHO - opgaveformuleringer og grupper
Visen om Marsk Stig og hans hustru. (Thiedecke, Johnny: Skæbnestunder i Danmarkshistorien 1675-1788 (2019), s. 131-132)
Formalia i DHO - videoer – Google Drev
DHO formalia - Øvelse 2 - Litteraturhenvisninger.docx
Arbejdsark til formalia i historieopgaven.docx
Øvelse i citater (1.2).docx
At vurdere og diskutere, DHO.docx
Historien om Danmark: Sen middelalder
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime
Har I spørgsmål til den mundtlige DHO prøve? Så snakker vi lidt om det på klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Middelalder 2: Korstogene
FORLØBENE MIDDELALDER 1: MIDDELALDER OG FOLKEVISER (DHO) OG MIDDELALDER 2: KORSTOGENE OPGIVES SOM ET SAMLET FORLØB!
Repetition of middelalderen: Feudalsamfundet
Kulturmøde
- Islams opståen og ekspansion, korstog, korstogsbegrebet i eftertiden
Indhold
Kernestof:
De tre stænder i middelalderen
1f HI - Islams grundlæggelse og ekspansion - noter
Se først de to videoer om feudalsystemet. Arbejd derefter med kildetekster i grundbogen.
Feudalisme karakterstik (ca. 4 min.)
Feudale samfundspyramide (ca. 9 min.)
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 75-77, 103-120
Kort - Kristne og muslimer ca. 830 - Danielsen: Fra antikken til reformationen (Gyldendal, 2010)
Kalif Omars pagt med de kristne - Danielsen: Fra antikken til reformationen (Gyldendal, 2010)
Kalif Omars pagt med de kristne - Svarbazar.docx
To billeder fra den muslimske verden - Danielsen: Fra antikken til reformationen (Gyldendal, 2010)
Pave Urban 2.'s tale i Clermont 1095 - arbejdsspørgsmål.docx
Dokumentarfilm - Korstog til Jerusalem
Model til kildeanalyse (2).docx
Pave Urban 2.'s tale i Clermont 1095 - Danielsen: Fra antikken til reformationen (Gyldendal, 2010)
Kære korsridder.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Vi starter modulet med at gennemgå Pave Urban 2's tale, som I svarede på spørgsmål til i sidste modul.
Prince William swears allegiance and kisses father King Charles III – video
Citater - Skriftlighedsportal
Skriveøvelsen:
1f HI - Korstogsbegrebet i eftertiden - Tavlenoter.pdf
Korstogene i eftertiden - skriveøvelse - Bryld før 1914 s. 117-120.docx
Materialer og metode i historie.pptx
Skriftlighedsportal - Mundtlig prøve (DHO)
Medbring alle relevante tekster, noter og bøger til din forberedelse til DHO-prøven.
Hvis du IKKE var til modulet 11/5: Læs disse tavlenoter
Ud over afslutning på forløbet snakker vi lidt om DHO, og I får lejlighed til at se på jeres feedback og lave jeres selvevaluering, hvis I ikke allerede har gjort det.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Antikken - Det gamle Grækenland og Romerriget
Indhold
Kernestof:
De tidlige højkulturer og Antikkens Grækenland.pptx
Assassin's Creed Odyssey: A Tour of Athens (5:24)
Læs s. 15-18 nederst.
Velkommen tilbage til historie!
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 9-34, 37-66
Tidslinje - Antikkens Grækenland.docx
Athens demokrati - pararbejde (3).docx
Krige og konflikter i det gamle Grækenland - skema til overblik.docx
Nutidige vurderinger af det athenske demokrati - artikel + diskussion.docx
Vi skal ikke være så bange for folket - det er klogere, end man tror.pdf
2f HI - Emner om 1973
arkiv.dk | Fredericia Gymnasium 1973
Rosborgs 50-års jubilæum!
Tidslinje - Romerriget.docx
Fagbegreber for forskellige styreformer (klik for at se opgaven på modulet)
Myten om Romulus og Remus.docx
mitCFU.dk
ARBEJD SELV! KÆRE 2F. JEG ER DESVÆRRE BLEVET SYG, SÅ JEG MÅ BEDE JER OM AT ARBEJDE SELV. Se jeres opgaver herunder. Vh. Anne
Det romerske politiske system under republikken - figur.pdf
ARBEJD SELV OPGAVER:
Skriveøvelser - den romerske republik.docx
2f HI - Den romerske republik - Tavlenoter.pdf
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Vi samler op på jeres arbejde fra sidste modul, hvor I arbejdede selv. Genlæs dine svar på de tre spørgsmål til s. 39-42, samt den kildeanalyse, du afleverede sidste modul.
Lektie til historie
Wartime Britain - A Nation's Finest Hour | World War II
Tidslinje over Storbritanniens deltagelse i 2. verdenskrig.
Foreløbigt_elevprogram.pdf
image.png
buspladser
Historie 6-2011 - Roms provinser (2).pdf
Historie 8-2007 - De puniske krige (2).pdf
Kildeanalyse - Romerne og krigsførelse (2).docx
Model til kildeanalyse (2).docx
Historie 11-2011 - Romerne havde verdens bedste hær.pdf
Arbejdsspørgsmål - Bryld før 1914 s 46-51.docx
Mini-projekt om Cæsar - 2g.docx
Mini-projekt om Augustus - 2g.docx
Cæsar og Augustus (kilder).pdf
Flip
Giv dig selv lektier for til kejserprojektet. Husk, at optagelsen i Flip skal være afleveret senest onsdag kl. 16:00, og helst tirsdag.
Arbejdsspørgsmål til Bryld VF1914 s. 54-66 (Kejsertiden) (1.2).docx
Forbered dig på at fremlægge dit arbejde med Cæsar eller Augustus for en klassekammerat.
Kejsertidens udfordringer.pptx
Jeanette Varberg sammenligner Romerriget med USA's imperium
Antikkens Rom #20: Rom lever videre overalt i nutiden
Repetition af emnet ’Antikken - Det gamle Grækenland og Romerriget’
How often do you think of the Roman Empire?
Knud Helles - Romerrigets undergang.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Renæssancen, reformationen og opdagelsesrejser
Fokusområder:
- Renæssancens menneskesyn
- Kunst og videnskab
- Reformationen
- Opdagelsesrejserne
- Kulturmøde i Sydamerika
Indhold
Kernestof:
Renæssancen (1.2).pptx
Kilde - Pico della Mirandola - Tale om menneskets værdighed.pdf
Renæssancen - Arbejdsark - Menneskesyn og Pico della Mirandola.docx
2f HI - Pico della Mirandola - Tale om menneskets værdighed, 1488
Renæssancen - verdenshistorie (til repetition)
Se på vores modul fredag 3/11 og tjek, om du har afleveret noget arbejde med repetition af forløbet i Lectio-mappen.
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 123-154, 157-161, 166-172
Renæssancen - Kunst og arkitektur (1.2).docx
Spot renæssancen! Stem med fødderne.pptx
Overførsel af antikkens viden - Stenomuseet.jpg
Den bevægede jord (53 min.)
Husk evt. drikkevarer ol. til dokumentarfilmen (55 min.)
Renæssancen - Arbejdsark 2 - Den naturvidenskabelige revolution.docx
Frivillig lektie: Grunden til at Michelangelo IKKE malede 'Den sidste nadver':
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Reformationen - Arbejdsark 1 (vers. 1.2).docx
DR2 reformations-bommert.jpg
Flip - optag billedanalyse
Bryld s. 140-154 - Noter (1.2).docx
Sidste modul før jul! BJ har lidt guf med.
Reformationen - billedanalyse (vers. 1.4).docx
De store opdagelser - Arbejdsark 1.docx
Den europæiske verdensopfattelse, Kiilsgaard Madsen, Opdagelserne, 1995, s. 23-31.pdf
This Weird Globe-Folding Map Isn"t Perfect, But It"s Close
OPINION: How the north ended up on top of the map
Opfattelse af indianere og indianeres opfattelse af spaniolere. Fra Madsen, F. Opdagelserne kbh. 1995.pdf
Kildesæt - de Gant, Las Casas, Sepulveda, artikel.pdf
Dagens opgaver:
Las Casas and Sepulveda from 'Racism a History'
Renæssancen, reformationen og de store opdagelser - test (vers. 1.2).docx
Vi fortsætter med præsentationer af kilder samt arbejd selv-opgaverne. Se grupper og tidspunkter nedenfor.
Kære alle. Jeg er forsinket, og jeg regner med, at det er I også. Vi tager den med ro. Lav evt. en optagelse af Kilde præsentationen i Vocaroo og læg et link i ELEVFEEDBACK. 😊👍
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
SRP3:Fake News and Digital Awareness (opgiv. ikke)
Samarbejde mellem engelsk og historie med fokus på digitale kompetencer og begrebet fake news.
Indhold
Kernestof:
BREXIT THE MOVIE FULL FILM
Facebook's role in Brexit -- and the threat to democracy
Grupper til arbejde med problemformulering:
Fra idé til problemformulering:
Genlæs Power Pointen om 'Den gode problemstilling 2f 2023.pptx'. Læg især mærke til slide 10, 11 og 12 med grupper og jeres opgave.
Fake News - definition og typer.pptx
Kan du spotte de falske nyheder?
Bad News - Play the fake news game!
Creating your own fake news story
Grupper
Vi går i gang med del 2 af jeres SRP3-forløb, hvor I skal lære mere om fake news.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Oplysningstid og revolutionernes epoke
Fokusområder:
- Enevælden i Frankrig og Danmark
- Oplysningsfilosofferne
- Oplyst enevælde
- Den amerikanske og den franske revolution
- Vejen til demokrati i Danmark
- Demokratisering
Indhold
Kernestof:
Grubb et.al. - Overblik kap. 9.pdf
Enevælde – Overblik kap. 9, s. 102-106 + s. 110-111 – Arbejdsspørgsmål
Kilde - Kongeloven 1665 + opgaver.docx
Kongeportrætter:
Louis XIV - Wikipedia
Frederik 5. - Wikipedia, den frie encyklopædi
Fra feudalsystem til enevælde.pptx
Begreber til forløbet – hvad betyder de?
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 181-182, 211-213
Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der
Oplysningstænkningen + Oplysningstid i Danmark (Bryld VF1914 s. 194-195 + 201).docx
Miniforedrag - Landboreformerne (3:19)
Udskiftning i Årslev.pdf
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Repetér kort, hvad vi lærte i sidste modul om enevælden.
Kildelæsning: Locke og Montesquieu
Lockes tanker om folkesuverænitet i Clausen m. fl. Skabt til at skabe. Kbh 2002.pdf
Montesquieu - Styret skal sikre friheden gennem magtdeling - Lovenes ånd, 1748.pdf
Model til kildeanalyse (2).docx
Miniforedrag - Den danske enevælde (4:30 min.)
Mind dig selv om, hvad vi lærte om oplysningstiden i sidste modul.
Grubb et.al. - Overblik - kap. 10.pdf
2c HI - Den amerikanske revolution - tavlenoter.pdf
Kilde - Den amerikanske uafhængighedserklæring.docx
Dokumentar: 'Revolution' - Den amerikanske og den franske revolution (12:36 - 26:50)
Tidslinje - den franske revolution - Til elever.docx
2f HI - Stændersamfundet i Frankrig - Tavlenoter
French Revolution Reign of Terror
Tolkninger og betydninger af den franske revolution - Adriansen: Fra oplysningstid til imperialisme (Gyldendal 2009)
Kilder - Den Franske Revolution.docx
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Nationalisme og demokrati - Kilder.pdf
Vi bevæger os nu fra Frankrig og hjem til Danmark for at se, hvordan vi blev påvirket af oplysningstankerne og revolutionerne til at blive en demokratisk nation.
Danmark i Napoleonskrigene
Nationalisme og demokrati - Kompendium (Wolter - Danmarkshistorisk grundbog 2015).pdf
Nationalisme og demokrati - Arbejdsspørgsmål til kompendium.docx
Grundloven - vedtagelsen af Danmarks første grundlov i 1849
Figur over tokammersystemet.docx
Kildeopgave - Grundlovens indførelse.docx
Historie A - mundtlig eksamen.docx
Taksonomiske niveauer i historie.docx
2f HI - Grundlovens indførelse og indhold - Tavlenoter.pdf
Diskussionsopgave
1915: demokrati og valgret - historien om "de syv F'er"
DRTV - Dengang vi var bønder
Kilde - En professors syn på kvindelige læger 1874 (Fra Bryld, Carl-Johan. 2013. Danmark – Tider og temaer. Århus: Systime s.577 (ibog))
Grafik Politiske ideologier og partier.pdf
Vi starter modulet med lidt fælles morgenmad. Husk drikkevarer. BJ har brød med.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Industrialisering og imperialisme
Fokus:
- Industrialiseringen i England
- Årsager til den industrielle revolution
- liberalisme og marxisme
- Industrialiseringens anden fase
- Arbejdsvilkår
- Fagbevægelsen
- Imperialismens årsager
- Vestens selvforståelse og holdning til de koloniserede folk
- Indien
- The Scramble for Africa
- Formel og uformel imperialisme
- Afkoloniseringens faser
- Fortolkninger af imperialismen
Indhold
Kernestof:
Industrialiseringen - Arbejdsark 1.docx
Udskiftning i Årslev.pdf
Spinning Jenny og maskinvæveri.pdf
Britisk arkitektur - Den industrielle revolution
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 241-263, 267-280
Mill workers wages.JPG
Adam Smith 300 år: Hans teorier handler om meget mere end "den usynlige hånd"
3f HI - Økonomisk liberalisme - tavlenoter.pdf
Kilde - Rules to be observed.pdf
Worse jobs in history: Fejer under spindemaskine (8:34)
Worst jobs in history – Coal hurriers (7:38)
Husk Bryld 'Verden før 1914'.
3f HI - Industrialiseringen – Arbejdsark 2
Marxisme - ideologi.docx
Industrialiseringen - Arbejdsark 2.docx
Arbejderbevægelsen og socialismen - Arbejdsark 1 (3).docx
Opgave 1: Tag quizzen om industrialiseringen. Åbner kl. 8:00, deadline kl. 20:00. Jeg gætter på, at det vil tage 10-20 minutter at gennemføre.
Opgave 2: Arbejderbevægelsen og socialismen - Arbejdsark 1 (4).docx - Aflever sidste opgave om arbejdersange i Elevfeedback inden næste modul. Forventet arbejdstid: 45-60 min.
ARBEJD SELV! - Se Besked i Lectio - Dagens opgaver (1 og 2) kan du se her på modulet.
Arbejderbevægelsen og socialismen - Arbejdsark 1 (4).docx
Eddie Izzard - Do you have a flag?
Fra kolonisering til imperialisme.pdf
Kildesæt - Imperialisme.pdf
Model til kildeanalyse (2).docx
Husk at aflevere opgaven om arbejdersange i Elevfeedback på sidste modul. Vi gennemgår hovedpunkter fra jeres arbejde med socialisme i modulet.
Bryld,CarlJohan: VERDENEFTER1914, Systime; sider: 9-18, 183-187, 212-214
Eksamenstræning
Historie A - mundtlig eksamen.docx
Taksonomiske niveauer i historie.docx
Matrixgrupper 1-3
Matrixgrupper 2024-09-16.png
Gruppe 1: Indien - Imperiets juvel
Gruppe 2: Imperialismen i Afrika.
Gruppe 3: Formel og uformel imperialisme.pdf
Kilde 19 20 21 - Lobengulas klage.pdf
Kilde 19 20 21 - Lobengulas klage - arbejdsspørgsmål.docx
Aflever din optagelse af eksamenstræning - Kildesæt - Imperialisme.pdf
Flip lukker ned. Vi du downloade dine videoer?
Forskellige fortolkninger af imperialismen - noter til Bryld efter 1914 s 212-214.docx
3f HI - Opsamling på forløbet ‘Industrialisering og imperialisme’
Husk Bryld 'Verden efter 1914'
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ideologiernes kamp
Formålet med forløbet er at eleverne får en forståelse for de grundlæggende ideologier, og disses rolle i særligt det 20. århundrede.
Vi har arbejdet med de forskellige centrale aktører for perioden – Tyskland under 2.Verdenskrig, USA og Sovjetunionen i Den Kolde Krig – med et fokus på nationernes forskellige politiske ideologier og retninger. Dette for at kigge på den betydning politisk ideologi spillede i denne periode.
Vi har afsluttet forløbet med Samuel Huntingtons ”Civilisationernes sammenstød?” fra 1993, for at snakke om selve civilisationsbegrebet, samt den nye måde at anskue verden på.
Fokuspunkter:
- De grundlæggende ideologier: Konservatisme, liberalisme, socialisme, kommunisme
- Første Verdenskrig og dens afslutning
- Den russiske revolution og Stalin
- Mellemkrigstiden
- Hitlers vej til magten, nazismen og Holocaust
- Anden Verdenskrigs faser
- Den kolde krig (start, ansvar, det delte Tyskland og Berlinmuren, Cubakrisen)
- Kommunismens sammenbrud og den nye verdensorden efter 1989
Kilder:
Billedkilder: Stalin som landsfader og Folkenes venskab (1923)
Churchills Jerntæppetale (1946)
Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie (1959)
Den amerikanske historiker Thomas A. Bailey (1964)
Ronald Reagan om kampen mod kommunisme og totalitarisme (1982)
Samuel Huntington: Civilisationernes sammenstød? (1993)
Fremstillinger:
Andersen et.al.: Fokus 3 – Fra verdenskrig til velfærd (2010), s. 9-16, 18-21, 23-32.
Bryld: Verden efter 1914, s. 59-61, 67-68, 104-108, 132-136, 161-165, 171-174.
Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - Fra kold krig til globalisering, s. 74-76, 78-80.
Indhold
Kernestof:
Første Verdenskrig kort fortalt (1:31)
Første Verdenskrig.pptx
World War I - How Did It Start? (2:17)
World War I - Which Countries Fought? (se til 1:10)
1. verdenskrigs forløb - overblik.docx
Miniprojekt - 1. verdenskrig (2).docx
Frightful First World War - Causes of WW1
1. verdenskrigs udbrud - tavlenoter.pdf
De klassiske hovedideologier.pdf
Den russiske revolution (4 min.)
Make Germany Pay part 1 - Impact of the Paris Conference (00:00 - 04:22)
Den russiske revolution, kommunisme, Stalinisme (Bryld: Verden før 1914 (Systime) s. 59-61 og 67-68.
Den russiske revolution, Sovjetunionen, Stalinisme [1.2).pptx
Woodrow Wilson's Fourteen Points
Første Verdenskrig (Andersen: Fra verdenskrig til velfærd (Gyldendal 2010), s. 9-15
3f HI - Begreber om nazismen - Tavlenoter.pdf
Den russiske revolution, kommunisme, Stalinisme (Bryld: Verden før 1914 (Systime), s. 59-61 og 67-68.
Demokratiets krise i mellemkrigstiden (Andersen: Fra verdenskrig til velfærd (Gyldendal 2010), s. 15-18.
Find en definition på disse begreber om nazismen:
Kildesæt om antisemitisme
Holocaust og folkedrab.pdf
Antisemitisme og holocaust (Bryld Verden efter 1914 (Systime) s. 104-108)
Antisemitisme og holocaust - Læsespørgsmål.docx
Facebook version of WW2.pdf
THE COLD WAR - PART 1: From World War to Cold War
Kilde - Churchills Jerntæppetale.pdf
What were the 9 causes that led to WW2? (8:40)
Anden verdenskrigs forløb (Bryld Verden efter 1914 (Systime) s. 132-136)
ARBEJD SELV-OPGAVER:
Churchill"s "Iron Curtain" Speech
The Cold War Explained In 15 Minutes | Best Cold War Documentary
Sovjetimperiet og det amerikanske imperium (Fokus).pdf
Den kolde krig - Berlinmuren og Cubakrisen.pdf
Berlinproblemet - billeder og tal (2).docx
Kort over rækkeviden af missilerne på Cuba.jpg
Individuel opgave: Opsummer dit arbejde ved at skrive en (kort) redegørende tekst om:
Den kolde krig - vigtige begreber og begivenheder.docx
Den kolde krig - Hvem havde ansvaret (Bryld Verden efter 1914 (Systime 2008) s. 171-174.
Duck and Cover (USA 1951)
The Cold War Explained In 15 Minutes (7:47-16:55)
Faser i den kolde krig:
Kilde - Ronald Reagan om kampen mod kommunisme.docx
Kilde - The Russians (1985)
Individuel opgave: Opsummer dit arbejde fra sidste modul ved at skrive en (kort) redegørende tekst om:
Fall of The Soviet Union Explained In 5 Minutes
See the Berlin Wall fall 30 years ago - CNN Video
Fukuyama - Historiens afslutning og det sidste menneske.pdf
Huntingtons civilisationernes sammenstød - kort.pdf
Civilisationernes sammenstød
Kilde - Russians (Sting 1985).docx
Kommunismens sammenbrud - med BJ's noter (Andersen: Fra verdenskrig til velfærd (Gyldendal, 2010), s. 23-31)
Spitting Images Gorby and Ronnie Fireside Summit (1 min.)
Forskelle mellem den kolde krig og nu.docx
Ideologiernes kamp - Tidslinje.docx
Danmarks internationale placering 1914 til i dag - Andersen: Fra verdenskrig til velfærd (Gyldendal 2010) s. 135-150.pdf
Diskuterende problemstilling: Sluttede "Ideologiernes kamp" med Sovjetunionens fald, eller er konflikten blusset op igen med Ruslands angreb på Ukraine?
Ny verdensorden efter Ruslands krig - et jerntæppe sænker sig igen over Europa, mener eksperter - TV 2.pdf
Putins krig lå i kortene - alligevel troede ingen på den - TV 2.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Dansk udenrigspolitik siden 1914
Forløbet fokuserer på
- Danmarks udenrigspolitiske placering frem til i dag med fokus på tiden efter 1989
Indhold
Kernestof:
Forskelle mellem den kolde krig og nu.docx
Ideologiernes kamp - Tidslinje.docx
Danmarks internationale placering 1914 til i dag - Andersen: Fra verdenskrig til velfærd (Gyldendal 2010) s. 135-150.pdf
Diskuterende problemstilling: Sluttede "Ideologiernes kamp" med Sovjetunionens fald, eller er konflikten blusset op igen med Ruslands angreb på Ukraine?
Ny verdensorden efter Ruslands krig - et jerntæppe sænker sig igen over Europa, mener eksperter - TV 2.pdf
Putins krig lå i kortene - alligevel troede ingen på den - TV 2.pdf
Folketingets dagsorden 3. maj 1984 - Danmarks internationale placering 1914 til i dag - Andersen: Fra verdenskrig til velfærd (Gyldendal 2010) s. 157-158.pdf
Model til kildeanalyse (2).docx
DRTV - Danmark i Den Kolde Krig: Terrorbalancen
Evaluering af historie - Svar på spørgeskema her i Lectio.
1. Folketingets dagsorden 3. maj 1984 - Danmarks internationale placering 1914 til i dag - Andersen: Fra verdenskrig til velfærd (Gyldendal 2010) s. 157-158.pdf
2. Historiebrug.docx
2. Rosanna Farbøl: Kampen om historien
3. Danmarks internationale placering 1914 til i dag - Andersen: Fra verdenskrig til velfærd (Gyldendal 2010) s. 135-150.pdf
4. Skriftlig opgave, aflever i elevfeedback: Ud fra lektieteksten og videoen med Bo Lidegaard: diskuter/vurder disse to spørgsmål.
4. Danmark i krig 1991 til 2011 - den aktive krigsdeltagelse (8:05)
ARBEJD SELV! Hej 3f. Jeg er desværre blevet syg, så jeg må bede jer om at arbejde selv i dag. Jeres opgaver kommer her med nummer på:
Arbejd sammen i grupper på 2-4 personer. Lav en præsentation for klassen, der indeholder hovedpunkter fra lektien og artiklen 'Jugoslaviens sammenbrud, herunder
Jugoslaviens Sammenbrud 1991-1999
Vi samler op på 'arbejd selv'-opgaverne fra sidste modul.
Jugoslaviens Sammenbrud 1991-1999: Baggrunden for krigene i Jugoslavien (5:01)
Danmark i krig 1991-2011
Derfor er Operation Bøllebank stadig relevant i dag
Danske soldater i Afghanistan 2009 (4:21)
DRTV - Explainer: Sådan generobrede Taliban Afghanistan 2021 (8:31)
Kilder - Afghanistan.docx
Efter 20 år i Afghanistan: Det har krigen kostet i liv, kræfter og kroner
Vi trækker lod om, hvilken gruppe præsenterer denne opgave: Arbejd sammen i grupper på 2-4 personer. Lav en præsentation for klassen, der indeholder hovedpunkter fra lektien til 5/12 og artiklen 'Jugoslaviens sammenbrud, herunder:
Irakkrigen og Muhammedkrisen.pdf
P3 Essensen: 9/11 - Terrorangrebet der rystede verden (9:16)
Afghanistan - historie.pptx
Historie A - mundtlig eksamen.docx
Kildesæt Irak - problemstillinger og fremlæggelse - opgave (1.2).docx
Afstemningsresultat omkring dansk deltagelse i Irakkrigen.docx
Kilder om Irakkrigen - Danmarks internationale placering 1914 til i dag - Andersen: Fra verdenskrig til velfærd (Gyldendal 2010) s. 158-61.pdf
Anders Fogh: Irak-krigen kunne have været bedre forberedt (2:39)
Skema til problemstillinger - historie.docx
HVIS DU IKKE VAR TIL MODULET 19/12: Irakkrigen og Muhammedkrisen.pdf
Tid til arbejde med kildesættet:
Lokaler til rådighed
Danmark og EU (danmarkshistorien.dk).docx
Historisk resultat: For første gang smider Danmark et af vores EU-forbehold
Tidsplan for fremlæggelser i lokale 2.10
Dansk udenrigspolitik siden 1914 - Overblik.docx
3f HI - Fører Danmark stadig aktivistisk udenrigspolitik efter 2014?
Vi samler kort op på arbejd-selv fra tirsdag om EU!
Vendepunkt i 2014 (Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion).docx
DRTV - Deadline: Er Trumps USA en pålidelig allieret?
Kinas historie de lange linjer - Kinesiske perspektiver kap. 1 s. 8-24.pdf
Fakta om Kina (ver. 1.2).docx
Vi skal lige afrunde det sidste om vores forløb 'Dansk udenrigspolitik siden 1914', og derefter starter vi på det sidste forløb, der handler om 'Det moderne Kina'.
Brainstorm: Hvad ved du om Kina?
Mogens Hansen: Kinesiske perspektiver-HI, Gyldendal; sider: 9
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det moderne Kina
Efter en introduktion til kejsertiden har forløbet beskæftiget sig med det moderne Kina fra ca. år 1900 til i dag.
Hovedpunkter i forløbet:
Kejsertiden:
- dynastier
- kejserens magt
- regeringsapparatet
Forholdet til Europa i 1800-tallet:
- Opiumskrigen 1839-1842
- uformel imperialisme
- Bokseropstanden 1989
- svækkelse af kejserdømmet og den sidste kejsers abdikation i 1912
Den republikanske periode 1912-1949:
- Sun Yat-sen, Chiang Kai-shek og Nationalistpartiet Guomintang
- Kommunisterne, borgerkrig og den lange march 1934 (erinderingshistorie)
Folkerepublikken Kina: Mao 1949-1976
- jordreformer, kollektivisering og Det store spring fremad 1958-1960.
- Kulturrevolutionen 1966-1976
- propaganda
Tiden efter Mao 1977 -
- Deng Xiaoping (1977-1997), opgør med Mao, 'socialisme med kinesiske særtræk', reformer og økonomisk fremgang
- Den himmelske freds plads 1989
- Kina i dag: kommunistpartiets magt, Xi Jinping (2012 - ), Kinas udfordringer indenrigs og udenrigs
Indhold
Kernestof:
DRTV - Deadline: Er Trumps USA en pålidelig allieret?
Kinas historie de lange linjer - Kinesiske perspektiver kap. 1 s. 8-24.pdf
Fakta om Kina (ver. 1.2).docx
Vi skal lige afrunde det sidste om vores forløb 'Dansk udenrigspolitik siden 1914', og derefter starter vi på det sidste forløb, der handler om 'Det moderne Kina'.
3f HI - Fører Danmark stadig aktivistisk udenrigspolitik efter 2014?
Brainstorm: Hvad ved du om Kina?
Mogens Hansen: Kinesiske perspektiver-HI, Gyldendal; sider: 9-15, 18-42
Fokusspørgsmål til dokumentarfilm om kejsertiden (1.2).docx
Arbejdsspørgsmål til 'Kinesiske perspektiver' s. 9-15
Imperialismen og dens indflydelse på Kina.pptx
Opium Wars | World History | Khan Academy
Formel og uformel imperialisme (Syskind og Söderberg: Det 20. århundredes verdenshistorie (Systime, 2008) s. 34-36 og Adriansen: Fra oplysningstid til imperialisme (Gyldendal, 2009) s.177-178)
Khan Academy: Kina 1911-1949 (11 min.)
Dokumentar: Den lange march - mitCFU.dk
Spørgsmål til dokumentaren om den lange march 1934.docx
3f HI - Tavlenoter - Kina 1912-1949.docx
Kinesiske perspektiver s. 21-24, Kina 1912 – 1949 – Den republikanske periode.docx
Det moderne Kina - kildesæt (ver. 1.2).docx
Opgaver til arbejd selv = lektier til mandag 10/3:
Erindringshistorie.docx
Tip en 13'er om erindringshistorie.doc
China Daily - artikler om Den lange March
Special show on China's Cultural Revolution, 50 years on (12:39)
Tidsplan for fremlæggelser i 2.07:
Mao og landbrugets kollektivisering.docx
Rødgardister siger undskyld - kommunistpartiet siger ingenting.pdf
Chinese posters: Themes - Kinesiske propaganda-plakater
The reddest reddest red sun in our heart, Chairman Mao and us together
Se detaljerne om din lektie på moduler 28/2
Kilde 8: Kinas forfatning
China: Tiananmen’s Unhealed Wounds
Kina har skrevet massakren på Den Himmelske Freds Plads ud af historiebøgerne
Weibo
What questions will China's DeepSeek not answer? – DW – 01/31/2025
Who Is Xi Jinping? (15:23)
Xi Jinping May Be The World's Most Powerful Leader (5:22)
3f HI - Kina i dag
Jeg tager kage med, fordi det er 4. modul fredag før påskeferien, lige efter SRP, og vores sidste 'rigtige' undervisningsmodul. Husk selv drikkevarer! Vi ses!
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kronologiforløb (opgives ikke)
Indhold
Kernestof:
Ordbog til historie - analyse og metode.docx
Historiebrug - Vikingetiden.docx
3f HI – Kronologiforløb 2025
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime
Historie A - mundtlig eksamen.docx
Kildesæt om antisemitisme
Kilde - Ronald Reagan om kampen mod kommunisme.docx
Kilder om Irakkrigen - Danmarks internationale placering 1914 til i dag - Andersen: Fra verdenskrig til velfærd (Gyldendal 2010) s. 158-61.pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470316244", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470316244", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470316244" }