Holdet 2022 id/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Peter Hjulmand Veddum
Hold 2022 id/k (1k id, 2k id, 3k id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 EKSAMEN: Basketball og boldbasis
Titel 3 Inlinners, led og akut skadesbehandling
Titel 4 Ultimate og danskernes motionsvaner
Titel 5 EKSAMEN Pickleball og kompliceret bevægelser
Titel 6 EKSAMEN Latindans og dansens historie
Titel 7 EKSAMEN: crossfit og musklens fysiologi
Titel 8 Atletik og træning
Titel 9 EKSAMEN: Five-a-side og teamet
Titel 10 EKSAMEN: Hip hop og supkultur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 EKSAMEN: Basketball og boldbasis

Basketball og boldbasis
I dette forløb har eleverne arbejdet med basketball. Spillet er en del af kaosspil, hvorfor vi sideløbende arbejdede med at at definere karakteristika for kaosspil og hvilke kriterier en boldspiller skal besidde. Herunder splitvision, kommunikation, løbebaner og overblik.

Teknisk:
Drible, aflevere/modtage, lay-ups og skudafvikling (BEEF), pivotering, jumpstop,
Taktisk: give n go, CUTS (cut, v-cut og backdoor), introduceret til simple systemer (screening), regler til spillet

Teori: Boldspilsfamilier, læringsmodellen, faser i boldspil, spilhjulets elementer (bane, regler, bold,spillere, mål) - samt kriterier for den enkelte spiller (teknisk, fysiske, sociale og taktisk forståelser)
Basketballs historie og regler
Kernemateriele:

Supplerende materiale:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Inlinners, led og akut skadesbehandling

I dette forløb vil eleverne skulle få kendskab til grundlæggende inlinner teknik. I forløbet forventes det at eleverne kan:
Fremvise - faldteknikker og hvordan man kommer op igen
Balance stående (pause) og i fremdrift
Grundlæggende fremdift (skubbe og skøjteteknik)
Sving: Parallalt, A-sving, H-sving
Brems: Plovbrems og Herredrejning
Simple handlebander er gennemført, desuden har eleverne anvendt teknikken til at prøve andre aktivitiver med inlinner på (fx Floorball, "kunstskøjteløb", simple hop/spring over forhindringer)

Sideløbende har eleverne arbejdet med grundlæggende skadesbehandling (RICE) og introduceret for leddenes opbygning

ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ultimate og danskernes motionsvaner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 EKSAMEN Pickleball og kompliceret bevægelser

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i spillets teknik og taktik. Først læres de basale slag med fokus på korrekt positionering/fodarbejde, hvorefter der arbejdes med spillets taktiske elementer.

Teori: I forløbet har eleverne tilegnet sig viden om hvordan man lærer nye idrætslige bevægelser (kompliceret bevægelser)
1. Eleverne har arbejdet med 3 grundlæggende bevægelser
2. Indlæringens tre faser

Dette kobles til forklaringen om hvordan man lærer specifikke slag i pickleball, fx et lop eller drop

FAGLIGE MÅL
- Kende slagene serv, forhånd, baghånd, flugtning og smash.
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis forhånds- og baghåndsslag
- Rimelig beherskelse af spillet i ”køkkenet”
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget og spillet
- Udvise en taktisk forståelse af spillet

Centrale begreber:
Dink, køkken, drop, smash, serv, lukkede og åben benstilling, vægtoverførsel

KERNESTOF: Yubio, s. 1256-1264
I alt: 15 sider

Supplerende materiale:

https://www.youtube.com/watch?v=xEYsymCtIDY&t=17s

https://www.bing.com/videos/search?q=pickleball&&view=detail&mid=D2D1E0E01FF518916A42D2D1E0E01FF518916A42&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dpickleball%26FORM%3DHDRSC6

Yubio: s. 1267-1272


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 EKSAMEN Latindans og dansens historie

Dette forløb er over 6 moduler. I forløbet skal eleverne lærer to danse (cha cha cha og jive) begge tilhørende latinamerikanske danse. I forløbet er eleverne blevet præsenteret for hvordan idrætten er organiseret og hvor man kan "gå til" dans.

FAGLIGE MÅL:
Forløbet er bygget op af tre dele.
Del 1 (2 moduler) Cha cha cha: Grundtrin, New Yorker, Hand to hand, spotdrejning, damedrejning og triple Lockstep
Del 2 (2 moduler) Jive: Grundtrin, damedrejning, side by side, vindmølle, Kick 1, american spin og selvvalgt trin fra yubio.
Del 3 (2 moduler) begge danse: Eleverne arbejder selvstændigt med at øve de to danse, hjælper hinanden i fejlretning mm. Denne del ender med en forløbsprøve i form af videoaflevering

Teori:
I forløbet har eleverne arbejdet med historisk perspektiv til hvor dans kommer fra og hvordan man har struktureret selskabsdans til sportsdans.

Ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 EKSAMEN: crossfit og musklens fysiologi

ormålet med forløbet er, at eleverne får en grundlæggende indføring i crossfit som træningsform, kendskab til nogle centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på. Eleverne laver undervejs et program til dem selv, hvori crossfit centrale træningsprincipper inddrages.
Eleverne er introduceret for andre "alternativer" til vægte fx Ribbe, reb, Box-jump, Wall-ball og bildæk.
Eleverne har her udarbejdet, udført og evalueret på egne WODS.

Ud over at få kendskab til og indføring i crossfit som træningsform skal eleverne lære  om forskellen på de tre typer muskelarbejde. Derudover stifter eleverne bekendtskab med forskellen på at træne hhv. muskeludholdenhed og muskelstyrke.


FAGLIGE MÅL:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr (kettlebells) på en teknisk korrekt måde (minimum de øvelser der er vist i yubio)
-Introduceres for TRX
Indtroduktion til anvendelse af alternative redskaber (reb, barre, Box jump)
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
- Være i stand til at knytte begreber som excentrisk -, statisk og - koncentrisk muskelarbejde samt muskeludholdenhed og muskelstyrke til eget træningsprogram

Centrale begreber, teori:
Musklens arbejdsformer, dynamisk (koncentrisk og excentrisk), statisk arbejde, agonist, antagonist,, repetition maximum (RM), sæt, gentagelser, repetitioner, musklens opbygning+funktion, hypertrofi, pauser, restitution,, styrke, eksplositivitet, frie vægte, kropsvægt, muskeludholdendehed, funktionel, varieret, højintens træning.


Yubio:
Crossfit: s.963-969, 974-977, 984 993-997
Styrketræning og muskler: 54-57

ca. 15 sider plus supplerende materiale
Supplerende materiale:
Øvelser til crossfit - yubio: s 883-992
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 EKSAMEN: Five-a-side og teamet

dette forløb har vi arbejdet med five-a-side håndbold. Eleverne har skulle tilegne sig grundlæggende færdigheder inden for håndbold.

Tekniske færdigheder:
Kaste-gribe (i løb)
Skud på mål fra forskellige positioner, og forskellige former hopskud, løbeskud, fløjskud, fodfinter.

Taktiske færdigheder:
Presspil-Stempelbevægelser
Grundlæggende sidebevægelse i forsvar
Kryds
kontra

Eleverne har sideløbende selv skulle tilegne sig færdigheder ud fra en induktiv tilgang. Eleverne har arbejdet med idrætspsykologi, hvor fokus har været på teamet. Her har eleverne skulle arbejde med at opstille mål/krav til hinanden og selv coache hinanden i øvelser - Eleverne har brugt det meste af tre moduler på selvtræning i hold. Undervejs har de skulle reflektere over egen indsats og hvordan man kan bidrage til at være en god holdspiller. Herunder reflektere over kommunikations betydning for et hold (tydelige aftaler og kommunikation på banen, efter hvilken rolle og position man spiller)

Centrale begreber:
Målfelt, forsvarsspiller, overtrådt, banens størrelse i Five-a-side, skridtregler, drible, dobbeltdrible, flyvende målvogter, back, fløj, center, five-a-side håndbold, kastets udførelse (beskrive dette), kontra, kryds, stempelbevægelse, angribe på kant (mellem forsvarsspillerne)
centrale begreber (teori):
det velfungerende team, synergieffekt/manglende synergieffekt, teamets produktivitet (Potentiale+procesgevinst-procestab), social dovenskab (Ringelman-effekten), sammenhold, målsætning, kohæsion (høj/lav), opgave og social kohæsion, forskellige teamsammensætninger, formelle, uformelle roller, rolleklarhed, rollekonflikt, kommunikation (verbal/nonverbal)

Materialer:
Yubio: 719-724, 732-733, 736
Yubio (teori): 605-607

Video fra yubio:
DGI Håndbold - Presspil 3 mod 3 (video)
Supplerende materiale (eleverne har selv skulle udvælge øvelser, der passer til deres gruppe)
Yubio: s. 723-741 (ikke alle øvelser er brugt)
DGI Håndbold øvelser (diverse øvelser som elever selv vælger, hvis der er behov)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 EKSAMEN: Hip hop og supkultur

EKSAMEN Hip hop - en subkultur?

I dette forløb har eleverne tilegnet sig dansefærdigheder indenfor forskellige områder af hiphoppen og undervejs arbejdet med dem både som selvstændige 'moves' og som koreograferede bevægelser. Det stilistiske udtryk har været stærkt betonet gennem hele forløbet (både musik, attitude og bevægelse).
Særligt fokus for dette forløb er at eleverne har arbejdet innovativt med produktion af egen koregrafi.

En del af forløbet har været udarbejdelse af elevkoreografier af forskellig længde.

Teoretisk har eleverne arbejdet med hiphop som subkulturelt fænomen og idrættens organisering.

Praktisk indhold:
Posing (4-3-2-1 taktslag)
Grooving
Bounce (børst skulder, 4 skridt frem+tilbage, funky grapewine, turn m. klap, kick ball change, running man)
Slides (side til side + knæoptræk, 4-kant)
Rolls (body rolls vandret og lodret)
Toprocks (funky salsa foran+bagved, toprock m. enkelthop + dobb. hop, 2x samme side, m. hop)
Freezes (babyfreeze, crowfreeze, shoulderfreeze, )
Downrocks/footwork (3 step, 6 step)
2 koregrafier (33.C1 og 33.C3)

Materiale (Yubio):
1275 (inkl. videoer), 1277 (kun 33.b2 Body rolls), 1278, 1280.

Teori:
1022-1024 (Subkultur) 101331-1333 (Hip hops historie), 1353-1355 (idrættens organisering)
Estimeret til 12 sider

Supplerende materiale: https://www.youtube.com/watch?v=s9R8gxKLPEo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer