Holdet 2022 EN/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Mette Krause Sørensen, Peter Lindhardt, Rasmus Smed Kjær
Hold 2022 EN/m (1m EN, 2m EN, 3m EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ressourcer i engelsk
Titel 2 Different Worlds
Titel 3 SRP1: Livsstilssygdomme i USA
Titel 4 #2 Rule Britannia?
Titel 5 Violence
Titel 6 The UK and the Europeans
Titel 7 Graphic Novels
Titel 8 SRP/SRO: Polarisering i amerikansk politik
Titel 9 India and postcolonialism
Titel 10 Postmodernism
Titel 11 American Values
Titel 12 Shakespeare: Macbeth
Titel 13 Crime Fiction

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ressourcer i engelsk

I forbindelse med alle forløb arbejdes der med Rosborg Gymnasium og HF's skriftlighedsportal:
https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighedsportal---nyt-layout/home
I forbindelse med alle forløb arbejdes der med Gyldendals online-ordbøger:
https://www.ordbogen.com/
I forbindelse med alle forløb arbejdes der med Oxford Learner's Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
I forbindelse med alle forløb arbejdes der med DSL's ordbøger:
https://ordnet.dk/
I forbindelse med alle forløb arbejdes der med Engram online-grammatik:
https://minlaering.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Different Worlds

Different Worlds

Dette forløb omhandler forskellige verdener, både i den fysiske og mentale forstand. Det belyser nogle områder af det britiske imperium (New Zealand, Australian), men også hvordan immigranter klarer livet i London. Der dannes en baggrundsforståelse af det britiske imperium samt de respektive Native People.

Kernestof:
- Yeats, Willam Butler. Sixteen Dead Men (1917). The Island of Ireland; The Irish Revolitionary Period, E-bog, Systime, 2022. (0,4 side)
- A Grandmother Remembers, Adelyn Cameron. Systime I-bog. New Zealand. "1. Introduction to New Zealand culture, language and history", systime, 2022. (5 sider)
- Braunias, Steve. About an Egging (2014). Systime I-bog. ”Maori – Pakeha issues and solutions”. New Zealand. Systime, 2022

Sider i alt:

Supplerende materiale:
- US and GB on other cultures (gruppearbejde)
- "Irish Revolutionary Period"
- Læreroplæg om Irlands konflikter, Nordirland, Katolikker og Protestanter.

Grammatik:
- Adjektiv og adverbium
- Do-omskrivning: Nægtelse, spørgende og emfatisk do.

Analytiske værktøjer:
- Intro til Bloom's Steps for analysis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SRP1: Livsstilssygdomme i USA

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #2 Rule Britannia?

Forløbsbeskrivelse:
Vi stiller skarpt på Storbritannien, og starter i Victoria-tiden. Der bliver redegjort for Victoria-tidens idealer og imperiets vigtighed for den britiske selvforståelse. Derefter gennemgås mere nutidige klasse-forhold og det nuværende britiske klassesystem. Der kan redegøres for working-, lower middle-, upper middle-, og upper class. Der læses tekster fra Victoria-tiden samt gennemgås materiale fra mere nutidige tekster. Dette danner basis for den britiske selvforståelse og baggrund for spørgsmålet om hvorvidt Storbritannien stadig kan stå på mål for denne efter nogle år med tumult.

Kernestof:

- Brönte, Charlotte. "Chapter 26". Excerpt from Jane Eyre. Victorian Women, Men and Marriage, 1. i-bogsudgave, 2019, Systime. (9,9 ns)
- Davis, Hannah. "What is the British Class System?". i medium.com, https://roguepsych.medium.com/what-is-the-british-class-system-63ee7731b33f, (2021) (6,3 ns)
- Lively, Penelope. "The Happiest Days of Your Life". Hovgaard & Bøgh, CHILDREN our future (Musagetes 1979) (5,8 ns)
- Wilde, Oscar. "From Act 1". Excerpt of The Importance of Being Earnest. Victorian Women, Men and Marriage, 1. i-bogsudgave, 2019, Systime. (3 ns)
- Morgan, Peter. "Fagan", i The Crown, (DVD) (52 min), 2020

Sider i alt: 25

Grammatik:
- Kommatering
- Flertalsdannelse og tællelighed (substantiver)
- Genitiv

Analytiske værktøjer:
- PEE(L) struktur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Violence

Violence
Forløb om forskellige former for vold i litteratur (fiktion, non-fiktion) og film (fiktion). Forløbet indeholder grammatiske elementer og introduktion til short-stories. Forløbet har fokuseret på forskellige former for vold: tvang, fysisk, psykisk og verbal, samt hvordan ord kan være voldelige i deres essens, både ift. formuleringer og skældsord. Et fokus har også været lagt på forskellen mellem virkelighed og fiktion når det kommer til vold og voldlige handlinger, som især er blevet aktualiseret gennem konflikten i Irland ("Good Girl" og "Belfast Protesters")

Tekster:
- The Use of Force (short story by William Carlos William)
- Listen Mr. Oxford Don (poem by John Agard)
- Rendezvous (short story by Daniel Ransom
- Belfast Protesters Leaving Scars on Schoolchildren (News article by Brian Lavery, Herald Tribune)
- Green Book (film by Peter Farelly)

Analytiske værktøjer:
- PEEL-struktur

Skriftligt fokus:
- Essay
- Argumentation

Grammatik:
- Førnutid + førdatid
- Adjektivers gradbøjning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#5 Presentations 24-05-2023
#6 Analytical Essay 03-06-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The UK and the Europeans

Forløbsbeskrivelse
Foruden at være et forløb i sin egen ret med fokus på briternes relation til Europa i nyere tid, så har forløbet også været studietursforløb med Bruxelles som destination. Progressionen er gået fra Churchill over Thatcher og slutteligt med Cameron. Engelsk som Lingua Franca og europæisk fællessprog har desuden været en væsentlig del af studieturens fokus og forløbets afrunding.  

Arbejdsformer
Gennem forløbet har eleverne også jævnligt læst The Guardian i undervisningen under titlen "in the news". Der har ikke været stillet krav til indholdet af artiklerne de læste, formålet var blot, at eleverne søgte ind i nyhedsstrømmen i disse sekvenser. På studieturen var eleverne ude og samle empiri til en sprogstatistik, der skulle afklare niveauet af engelsk talt i forskellige områder af Bruxelles. Slutteligt har eleverne lyttet til samtaler af non-native samt native speakers, som de har diskuteret mens de optog deres eget talte engelsk, hvorefter de lyttede deres eget sprog igennem for sproglige kendetegn og typefejl.

Kernestof
- Churchill, Winston. "Speech to the academic youth, Zurich". 19 september 1946. (4,2 ns)
- Collins, Billy. "Consolation". Juli 1991. (0,9 ns)
- Thatcher, Margaret. "Speech to the college of Europe, the Bruges speech". 20 september 1988. (8,5 ns)
- Cameron, David. "The UK's strength and security in the world". 9 maj 2016. (16,2 ns)
- Desmet, Lode. "Brexit: Behind closed doors". 2019. (19,6 ns)
- Valpa, Ana. "Kachru Model: The three circles of English". 25 april 2020. (2,6 ns)
- Dizraeli. "21st century flux". 2010 (1,3 ns)

Sider i alt: 53,3 ns

Grammatik
- Do-omskrivning
- Ordstilling
- Kongruens
- Verbets tider og regelmæssighed/uregelmæssighed

Analytiske værktøjer
- Appelformer
- Cicero's pentagram
- Bill Nichols' six modes of documentary
- Filmanalyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Graphic Novels

Forløbsbeskrivelse
Et genreforløb. Eleverne har læst uddrag af flere forskellige tekster indenfor genren, og har lært at forstå de særegne fortællertekniskevirkemidler koblet til mediet. Dette forløb har også været et værklæsningsforløb. Eleverne har i den forbindelse været inddelt i syv grupper, der har læst syv forskellige værker (se kernestof). Størstedelen af forløbet har taget sit afsæt i grundbogen Getting Graphic af Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund.

Arbejdsformer
Værklæsningen har foregået i reading circles, hvor eleverne har haft skiftende læsefokus og har haft høj grad af selvstændighed i deres tekstbehandling.

Kernestof
- Clausen, Høpfner Bo og Jesper Kaalund. "Getting Graphic: Introduction" & "Getting Graphic: Graphic Devices and Concepts", s. 6-23. 2015. (15,6 ns)
- Clowes, Daniel. "Ghost World", 1997, fra Getting Graphic, s. 33-38. (2,5 ns)
- Sacco, Joe. "Trauma on loan", 1996, fra Getting Graphic, s. 44-51 (4 ns)
- Small, David. "Stitches", 2009, fra Getting Graphic, s. 77-97 (8 ns)
- Spiegelman, Art. "Maus: Time Flies", 1986, fra Getting Graphic, s. 104-108. (2,5 ns)
- Spiegelman, Art. "Maus: Changes", 1986, fra Getting Graphic, s. 111-117. (3,5 ns)
- Værker: "Maus" af Art Spiegelman (1986), "Blankets" af Craig Thompson (2021), "Killing and Dying" af Adrian Tomine (2015), "Shadow Life" af Hiromi Goto (2021), "The Dark Knight Returns" af Frank Miller (1986), "The Nao of Brown" af Glyn Dillon (2012), "The Secret to Superhuman Strength" af Alison Bechdel (2021).

Sider i alt: 36,1 ns + værket

Grammatik
- Substantiver

Analytiske værktøjer
- Getting Graphic: Graphic Devices and Concepts
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 SRP/SRO: Polarisering i amerikansk politik

Forløbsbeskrivelse
Studieretningsopgaven blev skrevet over temaet "polarisering i amerikansk politik" og i et tværfagligt samarbejde med samfundsfag. Den engelskfaglige vinkel gik på analyse af to taler i forbindelse med det amerikanske midtvejsvalg i 2022.  

Arbejdsformer
Eleverne har samarbejdet om at skrive problemformuleringer og har trænet skrivning af metodeafsnit. Opgaveudarbejdelsen har været selvstændig.

Kernestof
- Biden, Joe. "Remarks by President Biden on Standing up for Democracy", 2 november 2022. (6,7 ns)
- Trump, Donald. "Former President Trump announces 2024 presidential bid",  16 november 2022. (3,4 ns)

Grammatik
- Ikke i dette korte forløb.

Analytiske værktøjer
- Diskursanalyse

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 India and postcolonialism

Forløbsbeskrivelse
Præsentationsforløb, hvor eleverne forberedte præsentationer om Indien ud fra forskellige tematikker. Derudover har forløbet været drevet af den postkolonistiske litteraturkritik på et overordnet niveau. Eleverne forventes ikke at kunne udlede Said og Spivaks pointer individuelt, men har øvet sig på at argumentere for kulturelle styrkeforhold og "otherness" med udgangspunkt i teksterne.  

Kernestof
- Saxe, John Godfrey. "The Blind Men and the Elephant" fra Discovering India (Bæk-Sørensen & Kumar 2015), s. 12-13. (1,3 ns)
- Bæk-Sørensen, Dorte & Arti Kumar. "Discovering India". s. 14-15, 20-23, 26-28. (6,3 ns)
- Nicholas, Tom. "Colonialism: WTF? Introduction to colonialism and imperialism", 2018. Link: https://www.youtube.com/watch?v=VO1jse1Vt1g (6,5 ns)
- Nicholas, Tom. "Postcolonialism: WTF? An Intro to Postcolonial Theory", 2018. Link: https://www.youtube.com/watch?v=jbLyd0mQwIk (5,6 ns)
- Kipling, Rudyard. "The White Man's Burden" fra Wider Contexts, s. 262-263. (0,7 ns)
- Singh, Kushwant. "Karma", 1950. (4,4 ns)
- Orwell, George. "Shooting an Elephant", 1936. (8,8 ns)

