Holdet 2022 SP/1em SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anette Djurhuus
Hold 2022 SP/1em SP (1em SP, 2em SP, 3em SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb introduktion 1 Caminando
Titel 2 Fortsat introduktion til spansk
Titel 3 Un mes en Málaga
Titel 4 Los jóvenes de España EKSAMEN
Titel 5 El hombrecito vestido de gris
Titel 6 México EKSAMEN
Titel 7 Cuba EKSAMEN
Titel 8 Bolivia - Encuentros culturales
Titel 9 El pasado difícil de España EKSAMEN
Titel 10 Latinos en los Estados Unidos EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb introduktion 1 Caminando

Klassen bliver introduceres til spansk via I bogen Caminando fra Systime og diverse øvelser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 23-01-2023
Opgave 2 10-03-2023
Opgave 3 09-05-2023
Afsluttende opgave 12-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fortsat introduktion til spansk

Vi arbejder videre i jeres grund- og øvebog Caminando. Vi supplerer med sange og grammatikøvelser.

Vi har brugt https://ordbog.gyldendal.dk/#/ og https://app.minlaering.dk/bog/4 i hele forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Un mes en Málaga

Vi arbejder med Un mes en Málaga: https://www.unmesenmalaga.com/?#

Fokus er på at arbejde videre med de ting som klassen har lært i grundforløbet og også tilføje nye grammatiske emner. Indholdsfokus: en ung dansker i Málaga og de ligheder og forskelle hun møder.

Vi har læst kapitlerne 1-4 og 6.

Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:

https://ordbog.gyldendal.dk/ og https://minlaering.dk/
https://minlaering.dk/bog/4-spanskgram
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Los jóvenes de España EKSAMEN


Gennem forskellige tekster vil vi fokusere på de unge spanieres vilkår, især under den økonomiske krise: los mileuristas, el botellón, det at de unge ikke flytter hjemmefra. Via filmen Perdiendo el norte belyses emnet spansk emigration af unge til Tyskland

Teksterne:
Diego: fra Jóvenes andaluces hablan af Jette Jensen og Michala Schaffalitsky, 2000
Alejandro y Anabel: fra siderne 60-61, 74+78-80 fra La buena vida af Eva Rosenkilde (Gyldendal 2008)
La generación de los mil euros fra Nuevos Retratos af Ole Loumann (Gyldendal 2010) s. 16-24)
Cuando los hijos no se van de casa (kender ikke tekstens ophav)

Film: Perdiendo el norte.
19 sider

Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:

https://ordbog.gyldendal.dk/ og https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 México EKSAMEN

Vi læser et forløb om Mexico, hvor fokus er på kendskab til landet, forholdet mellem mænd og kvinder som kan ses i teksterne om Aby, Frida Kahlo og Diego de Rivera og teksterne fra Mosaico Mexicano samt kirkens rolle i El crimen del Padre Amaro.

Teksterne vi læser:

Fra La identidad constrada af Ole Nikolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal 2016:
Aby de México:  El país de Aby: s. 52-55, Aby contra las convenciones: s. 56-60.

Fra Kristina Pilmar, Rikke Olsen: Mosaico Mexicano, Gyldendal, 2016:
La mujer y el hombre mexicano: s. 96.
El machismo: s. 98-100
Frida Kahlo: una mexicana fuerte s. 109

Derudover fra Amor y Amistad (?)
Om Frida Kahlo. Siderne 13-15. Eleverne skulle i grupper beskrive udvalgte malerier af Frida Kahlo for hinanden.

Film:
El crimen del Padre Amaro af Carlos Carrera 2002. Eleverne skulle lave en personkarakteristik af El padre Amaro, el Padre Benito, el Padre Natalio, Amelia, Rubén og la Sanjuanera og fremlægge disse for læreren gruppevis.

18 sider

Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:

https://ordbog.gyldendal.dk/ og https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Cuba EKSAMEN

Fokus er på de nutidige forhold på Cuba,  som de ses og opleves via de personer, der kommer til orde i teksterne. Derudover kiggede vi via indledningen i Cuba Cubanos også på Cubas nyere historie.

Følgende tekster er læst:

Fra Poul Husum Sørensen, Cuba Cubanos (Systime 2004):
Indledning. s. 9-14

Fra Ole Loumanns, Retratos de Cuba (Gyldendal 2000):
  Boxear para Cuba 19-23

Fra Ole Loumann, SomosCuba2:
César el hijo de la revolución

Cuba en cambio, Rosalba Cazón López m.fl (Gyldendal 2016):
Personajes de la crisis ecónomica: macetas, jineteras y mantenidas s. 9-12
Adela, una madre soltera s. 13-15
Carlos el maceta s. 16-18


Kapitalist i Cuba: https://creativemeaning.nu/projects/kapitalistisk-cuba/


Uddrag af filmene:
Motorcykeldagbog
Habana Blues fra Filmstriben

33 sider

Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:

https://ordbog.gyldendal.dk/ og https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Bolivia - Encuentros culturales


Vi har haft fokus på kulturmøder: encuentros culturales på forskellig vis:

I form af elevernes møde med Bolivia:
Kendskab til landet gennem baggrundstekster og et forløb med Teatro Trono i El Alto, Bolivia via Global Stay tours på 4 moduler, hvor de lærte om Bolivia gennem samtaler med deres guides.

Tekster fra Martin Windeløws Retratos Bolivianos (Systime 2014) side 8-20

I form af de indianske børn, der taler Quechuas møde med et nyt krav om modermålsundervisning i Bolivia efter ændring af grundlov 2012:

Tekster fra Martin Windeløws Retratos Bolivianos side 78-79, 80-84 og Gitte Pedersen, Narraciones de Boliva (Lindhardt og Ringhof) s. 40-41, 45-47

I form af elever på madskolen og restauranten Gustus møde med en ny arbejdskultur og selvstændighedsgørelse:

Fra Martin Windeløws Retratos Bolivianos side 104-105 og 106, 107 og 109

30 sider


Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:

https://ordbog.gyldendal.dk/ og https://minlaering.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 El pasado difícil de España EKSAMEN

Fra teksten i Galeria får eleverne en introduktion til den spanske borgerkrig. Vi har fokuseret på krigens to parter: El bando nacional og el bando republicano, herunder politiske holdninger og værdier, og set disse to grupper repræsenteret i kunsten (El laberinto del fauno). Vi har også kort berørt Francos diktatur.
Derudover har vi set på den splittelse, som borgerkrigen har påført det spanske folk frem til i dag, samt behovet for at huske - og gøre op med - landets fortid. Dette konkretiseret gennem teksterne "Símbolos franquistas en las calles de España" & "Francisco Franco" -teksten.  

MATERIALER
Birgit Tengberg et al, Galería (Gad 2002)
   Jesús Nieto, La guerra civil Española. s. 44-47

Tillykke Spanien: Temalørdag på DR2 2000 program

Indledende dansk tekst fra "España en la calle" (2020) af K. Kloch og Tønner (Gyldendal), s. 62-65
Yderligere tekster herfra : "Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas"
Francisco Franco - El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte"

FRANCO EXHUMADO: Así ha sido la EXHUMACIÓN e INHUMACIÓN del DICTADOR: uddrag ca 3 minutter af:
https://www.youtube.com/watch?v=WtR9-CMMSvI


Podcast fra Politiken: "Franco og Glemslens Pagt" (2018): https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt.

Film: "El laberinto del fauno" (2006) af Guillermo del Toro

26 sider

Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:

https://ordbog.gyldendal.dk/ og https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Latinos en los Estados Unidos EKSAMEN

Vi læser et forløb om Latinos  en los EE.UU, hvor fokus er på drømmen om at komme til USA og livet, som det udfolder sig for latinos der.


Fra Flintholm, Line Flintholm et.al., Al otro lado - el sueño americano, Gyldendal, 2008
- "Den illegale immigrations mange ansigter" (s. 8-13)
- "Sueños" (s. 15)
- "El paso" (s. 24)


Livet i USA:

Retratos latinos en California af Ulla Ringgaard og Aase Kledal (Gyldendal 2012):
Entrevista con Sofía Campos s. 90-96

1. del af dokumentaren Drømmen om USA: På grænsen set via CFU

19,5 side

Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:

https://ordbog.gyldendal.dk/ og https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer