Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jonas Thorøe Olesen, Jonna Koefoed, Solveig Lundberg Dalstrup, Steffen Nielsen
|
Hold
|
2022 id/j (1j id, 2j id, 3j id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1.g
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk indendørssko hvis du ikke vil danse i bare tæer 🦶
-
Skadhede, Thomas Sand m.fl.: Yubio - idræt C+B (2022); sider: 1176-1177, 1241-1247, 1262-1264, 1295-1297, 1469-1472
-
32.A3 (2020) - Spotdrejning til højre
-
32.A6 (2020) - New york
-
32.A7 (2020) - Hand to hand
-
32.A5 (2020) - Damedrejning
-
32.A13 (2020) - Rutine let
-
32.A8 (2020) - triple lockstep
-
32.A14 (2020) - rutine middel
-
32.B2 (2020) - Damedrejning
-
32.B3 (2020) - Chassé ved siden af hinanden
-
32.B6 (2020) - vindmøllen
-
32.B4 (2020) - Kick I
-
32.A14 (2020) - chachacha rutine
-
32.B13 (2020) - rutine let
-
Ressourcerummet: Klimadag på Rosborg
-
Opvarmning, 1j, 2022-23.docx
-
Alle grupper skal være parate til at fremvise deres opvarmningsprogram, da det afgøres i timen, hvilke grupper, der skal på. Husk også at aflevere en udprintet beskrivelse af jeres program til mig.
-
Husk at tage vanddunk med ind i hallen, så I ikke skal ud i omklædningsrummene undervejs i timen.
-
Husk at tage vanddunk med ind i hallen, så I ikke skal ud undervejs.
-
Medbring papir og blyant, hvis man er skadet.
-
Læs s. 1260 + 1261 i Yubio, så I er klar over, hvad I bliver bedømt ud fra i dette forløb.
-
Gruppe 4: Isabella, Nanna, Silas og Naja skal være klar til at fremvise deres opvarmningsprogram 💪🏻
-
Husk at tage vanddunk med ind i hallen, så I ikke skal ud undervejs i undervisningen. Husk også at ordne toiletbesøg inden eller efter timen 🚽
-
Medbring papir og blyant, hvis man er skadet 😎
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pardans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmning og basketball
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skadhede, Thomas Sand m.fl.: Yubio - idræt C+B (2022); sider: 1241-1247
-
Opvarmning, 1j, 2022-23.docx
-
Alle grupper skal være parate til at fremvise deres opvarmningsprogram, da det afgøres i timen, hvilke grupper, der skal på. Husk også at aflevere en udprintet beskrivelse af jeres program til mig.
-
Husk at tage vanddunk med ind i hallen, så I ikke skal ud i omklædningsrummene undervejs i timen.
-
Husk at tage vanddunk med ind i hallen, så I ikke skal ud undervejs.
-
Medbring papir og blyant, hvis man er skadet.
-
Læs s. 1260 + 1261 i Yubio, så I er klar over, hvad I bliver bedømt ud fra i dette forløb.
-
Gruppe 4: Isabella, Nanna, Silas og Naja skal være klar til at fremvise deres opvarmningsprogram 💪🏻
-
Husk at tage vanddunk med ind i hallen, så I ikke skal ud undervejs i undervisningen. Husk også at ordne toiletbesøg inden eller efter timen 🚽
-
Medbring papir og blyant, hvis man er skadet 😎
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
I ultimate har vi arbejdet med følgende elementer:
Tekniske:
- 3 typer af kast (forhånd, baghånd og upside down kast)
- Gribeteknik (pandekage og pincet)
Taktiske:
- Kunne bevæge side hensigtsmæssigt på banen
- Lav cuts
- Taktiske overvejelser om opdækning
- Vi har kort benyttet os af "stack", hvor vi har arbejdet med en "handler"
Teori:
- Spillets historie (kort)
- Grundlæggende regler
- Spirit of the game
- Forskellige typer af fairplay
- Ultimate som identitetsdanner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball
I dette forløb har vi arbejdet med pickleball, hvor der har været fokus på følgende elementer i den praktiske del.
