Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Claus Andersen, Lise Lester
Hold
2022 HI/j (
1j HI
,
2j HI
,
3j HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget
Titel 2
Middelalder I - Tidlig middelalder
Titel 3
Middelalder II - Middelalder og folkeviser DHO
Titel 4
Middelalder III - Europæisk middelalder
Titel 5
Renæssancen
Titel 6
Kolonisering og imperialisme
Titel 7
Oplysningstiden
Titel 8
1. Verdenskrig
Titel 9
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Titel 10
Danmark under besættelsen
Titel 11
Verden efter 1989
Titel 12
Israel-Palæstina-konflikten
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget
Intro til historie i Gymnasiet
Romerrigets udbredelse
Republik og kejsertid
Intro til kildekritik og analyse af diverse historiske kilder
Romerrigets sammenbrud
Betydning for eftertiden
Slaver, gladiatorer, romerske borgere
Krigsteknik og generalernes betydning
Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Materialer:
Vores verdenshistorie: Ældste tid: Pax Romana
Følgende afsnit er læst:
Indledningen til romerriget
Den romerske republik
Den romerske hær
Det romerske kejserdømme
Romerrigets fald
Gruppearbejde om følgende emner:
Krigsteknik, kønsroller og kvinder, slaver og gladiatorer, religion, det politiske system, kendte personer i romerriget.
Ansigt til ansigt med romerne s. 55 og 89-91
Supplerende materiale:
Film: "Gladiator" (2000), instr. Ridley Scott
Omfang: 40 normalsider
Indhold
Kernestof:
Hej mer jer! Vi skal have historie og jeg glæder mig meget til at møde jer
introøvelse elevark.docx
koder til ibøger.docx
Tag testen: Kan du bestå den nye indfødsretsprøve 2022?
MinKonto: Landing page
Læs til i dag indledningen til kapitlet om Romerriget i vores Ibog og lav opgaverne i afsnittet (hvis I ikke blev færdige i sidste modul)
Formidling med planche
Indledning
Læs til i dag i ibogen - ældste tid, Romerriget om den romerske republik
Den romerske republik
Læs afsnittet om den romerske hær til i dag - Vores verdenshistorie, ældste tid, kap 3 Romerriget
protrætopgave cæsar.docx
Den romerske krigsførelse plan.docx
Den romerske hær og Julius Cæsar
Vi laver en undersøgelse af forskellige emner i grupper
Undersøgelse om romerriget.docx
Vi vælger ved lodtrækning 3 grupper, der skal fremlægge for os. Læs til i dag afsnittet om Det romerske kejserdømme
Det romerske kejserdømme
Vi mødes i klasselokalet inden vi tager på ekskursion. Vi tager på ekskursion til Vejle kunstmuseum for at se deres udstilling om vikingerne
Vi ser filmen Gladiator
Vi ser Gladiator færdig
Vi arbejder med slaver og gladiatorer. Læs i afsnittet: Slaveri og gladiatorkampe fra starten af afsnittet og indtil underholdning begynder.
anaigt til ansigt med romerne.pdf
elevark til arbejd selv 11 januar.docx
Slaveri og gladitorkampe
Vi diskuterer romerrigts sammenbrud og afslutter forløbet om Romerriget. Ingen lektier til i dag
elevopgave til romerrigets fald.docx
Romerrigets fald
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Middelalder I - Tidlig middelalder
Forløbene Middelalder I, II & III slås sammen til et forløb, og opgives som et forløb til eksamen.
Tidlig middelalder/Vikingerne
Kendetegn ved den tidlige middelalder
Kristendommen
Feudalsamfund
Vikingetiden i DK
Togter
Samfundet på vikingernes tid
Faglige mål:
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Materialer:
Frederiksen, Peter: "Vores Danmarkshistorie" - kapitel 2, afsnit:
Indledning, s. 24-26
Vikingetiden 800-1050, s. 27-30
Vikingetogter, s. 31-34
Overblik s. 45-48
Andre materialer
dk.dk
: Historien om Danmark: Vikingetiden
youtube; Var vikingerne kun brutale barbarer?
Podcast: Andreas Bonde Hansen: Formidling af middelalderen på museer
kilder:
Ibn Fadlan
Plyndingen af Lindisfarne kloster
Sørensen: Danmark i vikingetiden: Tietmar af Merseburg
Omfang: 50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb om Middelalderen. Ingen lektier - vi starter på det heroppe
overblik - tidlid middelalder.pdf
Hvornår daterer man middelalderen?Hvad menes ned folkevandringerne?Hvilke forklaringer på Romerrigets sammenbrud gives i teksten?Hvad hører vi om kristendommens udbredelse i middelalderen?Hvilken rolle spillede klostrene i middelalderen?
Europa tager form 500-1000
I skal arbejde selv i dag så I skal først læse og bagefter lave den opgave der ligger i det vedhæftede dokument og sætte opgaven ind i elevfeedback senest i aften kl 20.00Lystlæsning: husk en god bog 😊 Vi skal arbejde med middelalderen
Andreas Bonde Hansen - Formidling af middelalderen på museerne – Mægtige Middelalder
Arbejd selv d 18 januar.docx
Jeg har desværre sygt barn i dag så I skal arbejde selv med en opgave der skal afleveres på lectio senest i aften kl 20.00. Skriv rundt til klassen når I ser beskeden.
Arbejd selv 26 januar.docx
Indledning
Læs i Vores Danmarkshistorie kapitel 2, afsnittet vikingetiden 800-1050 fra starten indtil afsnittet Vikingerne set udefra
www.youtube.com
Vikingetiden 800-1050
Vi ser historien om Danmark: Vikingetiden
Vi arbejder med vikingernes togter. Læs til i dag i Vores Danmarkshistorie kapitel 2: Vikingetogter.
Hvad hører vi om togterne i den tidlige del af vikingetiden?Hvad hører vi om de senere togter?Hvorfor tog vikingerne på togt?Hvad hører vi om vikingerne i England?
Vikingetogter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Middelalder II - Middelalder og folkeviser DHO
Forløbene Middelalder I, II & III slås sammen til et forløb, og opgives som et forløb til eksamen.
Middelalder og folkeviser
DHO
Formidle historie på skrift
Forkelle mellem historie og dansk
Metoder i historie
Skriftlig historie
Hvordan skriver man en stor opgave?
Valdemar Sejr
kirken og kongen
Centralisering af magten
Landskabslovene
Slægt, ære og ægteskab
Litteratursøgning
Gruppearbejde om perioden:
Sociale forhold
Kongemagten
Ridderne
Kirken og religion
Slægt og ægteskab
Faglige mål:
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Materialer:
Grundbog til Danmarkshistorien: følgende afsnit:
Den katolske kirke
Landbrug og Handel
Den stærke kongemagt
Historieportalen;
Ægteskabet
Kvindens stilling
Uægte børn og sex
En europæisk verdenshistorie:
Den feudale ridder
Fokus 1:
Afhængighed og loyalitet
Wolter, Jonas: "Danmarkshistorisk grundbog", s. 33-49 og 51-52
www.danmarkshistorien.dk
Udvalgte bestemmelser fra Jyske lov 1241
Skånske lov og sjællandske lov
Omfang: 30 normalsider
Indhold
Kernestof:
DHO starter i dag
Materiale til modul 1.docx
I skal arbejde med vedlagte opgave som skal afleveres på opgaven senest kl 20.00 onsdag aften
Danmarkshistorisk oversigt.pdf
Elevopgave til modul 2.docx
Læs i vedhæftede s. 37-39 + 41 til i dag
Titel
Hvad står der i de enkelte afsnit?
grupper til modul 3.docx
Læs til i dag i vedhæftede s. 39-41 (læs fra Herremænd og riddere til Købstæder) og svar på de 4 fokusspørgsmål mens I læser
Herremænd og riddere
Modulplan:
Danmarkshistorisk oversigt.pdf s. 42 til og med 46 (fra afsnittet Fælles fjender samler kongemagten) + læsefokusspørgsmål nedenfor + strøm på computerne!
Alt om DHO
Skriftlig kildeanalyse ifølge Malte.pdf + meld emnevalg tilbage i elev-feedback
Lille tekst om fejder https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fejde + ordet "normativ" Normativ i ordbogen
Kilder til DHO 1j.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Middelalder III - Europæisk middelalder
Forløbene Middelalder I, II & III slås sammen til et forløb, og opgives som et forløb til eksamen.
