Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anne-Marie Hauge Andersen, Peter Lund Lorenzen
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Growing up
Titel 2 Social Media and Online Culture
Titel 3 Socialisation
Titel 4 English Language and History
Titel 5 The Victorian Age
Titel 6 Australia EKSAMEN
Titel 7 The Odd One Out
Titel 8 Multicultural Britain I EKSAMEN
Titel 9 The American Dream -  or Nightmare EKSAMEN
Titel 10 The American Dream - or Nightmare EKSAMEN
Titel 11 Nature of evil EKSAMEN
Titel 12 Postmodernism EKSAMEN
Titel 13 grammatik
Titel 14 Multicultural Britain II EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Growing up

Growing Up
Fag: Engelsk

Varighed: 14 moduler

Tekster: Clara’s Day, This Be the Verse, Son of Satan, The Perks of Being a Wallflower, Champagne Flight, Never Grow Up (sang), Indian Camp
Grammatik: Sætningsanalyse, ordstilling (subjekt - verbum), ordklasser, kongruens

Indledende bemærkninger:

Vi har planlagt aktiviteter til hver tekst og lavet øvelser, der passer dertil, men aktiviteterne skal ikke læses som nøjagtige modulplaner. Det står alle frit for at tilføje og udelade, som I vurderer det bedst.

Ved planlægning af aktiviteter i forløbet har vi haft følgende principper:

- Der tages højde for, at overgangen fra Folkeskolen skal være overkommelig. En af de store forskelle er, at de ofte ikke før har arbejdet metodisk med tekstanalyse i engelsk, så derfor skal nye begreber og analyseredskaber præsenteres gradvist, og fagets identitet og karakter i gymnasiet skal gøres tydelig for dem.
- Der skal være lette, aktiverende mundtlighedsøvelser i hvert modul for at skabe tryghed ved at tale engelsk med andre.
- Der skal være opgaver, der er overskuelige for de svageste, og opgaver, der udfordrer de dygtigste.
- Der skal introduceres it-redskaber
- Eleverne skal præsenteres for forskellige tekstgenrer. Vi venter dog med non-fiction.
- Der er sproglig opmærksomhedsøvelser og grammatiske øvelser til alle tekster.

Praktiske bemærkninger:
- Materialerne vil ligge i mapper på Lectio inddelt efter teksterne. (Opdateres løbende og færdig ved udgangen af maj).
- Materialekolonnen udfyldes i samme periode, ligesom problemer med tabelopdeling løses.




















Introduktionsmodul
1 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Introduktion til engelsk på Rosborg og forløbet Growing Up
Præsentation af faget, elever og lærer
Evt. opstart Clara’s Day (de første 15 linjer i Word-versionen) Tale engelsk
Bevidsthed om vigtigheden af at tale sproget
Styr på grundprincipper i faget
Klassedialog - lærer-intro
Interviewe hinanden om engelskundervisning i folkeskolen.
Know your classmates Bingo (vedlagt)
Kortfilm: Marry me – som opstart til Growing Up (vedlagt)
Evt: Opstart Clara’s Day (de første 15 linjer - vedlagt)
Pair questions (vedlagt) Husk en præmie, som det loves på “Know your classmates” arket (eller rediger arket:-)
Clara’s day

Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Clara’s Day s.1 - 4, l. 1 (Word)
Ordstilling (FS og ark) Kendskab til enkelte begreber ang. tekstanalyse og fortolkning (writer, narrator, atmosphere, characterization)
Ordforråd om Growing Up
Kendskab til Gyldendals online ordbøger – intro 10 - minute ice-breaker: Fx Two truths and one lie about my childhood (vedlagt)
Pair work - tekstens handling (vedlagt)
Group work - analyse og fortolkning - light (vedlagt)
Vocabulary – growing up (vedlagt)
Præsentere de røde ordbøger (tjekke at de har)
Grammatik – ordstilling (vedlagt)
Oral activity - play a scene (vedlagt)

Clara’s Day
3 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Clara’s Day s. 4 - slutningen
Ordstilling og evt. ordklasser (FS og ark) Kendskab til enkelte begreber ang. tekstanalyse og fortolkning (characterization, theme, textual evidence)
Øve idiomatiske udtryk Mundtlighedsøvelse - Discuss these statements (vedlagt)

Understand the text
Quiz og byt spørgsmål om handlingen (vedlagt)

Analyse og fortolkning (vedlagt)

Opfølgning på gruppearbejde (up to you)

Grammar;
- vælg fra Grammar - Clara’s Day - f.eks ordklasser eller fortsætte FS - ordstilling.

Creative writing:
write an sms-exchange between Clara and her mother after the mother leaves the house. : Husk at klippe spørgsmål ud til quiz og byt
This Be the Verse
4 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
This Be the Verse, Philip Larkin, 1971 Opmærksomhed på intonation og udtale
Introducere begreber on lyrik - light (poet, poem, stanza,rhyme, rhythm.
Read the poem aloud in pairs (standing up?)
- In a pessimistic tone of voice
- In an optimistic tone of voice
Compare intonation and pitch - discussion
Listen to Larkin (link)
Compare

Vocabulary (vedlagt)

Analysis and interpretation (vedlagt)

Opfølgning (metodefrihed:-)

Write a response to Larkin’s poem (vedlagt - m. forslag til opfølgning)









The Perks of Being a Wallflower
5 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Filmen The Perks of Being a Wallflower (2012)
Den er baseret på en roman af samme navn skrevet af Stephen Chbosky (2009)

Filmen varer 105 minutter. Analyse og fortolkning af film. I dette forløb bruges filmen på samme måde som en roman. Man kan dog fint vælge at inddrage billled- og lydsiden også.

Warm up
In pairs:
Student 1: How I felt before the first day at Rosborg
Student 2: The best - and the worst things from my first day of school.

Oversætte titlen på filmen. Hvad betyder perks og wallflower?
Hvilke forventninger giver det til filmen?

Pay attention to:

The most important characters and their development

The setting (at school, in the family)

Which issues does the film address?

Se filmen






The Perks of Being a Wallflower
6 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Analyse og fortolkning af film. Fokus på characterization and character development, setting, theme. Se filmen færdig

Group work: 45 minutes/the rest of this class (oplæg vedlagt)




The Perks of Being a Wallflower
7 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Øvelse i mundtlig fremlæggelse af analyse og fortolkning. Læreren taler ca. 15 minutter med hver gruppe.

Mens de andre grupper venter:

Vocabulary:
(vedlagt)

Grammar:
(vedlagt) Det er et stramt program. Husk, at der er en buffer på to moduler.

Opsamling af grammar og vocabulary evt. I det kommende modul.


8 Son of Satan 1
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Short story:
Son of Satan 1

Grammatik:
Kongruens

s.1-2 er lektier til timen Forforståelse, afslappet samtale


Fagbegreber som de kender fra danskfaget i folkeskolen og nu skal til at bruge i engelsk. Gør det tydeligt med (nyt) fokus i faget.

Anvende tekstanalysebegreberne på et basalt plan.
Afdække: What is a 1st person narrator? (vs. 3rd)
Redegørende plan, alle kan være med og taler engelsk.

Træner højtlæsning +
(kreativ øvelse)


Hvad er kongruens Warm up
Diskussionsspørgsmål om bullying and peer pressure

(Vocabulary)
EVT. Øvelse med kendskab til tekstanalytiske begreber på engelsk.

Summary and analysis
- Læs indledning sammen (3 linjer) + besvar spørgsmål om setting, narrator, characters.
- Summary of p. 1-2 vha. spørgsmål fra arbejdsark.

- Læs de næste 2 sider af teksten sammen
(+ write an ending)


Grammatik
(Intro til kongruens)
+ Indsætningsøvelse (integreret grammatik)
På papir eller evt. som kahoot PPt: Bullying and peer pressure questions


Textual analysis – Match Danish and English).



Son of Satan questions 1








Son of Satan grammar Arbejdsform fx Stående summe-øvelse i (skiftende) par
(Fx dobbelt cirkler)

















LEKTIER til næste time: læs resten af novellen (3 sider)









6 Son of Satan 2

Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer






Short story:
“Son of Satan”

Grammatik:
Kongruens / uregelmæssige verber



Afslappet samtale
Tale engelsk,



(Redegørende plan, alle kan være med)


Arbejd med tekstanalyse + øve i at begrunde med eksempler fra teksten (Italesætte hvorfor dette er vigtigt og nødvendigt i vores analysearbejde)




Lille øvelse med stilleje (hvad er uformelt sprog – hvorfor skal man kende forskel?)


Ordklasser/Verberne Warm up (Samtale)
Daily dilemma / quiz og byt (el. lignende, ikke nødvendigvis tekstrelateret)

Summary Opsummér mundtligt slutningen på novellen

Analysis:
Characterisation
vha. arbejdsark evt. suppleret med en liste med adjektiver
Themes
Ending and themes + compare (This be the verse)

Language: omskriv sætninger / dele af dialogen til formelt sprog/standardsprog

Grammatik
Øvelse 1: opdel de understregede verber i regelmæssige og uregelmæssige.
Øvelse 2: Relay race: (bøjning af uregelmæssige og regelmæssige verber)
Alternativ: mere kongruens fra Fejlstøvsugeren eller andet Se mappe




Øvelse fra Texting s.











(øvelse fra Texting)














10 Champagne Flight  1
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Short story:
“Champagne Flight”

Grammatik:
Verber/kongruens

S. 1-3 er lektier inden timen Afslappet samtale på engelsk












Fokus på point of view/narrator og den virkning de har.



Skriveøvelse + genreøvelse Warm up (Samtale)
Dilemma of the day (eller lig.)
+ Discuss quote from the text “I was sixteen and trying to be older” (Is it typical? Same for boys and girls? Etc)

Vocabulary
Øvelse med oversættelse og forklare ord

Summary and Analysis
Summary vha. spørgsmål
Explain the point of view

Writing Omskriv de to sider til 3.persons fortæller + lav det til en gyserhistorie.
Forslag til opsamling: Læs højt for klassen eller en anden gruppe / indspil højtlæsning på video og send til læreren Se mappe
(Arbejdsark)
CF arbejdsark.



















LEKTIER til næste time: læs resten af novellen (3 sider)








11 Champagne Flight  2
Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer

Short story:
“Champagne Flight”

Grammatik:
Verber/kongruens


Fokus på hovedpersonens udvikling + ”time aspect”/time gap – historien fortælles da hun er blevet ældre.
Tale om teksten på en anden måde, det er nødvendigt at bruge info fra teksten for at kunne svare for personerne.
Øvelse med integreret grammatik: verber
Summary
Spørgsmål  fra ark
Characterisation vha. arbejdsark (evt. sp. fra the Lift)

Opsamling på tavlen eller Padlet

Say it!
Samtale/rollespilsøvelse
Perspektivering
Lyt til John Mayers ”Stop This Train” med teksten.
Sammenlign de to Jeg-personers ønske om at vokse op Champagne F Arbejdsark
Champagne F Arbejdsark
Say it! Champagne F Arbejdsark
Sangtekst












12 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Songs About Growing Up

Taylor Swift - “Never Grow Up”
+
Selvvalgte sange i 2. del. Videre arbejde med narrator-begrebet.
Fokus på at forstå teksters budskab.

Træning i perspektivering.

Træning i skriftlig fremstilling

Digital dannelse (brug af Google Sheets, deling af materiale) Warm-up conversation in pairs: “Describe your earliest childhood memory”

Listening exercise: Listen to “Never Grow Up” and fill in the missing words on the worksheet (vedlagt)

In groups of 4: Answer the questions on the worksheet.

Class summary and discussion. Pros and cons of growing up on the whiteboard.

The groups are asked to choose another song about growing up and create a written presentation about it using Google Sheets (opgave vedlagt).
As part of this assignment, the groups must also create 2-3 multiple-choice questions about their presentations and send them to the teacher.

As homework, the groups must browse each other’s presentations and listen to the songs the others have chosen.


“Never Grow Up”-worksheet.

YouTube: Taylor Swift – Never Grow Up

“Songs About Growing Up”-worksheet.

Google Slides (Google Apps Rosborg).

Læreren får lidt ekstra hjemmearbejde efter denne lektion, da elevernes spørgsmål skal samles til en quiz, som skal teste at eleverne har fået kigget på hinandens skriftlige oplæg.


13 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Afrunding af “Songs…”
Indian Camp, del 1. Glosetræning.
Repetition af kongruens.
Videre arbejde med narrative style.
Detaljeret tekstlæsning med fokus på setting og characterization.

Anvendelse af tekstcitater til tekstanalyse. Warm-up exercise: Music quiz on Kahoot (med elevernes egne spørgsmål).

Pre-reading 1: Quizlet Live with words from Indian Camp + translations (link vedlagt)

Pre-reading 2:
Integreret grammatik, omskriv udvalgte sætninger fra teksten fra datid til nutid (opgave vedlagt).
Meget kort introduktion til “The Iceberg Principle”, så eleverne er bevidste om, at teksten skal læses grundigt.

Eleverne deles i grupper på 4 og præsenteres for rollelæsning (instruktionerne vedlagt). Der er 4 roller, hvor af de sidste to har fokus på setting og characters.

End of lesson, quick summary of the students’ impression of the story so far.
The rest of the story is homework. Kahoot (eller tilsvarende program efter lærerens valg).

Quizlet gloseliste.

“Indian Camp, Past to Present”-worksheet.

“Rollelæsning til Indian Camp”- worksheet

Hvis det er første gang eleverne prøver rollelæsning bliver de tit lidt forvirrede, så det er en god idé at gå rundt til alle grupper og sikre sig, at de gør det korrekt.


14 Indhold Faglige mål Faglige aktiviteter Materiale Kommentarer
Indian Camp, del 2.
Afslutning på forløbet, opsamling og perspektivering. Øvelse af mundtlig præsentation af tekstanalyse
Brug af citater til at understøtte tekstanalyse.

Perspektivering.

Digital dannelse: Brug af Padlet, opsætning af noter. Eleverne samles i læsegrupperne fra sidst og deler deres noter via. Padlet.

Grupperne præsenterer mundtligt deres noter om setting og characters efter tur.

Opsamlende klassediskussion, hvor læreren evt. spørger ind til nogle af de detaljer, som eleverne ikke fik med i deres gennemgang.

Lille “Say It!”-rollespilsøvelse, hvor eleverne skal sætte sig i udvalgte personers sted og forklare noget om deres følelser og motivation på engelsk.

Afslutning af forløbet med perspektiveringsøvelse, hvor gennemgået tekst/film/musik sættes i forhold til hinanden, samtidig med at materialet repeteres kort. (forslag til repetitionsøvelser vedlagt). Padlet, lærer opretter en tom Padlet og lægger linket på Lectio.

“Roleplaying - Indian Camp”-worksheet.

Arbejdsark til repetition og perspektivering.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Social Media and Online Culture

- Hard, Johann. "Attention Span" The Irish Times, 2022
- Cleary, Emma. Lightbox. 2015
- Senft, Theresa, "Microcelebrity and the branded Self" (article New York University 2012 – excerpt)
- Crouse, Lindsay. "Fandom is out of Control". The New York Times, 2022,
- "The rise of the micro-celebrity: Why brands should tap into this cultural phenomenon" https://medium.com/@QuantumSingapore/the-rise-of-the-micro-celebrity-why-brands-should-tap-into-this-cultural-phenomenon-886961d37639
- "Noah", short film by Walter Woodman and Patrick Cederberg.
- D' Amelio Show, Episode 1.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#1 Lightbox 04-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Socialisation

Fra uge 43/44 arbejdes med:
Indian Camp: C pp 12-18.
The Sin Bin C pp 33-39
Rendezvous C pp. 51-54
Temaafslutningsfilm: ’Dead Poets’ Society’ med efterfølgende spørgsmål
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#1 Lightbox 04-12-2022
Peter den vilde dreng 06-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 English Language and History

2) ENGLISH LANGUAGE AND HISTORY
(Worlds of English og Britain Past and Present, Systime)
English and me: WoE pp. 10-23:
Everything is…: WoE pp 24-26.
Reporting from..: WoE pp 26-30.
Britain Past and Present:
16th and 17th Centuries pp. 17-21 plus questions.
18th and 19th Centuries pp. 22-28 plus questions.
20th Century pp. 29-32 plus questions.
UK Today: A Profile pp. 33-40 plus questions.
How the UK is governed pp.41-51 plus questions.
Tid i tekster: udlevering af materialet – gruppearbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#3 Expectations 09-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The Victorian Age

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb fokuserer vi på de vigtigste kulturelle og sociale problemer Victoriatiden. Vi vil primært forkuser på klassesystemet og kønsroller.

Baggrundsmateriale:
https://www.youtube.com/watch?v=kgHGYyeYLlI

Kernemateriale:
Charles Dickens: Oliver Twist (1837) uddrag af kapitel 2.
Film: Cary Fakunaga: Jane Eyre (2011)
Oscar Wilde: The Importance of Being Earnest (uddrag fra akt 1) (1895).

Grammatik:
- Modalverber.
- Repetition af ordstilling, kongruens, substantivernes pluralis, genitiv og uregelmæssige verber.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#4 The Victorian Era 25-04-2023
#5 Essay Oliver Twist 21-05-2023
#6 Grammar 26-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Australia EKSAMEN

Forløbet har haft fokus på Australiens oprindelige befolkning, herunder Stolen Generation. Der er læst tekster, der belyser emnet/problemstillinger fra forskellige vinkler.


Kernestof:

Baqggrundsmateriale om mødet mellem Australiens oprindelige befolkning og den hvide mand: Engberg-Pedersen el al, Contexts (Gyldendal 2005), s 105.


Aboriginal Legends  (Fra: Lægdsgaard, Impressions of Australia, Systime 1986, s.56-59 og s. 49 1. spalte næstsidste linie - 50 l. 60)

Dokumentar:  The Stolen Generations af Darlene Johnson, 2000. lånt via CFU

Borland, "Fred Andrews" (2000),   (Fra: Contexts, Gyldendal 2005 s. 120-121)

Short story: Archie Weller: "Going Home", 1986 (Fra: Contexts, Gyldendal 2005 s. 107-116)

Article: The Guardian, "Snatched from home for a racist ideal. Now a nation says sorry" (2008 (http://www.guardian.co.uk/world/2008/feb/11/australia)

Film: Warwick Thornton: Samson and Delilah (2009)

Column: Pholi, Kerryn: “Why I burned my 'Proof of Aboriginality'”, ABC News, 27.08.2012

Speech: Pauline Hanson: " Maiden Speech", 1996

Supplerende stof:

Short videos on Aboriginal identity and stereotypes : https://www.youtube.com/watch?v=tSNvfk0zFNc  
https://www.youtube.com/watch?v=F269NJ0__L4

Babakieura, satirical film (extract)

Statistics on Indigenous Australians vs. Non-indigenous Australians (elever har selv fundet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 The Odd One Out

Vi har læst værket af Mark Haddon, "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time værk (Vintage Books 2003) og set filmen Submarine af Richard Ayoade (2010).

Ved læsningen af romanen har fokus været på persontegningen af Christopher og hans forældre, skrivestil og sprog.



Omfang 270 sider og en film ( 1 time og 37 minutter)

Vi har brugt: https://www.ordbogen.com/da/#/ og https://minlaering.dk/ i hele forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Multicultural Britain I EKSAMEN

Forløbet opgives til eksamen sammen med forløbet Multicultural Britain II

Forløbet handler om det multikulturelle Storbritannien og begynder med en kort introduktion til den historiske baggrund: det britiske imperium og immigration i UK efter 2. Verdenskrig. I forløbet indgår det engelske sprog som linqua franca.
Forløbet indgår i SRO-opgaven, hvor der i engelsk analyseres uddrag af talen, som Storbritanniens daværende indenrigsminister (Home Secretary) Suella Braverman holdt i USA på the American Enterprise Institute september 2023.

Being British, Gyldendal, 2014: Afsnit om Post War immigration

Short story: Kate Nivison: Just Below the Surface (fra: A New Entrance, Bühlman og
Rosenvold, Systime, 2001)

Film: Sarah Gavron: “Brick Lane”, 2007

Speech: Suella Braverman: "It is incumbent upon politicians to ask whether the Refugee Convention…is fit for our modern age.”
https://conservativehome.com/2023/09/26/it-is-incumbent-upon-politicians-to-ask-whether-the-refugee-convention-is-fit-for-our-modern-age-bravermans-speech-in-america-full-text/

Trine Østergaard: “English as lingua franca” The English Handbook, Systime, 2014

Poem: Colonization in Reverse https://www.youtube.com/watch?v=wtyXEFnYeUw


Supplerende stof:
Documentar om imperiet: Storbritannien i farver (lånt via CFU)
2 Songs: James Thompson: Rule Britannia (1740) + Arthur Christopher Benson: Land of Hope and Glory (1902)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 The American Dream - or Nightmare EKSAMEN

Vi læser the Great Gatsby som første del af vores forløb om the American Dream. Fortsættes i 3.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 The American Dream - or Nightmare EKSAMEN

Forløbet er en fortsættelse af forløbet The American Dream - or Nightmare fra 2.g, hvor vi læste The Great Gatsby.

Vi arbejder med amerikansk historie for at forstå baggrunden for kulturelle og politiske idealer som The American Dream, individualism og independence. Black Americas "American Dream" inddrages også.
Vi trækker tråde til USA i dag og den politiske situation op til valget 2024.


Kernestof:

- The Declaration of Independence (uddrag)
-Emma Lazarus: The New Colossus (poem)
- Edward N Kearny: The Frontier Heritage, 1984.  Fra: Finderup og Fog: Worlds of English, Systime 2010.
- Barack Obama: The American Promise, 2008 (speech at Democratic National Convention) Fra: Finderup og Fog: Worlds of English, Systime 2010)
- Trump's speech at the Republican National Convention August 2020 (uddrag)
- Lionel Shriver: "Making America Great Again" (short story, 2017)

- Claire Keegan: "Close to the Water's Edge" (short story) fra: Finderup og Fog: Worlds of English, Systime 2010)

- Abel Meropol and Billie Holiday: Strange Fruit (poem/song)
- Bob Hamilton: "A Father Tells His Son About the Statue of Liberty", 1971(poem)
- Kamala Harris: Remarks by Vice President Harris in the Dereck Chauvin Trial for the Death of George Floyd, 2021. (speech) (fra: Black Voices, Systime, 2020)

- Film: Green Book (dir. Peter Farrelly, 2018)

- Værk: F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby (læst i 2.g)

Supplerende stof:

-statistik om hvide amerikanere i forhold til sorte amerikanere (power point)
-statistik om vælgergrupper til demokratiske parti og republikanske parti samt polarisering i dag (power point)
- definition af den amerikanske drøm (Wikipedia) og statistik om amerikaneres syn på den amerikanske drøm i dag (power point)
- Introduction til post-racist America  (fra: Black Voices, Erlich-Møller, Systime, 2020)
- forelæsning fra Aarhus Universitet ved Derek Beach om det amerikanske valg (streames live oktober 2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Nature of evil EKSAMEN

Vi læser uddrag af Macbeth i et tema om evil. Forløbet indledes med, at eleverne stifter bekendtskab med Shakespeare og den tidsalder, han levede i. Dernæst læses uddrag af "Macbeth" med særligt fokus på, hvilke kræfter og ambitioner, der driver personerne til at handle, som de gør. Der er særligt fokus på The Elizabethan World Picture, herunder The Great Chain of Being og begrebet nature.
Spørgsmålet Is Macbeth evil or misguided?  kobler til anden del af forløbet, hvor vi læser tekster, der belyser ondskab på forskellige måder.

Baggrundsmateriale:
Ole Juul, Lund: Macbeth: side 25-32
The Elizabethan era and Shakespeare (kopi)
Jesper Kaalund: Romeo & Juliet, Gyldendal 2017: side 34-43 (om language), 46-48 (om Tragedien)




William Shakespeare: Macbeth: Act 1: scene 1, scene 3,(the letter - ) scene 5 and scene 7.  Act 3: scene 1 and scene 2
House of Cards - 20 minutes, episode 1,
Macbeth - film (Polanski version)

“Bad or Mad”, Sean Spence, (Fra: Wider Contexts, side 137-139)
"The Tell- Tale Heart", Edgar Allen Poe s. 154 - 158 - Wider Contexts
Ted Hughes: Hawk Roosting, 1960 (poem)
Stephen King: "The Boogeyman" (short story)

Film: American Psycho


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Postmodernism EKSAMEN

Forløbet giver et indblik i den postmoderne virkelighed, hvor mennesket pga. sin rodløshed i f.eks. familien har vanskeligt ved at finde vej i tilværelsen.  Der arbejdes med postmoderne træk, som de kommer til udtryk i de materialer, vi har arbejdet med.

Kernestof:

Som baggrund læses:
Post-Modernism" Fra: A short History of Literature in English, Systime, s. 79-84
"Introduction to FLUX British Literature". Fra: Kirsten Egebjerg et al. Flux British Literature, Systime 2003

Tekster til analyse:

Natasha Bedingfield: These Words (song)

Charles Higson: “The Red Line” (short story) Fra: Now and Zen, René Bühlmann, Systime
Philip Hensher: "To Feed the Night" (short story. Fra: Kirsten Egebjerg et al.: Flux - British Literature, Systime 2003
Polly. Clark: "Reconciliation" (short story) (kopi)
Sarah Butler: “Number 40” (short story) (kopi)


Eve Merriam, How to Eat a Poem (poem) Fra: Through Literary Landscapes, Sigh og Back (Systime):

Todd Alcott; Tv is a Drug (poem) https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=E4MQhTceWe8

Film: Fight Club (dir. David Fincher, 1999)
Desuden er filmen American Psycho fra emnet Nature of Evil også en del af emnet



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 grammatik

I undervisningen er der blevet brugt følgende grammatikker og ordbøger:

Grammatikker:
Min Læring https://www.minlaering.dk/
Engelsk grammatik online: https://sites.google.com/view/engelskgrammatik/start
Jens Bøgh: Fejlstøvsugeren, Musagetes, 1981

Ordbøger:
https://www.ordbogen.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Multicultural Britain II EKSAMEN

Forløbet opgives sammen med Multicultural Britain I fra 2.g

Tekster:
John Agaard: Listen Mr Oxford Don (poem) Fra: Finderup og Fog: Worlds of English, Systime 2010
Hanif Kuerishi: My Son the Fanatic (short story)
Has Multiculturalism failed in the Uk? Not really (article
Multiculturalism hasn’t worked; let’s rediscover Britishness (article)
Laura Smith: Mixed Race in the Uk: am I the future of this country? (article)
Hollie McNish: Mathemathics (poem)


Supplerende materiale:
Repetition af den historiske baggrund: empire og immigration into Britain efter anden verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer