Holdet 2022 HI/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Claus Andersen
Hold 2022 HI/t (1t HI, 2t HI, 3t HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikken
Titel 2 Vikingetid & middelalder - DHO
Titel 3 Renæssancen
Titel 4 Kolonisering og imperialisme
Titel 5 Oplysningstiden
Titel 6 1. Verdenskrig
Titel 7 Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Titel 8 Danmark under besættelsen
Titel 9 Verden efter 1989
Titel 10 Israel-Palæstina-konflikten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antikken

Et forløb om oldtidens Grækenland og Rom - med særligt fokus på styreformer og konflikter.

Kernestof: Bryld, Carl-Johan: "Verden før 1914", Systime, s. 8-55

Kilder:

Om oldtidens Grækenland:

"Den gamle oligark"

Om Romerriget:

Kilderne er taget fra s. 54-61 i Beck Danielsen, Kim et.al.: "Fokus 1. Fra antikken til reformationen", Gyldendal, 2007, 1. udgave

s. 54: Varro & Columella: "Om slaven i det romerske landbrug."
s. 54-55: Plinius den yngre: "Slaverne slår deres herre ihjel."
s. 55-57: Seneca: "Slaverne - er de mennesker?"
s. 58: Tacitus: "Romanisering af britannerne."
s. 58-59: Tacitus: "Om kejser Neros kristenforfølgelser."
s. 59-61: Plinius den yngre & Trajan: "Hvordan skal man behandle de kristne?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vikingetid & middelalder - DHO

Et forløb om dansk vikingetid og europæisk middelalder. Forløbet skal munde ud i, at eleverne skriver deres Dansk-Historie-opgave (DHO).

Grundbøger:

Bryld, Carl-Johan: "Verden før 1914", Systime, 2008, s. 68-87, 97-100, 102-120.
Bonne Larsen, Henrik & Thorkil Smitt: "Danmarkshistorisk oversigt", Systime, 2006, s. 16-25

Kilder:

Fra danmarkshistorien.dk er følgende kilder hentet:

Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus) skikke, ca. 922
Ibn Rustah - Om vikingerne (russerne), 900-tallet
Fortale til Jyske Lov, 1241
Udvalgte lovbestemmelser fra Jyske Lov, 1241
Erik Klippings håndfæstning, 1282
Kongens og rigsrådets erklæring om ærligt fejdevarsel, 1468

Fra værket: Thiedecke, Johnny: Skæbnestunder i Danmarkshistorien - Middelalderen (2019), s. 125-127 + 130-132 er følgende kilderom mordet på Erik Klipping hentet:

Tekst 36 - Ryd Klosters årbog
Tekst 37 - Jyske Krønike
Tekst 38 - Ældre Sjællandske Krønike
Tekst 39 - Gavebogen i Lund
Tekst 40 - Den lübske årbog
Tekst 41 - Rumelant-digte om kongemordet
Tekst 42 - Dommen i Nyborg 1287
Tekst 45 - Visen om Marsk Stig og hans hustru

Fra ebogen "Litteraturens huse - 1. Det førmoderne 750-1450", Systime
er kilderne "Skånske lov: Om hor (1200-tallet)" hentet.
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2146#c7507

Fra ebogen "Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie", Systime er kilderne "Sjællandske lov om ægteskabsbrud, ca. 1200" hentet. https://danmark.systime.dk/?id=279

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Renæssancen

Et forløb om renæssancen og dens betydning for menneskets selvopfattelse - med særligt henblik på renæssancen og Reformationen i Danmark.

Kilder taget fra danmarkshistorien.dk:

"Uddrag af Poul Helgesens Skibbykrønike: om Herredagen 1533 og retssagen mod Hans Tausen"

"Recessen om reformationen, 30. oktober 1536"

"Krøniken om Gråbrødrenes fordrivelse fra deres klostre i Danmark fra 1530'erne: uddrag om klostrene i Viborg og Næstved"

Film: "Shakespeare In Love" (1998)

Supplererende materiale:

"En bid af historien - Renæssancen 1536-1660", TV2, 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kolonisering og imperialisme

Forløb med fokus på europæernes opdagelser af nye verdensdele, kolonisering og imperialisme.


Mål:

At undersøge Europæernes opdagelser af nye verdensdele og deres efterfølgende kolonialisering.
At analysere de politiske, økonomiske og kulturelle konsekvenser af kolonialisering og imperialisme.
At forstå historiebrug og dets betydning for formidlingen af historie.

Materialer:

Primære tekster:

Uddrag fra Bryld, Carl-Johan: "VERDENFØR1914", Systime: side 156-178
Uddrag fra Adriansen, Ingemar m.fl.: "FRA OPLYSNINGSTID TIL IMPERIALISME", Gyldendal: side 187-195

Sekundært materiale relateret til kolonisering og imperialisme.

Multimedieelementer:

Film: "Vejen til Eldorado" (2000)
Dokumentar om USA's tidlige historie.
TV-dokumentar om det britiske imperium.
Film: "The Four Feathers" (2002)

Forløb:

Uge 1: Europa opdager verden

Introduktion til opdagelserne af nye verdensdele.
Analyse af europæisk kolonisering og tidlige ekspeditioner.

Uge 2: Koloniseringen af Amerika

Undersøgelse af koloniseringen af Mellem- og Sydamerika.
Diskussion af de politiske, økonomiske og kulturelle konsekvenser.

Uge 3: Koloniseringen af Nordamerika

Gennemgang af den europæiske kolonisering af Nordamerika.
Diskussion af indfødte amerikaneres modstand og forhold til de europæiske kolonister.

Uge 4: Imperialisme og historiebrug

Analyse af europæisk imperialismes højdepunkt.
Diskussion af historiebrug og formidlingen af historie i forskellige sammenhænge.

Aktiviteter:

Lektionsgennemgange af historiske tekster og dokumenter.
Diskussioner og gruppearbejde omkring centrale emner og spørgsmål.
Se film og dokumentar om relevante emner.
Præsentationer af kilder og diskussion af historiebrug.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 1. Verdenskrig

Et forløb om årsagerne til krigens udbrud, krigens gang og udfald, samt fredsbetingelsernes betydning for Europa - herunder Genforeningen i Danmark.
Kilder til 1. VK er taget fra Bender, Johan og Hans-Kurt Gade: "Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig 1919-1945 - belyst ved kilder", Munksgaard, 1987, s. 12-15

Balfour-erklæringer er taget herfra: https://da.wikipedia.org/wiki/Balfour-deklarationen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Forløb om kommunismen i Sovjetunionen, fascismen i Italien og nazismens fremkomst i Tyskland. Herunder især 2. Verdenskrig og Holocaust.
Følgende kilder er analyseret ifm. Holocaust:

Peter Frederiksen: "Det tredie Rige - Fællesskab og forbrydelse", s. 215-219:

Tekst 51: Görings ordre til Heydrich 31. juli 1941, s. 215

Tekst 52: Wannsee-protokollen, s. 215-216

Tekst 53: Franz Suchomel om jødeudryddelsen, s. 216-218

Tekst 54: Oplevelser i Treblinka, s. 219

samt: Hitler om angrebet på Polen (forkortet), fundet på: https://www.dansketaler.dk/tale/adolf-hitlers-tale-i-den-tyske-rigsdag-1939

Den efterfølgende Kolde Krig mellem Øst og Vest berøres bl.a. via Stalins forbrydelser og spillefilmen "Stalins død" (2017), samt følgende kilder:

1: Jerntæppet i Europa , 1946 (0,9 ns.)
Link: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=302

2: Andrei Vyshinsky: Om Marshall-planen, 1947 (uddrag) (0,4 ns.)

Link: https://ideologi.systime.dk/index.php?id=221#c4

3: Warszawa- og Atlantpagtens medlemmer, 1955 (0,5 ns.)
Link: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=634

4: Murens fald, 1989 (0,5 ns.)
Link: https://koldkrig.systime.dk/?id=135

5: Invasion varsler ny kold krig- men verden har ændret sig, 2022 (forkortet) (2,0 ns.)
Berlingske Tidende 25.2.2022: Link: Invasion varsler en ny kold krig - men verden har ændret sig - Mediearkiv - Infomedia

Supplerende materiale:
TV-udsendelse: "Ondskabens ansigter - Adolf Hitler", DR K, 2017
TV-udsendelse: "Murens fald 1989", DR 2, 2006
Film: "Stalins død" (2017), instr. Armando Iannucci
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Danmark under besættelsen

Danmark under besættelsen behandler de 5 år fra 1940 til 1945, hvor Danmark blev besat af Nazi-Tyskland. Mange ting blev her sat på spidsen - demokratiet blev presset til sit yderste, folket var splittet og hverdagen stærkt forandret for mange danskere - særligt efter samarbejdspolitikkens sammenbrud. Samtidig er dansk besættelsestidshistorie blevet genstand for megen politiserende og kommercielt historiebrug i eftertiden. Alt dette analyserer vi i dette forløb, som også har udblik til begivenhederne i resten af verden under 2. verdenskrig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Israel-Palæstina-konflikten

Et forløb om konflikten mellem Israel og Palæstina/den arabiske verden, med fokus på de krige og konflikter, der har præget regionen fra 1948 og frem til i dag. Forløbet dækker bekendtgørelsens krav om et forløb uden for Europa & USA.

Kilder taget fra: H.H.Fafner,B.Linke,H.W.Mortensen: ISRAEL-PALÆSTINA, Systime, 2014

1. Mohammad Atta: Den tredje fase, s. 60-62
2. Uddrag af Theodor Herzls bog ”Den Jødiske Stat” fra 1895, s. 83-84
3. Uddrag af Israels Uafhængighedserklæring, 14. maj 1948, s. 84-85
4. Uddrag af M. Friedigers bog ”Landet, der genopbygges” fra 1935. Her fra kapitlet ”Jøderne og Araberne”, s. 86
5. Uddrag af PLO’s formand, Yasser Arafats ”Oliventræstale” fra 1974, s. 101-103
6. Uddrag af Edward Saids selvbiografi ”Out of Place” fra 1999, s. 103-104
7. Anwar Sadats tale i Knesset, 20. november 1977, s. 119-121
8. Menachim Begins svartale (på Sadats tale) 1977, s. 122-123

Supplerende materiale: "Israel mod Israel", dokumentar, DR2, 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer