Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Lene Elmegaard Bladt, Sie Birgitte Holm Bundesen
Hold
2022 HI/u (
1u HI
,
2u HI
,
3u HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Antikken
Titel 2
Middelalderen (delforløb)
Titel 3
DHO Vikingetid
Titel 4
Middelalderen (delforløb) - fortsat
Titel 5
Renæssancen og Reformationen (delforløb)
Titel 6
Aztekerriget, Inkariget og kolonisering
Titel 7
Enevælde, oplysningstid og industrialisering
Titel 8
Fra krig til genforening - Danmark 1848-1920
Titel 9
USA - den amerikanske drøm
Titel 10
Imperialismen
Titel 11
Fra krig til krig - 1. og 2. verdenskrig
Titel 12
Den kolde krig
Titel 13
Danmark efter 1945
Titel 14
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Antikken
Forløbets fokus er på Romerriget: republikkens styreform, de puniske krige, årsagerne til Roms succes, rigdom og slaveri i Rom, de mest fremtrædende romerske kejsere, religion i Romerriget, gladiatorkampe og årsagerne til Romerrigets undergang. Undervisningen tager hovedsageligt udgangspunkt i Carl Johan Brylds ”Verden før 1914”.
Kilder i forløbet:
Quintus Tullius Cicero til broderen Marcus (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 42)
Den romerske historiker Livius om Janustemplet (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 43)
Plutarch beskriver triumftog (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 45)
Polybius om romerne og Karthagerne (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 47)
Plutarch om Tiberius Gracchus (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 49)
Sueton om mordet på Cæsar (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 52)
Augustus’ politiske testamente (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 53)
Tacitus og slaget i Teutoburgerskoven (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 55)
På slavemarkedet i Rom (Johnny Thiedecke: Slaveri – fra oldtid til nutid, s. 43-47)
Om slaven i det romerske samfund (Hansen, Lars Peter Visti et al: Fokus 1, s. 54)
Slaverne slår deres herre ihjel ((Hansen, Lars Peter Visti et al: Fokus 1, s. 54-55)
Slaverne - er de mennesker? (Hansen, Lars Peter Visti et al: Fokus 1, s. 55-57)
Der findes fire historiske epoker...(Christian Bennike. Information 18. marts 2017)
Læste sider i Bryld, verden før 1914:
s. 37-66
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål Bryld s. 37-42.docx
Velkommen til historie-undervisningen. Jeg glæder mig til at møde jer. Som lektie skal I finde en person, som I mener er verdenshistoriens vigtigste. For at være ”vigtig” skal personen… have haft betydning på både kort og lang sigt, have haft betydni
Færdiggør arbejdsarket som vi begyndte på i tirsdag. Find tekst og arbejdsark på modulet tirsdag. Skriv desuden en lille tekst til følgende opgave:
Animated History of the Roman Empire 510 BC - 1453 AD
Vi arbejder hele modulet med jeres gruppearbejde om Romerriget (som lektie skal I læse op på emnet - I har fordelt det mellem jer, hvad der skal læses op på)
Fremlæggelser af jeres Romerriget oplæg. Jeg har vedhæftet det feedback papir, jeg udfylder under fremlæggelsen. Feedback papir efter fremlæggelse-historie.docx . Inden timen skal I lægge jeres Powerpoint i mappen på Lectio "1u historie - antikken -
Par-tjek til Slaven i det romerske samfund.docx
Tvreportage.docx
I skal hjemme læse den første artikel "På slavemarkedet i Rom" (stop ved overskriften "Slaver i byen og på landet" i den vedhæftede artikelsamling. I skal under/efter læsningen skrive 1) et kort resumé af teksten med egne ord (5-8 linjer) og 2) kort
Kildeanalysebegreber
Lav quizzen. Du finder svarene i tekst 2 i tekstsamlingen, som I skimmede i modulet mandag.
Kahoot
Læs teksterne "Slaverne slår deres herre ihjel" og "Slaverne er de mennesker" i vores lille tekstsamling. (Det er de to sidste tekster). Skriv mens I læser eller efter læsningen et kort resume af hver tekst. I timen samler vi op på "Om slaverne i det
Arbejd-selv 13.12 1u.docx
Tip en 13'er om Romerriget.doc
gentagelse af romerrigets sammenbrud.docx
Læs s. 59-66 i Verden før 1914. Det handler om Romerriget nedgang. Jeg har vedhæftet en lille ordliste med de svære ord, som optræder i teksten - hav den hos jer under læsningen. Ordforklaring Verden før 1914.docx. Efter endt læsning skal I:
I skal arbejde selv i dette modul, da jeg min søn er syg i dag. Se dokumentet "Arbejd-selv" med beskrivelse af hvad I skal lave. Jeg registrerer fravær på baggrund af opload af kildeanalyse i mappen på Lectio og besvarelse af opgaver på google docs.
Hultekst om Slaveri i Romerriget.docx
Velkommen tilbage fra juleferien. Håber den har været godt:). Læs teksten ”Gentagelse af Romerrigets sammenbrud”, som I måske begyndte på i modulet d. 13/12 (hvor teksten også befinder sig). Der er spørgsmål nederst på sidste side, som I skal besvare
Kahoot Romerrigets undergang
Romerrigets undergang.pptx
Samme lektie som sidst om Romerrigets sammenbrud. Vi spiller desuden vedhæftede spil i timen. Tjek op på om du kan svare på spørgsmålene og forbered dig på dem, hvis du ikke kan
Spilleplade_antikken.docx
Supplerende stof:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Middelalderen (delforløb)
Fokus i forløbet har været på en forståelse for middelalderens samfundsopbygning og magtforholdene mellem pave og konge/kejser. Der har i forbindelse med sidstnævnte været særligt fokus på korstogene herunder i særdeleshed på Jerusalem.
NB: DETTE FORLØB ER ET DELFORLØB SAMMEN MED DELFORLØBET OM RENÆSSANCEN OG REFORMATIONEN. Det samlede forløb hedder derfor "Middelalderen, renæssancen og reformationen".
Grundbogsmateriale:
Peter Frederiksen et al: Grundbog til verdenshistorien: s. 111-114, 116-119
Knudsen, Sanne Stenmann og Danielsen, Kim Beck: Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst s. 17-24
Læste kilder i forløbet:
Pave Gregors tanker (Knudsen, Sanne Stenmann og Danielsen, Kim Beck: Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst s. 28-29)
Pave Innocens om den menneskelige tilværelses elendighed (Knudsen, Sanne Stenmann og Danielsen, Kim Beck: Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst s. 29-31)
Gregor 7: Konger og hertuger skal adlyde den hellige kirke (Friisberg: Kilder til verdens historie, bd. 1, Fra de ældste tider til 1750. Marko 1988)
Innocens 3: Pavemagt og kongemagt er som sol og måne (Friisberg: Kilder til verdens historie, bd. 1, Fra de ældste tider til 1750. Marko 1988)
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
1u_Feudalsamfundet i middelalderen opgaver.docx
Vi går i gang med den periode, som kommer efter Antikken, nemlig middelalderen.
Kap. om middelalderen fra Grundbog til Verdenshistorien.pdf
Den romersk-katolske kirke i middelalderen.pdf
Europa 300-1000.pptx
Feudale samfundspyramide
Se jeres noter igennem fra modulet onsdag og indsæt de resterende tal i opgaven "match", så vi kan gennemgå dem i starten af timen
Arbejdsspørgsmål til kildeteksten af pave Innocens d. 3 og Gregor.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Læs vedhæftede kilder (KUN kilderne "Pave Gregors tanker" og "Pave innocens") og skriv et par stikord til, hvad de hver især mener om kirkens rolle i samfundet. Pave Gregors tanker Pave Innocens om den menneskelige tilværelses elendighed.pdf
Kilden "Pave Gregors tanker" kan bruges til at se pavens/den katolske kirkes opfattelse af pavens/kirkens position i samfundet. Denne position er allerøverst i hierarkiet - og over den verdslige magt. Eksempel fra kilden: Pkt. 9 "alle fyrster skal ky
Middelalderen begreber
•Investiturstriden, middelalderens strid mellem kirken og de verdslige herskere om, hvem der skulle besætte kirkelige embeder, symbolsk udtrykt ved at iklæde bisperne deres embedsklædning (bispering og bispestav). •Striden var på sit højeste under pa
Vi fortsætter vores fokus på konkurrencen mellem kongen og kirken. Læs vedhæftede kilder (pave_konge) og besvar spørgsmålene (arbejdsspørgsmål kildetekster..) hjemmefra.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO Vikingetid
I forløbet har vi arbejdet med vikingetid.
I forbindelse med vikingetiden har der været fokus på religion, tidlige signaler på statdannelse i Danmark og på bl.a. vikingeskibet som magtsymbol. Vi har desuden været på besøg på museet Kongernes Jelling
Læsning af kilder fra vikingetiden.
Materiale i forløbet:
Historien om Danmark, afsnit 3, Vikingetid:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565
Danielsen, Kim Beck.m.fl.: FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal, 64-69
Frederiksen, Peter: Grundbog til danmarkshistorien, Vikingetiden 800 - 1050, s. 27-32
Ejsing, Jens: "Danskerne blev langsomt kristne " i Berlingske Tidende,
https://www.berlingske.dk/videnskab/danskerne-blev-langsomt-kristne
, 23. november 2005
Danmarkshistorien.dk
, Uddrag af Widukinds Sakserkrønike - Harald Blåtand og Poppo:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uddrag-af-widukinds-sakserkroenike-harald-blaatand-og-poppo/?no_cache=1
Sørensen, Harding: "Danmark i vikingetiden", Gyldendal (1982), tekst 25 "Thietmar af Merseburg"
Lundt Hansen, Anders: "Skibets pris" i Weekendavisen,
https://www.weekendavisen.dk/2016-43/ideer/skibets-pris
, 28. oktober 2016
Danmarkshistorien.dk
, Den angelsaksiske Krønike 789-954,
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-angelsaksiske-kroenike-787-954
Kristjansson, Jonas: Islandske sagaer og håndskrifter, Saga publishing company, 1970, s. 18-22
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
SBTidslinje Danmarks tilblivelse og Vikingetiden.docx
Arbejdsspørgsmål til Fokus:
Vi starter lige så stille DHO op. Emnet er som I ved: Vikingetiden. Læs vedhæftede sider 64-69, som kommer fra bogen "Danielsen, Kim Beck.m.fl.: FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal. Danmarks tilblivelse 64-69.pdf . Hav fokus på hvad de første t
https://faktalink.dk/titelliste/vikinger
Danmarks tilblivelse
Tjekliste til redegørelsesopgaven1u.docx
Skriveøvelse- redegørelse.docx
Læs s. 27-31 i vedhæftede: Frederiksen Grundbog til danmarkshistorien Vikingetiden 800 - 1050 (1)-kopi.pdf og besvar spørgsmålene (som vi bruger i en quiz og byt i timen, så øv dig på svarene)
Frederiksen Grundbog til danmarkshistorien Vikingetiden 800 - 1050 (1)-kopi.pdf
Frederiksen 27 -31
Skriv minimum 1/2 A4 side af jeres redegørelse, som vi begyndte på i modulet d. 9/2. I jeres skriv skal der minimum være 3 fodnoter.
Frederiksen Grundbog til danmarkshistorien Vikingetiden 800 - 1050 (1).pdf
Danskerne blev langsomt kristne
Uddrag af Widukinds Sakserkrønike - Harald Blåtand og Poppo
Udsagnsevne og udsagnskraft og Godfred.pptx
Læs s. 32 i vedhæftede (Frederiksen) om trosskiftet i vikingetiden. Læs desuden linket til artikelen om samme emne: Danskerne blev langsomt kristne. Hvordan foregik overgangen fra Nordisk mytologi til kristendom?
Vi starter med at færdiggøre nedenstående om Godfred-kilden (dvs I får tid til at færdiggøre denne opgave i timen): Lav et dokument hvori I skriver:
Spørgsmål til s32-35.docx
Skibets pris.pdf
Menti
Vi fortsætter fokuset fra sidst på troen i Vikingetiden. Læs de to kilder, som ligger på modulet d. 23/2 = Widukind og Tietmar af Merseburg. Skriv et spørgsmål ned som begge kilder kan hjælpe med at besvare. Beskriv desuden hver kildes udsagnsevne og
Sagaerne som kilder.pdf
Skriveøvelse Ravnkels saga.docx
Som lektie skal du lave et kreativt skriv. Se vejledningen på vedhæftede "vikingetogterne skriveøvelse". Du skal bruge viden fra "Skibets pris" og den angelsaksiske krønike samt hvad du eller ved fra undervisningen. (Hvad længde angår er det som alti
I skal færdiggøre redegørelsen og påbegynde analysen på skriveøvelsen om Ravnkel, som ligger på modulet d. 1/3.
I modulet skal vi arbejde med følgende sider:
I skal inden modulet have lånt en bog, som I kan bruge til jeres DHO. Det vil være rigtigt fedt, hvis I kan finde en som passer til denne del af opgaveformuleringen " Vurdér med inddragelse af sekundærlitteratur i hvilket omfang, man kan opfatte ”Rav
Blanket til egen transport:
Ekskursion til Jelling 24.03.2023.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Vi bruger de resterende 45 min. til at arbejde med jeres DHO. Medbring bøger mv. som I skal bruge.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Middelalderen (delforløb) - fortsat
Fokus i forløbet har været på en forståelse for middelalderens samfundsopbygning og magtforholdene mellem pave og konge/kejser. Der har i forbindelse med sidstnævnte været særligt fokus på korstogene herunder i særdeleshed på Jerusalem.
NB: DETTE FORLØB ER ET DELFORLØB SAMMEN MED DELFORLØBET OM RENÆSSANCEN OG REFORMATIONEN. Det samlede forløb hedder derfor "Middelalderen, renæssancen og reformationen".
Grundbogsmateriale:
Grundbog til Verdenshistorien s. 120 n - 123
Læste kilder i forløbet:
Pave Urban II's tale i Clermont
Saladins tilbageerobring af Jerusalem set med arabiske øjne
Jerusalems fald set med kristne øjne
Artikel fra Kristeligt dagblad: Den hellige krig, 1. november 2001
Forskellen mellem korstog og jihad
Dokumentarer:
Hellig krig - korstog til Jerusalem fra cfu
"Husker du 11. september" fra cfu
George Bush om "crusade":
https://www.youtube.com/watch?v=7TRVcnX8Vsw&t=12s
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til dokumentaren hellig krig.docx
Vi har sagt farvel og tak til Vikingetiden og vender igen blikket mod middelalderen.
Jerusalems historie.docx
Kildeanalyse af Pave Urban II.docx
Hvilket spørgsmål kan man stille til Pave Urban-kilden_ .pdf
Det første korstog Pave Urban II%27s opfordring til korstog (3) (5).pdf
Voting
Flip
Færdiggør jeres Pave Urban tale inden timen. Hvis I ikke har mulighed for at gøre det som gruppe, så del ansvarsområder ud mellem jer. I timen får I tid til at "indtale" på Flipgrid og derudover bruger vi tid på introduktion til det mundtlige DHO for
Vi fortsætter med erobringen af Jerusalem (som er resultatet af pave Urbans tale). Læs vedhæftede som ser på erobringen fra hhv. et muslimsk og et kristent perspektiv. Forstå teksterne og læg særligt mærke til om der er en tendens i kilderne erobring
Jerusalems musliske erobring_Noter.pptx
Begivenheder efter d. 11. september.docx
Den hellige krig spørgsmål.docx
Korstog og jihad -nyere syn pa_ emnet.pdf
SBTip en 13er om intro til dokumentaren hellig krig.doc
Lav "tip en 13'eren" som I fik i undervisningen d. 10/5. Læs desuden vedhæftede som handler om forskelle og ligheder mellem angrebet på World Trade Center d. 11. september 2001 og korstogene i middelalderen
Den hellige krig artikel fra 2001.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Renæssancen og Reformationen (delforløb)
Kort delforløb om Renæssancen og Reformationen. Forløbet hænger sammen med og ligger i forlængelse af delforløbet om Middelalderen.
NB: DETTE FORLØB ER ET DELFORLØB SAMMEN MED DELFORLØBET OM MIDDELALDEREN. Det samlede forløb hedder derfor "Middelalderen, renæssancen og reformationen".
- Europa begynder at tænke, 2011 - ligger på CFU
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Europe: Countries - Map Quiz Game - Seterra
World: Continents and Oceans - Map Quiz Game - Seterra
World: Large Countries - Map Quiz Game - Seterra
Rollelæsning Overblik kap. 6 Renæssance og reformation 2u 2023.docx
Begrebsskema - Europas middelalder 2u HI 2023.docx
Afsnit
Spørgsmål til dokumentarfilmen Europa begynder at tænke.docx
Reformationen - overblik.docx
Miniforedrag - renæssancen i Danmark
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Aztekerriget, Inkariget og kolonisering
Forløb om de præ-columbianske civilisationer i Mesoamerika og Sydamerika - Aztekerriget og Inkariget - samt den europæiske kolonisering i 1400- og 1500-tallet, med særligt fokus på de portugisiske og især spanske opdagelsesrejser. Forløbet behandler også kort Danmarks kolonihistorie, med særligt fokus på Grønland.
Derudover introduktion til forholdet mellem "den lille" og "den store" historie samt historiesyn.
Læste kilder:
- Det mexicanske flag
- Kilder om inkaernes samfund
- Kilder om Processen i Valladolid - Sepúlveda vs. De las Casas
Dokumentarfilm:
- Jared Diamond: Guns, Germs and Steel, (2:3) (Våben, hvede og stål) - ligger på CFU
- Grønlandsbørnene - ligger på CFU
Omfang af fagligt stof: Ca. 61 sider + dokumentarfilm
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Model til analyse af historiebrug.docx
Kilde - Det mexicanske flag.docx
History Summarized: The Maya, Aztec, and Inca
Inkarigets tilblivelse og fald (Inkarigets samfund, s. 36-42).pdf
Figur til analyse af kilder.docx
Arbejdsark til gruppearbejde om kilder om inkaernes samfund 2u 2023.docx
Kilder om inkaernes samfund.docx
Begrebsskema - Opdagelserne.docx
Europa koloniserer verden
Grubb,Ulrikm.fl.: OVERBLIK, Gyldendal; sider: 80-88
Mælkebøttens imperium (fra Den Jyske Historiker).pdf
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Tv-anmeldelse Guns, Germs and Steel.pdf
Historiesyn.docx
Skriveøvelse - repetition af Aztekerriget, Inkariget og kolonisering.docx
Afsnit
Processen i Valladolid - rollespil i matrixgrupper 2u 2023.doc
Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917
1) Processen i Valladolid (fra En Europæisk Verdenshistorie).pdf
2) Processen i Valladolid - Sepúlveda og de Las Casas.pdf
Miniforedrag - kolonihistorie
»Det skal jo gå hurtigt, hvis man skal nå det. Der er allerede 16 af dem, der er døde«: Grønlændere fra socialt eksperiment sagsøger staten
Grønlands historie (fra danmarkshistorien.dk)
Faglig selvomsorgsdag 2u 30.11.2023.docx
Den 'lille' vs. den 'store' historie - kolonisering.docx
Verdenskort før og efter Columbus (fra Opdagelserne).pptx
Begrebskort om Aztekerriget, Inkariget og kolonisering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Enevælde, oplysningstid og industrialisering
Forløb om Oplysningstiden, herunder enevælde og Den franske revolution, og industrialiseringen, med størst vægt på Storbritannien, dog også fokus på Danmark.
Læste kilder:
- To cahiers, 1789
- Forfatningen 1791
- Fabriksregler
- Kilder om børnearbejde (interview med en arbejder + Archibald Buchanan)
Dokumentarfilm:
- Den industrielle revolution (BBC 2013). Findes på CFU
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Arbejd selv 2u 3.1.2024.docx
Prøve Azkterriget, Inkariget og kolonisering (inkl. svar).docx
Den franske revolution (fra Overblik, kap. 10).pdf
Oplysningstiden (Fokus 2, s. 34-38).pdf
Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark
Afsnit
Kilder - To cahiers 1789 (fra Fokus 2).pdf
Kilde - Forfatningen 1791 (fra Fokus 2).pdf
Rollelæsning Den industrielle revolution (kap. 11 i Overblik).docx
Arbejdsspørgsmål kilder industrialiseringen.docx
Kilde - Fabriksregler (Kühle - Hvorfra, hvorhen, hvorfor 1998).pdf
Kilder om børnearbejde (interview med en arbejder + Archibald Buchanan).pdf
Figur til analyse af kilder.docx
Historisk atlas - Den industrielle revolution i Danmark.docx
Danmarks og Vejles industrialisering.pdf
Konservatisme.docx
Gruppearbejde om de store ideologier.docx
Links til geografispil historie.docx
Skriveøvelse industrialiseringen dagbog.docx
Online quizzer historie.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Begrebskort - Enevælde, oplysningstid og industrialisering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Fra krig til genforening - Danmark 1848-1920
Forløb om Danmarks historie fra Treårskrigen i 1848-1851 over krigen i 1864 til Genforeningen i 1920, herunder også periodens generelle samfundsudvikling.
Læste kilder:
- Orla Lehmanns tale Danmark til Ejderen, 1842
Dokumentarfilm:
- Fællesskab og splittelse - Europas historie (afsnit 5). Ligger på CFU
- Historien om Danmark - Grundloven, folket og magten (afsnit 8). Ligger på CFU
Omfang af fagligt stof: Ca. 39 sider + dokumentarfilm
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Prøve - Enevælde, oplysningstid og industrialisering (inkl. svar).docx
Begrebsskema Europa i begyndelsen af 1800-tallet + Danmark omkring 1848.docx
Grundlovskampen, demokrati og stemmeret, 1848-1849
Tidslinje - Historien om Danmark (afsnit 8: Grundloven, folket og magten)
Kilde - Orla Lehmanns tale Danmark til Ejderen 1842 (uddrag).docx
Spørgsmål til kilden Orla Lehmanns tale Danmark til Ejderen 1842.docx
Figur til analyse af kilder.docx
Rollelæsning og arbejdsspørgsmål til krigen i 1864.docx
Model til analyse af historiebrug.docx
Forside - 1864-Dage
Wordcloud - Fra krig til genforening (DK 1848-1920).docx
Danmark i sidste halvdel af 1800-tallet (Danmarkshistorisk grundbog af Jonas Wolter).pdf
Links til geografispil historie.docx
Kilder til kvinders valgret.docx
Quizlet - årstal i danmarkshistorien
Fra grundlov til stemmeret.pdf
Kilder - Danske afstemningsplakater 1920.docx
Afstemningskort 1920.jpg
Mindesten over Genforeningen
Kort over genforeningssten
Genforeningen fortalt på 1 minut (sådan cirka)
Online quizzer historie.docx
Quizlet - årstal i verdenshistorien
Genforeningen 1920
Istedløven.docx
Gruppearbejde om national identitet.docx
Det danske mindretal i Sydslesvig 1920-
Begrebskort 1848-1920.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
USA - den amerikanske drøm
Forløb om USA's historie i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet om nybyggernes ekspansion mod vest og konsekvenserne for den oprindelige befolkning. Også fokus på udvandringen fra Danmark til USA i samme periode samt perspektivering til USA og den amerikanske mentalitet i dag.
Læste kilder:
- Erindringer om fortiden
- 100 nyttige Raad for Udvandrere
- Opslag i udvandrerarkivet
- Eksempler på historiebrug
Dokumentarfilm:
USA's historie (afsnit 6), History Channel, 2010. Ligger på CFU.
Omfang af fagligt stof: ca. 45 sider + dokumentarfilm
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Prøve i forløbet Danmark 1848-1920 2u 2024 (inkl. svar).docx
Højskolesangbogen afspejler tidens værdidebat.docx
Lenes pixibog til historiefaget.docx
Rikke Mosegaard Dyrung: Den amerikanske drøm, SAXO; sider: 15-19, 27, 30-32, 34-43, 75-85
The U.S.: 50 States - Map Quiz Game - Seterra
States by Order of Entry Into the Union
Expansion of the United States Map 1763 - Present
Ekspansion mod vest - kort over staterne i USA (udfyldt).pdf
Kilde - Erindringer om fortiden (fra His2rie).docx
Grupper til kildeanalyse
De danske udvandrere (fra Den amerikanske drøm).pdf
Kilde - 100 nyttige Raad for Udvandrere.docx
Udvandrerarkivet
USA - eksempler på historiebrug.docx
Model til analyse af historiebrug.docx
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Imperialismen
Forløb om imperialismen med særligt fokus på Det britiske imperium, herunder briternes selvforståelse i dag.
Læste kilder:
- Verdenskort fra 1886
- Rule Britannia, 1740 og Land of Hope and Glory, 1902/Last Night of the Proms
- Thomas Babington Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien, 1835
- Et større England, Sir Charles Dilke
- Dukketesten, 2010
Dokumentarfilm:
Arven efter Imperiet - Gode gerninger (Afsnit 5). Ligger på CFU
Omfang af fagligt stof: ca. 26 sider + dokumentarfilm
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Fokuspunkter til dokumentarfilmen Arven efter imperiet - Gode gerninger.docx
Imperialismen (uddrag fra Fokus 2).pdf
Links til geografispil historie.docx
England som kolonimagt (fra Det Britiske Imperium).pdf
Kilde - kort over Det britiske imperium 1886.docx
Stationsundervisning - imperialisme.docx
Kapløbet om Afrika - kort (fra historieportalen).docx
Quizlet - årstal i verdenshistorien
Imperialismens faser og årsager (Fra Imperialismen 1870-1914).pdf
Arbejdsark til kilder om Det Britiske Imperium.docx
Kilde - Thomas Babington Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien, 1835.pdf
Kilde - Et større England - Sir Charles Dilke.pdf
Lenes pixibog til historiefaget.docx
Figur til analyse af kilder.docx
Afsnit
Europa 1914 - Map Quiz Game - Seterra
Afkolonisering og Den Tredje Verden - Overblik (det 20. århundrede).pdf
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Fra krig til krig - 1. og 2. verdenskrig
Forløbet fokuserer på 1. verdenskrig, mellemkrigstiden og 2. verdenskrig.
Læste kilder:
- Krigsplakater fra 1. verdenskrig
- Kildesæt om mellemkrigstiden (fokus på den økonomiske udvikling)
- Kildesæt om mellemkrigstiden (fokus på synet på fascimen/Det Tredje Rige)
- Kurt Gersteins beretning om holocaust, 1945
- Hjemmesider om holocaust (folkedrab.dk og
patriot.dk
)
- Mette Frederiksens 1. maj-tale 2022
Dokumentarfilm:
- They Shall Not Grow Old, af Peter Jackson, 2018
- Det nye Tyskland, sendt på DR2 2008 (ligger på CFU)
- Jøden og arieren, 1997 (ligger på Filmcentralen)
Omfang af fagligt stof: ca. 102 sider + dokumentarfilm
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Overblik (20 årh.), s. 9-18.docx
1. verdenskrig. Overblik (20. årh.), s. 9-18.pdf
Begrebsskema - 1. verdenskrig.docx
Carl Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914 (3.Udg.), Systime; sider: 34-56, 81-110, 121-128, 131-136, 144-146
Årsager til 1. verdenskrig ifølge to forskellige fremstillingstekster.docx
Historiesyn.docx
Arbejd selv 3u 9.10.2024.docx
Om skriftlige kilder og kildekritik (Fokus 1).pdf
Centrale kildekritiske begreber.docx
Kilder - krigsplakater WW1.pptx
Links til geografispil historie.docx
Quizlet - vigtige årstal i verdenshistorien
Quizlet - tidsperioder historie
Afsnit
’They Shall Not Grow Old’: Peter Jacksons dokumentar er intet mindre end skelsættende
Anmeldelse - They Shall Not Grow Old
Arbejdsspørgsmål - VE1914, s. 46-56 (1. verdenskrigs afslutning).docx
Kort - Europa 1914 - Bryld, Verden efter 1914, 2006, s. 24.pdf
Kort - Europa efter 1. verdenskrig - Bryld, Verden efter 1914, 2006, s. 51.pdf
Spørgsmål til kilder - Mellemkrigstiden.docx
3u's spørgsmål til kildesæt om mellemkrigstiden.docx
World War 2 in 7 Minutes - Manny Man Does History
Begrebsskema - 2. verdenskrig.docx
Spørgsmål til kilder - Fra krig til krig.docx
Spørgsmål til dokumentarfilmen Jøden og Arieren.docx
Kilde - SS-oberststurmführer Kurt Gersteins beretning.pdf
Kildekritik - brug og misbrug af historien (Holocaust).docx
Facebook version of WW2.pdf
Kildekritik hjemmesider om Holocaust.docx
Program
Dilemmaspillet 9. april
Mette Frederiksen 1. maj-tale 2022.pdf
Begrebskort - Fra krig til krig. 1. og 2. verdenskrig.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Den kolde krig
Forløb om Den kolde krig med fokus på centrale begivenheder samt Berlins særlige situation. Også perspektivering til Danmark under Den kolde krig, herunder interviews med elevernes forældre eller bedsteforældre om deres oplevelser under konflikten.
Læste kilder:
Kildesæt om Berlinproblemet bestående af disse kilder:
- Statistik om flygtninge fra Øst- til Vestberlin
- Forslag fra Sovjetunionen vedrørende Berlins fremtidige status, 1958
- Svar fra vestmagterne på Sovjetunionens forslag, 1958
- Erklæring fra DDR’s ministerråd efter opførelsen af Berlinmuren, 1961
- Det vestlige syn på opførelsen af Berlinmuren, 1961
Kildesæt om Danmark og Den kolde krig bestående af disse kilder:
- Videofilmen ’Luftangreb’, 1959
- Hvis krigen kommer, 1962
- "En tredjedel læste ikke ’Hvis krigen kommer’" - meningsmåling fra Gallup, 1962
Kildesæt om afslutningen på Den kolde krig bestående af disse kilder:
- Kort over Sovjetunionens udbredelse 1949-1989 og 1991 (med nutidige grænsedragninger)
- Gorbatjov om Sovjetunionens økonomiske situation, 1987
- Muren falder, Berlin, 10. november 1989 - reportage fra dagbladet Politiken
- Om Sovjetunionens accept af tysk genforening, 1997
Dokumentarfilm:
- Berlinmuren 1958-1963, sendt på DR2 2006. Ligger på CFU.
Omfang af fagligt stof: ca. 72 sider + dokumentarfilm
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Læreplan historie a – stx august 2022
Europa under Den kolde krig (1949-1989) - Map Quiz Game - Seterra
Links til geografispil historie.docx
Begrebsskema - Den kolde krig.docx
THE COLD WAR - PART 1: From World War to Cold War
Dokumentarfilmen Berlinmuren 1958-1963.docx
Henrik B. Larsen og Thorkil Smitt: En europæisk verdenshistorie, Systime; sider: 214-220, 222-225
Opstilling og besvarelse af problemstillinger - forslag til fremgangsmåde.docx
Stationsundervisning - Den kolde krig.docx
Kildesæt om Berlinproblemet.docx
Den kolde krig og Danmark 3u 2025
Gruppearbejde om kilder til Danmark og Den kolde krig.docx
Kilde - Hvis krigen kommer (uddrag af pjece fra 1962).docx
Carl Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914 (3.Udg.), Systime; sider: 161-165, 178-180, 282-294
Interview med forældre/bedsteforældre om Den kolde krig
Meningsmålinger - danmarkshistorien.dk
Lenes pixibog til historiefaget.docx
Kildesæt om afslutningen på Den kolde krig.docx
Rusland under Jeltsin og Putin (Verden efter 1914, s. 319-322).pdf
Afsnit
Hvad_ville_der_vaere_sket_hvis_den_kolde_krig_var_eksploderet (videnskab.dk).pdf
Waltz - Længe leve atombomben (Weekendavisen).pdf
Hvad er dommedagsuret, og hvorfor snakker vi om det nu?
Ved det grønne bord - historie (materiale til eksamination 2).pdf
Her er misforståelsen, der væltede Berlinmuren
Kom med ned i det, der i 10 år var Vejles dybeste hemmelighed
Begrebskort - Den kolde krig.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Danmark efter 1945
Forløb om Danmark efter 1945 med fokus på Danmark og internationalt samarbejde, Danmarks forhold til USA, velfærdsstaten og ungdomsoprøret/rødstrømpebevægelsen.
Læste kilder:
Kildesæt om Danmarks tilslutning til Atlantpagten bestående af kilderne:
- Udenrigsminister Gustav Rasmussens folketingstale om dansk tilslutning til Atlantpagten, 22. marts 1949
- Aksel Larsens (DKP) folketingstale den 23. marts 1949 om dansk tilslutning til Atlantpagten
- Hans Hedtoft: NATO er en nødvendighed, uddrag af tale i folketinget den 23. marts 1949
- Gallupundersøgelse af danskernes holdning 1949-1959 til dansk medlemskab af NATO
Kildesæt om Rødstrømpebevægelsen bestående af kilderne:
- Hvordan rødstrømperne blev rødstrømper, 1970
- Tabeller over erhvervsfrekvensen blandt kvinder 1940-1986
- Rødstrømpesang, årstal ukendt
- Tegneserien En kvindes dag, 1975
- Tegneserien En kvindes dag, 2013
Derudover disse kilder:
- Valgplakater fra EF-afstemningen 1972: Prisen på et nej + Når jeg bliver stor vil jeg være dansker
- Rebild '76, af Jomfru Ane Band
- Hvad kan det nytte?, kronik af Anders Fogh Rasmussen, 2003
- Gi' mig Danmark tilbage, af Natasja
Dokumentarfilm:
- Historien om Danmark, afsnit 10: Velfærd og kold krig, DR, 2017 (kan findes på CFU)
- Flippe - det er noget til at tage om halsen, DR, 1997 (kan findes på CFU)
Omfang af fagligt stof: ca. 63 sider + dokumentarfilm
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Kildesæt om Danmarks tilslutning til Atlantpagten.docx
Danmark under Den kolde krig (fra Danmarkshistorisk grundbog, af Jonas Wolter).pdf
Kildesæt om Danmarks tilslutning til Atlantpagten (NATO).docx
Anmeldelse - _Historien om Danmark_ sluttede med bundkarakter _ Kristeligt Dagblad.pdf
Danmark i efterkrigstiden (Danmarkshistorisk grundbog, af Jonas Wolter).pdf
Afsnit
Gruppearbejde om EF og EU.docx
Danmark og EF, EU (fra Jonas Wolters Danmarkshistorisk Grundbog).pdf
Rebild '76 - tekst og spørgsmål.docx
Opstilling og besvarelse af problemstillinger - forslag til fremgangsmåde.docx
Ungdomsoprøret (fra Danmarkshistorisk Grundbog Jonas Wolter).pdf
Artikel fra TV2
Kildesæt - Rødstrømpebevægelsen.docx
Jordskredvalget 1973 (Danmarkshistorisk Grundbog, af Jonas Wolter).pdf
Kilde - Hvad kan det nytte (Anders Fogh Rasmussen).docx
Lenes pixibog til historiefaget.docx
Danmarks ændrede placering i verden siden 1914.docx
Kilde - Natasja Gi' mig Danmark tilbage.docx
Quizlet - årstal i danmarkshistorien
Danmark og udenrigspolitikken efter Den kolde krig (fra Jonas Wolters Danmarkshistorisk Grundbog).pdf
Huntingtons verdenscivilisationer (fra Verden i nyeste tid).docx
Den lille vs. den store historie - Danmark efter 1945.docx
Fukuyama og Huntington.pdf
Quizletter med perioder og årstal
Kronologiforløb 3u 2025.docx
Grupper til kronologiforløb 3u 2025
Begrebskort - Danmark efter 1945.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kronologiforløb
Det obligatoriske kronologiforløb med opsamling på forløbene gennem 1., 2. og 3.g.
Omfang af fagligt stof: ca. 16 sider
Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser:
https://ordnet.dk/ddo/
samt
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Kronologiforløb 3u 2025.docx
Henrik B. Larsen og Thorkil Smitt: En europæisk verdenshistorie, Systime; sider: 259-275
Afsnit
Prøve i forløbet Danmark efter 1945 2025 (inkl. svar).docx
Slapt og skarpt i historiefaget (LG).docx
Tips til mundtlig eksamen historie.docx
Tjekliste til eksamen til elever LG.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470330300", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470330300", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470330300" }