Holdet 2022 HI/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Claus Andersen, Lise Lester
Hold 2022 HI/j (1j HI, 2j HI, 3j HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 Middelalder I - Tidlig middelalder
Titel 3 Middelalder II - Middelalder og folkeviser DHO
Titel 4 Middelalder III - Europæisk middelalder
Titel 5 Renæssancen
Titel 6 Kolonisering og imperialisme
Titel 7 Oplysningstiden
Titel 8 1. Verdenskrig
Titel 9 Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Titel 10 Danmark under besættelsen
Titel 11 Verden efter 1989
Titel 12 Israel-Palæstina-konflikten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

Intro til historie i Gymnasiet

Romerrigets udbredelse
Republik og kejsertid
Intro til kildekritik og analyse af diverse historiske kilder
Romerrigets sammenbrud
Betydning for eftertiden
Slaver, gladiatorer, romerske borgere
Krigsteknik og generalernes betydning

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling


Materialer:
Vores verdenshistorie: Ældste tid: Pax Romana
Følgende afsnit er læst:
Indledningen til romerriget
Den romerske republik
Den romerske hær
Det romerske kejserdømme
Romerrigets fald

Gruppearbejde om følgende emner:
Krigsteknik, kønsroller og kvinder, slaver og gladiatorer, religion, det politiske system, kendte personer i romerriget.

Ansigt til ansigt med romerne s. 55 og 89-91

Supplerende materiale:

Film: "Gladiator" (2000), instr. Ridley Scott

Omfang: 40 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Middelalder I - Tidlig middelalder

Forløbene Middelalder I, II & III slås sammen til et forløb, og opgives som et forløb til eksamen.

Tidlig middelalder/Vikingerne
Kendetegn ved den tidlige middelalder
Kristendommen
Feudalsamfund
Vikingetiden i DK
Togter
Samfundet på vikingernes tid

Faglige mål:
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden



Materialer:

Frederiksen, Peter: "Vores Danmarkshistorie" - kapitel 2, afsnit:
Indledning, s. 24-26
Vikingetiden 800-1050, s. 27-30
Vikingetogter, s. 31-34

Overblik s. 45-48

Andre materialer
dk.dk: Historien om Danmark: Vikingetiden
youtube; Var vikingerne kun brutale barbarer?

Podcast: Andreas Bonde Hansen: Formidling af middelalderen på museer

kilder:
Ibn Fadlan
Plyndingen af Lindisfarne kloster
Sørensen: Danmark i vikingetiden: Tietmar af Merseburg

Omfang: 50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Middelalder II - Middelalder og folkeviser DHO

Forløbene Middelalder I, II & III slås sammen til et forløb, og opgives som et forløb til eksamen.

Middelalder og folkeviser
DHO

Formidle historie på skrift
Forkelle mellem historie og dansk
Metoder i historie
Skriftlig historie
Hvordan skriver man en stor opgave?
Valdemar Sejr
kirken og kongen
Centralisering af magten
Landskabslovene
Slægt, ære og ægteskab
Litteratursøgning

Gruppearbejde om perioden:
Sociale forhold
Kongemagten
Ridderne
Kirken og religion
Slægt og ægteskab



Faglige mål:

formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder



Materialer:

Grundbog til Danmarkshistorien: følgende afsnit:
Den katolske kirke
Landbrug og Handel
Den stærke kongemagt

Historieportalen;
Ægteskabet
Kvindens stilling
Uægte børn og sex

En europæisk verdenshistorie:
Den feudale ridder

Fokus 1:
Afhængighed og loyalitet

Wolter, Jonas: "Danmarkshistorisk grundbog", s. 33-49 og 51-52

www.danmarkshistorien.dk
Udvalgte bestemmelser fra Jyske lov 1241
Skånske lov og sjællandske lov

Omfang: 30 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Middelalder III - Europæisk middelalder

Forløbene Middelalder I, II & III slås sammen til et forløb, og opgives som et forløb til eksamen.

Middelalderen i Europa

Kejseren
Kongen
Den katolske kirke
Feudalsamfundet
Frankerriget
Overgang fra romerriget
Karl d. Store

Faglige mål:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper


Materialer:
Bryld: "Verden før 1914": s. 68-87 - der dækker følgende afsnit:
Frankerriget
Karl den store og Frankerriget
Feudalsamfundet
Kejseren og pavemagten
Investiturstriden

Dertil: Korstog s. 112-120

Kilde: Urban d. 2 kalder til korstog

Supplerende materiale:

Youtube: Crash course world history: the dark ages - how dark were they?
https://www.youtube.com/watch?v=QV7CanyzhZg

Kalkmalerier.dk
Omfang: 30 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Renæssancen

Et forløb om renæssancen og dens betydning for menneskets selvopfattelse - med særligt henblik på renæssancen og Reformationen i Danmark.

Kilder taget fra danmarkshistorien.dk:

"Uddrag af Poul Helgesens Skibbykrønike: om Herredagen 1533 og retssagen mod Hans Tausen"

"Recessen om reformationen, 30. oktober 1536"

"Krøniken om Gråbrødrenes fordrivelse fra deres klostre i Danmark fra 1530'erne: uddrag om klostrene i Viborg og Næstved"

Film: "Shakespeare In Love" (1998)

Supplererende materiale:
Studietur til Firenze med besøg ved lokaliteter, der har med Renæssancen at gøre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kolonisering og imperialisme

Forløb med fokus på europæernes opdagelser af nye verdensdele, kolonisering og imperialisme.

Grundbøger:
Bryld: "Verden før 1914", s. 156-178
Bryld: "Verden efter 1914", s. 9-28

Vi har analyseret disse kilder fra Adriansen et.al.: "FOKUS 3 - Fra oplysningstid til imperialisme", s. 187-195:
"Jules Ferry: Forsvar for den franske imperialisme",
"Dadabhai Naoroji: Fordelene ved det britiske styre af Indien (1871)",
"R. Kipling: Hvid mands byrde",
"Traktat med kongen af Benin (1892)"
"Grønlandskommissionens betænkning (1851)"

Supplererende materiale:

TV-udsendelser (fundet på CFU.dk):
"USA's historie (1)", DR2, 2011
"Verdenshistorien (7) - Industrialiseringen", BBC, DR2, 2012
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Oplysningstiden

Emne: Oplysningstiden

Mål:

At undersøge centrale filosofiske ideer og strømninger i Oplysningstiden gennem primære tekster.
At analysere forbindelsen mellem oplysningstænkning og politiske omvæltninger, især USA's uafhængighed fra Storbritannien.
At udvikle elevernes evne til kildekritik og historisk analyse gennem arbejdet med primære kilder.

Materialer:

Primære tekster:

Uddrag fra Rousseau's "Samfundspagten"
Uddrag fra Voltaire's "Tolerance"
Uddrag fra Diderot's "Et brev om kritik af religionen"
Bryld, Carl-Johan: "VERDENFØR1914", Systime: side 192-237
Adriansen, Ingemar m.fl.: "FRA OPLYSNINGSTID TIL IMPERIALISME", Gyldendal: side 48-56

Sekundært materiale:

DRTV: "Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid"

Forløb:

Uge 1: Introduktion til Oplysningstiden

Præsentation af historisk kontekst og nøglebegivenheder i Oplysningstiden.
Gennemgang af centrale filosofiske strømninger og tænkere.

Uge 2: Filosofiske ideer og politiske omvæltninger

Analyse af primære tekster fra Rousseau, Voltaire og Diderot.
Diskussion af forholdet mellem oplysningstænkning og politiske omvæltninger.

Uge 3: USA's uafhængighed og Oplysningstiden

Undersøgelse af USA's uafhængighedskrig og dens forbindelse til oplysningstænkning.
Diskussion af de politiske idealer og værdier, der lå til grund for USA's grundlæggelse.

Uge 4: Kildepræsentationer og kildekritik

Eleverne præsenterer og diskuterer udvalgte kilder fra Oplysningstiden i grupper.
Fokus på kildekritik og historisk analyse i forbindelse med arbejdet med primære kilder.

Aktiviteter:

Lektionsgennemgange af historiske tekster og dokumenter.
Diskussioner og gruppearbejde omkring centrale emner og spørgsmål.
Kildeanalyse og præsentationer af primære kilder.


Vurdering:

Elevens deltagelse og engagement i diskussioner og gruppearbejde.
Kvaliteten af skriftlige analyser og kildepræsentationer.
Evnen til at anvende kildekritik og historisk analyse i arbejdet med primære kilder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 1. Verdenskrig

Et forløb om årsagerne til krigens udbrud, krigens gang og udfald, samt fredsbetingelsernes betydning for Europa - herunder Genforeningen i Danmark.
Kilder til 1. VK er taget fra Bender, Johan og Hans-Kurt Gade: "Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig 1919-1945 - belyst ved kilder", Munksgaard, 1987, s. 12-15

Balfour-erklæringer er taget herfra: https://da.wikipedia.org/wiki/Balfour-deklarationen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Forløb om kommunismen i Sovjetunionen, fascismen i Italien og nazismens fremkomst i Tyskland. Herunder især 2. Verdenskrig og Holocaust.

Kernestof:

Grundbog: Bryld: "Verden efter 1914 (3. udg.)": s. 58-88, 96-110, 132-136, 140-146, 148-171, 288-305

Følgende kilder er analyseret ifm. Holocaust:

Peter Frederiksen: "Det tredie Rige - Fællesskab og forbrydelse", s. 215-219:

Tekst 51: Görings ordre til Heydrich 31. juli 1941, s. 215

Tekst 52: Wannsee-protokollen, s. 215-216

Tekst 53: Franz Suchomel om jødeudryddelsen, s. 216-218

Tekst 54: Oplevelser i Treblinka, s. 219

samt: Hitler om angrebet på Polen (forkortet), fundet på: https://www.dansketaler.dk/tale/adolf-hitlers-tale-i-den-tyske-rigsdag-1939

Den efterfølgende Kolde Krig mellem Øst og Vest berøres bl.a. via Stalins forbrydelser og spillefilmen "Stalins død" (2017), samt følgende kilder:

1: Jerntæppet i Europa , 1946 (0,9 ns.)
Link: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=302

2: Andrei Vyshinsky: Om Marshall-planen, 1947 (uddrag) (0,4 ns.)

Link: https://ideologi.systime.dk/index.php?id=221#c4

3: Warszawa- og Atlantpagtens medlemmer, 1955 (0,5 ns.)
Link: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=634

4: Murens fald, 1989 (0,5 ns.)
Link: https://koldkrig.systime.dk/?id=135

5: Invasion varsler ny kold krig- men verden har ændret sig, 2022 (forkortet) (2,0 ns.)
Berlingske Tidende 25.2.2022: Link: Invasion varsler en ny kold krig - men verden har ændret sig - Mediearkiv - Infomedia

Supplererende materiale:

TV-udsendelse: "Ondskabens ansigter - Adolf Hitler", DR K, 2017
Film: "Stalins død" (2017), instr. Armando Iannucci
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Danmark under besættelsen

Danmark under besættelsen behandler de 5 år fra 1940 til 1945, hvor Danmark blev besat af Nazi-Tyskland. Mange ting blev her sat på spidsen - demokratiet blev presset til sit yderste, folket var splittet og hverdagen stærkt forandret for mange danskere - særligt efter samarbejdspolitikkens sammenbrud. Samtidig er dansk besættelsestidshistorie blevet genstand for megen politiserende og kommercielt historiebrug i eftertiden. Alt dette analyserer vi i dette forløb, som også har udblik til begivenhederne i resten af verden under 2. verdenskrig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Israel-Palæstina-konflikten

Et forløb om konflikten mellem Israel og Palæstina/den arabiske verden, med fokus på de krige og konflikter, der har præget regionen fra 1948 og frem til i dag. Forløbet dækker bekendtgørelsens krav om et forløb uden for Europa & USA.

Kilder taget fra: H.H.Fafner,B.Linke,H.W.Mortensen: ISRAEL-PALÆSTINA, Systime, 2014

1. Mohammad Atta: Den tredje fase, s. 60-62
2. Uddrag af Theodor Herzls bog ”Den Jødiske Stat” fra 1895, s. 83-84
3. Uddrag af Israels Uafhængighedserklæring, 14. maj 1948, s. 84-85
4. Uddrag af M. Friedigers bog ”Landet, der genopbygges” fra 1935. Her fra kapitlet ”Jøderne og Araberne”, s. 86
5. Uddrag af PLO’s formand, Yasser Arafats ”Oliventræstale” fra 1974, s. 101-103
6. Uddrag af Edward Saids selvbiografi ”Out of Place” fra 1999, s. 103-104
7. Anwar Sadats tale i Knesset, 20. november 1977, s. 119-121
8. Menachim Begins svartale (på Sadats tale) 1977, s. 122-123

Supplerende materiale: "Fauda", Netflix, sæson 1, episode 1 og 2.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer