Holdet 2022 HI/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Anja Sønderby Axelsen
Hold 2022 HI/m (1m HI, 2m HI, 3m HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikken
Titel 2 DHO Vikingetiden
Titel 3 Middelalderen
Titel 4 Oplysning og revolution
Titel 5 Demokratiseringen af Danmark
Titel 6 Anden verdenskrig
Titel 7 Den kolde krig
Titel 8 Kina fra kommunisme til kapitalisme
Titel 9 Tyranner
Titel 10 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antikken

Forløbet har fokuseret på forskellige styreformer i antikkens Grækenland og Romerriget.

Vi har også arbejdet med gladiatorer og slaver samt årsagerne til Romerrigets fald.

Eleverne er blevet præsenteret for historiske kilder.

Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO Vikingetiden

Dette her også været dansk-historie forløbet. I dansk er der blevet arbejdet med Ravnkel Frøjsgodes saga.

Vi har arbejdet med vikingetidens samfundsopbygning, togter og eftertidens syn på vikingerne.

Vi har arbejdet med fagets metoder: Historiebrug + kildekritik

Arbejdsmetoderne har være klasseundervisning, gruppearbejde og skriftligt arbejde med DHO'en.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Middelalderen

Vi har fokuseret på europæisk middelalder.

Vi har arbejdet med feudalisme samt kirken, herunder tro og konflikten mellem pave og kejser.

Vi har også beskæftiget os med dansk middelalder ved at se to afsnit af "Historien om Danmark" om tidlig middelalder og senmiddelalder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Oplysning og revolution

I dette forløb har vi arbejdet med den franske, amerikanske og engelske revolution. Vi har fokuseret på den franske revolution.

Vi arbejdet med oplysningstidens tanker.

Vi har læst kilder til alle tre revolutioner.

Arbejdsformerne har været varierede, herunder elevoplæg med kreative opgaver samt klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Demokratiseringen af Danmark

Forløbet har handlet om overgangen til demokrati.

Vi har herunder arbejdet med de slesvigske krige, nederlaget i 1864,  socialismen, bøndernes udvikling, forfatningskampen og parlamentarismens indførelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Anden verdenskrig

Fokus har været på Hitlers vej til magten.

Vi har arbejdet med nazismen som ideologi, antisemitisk propaganda, holocaust og Stantons faser for folkedrab.

Vi har lavet eksamenstræning, haft klasseundervisning og lavet gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Den kolde krig

Forløbet har fokuseret på den kolde krig som en konflikt mellem ideologierne kommunisme kontra liberalt demokrati.

Der er blevet arbejdet med jerntæppet. Begrebet krig by proxy, dominoteori og containmentpolitik er blevet introduceret i forbindelse med blokdelingen i Asien. Vi har arbejdet med Cubakrisen og Berlinmurens fald samt kommunismens sammenbrud.

Vi har arbejdet med kulturteori: Huntington og Fukuyama.

Vi har sammenlignet den kolde krig med krigen mellem Rusland og Ukraine og diskuteret om vesten er i en ny kold krig med Rusland.

Vi har lavet eksamenstræning og haft klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Tyranner

Der er blevet arbejdet med forskellige tyranner:
- Saddam Hussein, herunder Irak-krigen
- Stalin
- Idi Amin
- Kim-dynastiet i Nordkorea

Forløbet er blevet suppleret med teori om folkedrab: FNs folkedrabskonvention, forbrydelser mod menneskeheden, Gregory Stantons faser, Barbara Harff om højrisiko områder for folkedrab og Ervind Staub om folkedrabets psykologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer