Holdet 2022 id/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Peter Hjulmand Veddum
Hold 2022 id/i (1i id, 2i id, 3i id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball og boldbasis
Titel 2 EKSAMEN: Rytmisk opvarmning
Titel 3 Inlinners og akut skadesbehandling
Titel 4 EKSAMEN: Ultimate, spirit og fairplay
Titel 5 EKSAMEN: Pickleball og komplekse bevægelser
Titel 6 Latin og dansens historie
Titel 7 Volleyball og teamet
Titel 8 EKSAMEN: Atletik og træningsprojekt
Titel 9 EKSAMEN: Hip Hop, subkultur og idrættens orga.
Titel 10 EKSAMEN: Five a side, roller og kommunikation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball og boldbasis

I dette forløb arbejder eleverne med kaosspillet - Basketball.
I forløbet er omdrejningspunktet at lære hvordan man italesætter boldspil ift. hvordan det er bygget op og hvordan man kan analysere spillets gang.
Teknisk:
Drible, aflevere/modtage, lay-ups og skudafvikling (BEEF)
Taktisk: CUTS, simple systemer (screening)
Teori: Boldspilsfamilier, læringsmodellen, faser i boldspil, spilhjulets elementer

Kernemateriele:

Ca. 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 EKSAMEN: Rytmisk opvarmning

Rytmisk opvarmning
Eleverne har haft til formål selv at lave et opvarmningsprogram. Eleverne har med et teoretisk afsæt i grupper udarbejdet, gennemført og evalueret et opvarmningsprogram. Bærende for dette program har været anvendelse af musik og derfor hører rytmisk opvarmning til  musik og bevægelse. Til dette har eleverne arbejdet med basal musikteori i forhold til musikkens opbygning, og hvordan denne skal bruges i relation til opvarmningsøvelser.

Eleverne har arbejdet udfra de primære formål med opvarmning.
- Øget præstationsevne
- Skadesforbyggelse
- Mental fokusering

Eleverne har arbejdet ud fra en forståelse af, at programmet skal være progressivt opbygget og bør indeholde elementer af:
- Ledopvarmning
- Helkropsbevægelser
- Kredsløbsøvelser
- Bevægelighedsøvelser
- Muskeløvelser
- Høj puls
- evt. udstræk
(ikke nødvendigvis i den angivne rækkefølge og ikke nødvendigvis inklusiv udstræk)

Korrekt anvendelse af musik både i forbindelse med taktslag, tempo, stemning og længde har været et grundlæggende krav til eleverne. Opvarmningsforløbet er derfor at regne som et forløb inden for musik og bevægelse.

Centrale begreber, teori:
Hvorfor varme op?, præstationsevne, skadesrisiko, mental opvarmning, specifik og almen opvarmning, musikkens udtryk, rytmen, takter, tempoet, BPM, opvarmningsprogrammets opbygning, progression i intensitet, totalbevægelser, progression i øvelsesvalget, sving- og styrkeprægede øvelser, udstrækning (godt/ikke

ca. 10 sider (I kunne endvidere lade jer inspirere af de videoer, der var tilknyttet yubios tema om emnet)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Inlinners og akut skadesbehandling

I dette forløb vil eleverne skulle få kendskab til grundlæggende inlinner teknik. I forløbet forventes det at eleverne kan:
Fremvise - faldteknikker og hvordan man kommer op igen
Balance stående (pause) og i fremdrift
Grundlæggende fremdift (skubbe og skøjteteknik)
Sving: Parallalt, A-sving, H-sving
Brems: Plovbrems og Herredrejning
Simple handlebander er gennemført, desuden har eleverne anvendt teknikken til at prøve andre aktivitiver med inlinner på (fx Floorball, "kunstskøjteløb", simple hop/spring over forhindringer)

Sideløbende har eleverne arbejdet med grundlæggende skadesbehandling (RICE) og introduceret for leddenes opbygning
Ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 EKSAMEN: Ultimate, spirit og fairplay

Ultimate og danskernes motionsvaner
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder, herunder introduktion til stacking.

Vi har spillet på tværs af fodboldbane, pga. pladsmangel. Derfor har eleverne ikke spillet på fuld bane og er blevet anbefalet at spille 5-5.

Centrale begreber:
Tekniske øvelser: Beherske forhånds-, baghånds- og hammerkast/upside-down kast. Gribeteknik – pandekagegreb, pincetgreb, høj og lav gribeteknik samt pivotering.

Taktiske øvelser: Kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til spilbarhed, cuts, stack, at være ”handler” samt enkelte taktiske

Teoretiske aspekter: Kende til de mest almindelige regler i ultimate, herunder ”Spirit of the game”.


ca. 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 EKSAMEN: Pickleball og komplekse bevægelser

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i spillets teknik og taktik. Først læres de basale slag med fokus på korrekt positionering/fodarbejde, hvorefter der arbejdes med spillets taktiske elementer. Det primære fokus i forløbet er dog grundlæggende slag.

Teori:
Komplekse bevægelser  


Pickleball er et nyt spil i Danmark, hvilket har medført en undren over hvilke idrætter danskerne dyrker. Vi har undersøgt udviklingen i danskernes motionsvaner, her under alder og kønsforskelle samt former for idrætsvaner danskerne dyrker. Slutteligt har eleverne kort defineret DGI og DIF formål med idræt i Danmark.

FAGLIGE MÅL
- Kende slagene serv, forhånd, baghånd, flugtning og smash.
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis forhånds- og baghåndsslag
- Rimelig beherskelse af spillet i ”køkkenet”
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget og spillet
- Udvise en taktisk forståelse af spillet

Centrale begreber:
Fysisk aktivitet er faldet i befolkningen, ideltagelse, hvilke aldersgrupper er hårdest ramt, er der kønsforskelle, organisering i idrætten og hvilken form er i fald/stigning, DIF/DGI og deres formål, aktiviteter i vækst/fald
Dink, køkken, drop, smash, serv, lukkede og åben benstilling, vægtoverførsel

KERNESTOF: Yubio, s. 34-39, 1256-1263
I alt: 12 sider

Supplerende materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0

https://www.youtube.com/watch?v=RoheCHp6IDw


https://www.bing.com/videos/search?q=pickleball&&view=detail&mid=D2D1E0E01FF518916A42D2D1E0E01FF518916A42&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dpickleball%26FORM%3DHDRSC6

Praktisk: Yubio: s. 1267-1272 (udleveret som kopi)
Teori: Yubio 867-870
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Latin og dansens historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Volleyball og teamet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 EKSAMEN: Atletik og træningsprojekt

Dette forløb er baseret på træningsprojektet hvor eleverne skal udarbejde en træningsplan og reflektere over sin træning.
I klassen har eleverne selv valgt om de ville træne styrketræning for at blive bedre kuglestøder, eller løbetræning så de kan blive bedre til 800 m.

Sideløbende med træningsprojektet er eleverne blevet præsenteret for kuglestød og 800 m løb. Hvor vi i undervisningen har trænet begge discipliner, men altså kun arbejdet med træningsprojektet i den ene disciplin.
Kuglestød:
- tilløbsfasen (benarbejde) glideteknik og/eller sidebevægelse-skridt
- Afvikling af stødet (armens bevægelse, samtidig med rotationen i overkroppen)
Træningen her er baseret på styrketræning hvor fokus er eksplosiv styrke  og hypertrofitræning.
800 m:
Faldstart
teknisk ben-isæt ved kort og mellemdistancer (800 m)
teknik og koordinationsøvelser for at træne benenes "positionering" i løbet
Teknik vedrørende armbevægelse (undgå rotation i overkrop)
Intervaltræning (aerob og anaerob udholdenhedstræning)  samt alm. konditionstræning  - teorividen til de der valgte denne træning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 EKSAMEN: Hip Hop, subkultur og idrættens orga.

EKSAMEN Hip hop - en subkultur?

I dette forløb har eleverne tilegnet sig dansefærdigheder indenfor forskellige områder af hiphoppen og undervejs arbejdet med dem både som selvstændige 'moves' og som koreograferede bevægelser. Det stilistiske udtryk har været stærkt betonet gennem hele forløbet (både musik, attitude og bevægelse).
Særligt fokus for dette forløb er at eleverne har arbejdet innovativt med produktion af egen koregrafi.

En del af forløbet har været udarbejdelse af elevkoreografier af forskellig længde.

Teoretisk har eleverne arbejdet med hiphop som subkulturelt fænomen og idrættens organisering.

Praktisk indhold:
Posing (4-3-2-1 taktslag)
Grooving
Bounce (børst skulder, 4 skridt frem+tilbage, funky grapewine, turn m. klap, kick ball change, running man)
Slides (side til side + knæoptræk, 4-kant)
Rolls (body rolls vandret og lodret)
Toprocks (funky salsa foran+bagved, toprock m. enkelthop + dobb. hop, 2x samme side, m. hop)
Freezes (babyfreeze, crowfreeze, shoulderfreeze, )
Downrocks/footwork (3 step, 6 step)
2 koregrafier (33.C1 og 33.C3)

Materiale (Yubio):
1275 (inkl. videoer), 1277 (kun 33.b2 Body rolls), 1278, 1280.

Teori:
1022-1024 (Subkultur) 101331-1333 (Hip hops historie), 1353-1355 (idrættens organisering)
Estimeret til 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 EKSAMEN: Five a side, roller og kommunikation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer