Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Marianne Madsen
|
Hold
|
2022 MA/y (1y MA, 2y MA, 3y MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
0: Grundforløb om lineære funktioner
Lineære funktioner, herunder:
De grundlæggende regnearter
Parentesregneregler
1. gradsligninger (opstilling og løsning heraf)
Introduktion til variabel- og funktionsbegrebet
Lineær regression
Den rette linjes ligning
Betydning af a og b i y = ax + b
Matematisk modellering
Projekt 1: nedbrydning af alkohol
Projekt 2: teori for en ret linje
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ligninger og repetition
Løsning af 2.gradsligninger
og repetition af grundforløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trekanter og regning med vektore
Definition af sinus og cosinus ud fra enhedscirklen
beregninger i retvinklede trekanter
Regning med vektore
skalarprodukt
determinanter
Vinkel
projektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner og sammenhænge
Indledende funktionsteori,
Behandling af eksponentielle, 2.gradspolymielle og potenssammenhænge.
Præsentation af inverse og sammensatte funktioner.
Definition af logaritmefunktioner.
Projektarbejde om 2.gradspolynomier
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knud Nielsen, Esper Fogh: Vejen til matematik AB1+C; sider: 143-149, 158-166, 278-282, 285-290, 296-298
-
Opgaver 167, 169
-
Læs 159-160 grundig og skim resten.
-
ligefrem og omvendt proportionalitet.pdf
-
En fysikopgave😊.docx
-
Aflevering 1.6 parabeleksperimenter.pdf
-
Samme som til i går
-
arbejdsark om funktionsteori.docx
-
Knud E. Nielsen, Esper Fogh: Vejen til matematik A2 (3.udg.), HAX; sider: 278-285, 298-301, 304-307
-
Note om fordoblings- og halveringskonstanten.doc
-
Træningsopgaver UH marts23-funktioner.pdf
-
Regner opgaverne i timen
-
Optimering 1.g.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
indledende statistik og sandsynlighedsregning
Deskriptiv statistik
Indledende sandsynlighedsregning og kombinatorik
Binomialkoefficienter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trigonometri
Beregninger i vilkårlige trekanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
linjer og vektore
ligning og parameterfremstilling for rette linjer i planen
skæring
vinklen mellem linjer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ligninger og linjer
Løsning af ligningssystemer med to ubekendte
Repetition af ligning og parameterfremstilling for linjer
Bevis for formlen for afstand fra punkt til linje.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det gyldne snit
Miniprojekt om det gyldne snit.
Introduktion til problemformuleringer med matematik som indgående fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
Alt skriftligt pensum under differentialregning.
Det mundtlige har haft fokus på
Bevis for differentiation af forskellige funktioner. (ikke alle nåede lige langt)
sum og produkt regneregler
Skriftlig opgave med Induktions bevis for differentiation af x^n når n er et positivt helt tal.
Forløbet er
Inklusiv forløb om lineær bevægelse og Galilei i forbindelse med studietur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Trigonometriske funktoner og logaritmefunktioner.
Definition af trigonometriske funktioner, og beregninger med dem.
Bevis for logaritmeregneregler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialligninger og modeller
Forløbet er uden brug af CAS
Indledende om differentialligninger.
At gøre prøve....
tangenter og væksthastigheder ud fra differentialligninger
Eksponentiel og forskudt eksponentiel vækst
Logistisk vækst.
Inkludere SRO om frit fald med luftmodstand: Opstilling af differentialligingsmodel, definition og differentiation af hyperbolske funktioner, gøre prøve af løsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Integraler 1
Defintition af integraler
Vise Arealfunktionen er stamfunktion til f(x)
Vise sammenhæng mellem arealer og det bestemte integrale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Årsprøve og årsafslutning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
numerisk integration og substitution
Beviser for formlerne for kurvelængde og rumfang af omdrejningslegeme
samt integration ved substitution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
statistik og binomialfordelingen.
Repetition af kombinatorik
Binomialfordelingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Differentialligninger med CAS
Løsning af differentialligninger og typeopgaver med TI-NSpire
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Parameterkurver og cirkler
Cirklens ligning og cirklens parameterfremstilling
Selvstændigt arbejde om parameterkurver ud fra gammelt forberedelsesmateriale
Bevis for at aceclerations og hastighedsvektoren står vinkelret på hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Normalfordelingen
Definition af fordelingsfunktion og tæthedsfunktion.
Definition af uegentlige integraler
Beregninger med normalfordelingen.
Bevis for sammenhængen mellem normalfordelingen og standartnormalfordelingen
Bevis for spredningen og middelværdien.
Vise at normalfordelingen er symmetrisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Funktioner af to variable -og skriftlig træning.
Selvstændigt arbejde ud fra forberedelsesmateriale
Fokus på brug af CAS til opgaveløsning i forbindelse med afleveringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Lineær regression
Skriftlig del om alt hvad der har at gøre med lineær regresson til skriftlig eksamen.
normalfordelingsplot af residualer mm
Mundtlig del hvor vi har opstillet to ligninger med to ubekendte til at bestemme a og b i en lineær regression ud fra kvadratsummen på residualerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Gradienter og tangentplaner
Udledning af ligningen for en tangentplan til en funktion af to variable.
Definition af krydsprodukt.
Fokus på mundtlig fremstilling.
Særligt fokus pa anvendelse for elever med Fysik A
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Komplekse tal og rødder
Indførelse af komplekse tal på kvadratisk form
Den komplekse talplan og geometrisk fortolkning af + og *
Fokus på rødder i andengradspolynomier og kvadratiske ligninger.
Lidt om n'te grads rødder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Forberedelsesmateriale og UH-træning
Eleverne arbejdede med årets forberedelsesmateriale om sandsynlighedsregning.
med skriftlig træning i UH-opgaver i dele af moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Eksamensforberedelse
Mundlig træning på tavler
Arbejde formativt med sidst aflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52484253985",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52484253985",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52484253985"
}