Middelalderen i Europa
Kejseren
Kongen
Den katolske kirke
Feudalsamfundet
Frankerriget
Overgang fra romerriget
Karl d. Store
Faglige mål:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Materialer:
Bryld: "Verden før 1914": s. 68-87 - der dækker følgende afsnit:
Frankerriget
Karl den store og Frankerriget
Feudalsamfundet
Kejseren og pavemagten
Investiturstriden
Dertil: Korstog s. 112-120
Kilde: Urban d. 2 kalder til korstog
Supplerende materiale:
Youtube: Crash course world history: the dark ages - how dark were they?
https://www.youtube.com/watch?v=QV7CanyzhZg
Kalkmalerier.dk
Omfang: 30 normalsider
Indhold
Kernestof:
Hvornår starter og slutter Middelalderen?
Modulplan:
En middelalderkonge?
Vi skal arbejde med samfundsstrukturen i middeleladerens samfund: Feudalsamfundet
Feudalsamfundet.docx
https://www.kalkmalerier.dk/
1) Find et kalkmaleri på hjemmesiden, som I synes er interessant og skriv ned hvordan I finder det igen
Lystlæsning - husk en god bog
Kejseren og pavemagten
Læs i verden før 1914 s. 83 - 86
Læs om Kejseren og paven og svar på nedenstående spørgsmål
Vi samler op på kejseren og paven og pavemagtens svækkelse i senmiddelalderen
Miniundersøgelse om korstogene.docx
Vi kigger på korstogene
Sidste modul i år. Vi ser 2-3 gruppers arbejde med korstogene. Vi afslutter middelalderen og spiller tidslinjespil som afslutning
The Dark Ages...How Dark Were They, Really?: Crash Course World History #14
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Renæssancen
Et forløb om renæssancen og dens betydning for menneskets selvopfattelse - med særligt henblik på renæssancen og Reformationen i Danmark.
Kilder taget fra
danmarkshistorien.dk
:
"Uddrag af Poul Helgesens Skibbykrønike: om Herredagen 1533 og retssagen mod Hans Tausen"
"Recessen om reformationen, 30. oktober 1536"
"Krøniken om Gråbrødrenes fordrivelse fra deres klostre i Danmark fra 1530'erne: uddrag om klostrene i Viborg og Næstved"
Film: "Shakespeare In Love" (1998)
Supplererende materiale:
Studietur til Firenze med besøg ved lokaliteter, der har med Renæssancen at gøre.
Indhold
Kernestof:
RENÆSSANCEN, s. 122-128.docx
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 122-150
Tycho Brahe
RENÆSSANCEN, s. 129-133.docx
RENÆSSANCEN - Reformationen, s. 134-141.docx
Den sorte skole - Reformationen
2j reformationen spg 1-4.jpg
2j reformationen spg 7-8.jpg
2j reformationen spg 9-10.jpg
Uddrag af Poul Helgesens Skibbykrønike: om Herredagen 1533 og retssagen mod Hans Tausen
Recessen om reformationen, 30. oktober 1536
Krøniken om Gråbrødrenes fordrivelse fra deres klostre i Danmark fra 1530'erne: uddrag om klostrene i Viborg og Næstved
KILDEKRITIK I HISTORIE Version 4.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
FOKUS 1 - Renæssancen i Italien - s 159-167.pdf
FOKUS 1 - Kilder til Renæssancen i Italien - s 173-183.pdf
Renæssancen i Italien - Arbejdsspørgsmål
SHAKESPEARE IN LOVE - Arbejdsspørgsmål.docx
En bid af historien: Renæssancen 1536-1660
RENÆSSANCEN – Den katolske modreformation, s. 142-150.docx
Medici-familien - Renæssancens mæcener (1): Et dynastis fødsel, DR K, 2012
Medici-familien - Renæssancens mæcener (2) - Destorslåede Medicier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kolonisering og imperialisme
Forløb med fokus på europæernes opdagelser af nye verdensdele, kolonisering og imperialisme.
Grundbøger:
Bryld: "Verden før 1914", s. 156-178
Bryld: "Verden efter 1914", s. 9-28
Vi har analyseret disse kilder fra Adriansen et.al.: "FOKUS 3 - Fra oplysningstid til imperialisme", s. 187-195:
"Jules Ferry: Forsvar for den franske imperialisme",
"Dadabhai Naoroji: Fordelene ved det britiske styre af Indien (1871)",
"R. Kipling: Hvid mands byrde",
"Traktat med kongen af Benin (1892)"
"Grønlandskommissionens betænkning (1851)"
Supplererende materiale:
TV-udsendelser (fundet på
CFU.dk
):
"USA's historie (1)", DR2, 2011
"Verdenshistorien (7) - Industrialiseringen", BBC, DR2, 2012
Indhold
Kernestof:
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 156-178
KOLONISERING & IMPERIALISME - Europa opdager verden, s. 156-166.docx
KOLONISERING OG IMPERIALISME - Koloniseringen af Mellem- og Sydamerika.docx
TV-dokumentar: USA's historie (1)
KOLONISERING OG IMPERIALISME - Nordamerika, s. 175-178.docx
Miraklet i ørkenen, DR2, 2017
KOLONISERING OG IMPERIALISME - Europas dominans, s. 9-18 i Verden efter 1914.docx
Bryld,CarlJohan: VERDENEFTER1914, Systime; sider: 9-28
KOLONISERING OG IMPERIALISME - Vestens dominans, s. 18-28 i Verden efter 1914.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
KILDEKRITIK I HISTORIE Version 4.docx
GRUPPEFREMLÆGGELSER AF KILDER OM IMPERIALISMEN 2j.docx
Adriansen,Ingem.fl.: FRAOPLYSNINGSTIDTILIMPERIALISME, Gyldendal; sider: 187-195
Medbring "FOKUS 3 - Fra oplysningstid til imperialisme" (den grønne bog)
FOKUS 3- Kilder til Imperialismen - s 187-195.pdf
Verdenshistorien (7) - Industrialiseringen, BBC 2012, vist på DR2
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Oplysningstiden
Emne: Oplysningstiden
Mål:
At undersøge centrale filosofiske ideer og strømninger i Oplysningstiden gennem primære tekster.
At analysere forbindelsen mellem oplysningstænkning og politiske omvæltninger, især USA's uafhængighed fra Storbritannien.
At udvikle elevernes evne til kildekritik og historisk analyse gennem arbejdet med primære kilder.
Materialer:
Primære tekster:
Uddrag fra Rousseau's "Samfundspagten"
Uddrag fra Voltaire's "Tolerance"
Uddrag fra Diderot's "Et brev om kritik af religionen"
Bryld, Carl-Johan: "VERDENFØR1914", Systime: side 192-237
Adriansen, Ingemar m.fl.: "FRA OPLYSNINGSTID TIL IMPERIALISME", Gyldendal: side 48-56
Sekundært materiale:
DRTV: "Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid"
Forløb:
Uge 1: Introduktion til Oplysningstiden
Præsentation af historisk kontekst og nøglebegivenheder i Oplysningstiden.
Gennemgang af centrale filosofiske strømninger og tænkere.
Uge 2: Filosofiske ideer og politiske omvæltninger
Analyse af primære tekster fra Rousseau, Voltaire og Diderot.
Diskussion af forholdet mellem oplysningstænkning og politiske omvæltninger.
Uge 3: USA's uafhængighed og Oplysningstiden
Undersøgelse af USA's uafhængighedskrig og dens forbindelse til oplysningstænkning.
Diskussion af de politiske idealer og værdier, der lå til grund for USA's grundlæggelse.
Uge 4: Kildepræsentationer og kildekritik
Eleverne præsenterer og diskuterer udvalgte kilder fra Oplysningstiden i grupper.
Fokus på kildekritik og historisk analyse i forbindelse med arbejdet med primære kilder.
Aktiviteter:
Lektionsgennemgange af historiske tekster og dokumenter.
Diskussioner og gruppearbejde omkring centrale emner og spørgsmål.
Kildeanalyse og præsentationer af primære kilder.
Vurdering:
Elevens deltagelse og engagement i diskussioner og gruppearbejde.
Kvaliteten af skriftlige analyser og kildepræsentationer.
Evnen til at anvende kildekritik og historisk analyse i arbejdet med primære kilder.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
HISTORIEN OM DANMARK - Enevælde og Oplysningstid.docx
OPLYSNINGSTIDEN, s. 192-199.docx
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 192-199, 205-237
OPLYSNINGSTIDENS STØRSTE FILOSOFFER.docx
OPLYSNINGSTIDEN - Den amerikanske revolution, s. 205-211.docx
OPLYSNINGSTIDEN - Den franske revolution, s. 211-224.docx
OPLYSNINGSTIDEN - Napoleon, s. 224-230.docx
NAPOLEON BONAPARTE (1769-1821) - En karriere.docx
OPLYSNINGSTIDEN - Revolutioner i Europa 1830-1848, s. 231-237.docx
KILDEKRITIK I HISTORIE Version 4.docx
Præsentationer af kilder om Oplysningstiden.
Fokus 2 - Oplysningstiden kilder s. 48-56.pdf
Sværhedsgrader:
Adriansen,Ingem.fl.: FRAOPLYSNINGSTIDTILIMPERIALISME, Gyldendal; sider: 48-56
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
1. Verdenskrig
Et forløb om årsagerne til krigens udbrud, krigens gang og udfald, samt fredsbetingelsernes betydning for Europa - herunder Genforeningen i Danmark.
Kilder til 1. VK er taget fra Bender, Johan og Hans-Kurt Gade: "Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig 1919-1945 - belyst ved kilder", Munksgaard, 1987, s. 12-15
Balfour-erklæringer er taget herfra:
https://da.wikipedia.org/wiki/Balfour-deklarationen
Indhold
Kernestof:
FØRSTE VERDENSKRIG – Alliancer, konflikter og optakt til krig, s. 30-36.docx
Bryld,CarlJohan: VERDENEFTER1914, Systime; sider: 30-56
FØRSTE VERDENSKRIG - Krigens gang, s. 37-46.docx
_1917_ - arbejdsspørgsmål.docx
FØRSTE VERDENSKRIG - Freden og dens betingelser, s. 46-56.docx
Map of Europe After World War I.pdf
The Middle East After World War One | The Non-Western World - Big Site of History
KILDER TIL 1. VK - Arbejdsspørgsmål.docx
BALFOUR-ERKLÆRINGEN.docx
Kilder til 1. VK.pdf
WOODROW WILSONS 14 PUNKTER.docx
KILDEKRITIK I HISTORIE Version 4.docx
Grænseland (4), DR1, 2020
Upload jeres tre kildeanalyser fra sidst til "Elevfeedback" på dette modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Forløb om kommunismen i Sovjetunionen, fascismen i Italien og nazismens fremkomst i Tyskland. Herunder især 2. Verdenskrig og Holocaust.
Kernestof:
Grundbog: Bryld: "Verden efter 1914 (3. udg.)": s. 58-88, 96-110, 132-136, 140-146, 148-171, 288-305
Følgende kilder er analyseret ifm. Holocaust:
Peter Frederiksen: "Det tredie Rige - Fællesskab og forbrydelse", s. 215-219:
Tekst 51: Görings ordre til Heydrich 31. juli 1941, s. 215
Tekst 52: Wannsee-protokollen, s. 215-216
Tekst 53: Franz Suchomel om jødeudryddelsen, s. 216-218
Tekst 54: Oplevelser i Treblinka, s. 219
samt: Hitler om angrebet på Polen (forkortet), fundet på:
https://www.dansketaler.dk/tale/adolf-hitlers-tale-i-den-tyske-rigsdag-1939
Den efterfølgende Kolde Krig mellem Øst og Vest berøres bl.a. via Stalins forbrydelser og spillefilmen "Stalins død" (2017), samt følgende kilder:
1: Jerntæppet i Europa , 1946 (0,9 ns.)
Link:
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=302
2: Andrei Vyshinsky: Om Marshall-planen, 1947 (uddrag) (0,4 ns.)
Link:
https://ideologi.systime.dk/index.php?id=221#c4
3: Warszawa- og Atlantpagtens medlemmer, 1955 (0,5 ns.)
Link:
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=634
4: Murens fald, 1989 (0,5 ns.)
Link:
https://koldkrig.systime.dk/?id=135
5: Invasion varsler ny kold krig- men verden har ændret sig, 2022 (forkortet) (2,0 ns.)
Berlingske Tidende 25.2.2022: Link: Invasion varsler en ny kold krig - men verden har ændret sig - Mediearkiv - Infomedia
Supplererende materiale:
TV-udsendelse: "Ondskabens ansigter - Adolf Hitler", DR K, 2017
Film: "Stalins død" (2017), instr. Armando Iannucci
Indhold
Kernestof:
IDEOLOGIERNES KAMP I DET 20. A_RHUNDREDE - Lenins Rusland, s. 58-67.docx
Bryld,CarlJohan: VERDENEFTER1914, Systime; sider: 58-78, 80-88, 96-110, 132-136, 140-146, 148-171, 288-295, 297-305
IDEOLOGIERNES KAMP I DET 20. A_RHUNDREDE - Stalinismens Sovjetunionen, s. 67-73.docx
IDEOLOGIERNES KAMP I DET 20. AARHUNDREDE - Den kommunistiske utopi, s. 74-78.docx
Stalins død.pptx
STALINS DØD - spillefilm fra 2017.docx
IDEOLOGIERNES KAMP I DET 20. AARHUNDREDE - Fascismen, s. 80-88.docx
IDEOLOGIERNES KAMP I DET 20. ÅRHUNDREDE – Hitlers vej til magten & nazismens ideologi, s. 97-104.docx
IDEOLOGIERNES KAMP I DET 20. ÅRHUNDREDE – Holocaust, 104-110.docx
Ondskabens ansigter: Adolf Hitler, DR K, 2017
ANDEN VERDENSKRIG - Krigens gang, s. 132-136 & 140-146.docx
Kilder til Nazismen - Holocaust.pdf
KILDEØVELSE - Holocaust.docx
HITLER OM ANGREBET PÅ POLEN.docx
Hver gruppe uploader deres kildepræsentation til gruppens mappe i fællesmappen "3j - kilder om nazismen og holocaust" på Google drev.
KILDEKRITIK I HISTORIE Version 5.docx
IDEOLOGIERNES KAMP I DET 20. ÅRHUNDREDE - Europas deling efter 2.VK, s. 148-158.docx
IDEOLOGIERNES KAMP I DET 20. AARHUNDREDE - Kold krig og Cubakrise, s. 159-171.docx
IDEOLOGIERNES KAMP I DET 20. ÅRHUNDREDE - Berlinmur, Brezjnev & Gorbatjov, s. 288-296.docx
Den kolde krig - bilagssæt.docx
IDEOLOGIERNES KAMP I DET 20. ÅRHUNDREDE, Brandt, Brezjnev og Berlinmur, s. 297-305.docx
ØVELSE - Skriv din egen kilde om 2. verdenskrig og Holocaust.docx
Mens de sidste grupper er til prøveeksamen, fremlægger I jeres selvskrevne kilder om 2.VK og Holocaust for hinanden.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Danmark under besættelsen
Danmark under besættelsen behandler de 5 år fra 1940 til 1945, hvor Danmark blev besat af Nazi-Tyskland. Mange ting blev her sat på spidsen - demokratiet blev presset til sit yderste, folket var splittet og hverdagen stærkt forandret for mange danskere - særligt efter samarbejdspolitikkens sammenbrud. Samtidig er dansk besættelsestidshistorie blevet genstand for megen politiserende og kommercielt historiebrug i eftertiden. Alt dette analyserer vi i dette forløb, som også har udblik til begivenhederne i resten af verden under 2. verdenskrig.
Indhold
Kernestof:
Dilemmaspillet 9. april
Det danske svar 9.april 1940.pdf
OPROP.docx
KILDEKRITIK I HISTORIE Version 5.docx
Frederiksen,Peter: DANMARKBESATOGBEFRIET, Systime; sider: 22-51, 100-114, 116-119, 162-170
DANMARK UNDER BESÆTTELSEN – Samarbejdspolitikken, s. 26-32.docx
Scavenius indtrædelsestale 8juli1940.pdf
DRTV - De ville dø for sagen: Olga & nazismen
Jeres selvskrevne kilder om Olga Eggers skal være klar til dette modul. Jeg regner med præsentationer af 6-8 minutters varighed.
DANMARK UNDER BESÆTTELSEN – Folket og Besættelsen, s. 33-36 & 116-119.docx
Afsnit
DRTV - Matador (17): De voksnes rækker
Forord til den Danske Folkesangbog.pdf
DANMARK UNDER BESÆTTELSEN – Kommunistinterneringen 1941, s. 36-38.docx
Kommunistloven 22august1941.pdf
Vilhelm Buhls antisabotagetale.pdf
Danmark tiltræder Antikomintern-pagten | Filmcentralen / streaming af danske kortfilm og dokumentarfilm
Kildeanalysemodel til billeder.docx
DANMARK UNDER BESÆTTELSEN - Danskere i tysk tjeneste, s. 41-46.docx
DANMARK UNDER BESÆTTELSEN – Augustoprør og modstandskamp 1943-45, s. 100-107.docx
Horserød-film
Det tyske ultimatum til den danske regering den 28 august 1943.pdf
Jeres billedanalyser af hverveplakater fra fx Frikorps Danmark skal være klar til dette modul.
Frihedsrådets første opråb om at fortsætte folkestrejken 1944.pdf
DANMARK UNDER BESÆTTELSEN – Den folkelige modstand, s. 108-114.docx
Naar Danmark atter er frit.pdf
Opråb mod folkestrejken.pdf
Gruppe 1
Periodequiz: Besættelsestiden, 1940-1945
Befrielsesbudskabet 4.maj 1945
I inddeles i fem grupper, der hver skal finde på tre arbejdsspørgsmål til dagens lektie. Der skal være mindst et spørgsmål på det analyserende niveau.
Vi starter med kildepræsentationer om Folkestrejken 1944 for klassen. Dette er grupperne:
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Verden efter 1989
Forløb om de sidste år af Den Kolde krig, for at forstå hvad, der ledte til Murens fald i 1989. Derudover inddrages 9/11, krigene i Irak og Afghanistan samt det arabiske forår/ISIS.
Indhold
Kernestof:
Knud Jespersen på DKP's kongres 1973.jpg
QUIZ OM BEGREBER I HISTORIE.docx
KILDEKRITIK I HISTORIE Version 5.docx
Bryld,CarlJohan: VERDENEFTER1914, Systime; sider: 320-330, 340-351, 354-377
VERDEN EFTER 1989 – Iran og krigene i Golfen, s. 320-325.docx
Gruppe 1
VERDEN EFTER 1989 – Irak-krigen, s. 331-337.docx
VERDEN EFTER 1989 – Irak-krigen, s. 340-351
EF-afstemningen i 1972, DR2, 2015
Valgplakat fra EF-folkeafstemningen 1972
EF-afstemningen i 1972, DR 2015
VERDEN EFTER 1989 - EU OG EUROPAS HELING, s. 362-377 (3. udg.).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Israel-Palæstina-konflikten
Et forløb om konflikten mellem Israel og Palæstina/den arabiske verden, med fokus på de krige og konflikter, der har præget regionen fra 1948 og frem til i dag. Forløbet dækker bekendtgørelsens krav om et forløb uden for Europa & USA.
Kilder taget fra: H.H.Fafner,B.Linke,H.W.Mortensen: ISRAEL-PALÆSTINA, Systime, 2014
1. Mohammad Atta: Den tredje fase, s. 60-62
2. Uddrag af Theodor Herzls bog ”Den Jødiske Stat” fra 1895, s. 83-84
3. Uddrag af Israels Uafhængighedserklæring, 14. maj 1948, s. 84-85
4. Uddrag af M. Friedigers bog ”Landet, der genopbygges” fra 1935. Her fra kapitlet ”Jøderne og Araberne”, s. 86
5. Uddrag af PLO’s formand, Yasser Arafats ”Oliventræstale” fra 1974, s. 101-103
6. Uddrag af Edward Saids selvbiografi ”Out of Place” fra 1999, s. 103-104
7. Anwar Sadats tale i Knesset, 20. november 1977, s. 119-121
8. Menachim Begins svartale (på Sadats tale) 1977, s. 122-123
Supplerende materiale: "Fauda", Netflix, sæson 1, episode 1 og 2.
Indhold
Kernestof:
ISRAEL-PALÆSTINA, Baggrunden for konflikten, s. 17-29.docx
H.H.Fafner, B.Linke, H.W.Mortensen: ISRAEL-PALÆSTINA, Systime; sider: 17-29
ISRAEL-PALÆSTINA-KONFLIKTEN – Krigen i 1967, Israels forhold til USA og Intifadaen, s. 30-37.docx
BBC: 1967 war: Six days that changed the Middle East
H.H.Fafner,B.Linke,H.W.Mortensen: ISRAEL-PALÆSTINA, Systime; sider: 30-37, 65-72, 93-101
Indefra med Anders Agger: Israel, DR2, 2013
ISRAEL-PALÆSTINA-KONFLIKTEN - Indvandringsbølger til Israel-Palæstina og jødiske bosættelser, s. 65-72.docx
KILDEØVELSE OM ISRAEL-PALÆSTINAKONFLIKTEN.docx
Medbring bogen om Israel-Palæstina-konflikten. Vi skal arbejde med kilder.
KILDEKRITIK I HISTORIE Version 5.docx
Vi skal se jeres kildepræsentationer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470321748", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470321748", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470321748" }