Titel
2
|
Basketball og idrætspsykologi (EKSAMEN)
Eleverne har i dette forløb fået kendskab til centrale begreber inden for kaosspillet, basketball. Fokus har dels været på aktiviteter, der fremmer krops- og boldbeherskelse, dels aktiviteter der fremmer samarbejde og etik.
Eleverne har arbejdet med deres tekniske og taktiske kunnen samt spilfærdigheder. Det teoretiske tema for forløbet er teampsykologi.
Læringsmål:
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Afslutninger
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Taktisk forståelse og udførelse af "give and go", cut, v-cut og backdoor-cut.
- Forståelse for hvordan man skal stå i forsvaret, når man spiller forsvar
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre.
- Kende til begreber som synergieffekt, kohæsion og spændingsregulering.
- Kende til de forskellige roller på et hold og være i stand til at bidrage positivt til samarbejdet på holdet
Centrale begreber, praksis:
Kaosspil, personligt forsvar, zoneforsvar, skridtregel, fejlregel, uderegel, pivotering, standfod, rebound, dobbeltdribling, cross step finte, kængurufinte
Dribling (cross over, bag om ryggen, mellem ben, spin, inside out, dobbelt cross over), temposkift, retningsskift, jump stop, dække bolden ved driblinger, aflevering (brystaflevering begge hænder, énhånds, studs, "indkast"), skud, B-E-E-F (Balance, Elbow, Eyes, Follow through), lay-up, give and go, taktik, cuts, V-cut, backdoor-cut,
Centrale begreber, teori:
Det velfungerende team, synergieffekt, social dovenskab, kohæsion, roller (anføreren, den sociale, fighteren, den sjove m.fl.) og kommunikation (verbal og nonverbal).
Teori:
Kernetekster:
- Yubio, s. 534-544 (Basketballs historie og regler)
- Yubio, s. 564-567 ("Kan du score" - idrætspsykologi)
Supplerende:
- Tekst: Yubio, s. 545-563 (Øvelser)
|