Holdet 2022 MU/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Mette Hofman Bøegh
Hold 2022 MU/f (1f MU, 2f MU, 3f MU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2022 - rytme
Titel 2 Sang og sammenspil
Titel 3 Grundlæggende teori
Titel 4 Fællestimer
Titel 5 Pop/rock-analyse - Kim Larsens "Værsgo"
Titel 6 Jazz-arrangement
Titel 7 SRO: Mozart og det gyldne snit
Titel 8 Protestmusik - eksamensemne
Titel 9 Hjælpemidler til eksamen
Titel 10 Filmmusik - eksamensemne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2022 - rytme

Grundforløbet har haft fokus på rytmer.

Sang og sammenspil:
Introsange:
Rosborg Blues, Rasmus Seeeback: Øde Ø, Sensommervise, Andreas Odbjerg: Hjem fra Fabrikken, Tommy Seebach: Under Stjernerne på Himlen, Village People: Y.M.C.A, Michael Jackson: Man in the Mirror
Bob Marley: "I Shot The sheriff"
Michael Jackson: "Working Day and Night" (rotation)

Grundteori:
Grønager: "Nøglen til musikken", s. 72-73, 75-79 (om puls, tempo, taktart, underdeling, nodeværdier, bindebuer, punktering, optakt og betoning) og lidt fra musikipedia om det samme.

Helge Baun Sørensen: "Jeres sange er så kantede" fra Finn Graversen: "Musikkens har ordet" , Gads forlag 1993

Øvelse i groove-analyse:
Michael Jackson: "Working Day and Night"
Bob Marley: "I Shot the Sheriff"
Iron Maiden: The Trooper"

Klassisk musik:
Mozart: "Confutatis" (fra Requiem) med fokus på ostinat, sammenhæng mellem rytmik og tekst, polyfoni, homofoni.
Baggrundstekst om Mozarts Requiem
Tekster om komponistens ansættelsesforhold (uddrag fra Haydns ansættelseskonrakt, uddrag af Beethoven kontrakt samt et brev fra Beethoven til en forlægger).
Symfoniorkestrets instrumenter

SDS:
Trommerytmer - standard rock-rytme
Stomp-øvelse: Lav jeres egne grooves

Ca. 40 sider inkl. noder
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sang og sammenspil

I sang og sammenspil har vi lavet:

Julesammenspil:
Jimmu Jørgensen m.fl.: "Stjernestøv"
Anders Matthesen: "Jul på Vesterbro"
Blues i C (egne arrangementer og rotation)

Kim Larsen-covers:
"Maria"
"Gulderoden"

Flerstemmig sang:
Carole King: "You've Got af Friend"
Minds of 99: "Under din sne"
Carol King: "You've got a Friend"

Enstemmig sang:
Diverse sange fra Højskolesangbogen m.m.

Dansemusik til 3g'ernes galla:
Maroon 5: This Love
LIGA: Skylder dig ikk’ noget
Daft Punk: Get lucky
Johnny Deluxe: Drømmer jeg
Lucas Graham: Drunk in the morning
Burhan G og LOC: Karma
UFO Yepha: Op med håret
Marvelous Mosell og Tue Track: Antikommerciel Masseappel
Blæst: Androkles
TopGunn: Kongens Have
Isas Stepz: Himmeldiskoteket
Benjamin Hav: Canelloni og kød
Emil Stabil: Allerede is (salsa version)

Eksamenssammenspil:
Benjamin Hav og Familien feat. Lukas Graham: "Du ligner din mor"
APHACA: "Smelter under månen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grundlæggende teori

I 1g har vi grundlæggende teori arbejdet med::
(NtM refererer til: Johannes Grønager: "Nøgle til musikken" (Systime, 1999-2001)
Tonenavne i g-nøgle inkl. fortegn (NtM, s. 7-8, 11-12).
Skalaer: dur og mol, blues (dur- og molpentaton), s. 30-31
Intervaller, herunder omvending og størrelse (NtM, s. 13-19)
Kvintcirklen (NtM, s. 27)
Akkorder: treklange og omvending (dur, mol, dim, aug) (NtM, s. 33-35)
Harmonisk analyse, især funktionsharmonisk analyse (NtM, s. 43, 47-54 + papir udarbejdet af BOE)

I 2g har vi grundlæggende arbejdet med:
Firklange, udvidede akkorder, alterationer og sus-akkorder (NtM, s. 36-39)
C-nøglen (NtM, s. 9-10)
Skalaer: dur, mol, kirketonearter, pentaton skala, blues-skala (NtM, s. 22-26, 28-31)

Deldisciplinerne i M1-prøven (hertil har vi anvendt Rosborglærernes "Elevens bog"):
Akkordlæsning
Funktionsharmonisk analyse
Melodisk analyse
Rytmisk analyse
Harmonisk analyse

I 3g har vi arbejdet med stoffet fra 1g og 2g og derudover:
Flere typer skalaer: ren mol, harmonisk mol, melodisk mol, kirketonearter (NtM, s. 28-29)
Modulation (NtM, s. 61)
Tritonussubstitution (NtM, s. 64)
II-V-I'er og trinanalyse (øvelser på "Satin Doll") (NtM, s. 65-66)

Mere om harmonik:
- BBC: "How Music Works - Harmony" (Howard Goodall)
- Martin Hamann: "Fra funktionsharmonik til modalharmonik" og "Dominantens særstatus i popmusikken efter årtusindskiftet" i: Popmusik og modalharmonik (Systime, 2020)
Desuden træning i stof fra 1g og 2g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fællestimer

Som et led i "karrierelæring" har vi kontakt med det levende musikliv udenfor skolen:

1) Møde med komponist Lil Lacy, der fortæller om sine kompositioner og det at være klassisk komponist

2) MGK-koncert: besøg af MGK-elever fra Koling

3) Besøg på "Værket", Vejles ungehus, hvor vi mødte den elektroniske musiker "TP4", der benytter ældre synthesizers, trommemaskiner, instrumenter og samplere i sin musik, der rummer genrer som Electro, House, Future-Jazz, Ambient og Techno.

4) Panelfortælling med seks branchefolk: en rapper, en pladeselskabsejer, en booker, en eventkoordinator og booking agent, en spillestedsleder, en artist manager og programchef for Jelling Musikfestival.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Pop/rock-analyse - Kim Larsens "Værsgo"

Følgende numre fra Kim Larsens "Værsgo"-album, der er på kanonlisten, er analyseret (noder fra: Kim Larsen: Værsgo, Engstrøm og Sødring Musikforlag, 1989):

Komplet analyse:
- "Maria" (i grupper)
- "Guleroden" (i grupper)
- "Det er i dag et vejr"
- "Hubertus"
- "Det rager mig en bønne"
- "Er du jol mon!"

Numrene er analyseret mht. sound/instrumentation, harmonik, instrumentation/sound og form (ikke alle parametre er analyseret i alle numre).

Sound:
Grønager, Johannes m.fl.: Rockmusik i tid og rum, s. 104-131 (Systime, 2000)
- bogen kogt ned til et arbejds- og analyseark inkl. link til eksempler med forskellige effekter.

I grupper er analyseret coverversioner af to "Værsgo"-numre:
Ida Corr: "Det er i dag et vejr..." (fra: Værsgo 2, 2005)
Johnny Deluxe: "Joanna" (fra: Værsgo 2, 2005)

Harmonik:
Rosborgs skriftlighedsportal: "Analytisk værktøjskasse"
Jensen, Jakob: Harmonik - en toneart og dens akkorder - kompendium med opgaver https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/Harmonik.pdf

Funktionsharmonik:
Grønager, Johannes: "Funktionsharmonisk analyse i: Nøgle til musikken (Systime 1999-2001), s. 47-55

Bluesharmonik:
Jensen, Jakob: "Bluesens elementer og udvikling" (pdf)
Trad.: "Teacher's Blues" (i: WH: Sangbogen I, s. 418)
Sound Field (youtube-video): "Is Blues the Mother of All Modern Music?"
Eleverne har i grupper spillet deres egen blues i C og har nedskrevet deres blues-groove på noder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Jazz-arrangement

Vi har valgt jazz-arrangement som skriftlig eksamens-disciplin.

Vi har arbejdet med
2-beat-bas (udleverede ark)
4-beat-bas (udleverede ark)
Kor-teknikker: flydekor, rytmiseret flydekor, korsvar (Uttenthals jazzvokalkompenidium + Youtube-videoer)

Trines videoer ligger her
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 SRO: Mozart og det gyldne snit

I SRO har vi arbejdet med Mozarts klaversonater

Som optakt har vi set: Howard Goodall's Story of Music, episode 3: "Age of elegance and sensibility"
Vi har fælles analyseret Mozarts klaversonate K545, 1. sats.

I SRO'en er analyseret Mozarts klaversonat K279, 3. sats i C-dur med henblik på at diskutere, i hvilken grad Mozart  bevidst indarbejdede det gyldne snit i sonaten.

Litteratur:
Glahder, Nicolai: “Sonatesatsform” på www.tartelet.dk
May, Mike: ”Did Mozart Use the Golden Section?” i: American Scientist, 84:118, 1996.
Mortensen, Jørgen: uddrag fra 10 klassikere (Systime, 2015)
Vinther, Orla: Musikhistorien 5: Wienerklassik (Dansk Sang - B-serien, 2002)
Zhao, Angela: “The Relationship Between Mozarts’ Piano Sonatas and The Golden Ratio”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Protestmusik - eksamensemne

I forløbet om protestmusik har vi haft følgende nedslag i forskellige perioder i det 20. århundredes (populær)musik:

Anvendt teori:
Aare, Anders m.fl: Rockmusik i tid og rum
- "Analyse af rock", s. 10-19
- "Form", s. 30-43 (lærerintroduktion løbende over de tre år)
Musikipedia: Skalaer
Rosborgs musiklærere: "Elevens bog" (kapitler om harmonisk analyse, melodisk analyse, groove-analyse

Blues:
Jakob M. Jensen: "Bluesens elementer og udvikling"
"Is Blues the Mother of All Modern Music" (Kort youtube-introduktion til bluesens historie og karakteristika (form, harmonik, melodik, vokalstil, akkompagnementsstil)

Musik:
Ramblin' Thomas: "No Job Blues "(1928)

Folkmusik (60erne)
Dorte Hygum Sørensen: fra: Rock - Fra rhythm'n'blues til mash up, 2007)
- "1960'erne" (s. 38-39)
- "Rock - fra rock'n'roll til rock" (s. 40-41)
- "Folk og folkrock - arbejderliv og protestsange" (s. 71-72)
- "Bob Dylan" (s. 73-77)
Ole LIndegård Henriksen: "Folkemusik og protestsang" fra: Herfra hvor vi står" (1982)

Musik:
Bob Dylan: "The Times They Are A-Changin'" (1964)

Metal (70erne-80'erne)
Dorte Hygum Sørensen: fra: Rock - Fra rhythm'n'blues til mash up, 2007)
- "1970'erne" (s. 100)
- "Rock - bevægelser i alle retninger" (s. 101)
- "Heavy Metal - den tordentunge og teatralske manderock" (s. 129+133)

Musik:
Black Sabbath: "War pigs" (!970)

Soul (70erne)
Jakob Jensen og Thomas Hammer: Soul - sort musik i 1960'erne (Systime, 1998-2007)
- "Soulens rødder" (s. 7-15)
- "Soul og 1960'erne" (s. 18-21)
- "Marvin Gaye" (s. 136-143)

Desuden elevoplæg om Motown (indhold svarer cirka til soulbogens kapitel "Motown - the sound of Young America", s. 82-98)

Oversigtsskema (baseret på Soul-bogen)

Musik:
Marvin Gaye: "What's going on" (1970)

Rap i 80'erne
Læreroplæg om hiphop og rap
Ark om rap-analyse

Musik:
Public Enemy: "Fight the Power" (1989)

Grunge (90'erne)
Baggrundsudsendelse: "Husker du... Grunge, grimhed og skovmandsskjorter" (DR2, 3/2 2022)
Aare, Anders m.fl.: Analyse af "Smells like teen spirit" i: Rockmusik i tid og rum, s. 196-208.

Musik:
Nirvana: "Smells Like Teen Spirit" (1991)
Nirvana: "Lithium" (1991)

Link til mappe med noder, noter og baggrundsstof: https://drive.google.com/drive/folders/1J3m4jQz17GdkMIbForjR2TzpHF96OMML?usp=sharing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hjælpemidler til eksamen

Tilladte hjælpemidler er:

Alle bøger/kompendier fra undervisningen:
- Johannes Grønager: "Nøglen til musikken"
- Musiklærerne på Rosborg: "Elevens bog"
- Alle udleverede papirer om jazz-arrangement (ligger i lectio)
- Videoer til opsætning

Alle tidligere afleverede arrangementer og M1'ere

Husk høretelefoner

Tjek, at du har funktionsfonten installeret i word. Ellers kan den hentes her:
https://rune.ruli.dk/musik-2/musik/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Filmmusik - eksamensemne

Forløbet har haft følgende nedslag:

Musikhistorisk introduktion til musik og betydning med fokus på:
- begreberne programmusik og absolut musik
- barokkens affektlære, herunder tonearts-karakteristikker, og barokkens figurlære (musikeksempel: Schütz' "Musikalische Exequien", 1636)
- Stumfilm og cue sheets
Materiale: Mette Bøegh: Powerpoint om musik og betydning

Philip Taggs musematiske analyse
Sammenfatning udarbejdet af Claus Hjørringgaard Musematisk analyse
Kvalificeret gættekonkurrence med 4 filmtemaer: hvad handler filmen, om, hvornår og hvor foregår den?
Vivaldi: "Foråret" fra De fire årstider er analyseret med henblik på, hvordan Vivaldi skildrer et tekstlig indhold rent musikalsk. Analysenoter er her

Introduktion til og øvelser i Suspense

Symfoniorkesterintroduktion
Vi er gået på opdagelse i symfoniorkestrets instrumenter og har talt om, hvordan man læser et partitur med transponerende instrumenter.
Uffe Englund: "Lyd" i: Musik - metoder til analyse (Systime, 2008), s. 13-17
Introducerende powerpoint med eksempler
Benjamin Brittens: "Young Person's Guide to the Orchestra" er anvendt.
Wes Anderson: uddrag fra filmen Moonrise Kingdom (hvor Brittens musik indgår)

Star Wars (John Williams):
Vi har analyseret "Maintheme", der består af Luke Skywalkers ledemotiv og et sidetema.
Desuden har vi analyseret en scene, hvori Master Yodas tema, force-temaet og Skywalkers tema indgår mhp., hvordan John Williams bruger ledemotiver.

Lyden af en helt

Teori om hornkvinter ot overtonerækken

Harry Potter:
Analyse af "Hedwig's Theme" og "Nimbus 2000"
Indledningen til "Harry Potter og de vises sten" er analyseret mhp. at afdække, hvordan temaet og underlægningsmusik benyttes.

Edward Scissorhands:
Prøveeksamen i "Introduction" fra filmen "Edward Scissorhands"
Fokus på "lyden af magi"

Litteratur:
Pia Rasmussen, Lasse Nielsen og Marie Højlund: Musikalsk Produktion (Systime, 2021): Afsnittet om "Musik, lyd og betydning" samt "Lyd på film"

Google Drev-mappe

Analyseskabelon
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer