Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Morten Birch Larsen
|
Hold
|
2022 id/f (1f id, 2f id, 3f id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pardans
Eleverne har i dette forløb danset jive og cha-cha-cha. I hver dans har eleverne tilegnet sig grundtrin og tilhørende variationer, som afslutningsvis er blevet sammensat i en lidt længere rutine.
1. Jive (åben dansefatning)
Grundtrin
½ og hel damedrejning
Chasée mod hinanden
Herre- og damedrejning
Triple Lockstep
American Spin
Vindmølle
Rutine
Grundtrin -> damedrejning ud og hjem under arm -> grundtrin -> damedrejning ud -> chassé mod hinanden -> damedrejning hjem -> grundtrin -> damedrejning ud + herreforflytning ud -> herreforflytning hjem + damedrejning hjem -> grundtrin -> triple lock step -> grundtrin -> vindmøllen -> grundtrin -> American spin.
2. Cha cha cha (åben dansefatning)
Grundtrin
Alemana
New York
Hand-to-hand
Triple Lock-step
Shoulder-to-shoulder
Rutine
2 grundtrin -> spotdrejning -> 1 grundtrin -> New York (begge sider) -> 1 grundtrin -> Shoulder to shoulder -> grundtrin -> Hand to hand (begge sider) -> 1 grundtrin -> Triple Lock Step -> 1 grundtrin -> Alemana-drejning
Der har været fokus på musikforståelse, -tælling og bevægelseskvalitet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
(EKSAMEN) Ultimate og Spirit of the Game
I ultimate har vi koncentreret os om at:
- indlære teknikken (forhånd, baghånd, upside-down, gribninger, pivotering)
- forstå grundlæggende elementer af spillet (cut og temposkift, personlig opdækning)
- opbygge spillet omkring en taktisk grundmodel (sidelinjebølge, stack)
- arbejde med spillets ånd/fair play/ingen dommer/huddle m.m.
I teorien har holdet arbejdet med begrebet 'Spirit of the Game' og dermed de bløde værdier af ultimate.
Kernestof:
Skadhede, T. (2019): "Yubio", s. 651-656, 678-680
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
(EKSAMEN) Hiphop og subkulturer
I dette forløb har eleverne tilegnet sig dansefærdigheder indenfor forskellige områder af hiphoppen og undervejs arbejdet med dem både som selvstændige 'moves' og som koreograferede bevægelser. Det stilistiske udtryk har været stærkt betonet gennem hele forløbet (både musik, attitude og bevægelse).
En del af forløbet har været udarbejdelse af elevkoreografier af forskellig længde, som er blevet danset som battles.
Teoretisk har eleverne arbejdet med hiphop som subkulturelt fænomen.
Praktisk indhold:
Posing (4-3-2-1 taktslag)
Grooving
Bounce (børst skulder, 4 skridt frem+tilbage, funky grapewine, turn m. klap, kick ball change, running man)
Slides (side til side + knæoptræk, 4-kant)
Ticking (arme vandret + lodret)
Toprocks (funky salsa foran+bagved, toprock m. enkelthop + dobb. hop, 2x samme side, m. hop, Indian Step)
Freezes (babyfreeze, crowfreeze, shoulderfreeze, )
Downrocks/footwork (3 step, 6 step)
Powermove (backspin)
Materiale:
3 step: https://www.youtube.com/watch?v=k8cjtX4SMF0
6 step: https://www.youtube.com/watch?v=zPdQ1gN7Ngo
Indian Step: https://www.youtube.com/watch?v=GiQCk_l5bhk
Backspin: https://www.youtube.com/watch?v=j-12fm-LaS4
Les Mills-koreografi: https://www.youtube.com/watch?v=s9R8gxKLPEo
Teoretisk indhold (hiphop & subkultur):
Skadhede, T. (2019): "Yubio", s. 873-875, 1076-79
Video:
Vox: "How the Bronx brought breaking to the world" (https://www.youtube.com/watch?v=9TMBWCcYs3o)
El Funy: "The 4 elements of hip hop" (https://www.youtube.com/watch?v=z7HdFycS5uc)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
(EKSAMEN) Kampkunst (judo) og ære & kamp
I dette forløb har holdet arbejdet med judo som kampsport, men fokus har været på kampsport som kunstudtryk. Derfor er der tale om aftalte kampe, mens den frie kamp har været valgfri.
Eleverne har arbejdet med følgende elementer:
Judohilsen
Tilvænningsøvelser
Faldteknikker fra både siddende og stående position
Stående kamp
Grundgreb (kumi kata)
Hoftekast (O Goshi) og fejekast (O-soto gari)
Gulvkamp
Fastholdelsesgreb (kesa gatame)
Frigørelsesgreb
"Ud under armen"
"Circle to sit up"
Benlås -> rul
"Bridge to corner roll"
Vendinger fra turtle position
"Grib fat i arme + skub"
"Helicopter" (+ choke)
Vendinger fra maveliggende position
Løft ben + fat i fjerneste skulder -> vend
"Arm ind under armhule" -> vend
Teorien har sat fokus på forståelsen af de forskellige kampsportsgrene og begreberne ære og kamp.
Primærlitteratur:
Skadhede, T. (2020): "Yubio", s. 920-926, 955-957
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
(EKSAMEN) Pickleball og idræt for ældre
Eleverne har i dette forløb stiftet bekendskab med pickleball og tilegnet sig viden og færdigheder indenfor følgende områder af spillet:
- regelkendskab og pointtælling i double
- serv
- returnering i forhånd og baghånd
- 3rd shot drop
- dink (lige og diagonalt, forhånd og baghånd)
- volleys (flugtninger) i både forhånd og baghånd)
- lob
Indenfor det taktiske område har eleverne spillet slagserier af forskellig sværhedsgrad og derigennem lært at bygge en duel op på en taktisk hensigtsmæssig måde. Samtidig har det også sat fokus på betydningen af at undgå "No man's land".
På det teoretiske område har temaet været "Ældre og idræt".
Primærlitteratur:
Skadhede, T. (2023): Yubio, s. 1254-1261+1279-1282)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojektet
I træningsprojektet har eleverne selvstændigt udarbejdet og gennemført konditionstræning eller muskeltræning. Forløbet er startet og afsluttet med en Coopertest/Polititesten for at fastslå niveau ved begyndelsen og afslutningen af træningsperioden.
Eleverne har gennemført træning 3 gange pr. uge, hvoraf 2 gange har været på egen hånd som en del af hjemmearbejdet. I undervisningstiden har eleverne primært arbejdet med intervalløb eller tempoløb og derigennem fået en praktisk forståelse af løbedistancer, -tempo, korrekt arbejdspuls og korrekt arbejde/pause-forhold.
Elever, der har arbejdet med Polititesten, har arbejdet med intervaltræning, muskulær udholdenhed, maksimal styrke og eksplosiv styrke.
Afslutningsvis har eleverne gennemført 3.g-løbet (5km).
Projektet er afsluttet med en skriftlig rapport med mundtligt forsvar over forløbet.
Teori:
Skadhede, T. (2020): "Yubio - idræt C og B", s. 45-53, 53-58, 62-63, 67-78 og 78-84.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
(EKSAMEN) Stepaerobic og kontinuerlig træning
I forløbet har eleverne tilegnet sig grundlæggende færdigheder i stepaerobic, som er blevet øvet gennem en række serier. Der har været fokus på koordineringen af arme og ben i takt til musikken, ligesom eleverne har undersøgt, hvordan man kan øge intensiteten i serierne (højde på stepbænk, tempo i musikken), og hvordan det har en effekt på pulsen.
Følgende trin er afprøvet:
Basistrin, skiftetrin (1 knæ, 3 knæ, chassé), Charleston
Over steppen, V- og A-trin (+ drejning), L-trin
Mambo, pivot, shuffle
Jorden Rundt, lunges bagud, boks & spark, flyv.
Afslutningsvis har eleverne selv udfærdiget og afprøvet deres egen serie på 6 blokke.
I teorien har omdrejningspunktet været at forstå stepaerobic som en kontinuerlig træningsform, der kan træne konditionen. Indholdet har været 'steady state', arbejdspuls og fysiologiske adaptationer ved kredsløbstræning.
Litteratur (primær):
Skadhede, T. (2022): "Yubio - idræt C & B", s. s. 45-50, 67-77, 1360-1365, 1379-1381
Litteratur (sekundær):
Skadhede, T. (2022): "Yubio - idræt C & B", s. 1368, 1370-71, 1373
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
(EKSAMEN) Volleyball og muskelfysiologi
I forløbet har eleverne arbejdet med både egenfærdigheder og basale taktiske færdigheder indenfor volleyball. Indledningsvis har der været anvendt baggerkast/fingerkast som didaktisk middel til at fremme forståelsen af og flowet i spillet.
Teknik:
Serv (underhånds- og overhåndsserv)
Fingerslag
Baggerslag
Smash (indløb, afsæt og afvikling)
Blokade
Taktik:
1-6'er positionerne
Opstilling ved modtagning og serv
Hæverens rolle (som udgangspunkt altid 2. berøring)
3 berøringer før overspilning
I det færdige spil har fokus især været på servemodtagning -> hævning -> smash.
Teorien har omhandlet muskelfysiologi med primært fokus på eksplosiv styrke/spændstighed.
Litteratur (primær):
Skadhede: T. (2022): "Yubio - idræt C & B", s. 572-580, 78-84
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52475577488",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52475577488",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52475577488"
}