- Kende slagene serv, returnering, dink, drop, lob og flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Være i stand til både at bruge forhånd og baghånd med korrekt benstilling
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med spillet
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
I den teoretiske del har vi arbejdet med danskernes motionsvaner, herunder følgende elementer.
- Hvilke organiseringsformer findes der for idræt?
- Hvordan har organiseringen ændret sig over tid?
- Hvad karakteriserer de fire (fem) bølger for idrættens udvikling?
- Hvordan er samspil mellem stat, marked og civilsamfund i forhold til idræt?
- Hvor er pickleball organiseret?
Teori: Note fra Bo Isaksen om "Danskernes motionsvaner" på 4 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop
I dette forløb har vi arbejdet med hiphop, hvor forløbet har været inddelt i to dele. En færdig serie, som de skal lære og fremvise og en selvlavet serie med en varighed på minimum 1 min. Vi har arbejdet med følgende elementer:
- Hiphop grundtrin
- Freezes og poses
- Bevægelseskvalitet
I teori har vi har vi arbejdet med følgende:
- Hvor stammer hiphop fra og hvordan har det udviklet sig?
- Hvad er de 4 grundelementer i hiphop og hvad karakteriserer dem (B-boying, DJ-ing, MC-ing og graffiti)?
- Labans bevægelsesteori, herunder BESS(R)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rulleskøjter
I dette forløb har vi arbejdet med løb på rulleskøjter (inliners), hvor vi har haft fokus på tekniske øvelser næsten hver gang har vi afsluttet undervisningen med rullehockey. De tekniske øvelser vi har arbejdet med er:
- Sæt i gang og lave skøjtebevægelser
- Bremse (plov, halvmåne og alpin)
- Gyngehest (frem og tilbage på stedet)
- Rødspætte (samme som gyngehest, men hvor man fortsætter fremad og får mere fart på)
- Parallelkørsel
- Hoppe over streger
- Slalom forlæns og baglæns
- Krydsover forlæns og baglæns
I teori har vi arbejdet med komplekse bevægelser, herunder følgende elementer.
- Hvilke typer bevægelser findes der (refleks, medfødte bevægelser og komplekse tillærte bevægelser)
- Hvad er myotatisk refleks og hvorfor er den smart.
- Hvad er de 3 indlæringsfaser og hvad kendetegner dem.
- Hvorfor er dette relevant for rulleskøjteløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
TRÆNINGSPROJEKTET - KONDITIONSTRÆNING
IKKE EN DEL AF EKSAMEN
Formålet med projektet er primært at forbedre konditionen. Sekundært kan man vælge andre sundhedsrelaterede målsætninger som eks. reducering af livviddemål.
Træningsprojektet gennemføres med fokus på kontinuert løb, intervalløb og motionsfodbold og Crossfit. Eleverne skal til slut i projektet reflektere over egen træning, såvel diskutere fysiologiske forandringer efter et træningsforløb.
Forløbet indeholder:
- En baseline Coopers test.
- Arbejde med og fastlæggelse af personlige målsætninger.
- Konditionstræning i modulerne og i fritiden samt logbog over egen træning.
- 3.g-løb (5 km)
- Afsluttende Coopers test.
- Afsluttende rapport hvor den teoretiske viden kobles med de praktiske erfaringer og resultater fra projektet.
Teori:
- Effekter af løb og fodbold
- Sundhedsmålinger
- Målsætning
- Borgs skala
- Superkompensationsprincippet
- Aerob træningslære: Arbejdets tre faser, VO2-max, kondital, udholdenhed, løbeøkonomi, aerob kapacitet, aerob effekt og effekter af konditionstræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Spring
Teoretisk fokus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Steparobic
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52477082631",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52477082631",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52477082631"
}