Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Anja Sønderby Axelsen
Hold
2022 HI/m (
1m HI
,
2m HI
,
3m HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Antikken
Titel 2
DHO Vikingetiden
Titel 3
Middelalderen
Titel 4
Oplysning og revolution
Titel 5
Demokratiseringen af Danmark
Titel 6
Anden verdenskrig
Titel 7
Den kolde krig
Titel 8
Kina fra kommunisme til kapitalisme
Titel 9
Tyranner
Titel 10
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Antikken
Forløbet har fokuseret på forskellige styreformer i antikkens Grækenland og Romerriget.
Vi har også arbejdet med gladiatorer og slaver samt årsagerne til Romerrigets fald.
Eleverne er blevet præsenteret for historiske kilder.
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen VERDEN FØR 1914.
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 9-34, 37-42, 51-66
Dokumentar: Hvordan grækerne ændrede verden. DRKultur 2016. Afspillet fra CFU.
Om Athens demokrati - Perikles.docx
Kritik af Athens demokrati.docx
Lyd 1.mp4 (høres i modulet)
Film: Gladiator 2000. Uddrag fra Youtube.
Analyse af historiebrug.docx
Spørgsmål til s. 37-42.docx
Om slaver i landbruget.docx
Seneca om slaver og slaveri.docx
Spørgsmål til Romerriget.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
DHO Vikingetiden
Dette her også været dansk-historie forløbet. I dansk er der blevet arbejdet med Ravnkel Frøjsgodes saga.
Vi har arbejdet med vikingetidens samfundsopbygning, togter og eftertidens syn på vikingerne.
Vi har arbejdet med fagets metoder: Historiebrug + kildekritik
Arbejdsmetoderne har være klasseundervisning, gruppearbejde og skriftligt arbejde med DHO'en.
Indhold
Kernestof:
Dokumentar: Historien om Danmark: Vikingetiden, afsnit 3. DR1 2017. Afspillet fra CFU. Kan også findes på DR's hjemmeside.
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 6-21, 27-29
Kilde: angrebet på Lindisfarne, den 8. juni 793. Fundet i Danmarkshistorisk grundbog af Wolter s. 24.
Vikings, tv-serie HBO, 1. sæson, afsnit 2: Wrath og the Norsemen. Uddrag afspillet fra Youtube.
Kilde: Årbøgerne fra ct. Bertin 820-845. Wolter s. 24-25.
Titel
Kilde: Widukund om Haralds overgang til kristendommen, 967. Fra Wolter s. 25-26.
Kilde: Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen. Fra Wolter s. 26-27.
Opgaveformuleringer Vikingetid og sagaer 1m.docx
Kilde: A. D. Jørgensen: Fyrretyve Fortællinger af Fædrelandets Historie, 1882. Fra Wolter s. 27-28.
Kilde: Hal Koch: Uddrag fra "Folkets Saga. Dansk Daad", 1941. Fra Wolter s. 28-29.
Plakat fra DNSAP (1938).png
Is-reklame.png
Øl-reklame.png
Hverveplakat fra SS (1944).png
Analyse af historiebrug.docx
Sagaerne som kilder.pdf
Vikingerne og de islandske sagaer.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Middelalderen
Vi har fokuseret på europæisk middelalder.
Vi har arbejdet med feudalisme samt kirken, herunder tro og konflikten mellem pave og kejser.
Vi har også beskæftiget os med dansk middelalder ved at se to afsnit af "Historien om Danmark" om tidlig middelalder og senmiddelalder.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Tidlig middelalder
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 69-100
DRTV - Historien om Danmark: Sen middelalder
Forestillingen om helvede.docx
Film: Arn - Tempelridderen. Uddrag afspillet fra Youtube.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Oplysning og revolution
I dette forløb har vi arbejdet med den franske, amerikanske og engelske revolution. Vi har fokuseret på den franske revolution.
Vi arbejdet med oplysningstidens tanker.
Vi har læst kilder til alle tre revolutioner.
Arbejdsformerne har været varierede, herunder elevoplæg med kreative opgaver samt klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 181-237
Den sociale ulighed.docx
Maleri af Ludvig d 14.docx
John Locke_Om styreformen, 1690.docx
Montesquieu_Om lovenes ånd, 1748 uddrag.docx
Protest mod britisk beskatning 1765.docx
Den amerikanske uafhængighedserklæring 4 juli 1776.docx
Teselskabet i Boston 1773.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Demokratiseringen af Danmark
Forløbet har handlet om overgangen til demokrati.
Vi har herunder arbejdet med de slesvigske krige, nederlaget i 1864, socialismen, bøndernes udvikling, forfatningskampen og parlamentarismens indførelse.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 129-146, 149-157
Kilde: Balthazar Christensen: Et aristokratisk tokammersystem, 1849
Kilde: Ditlev Ræder: Tokammersystemets sikring af samfundets stabilitet, 1849
Kilde: uddrag af Junigrundloven 5. juni 1849.
02 tyskland 1864.jpg
Kontrakt for Strelluf Andelsmejeri, 12. januar 1883
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Anden verdenskrig
Fokus har været på Hitlers vej til magten.
Vi har arbejdet med nazismen som ideologi, antisemitisk propaganda, holocaust og Stantons faser for folkedrab.
Vi har lavet eksamenstræning, haft klasseundervisning og lavet gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Nazisme
Dokumentar: Hitlers vej til magten. DRK 2014. Afspillet fra CFU.
Læs faktalink om nazismen.
Carl Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914 (2.Udg.), Systime; sider: 49-51, 81-88, 100-147
Inflationen i Tyskland 1914-23.docx
Dokumentar: Hitlers vej til magten, afsnit 2. DRK 2014.
Dilemmaspillet "Folkedrabet på Bantikka"
Stanton: Folkedrab som stadier
Hvad er folkedrab?
Nürnberglovene.docx
Arbejdsløsheden i Tyskland 1919-39.docx
Nazistpartiets program 1920.docx
Antisemitisk billedbog 1936.docx
Film: Der untergang (afspillet fra Filmstriben)
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den kolde krig
Forløbet har fokuseret på den kolde krig som en konflikt mellem ideologierne kommunisme kontra liberalt demokrati.
Der er blevet arbejdet med jerntæppet. Begrebet krig by proxy, dominoteori og containmentpolitik er blevet introduceret i forbindelse med blokdelingen i Asien. Vi har arbejdet med Cubakrisen og Berlinmurens fald samt kommunismens sammenbrud.
Vi har arbejdet med kulturteori: Huntington og Fukuyama.
Vi har sammenlignet den kolde krig med krigen mellem Rusland og Ukraine og diskuteret om vesten er i en ny kold krig med Rusland.
Vi har lavet eksamenstræning og haft klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Carl Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914 (2.Udg.), Systime; sider: 149-180
Winston Churchills jerntæppetale 5. marts 1946.docx
Stalins svar på Churchills jerntæppetale 14. marts 1946.docx
DRTV - Historien om Danmark afsnit 10 Velfærd og kold krig
Cubakrisen og Cubas forhold til USA
Film: Thirteen days (afspillet fra dr.dk)
Fukuyama_The end of history and the last man 1992.pdf
Huntington_Civilisationernes sammenstød 1993.pdf
Huntington_civilisationernes sammenstød illustreret (1).docx
For 26 år siden forudså Huntington, at Vesten ville komme i konflikt mod Rusland
Ekspert: Derfor er Putin så macho
Trump og Putin
Den kolde krig.docx
Kilde: Karikaturtegning af Churchill og Jerntæppet, marts 1958 fra www.cartoons.ac.uk
Kilde: George Kennan om Sovjetunionens politik 1946 fra www.verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk
Kilde: Ambassadør Novikov om USA's politik 27. september 1946 fra www.verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk
Kilde: Kort over den militære opdeling af Europa fra Lars Andersen m.fl. Fokus - Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006 s. 20
Kilde: Foto af Khrusjtjov og Kennedy i 1961 samt foto af Putin og Trump i 2017
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kina fra kommunisme til kapitalisme
Forløbet har fokuseret på Kina under Mao Zedong.
Der er blevet fokuseret på maoisme, det store spring fremad, Kuturrevolutionen og Maos eftermæle.
Vi har kortere været inde på Tibet, Taiwan, vinter-OL, forurening og USA versus Kina
Vi har lavet eksamenstræning, elevfremlæggelser og klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Kina_Bryld_ Civilisationernes verdenshistorie 282-288 og 388-409.pdf
Folkerepublikken Kinas grundlæggelse.doc
Landbrugsreformer.docx
Propagandaplakat fra Det Store Spring Fremad.docx
spurvejagt.doc
Hvordan blev Kina kommunistisk.docx
Stålproduktion i landsby under Det Store Spring Fremad.docx
hungersnød.doc
Sovjetunionens fejltagelser.docx
Billede fra Kulturrevolutionen 1.docx
Oplevelser under Kulturrevolutionen.docx
Dokumentar: Mao - et kinesisk eventyr. Revolution er ikke et teselskab. DR2. Afspillet fra CFU.
Åben erklæring om sultestrejke.docx
Fødselsdagsfest for Mao i milliardklassen.docx
Kinas beskyttelse af Tibet.docx
Seksualundervisning modarbejdes.docx
5 ting du bør vide om Kina og Vinter OL.docx
Luftforurening dræber hver dag.docx
Kronik af Roger Buch.docx
Kina vil vippe USA af pinden og trække verden i en anden retning.docx
Kinas hær har omringet Taiwan.docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tyranner
Der er blevet arbejdet med forskellige tyranner:
- Saddam Hussein, herunder Irak-krigen
- Stalin
- Idi Amin
- Kim-dynastiet i Nordkorea
Forløbet er blevet suppleret med teori om folkedrab: FNs folkedrabskonvention, forbrydelser mod menneskeheden, Gregory Stantons faser, Barbara Harff om højrisiko områder for folkedrab og Ervind Staub om folkedrabets psykologi.
Indhold
Kernestof:
FN's folkedrabskonvention
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Folkedrab og andre internationale forbrydelser
Kan folkedrab forebygges?
Dokumentar: Saddam Hussein: Ondskabens ansigter. DRKultur 2018.
Hvis du er interesseret i yderligere information om Saddam Hussein, har DRLYD lavet en meget interessant podcast i 5 afsnit om Saddam Hussein. Podcasten hedder "Tyran".
Anfal-kampagnen og giftgasangrebet på Halabja
Folkedrabet indledes
Anfal-kampagnen mod kurderne
Giftgasangrebet på Halabja
Beretning fra folkedrabet
Folkedrabets ophør?
Anders Foghs tale vedrørende Irak, 18. marts 2003
Vi skylder os selv at fælde offentlig dom over Anders Fogh Rasmussen
DR Lyd podcast: Tyran: Idi Amin afsnit 4, 5 og 6
Derfor er mere magt ikke altid en fordel for diktatorer
Hvordan bliver man en tyran afsnit 4 og 6: Stalin og Kim-dynastiet i Nordkorea
Medbring verden EFTER 1914, da der er et kapitel om kommunismen, som vi skal læse i forbindelse med udarbejdelsen af tidslinjen.
Carl Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914 (2.Udg.), Systime; sider: 59-79
Jeg kan foreslå, at I læser om Stalinismens forbrydelser på folkedrab.dk - men samme information kan også findes mange andre steder som fx podcasts, artikler eller dokumentarprogrammer og de kan være præcist lige så gode.
Stalinismens forbrydelser, befolkningens lidelser, sult og stikkere i samfundet
Tyskland kalder ukrainsk sultkatastrofe under Stalin folkedrab
borgerforslag: Holodomor skal betegnes som folkedrab
Eksamenstræning.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kronologiforløb
Forløbet har vi brugt til at repetere pensum og skabe overblik over Danmarks- og verdenshistorien.
Indhold
Kernestof:
Styreformer i antikken og moderne samfund.docx
Augustus.docx
Styreformer i Romerriget.docx
Romerriget og USA.docx
Erik Arup om danskernes oprindelser 1925.docx
Foto fra HBO-serien Vikings.docx
Kilde_Tysk alterbillede. Knudsen og Danielsen. Middelalderen historie religion og kunst. 2011 s. 72.pdf
Kilde_Europas befolkningstal 500-1450. Bryld. Verden før 1914. ebog p 663.pdf
Kilde_Et cistercienser klosters brug af vandets kraft. Knudsen og Danielsen. Middelalderen historie kunst og roligion. 2011 s 151.pdf
Kilde_Kulturarven i billeder. Thiedecke. Gud vil det. 1988 s 72-73.pdf
Kilde_Le Goff om den mørke og lyse middelalder. Knudsen og Danielsen. Middelalderen historie religion og kunst. 2011 s 160.pdf
Historie-A-2020-Bilag.pdf
Omfang
Estimeret: 9,50 moduler
Dækker over: 9,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470325300", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470325300", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470325300" }