Arbejdsform
- Gruppepræsentationer

Grammatik
- Substantiver og tælling
- Proprier og logisk flertal
- Pronominer
- Aktiv og passiv

Analytiske værktøjer
- Postcolonial Theory
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Postmodernism

Litteraturhistorisk forløb om den postmoderne litteraturtradition, og hvordan man kan forstå tekster som værende postmoderne værker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 American Values

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Crime Fiction

Litteraturhistorisk forløb: Tekster og øvrigt materiale præsenterer i fiktion og non-fiktion hovedtræk ved den engelsksprogede krimigenre fra begyndelsen i 1800-tallet til nutiden. I dette indgår undergenrer som 'jigsaw puzzle', 'whodunnit', 'hardboiled', 'psychological' og 'post-modern'. I arbejdet med den enkelte tekst fokuseres på tids- og genretypiske træk.

Kernestof:
Conan Doyle, "The Adventure of the Sussex Vampire” (1927), i Baun Grarup og Ravn, Crime in Fiction (Systime 1994): side 6-24
Christie, "A Chess Problem" (1927), i Baun Grarup og Ravn, Crime in Fiction (Systime 1994): side 44-57
Hammett, "They Can Only Hang You Once" (1931), i Baun Grarup og Ravn, Crime in Fiction (Systime 1994): side 58-72
Chandler, "The Simple Art of Murder" (1944), i Ohland Andersen og Thorning, Whodunnit? (Kaleidoscope 1993)
James, "The Victim" (1973), i Baun Grarup og Ravn, Crime in Fiction (Systime 1994): side 195-198
Poulson, "Don't You Hate Having Two Heads?" (2006), i Døssing og Jepsen, Crime in Fiction (Systime 2008): side 11-18

Supplerende stof:
Baun Grarup og Ravn, "A Short History of Crime Fiction" (1994), i Baun Grarup og Ravn, Crime in Fiction (Systime 1994): side 170-178
Barkholt og Jepsen, "Crime Fiction" (2008), i Barkholt og Jepsen, Crime in Fiction (Systime 2008): side 7-9
McGuigan (dir), Sherlock: A Study in Pink (uddrag) (BBC et al. 2010)
Conan Doyle, "The Science of Deduction" (1890) (chp 1 of The Sign of Four) (http://literature.org/authors/doyle-arthur-conan/sign-of-four/chapter-01.html): side 1-6
Sullivan (dir), The Last Vampyre (uddrag) (Granada et al, 1993) (https://www.youtube.com/watch?v=5R5abXGFfdQ)
Bennet (dir.), Poirot: The Adventure of the Clapham Cook (uddrag) (BBC 1989) (https://www.youtube.com/watch?v=IP4Hh5xDOyE)
James, "Who killed the golden age of crime" (Spectator 2013) (https://www.spectator.co.uk/2013/12/a-nice-gentle-murder/)
Pedersen, "Why do we think the butler did it?" (Guardian 2010) (https://www.theguardian.com/books/booksblog/2010/dec/09/why-we-think-the-butler-did-it)
Van Dine, "Twenty rules for writing detective stories" (1928) (http://gaslight-lit.s3-website.ca-central-1.amazonaws.com/gaslight/vandine.htm)
Brown, "'Stranger than fiction': Sunderland doctor Thomas Kwan's plan for murder", The Guardian (2024) [https://www.theguardian.com/uk-news/2024/nov/06/sunderland-doctor-thomas-kwan?CMP=Share_iOSApp_Other]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer