Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/1em SP - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Anette Djurhuus
Hold
2022 SP/1em SP (
1em SP
,
2em SP
,
3em SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb introduktion 1 Caminando
Titel 2
Fortsat introduktion til spansk
Titel 3
Un mes en Málaga
Titel 4
Los jóvenes de España EKSAMEN
Titel 5
El hombrecito vestido de gris
Titel 6
México EKSAMEN
Titel 7
Cuba EKSAMEN
Titel 8
Bolivia - Encuentros culturales
Titel 9
El pasado difícil de España EKSAMEN
Titel 10
Latinos en los Estados Unidos EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb introduktion 1 Caminando
Klassen bliver introduceres til spansk via I bogen Caminando fra Systime og diverse øvelser.
Indhold
Kernestof:
eNøgle
A1 Primera clase de espanol.html
Hola y bienvenido a la clase de español :) Jeg glæder mig til at møde jer. Der er ingen lektier til dette modul.
1. Presentaciones en español - "Spanish Sitcom A1"
Bonito por Jarabe de palo.docx
Trykregler.docx
Diálogos.docx
Inge Margrethe Clausen, mfl.: Caminando, Gyldendal; sider: 11
Hør de tre personer i Ibogen. Øv jer på udtalen og oversæt, hvad der bliver sagt. Unidad 1a Hola...
I jeres Ibog gå ind i Unidad 1. valg 1a og gå til ejercicios 1a og lav øvelse 2b oversæt til spansk
Un diálogo.docx
EL TIEMPO ATMOSFÉRICO | Arche-ELE
Titel
Øv tallene 1-20. Øv også hvad 30,40,50,60,70,80 og 90 hedder.
10 minutos cortometraje Alberto Ruiz Rojo (subtitulado al ingles)
Lav øvelse 5 og 6 i unidad 1b. Gå til unidad 1b og vælg så ejercicios 1b. Gå dernæst til nr 5 og 6.
Opgaver til Tió Spanish om spansk jul.docx
El portal de Belén.jpg
El roscón de reyes.jpg
el-caganer.jpg
iluminacion-navidad-malaga-2019.jpg
las doce uvas de nochevieja.jpg
Los Peces En El Río, Villancico Animado - Mundo Canticuentos
Mi Burrito Sabanero De Juanes
La_entrevista_communicativetask.docx
Los 100 nombres de mujer más comunes de España - Libretilla
Los 100 nombres de hombre más comunes de España - Libretilla
Estos son los 100 apellidos y nombres españoles más comunes
Hola. Velkommen tilbage til spansk. Kig i jeres gramma-noter og øv jer i at bøje et -ar verbum: hablar. Øv også bøjningen af Ser. I kan tjekke bøjningen af Hablar i vores Ibog Caminando. Scroll ned til minigrammatik og find §18 og bøjningen af ser i
Álvaro Soler Sofía.docx
How does Catalan sound? | Super Easy Catalan 8
Aprender euskera: Primeras palabras y frases
Oversæt: Min blomst, dine forældre, hans søskende, vores mor, jeres hunde, deres hus. Brug ordbogen.com til at finde gloserne. Skriv det danske ord og så tryk på alle ordbøger til I når ned til de spanske ordbøger.
Kig i Caminando iBog. Find unidad 2, 2b en la cafetería: øv jer på at læse smukt op. Hør det gerne, så I kan øve udtalen.
Øvelse til hold i 2.09: Svar på spørgsmålene: Tareas 2b.
Lille opgave.docx
Counting to 100 in Spanish Song | Contando Hasta 100 en Español
Spanish Numbers from 100 -1000
1. AFLEVERING 2023.docx
Vi laver en opgave på klassen. Øv jer på adjektivernes bøjning, og på ser, estar og teners bøjning. I vil dog have jeres noter, bog og ordbog som hjælpemidler.
Los números del 100 al 1000 | Canciones infantiles | LittleBabyBum
Palau Güell By Antoni Gaudi | Casa Batlló by Antoni Gaudí, Barcelona
Casa Batlló de Antoni Gaudí, Barcelona | Official website
Casa Milà ("La Pedrera") | Casa Batlló by Antoni Gaudí, Barcelona
Escalier du Dragon | kWeb oficial Park Güell | Barcelona
Bøj følgende regelmæssige verber: -ar verbum: pagar (at betale) og -er verbum beber (at drikke)
Caminando ibogen. Gå til 2b En la cafetería. find ejercicios 2b og gå til øvelse 6. Udfyld de manglende verbeformer. Det handler om regelmæssige -ar og -er verber.
I må gerne tage hjem for at lave den lille opgave, der ligger på modulet. Vi kigger på den næste gang.
Quién hace qué y dónde.docx
Vi retter opgaven.
Me gustas tú.pdf
Manu Chao - Me Gustas Tu (Official Audio)
Inden du fortsætter til Google Maps
Lav øvelse 9a og 10 a og 10 b i ejercicios 2c i Caminando
Opgaver til elever i 1.07 Unidad 3a.docx
El viaje de Robles.docx
El viaje de Robles
Gå til jeres Ibog Caminando og lyt til 3a Aurora Aragón de León. Vi læser op på klassen, så hav styr på udtalen. Hav også gerne en ide om, hvad teksten handler om.
La hora.jpg
Qué hora es 2.png
Gå ind i jeres Caminando bog. Vælg Unidad 3a og gå til ejercicios 3a. Gå til øvelse 5 og lav øvelse a.
Palabras importantes de Volver.docx
Vamos a ver una película :)
Muy eller mucho Volver.docx
Los personajes importantes de.docx
Quiz og byt 1g.docx
Vamos a ver el resto de la película y trabajar con la película.
2. aflevering 2023 1em.docx
Skriv nogle ord til Paco, Paula la hija de Raimunda, Irene y Agustina,
Der bliver tid til at lave en lille opgave på klassen.
Gå ind i Caminando. Vælg unidad 3b og ejercicios 3b og find så øvelse 2. Fortæl hvad klokken er på spansk.
Kan du tidsudtrykkene Unidad 3b.docx
SHAKIRA || BZRP Music Sessions #53
Se i Caminando ibogen under 3b En la calle. Gå ind i comentarios 3b og find Así se dice UDTRYK FOR AT KOMMENTERE, VÆRE ENIG MED ELLER PROTESTERE. Lyt til den og gå så til ejercicios 3b og lav øvelse 8a og 8b.
Evaluering.
Bøj følgende regelmæssige verber, der ikke diftongerer: Pagar, Leer, salir (første person er uregelmæssig: salgo). Bøj også disse uregelmæssige verber: ser, estar, tener og ir.
Caminando ibog 3c besvar spørgsmål 1-4 som er under de dialoger vi læste op sidste time.
Kig i Caminandobogen. kig i Comentarios 3c stedsangivelser. Kig på billedet af la plaza lige nedenunder. Skriv 3 sætninger om billedet. Husk hay+ubestemt tal: hay un/una..... og estar ved bestemt form: el cine está.....
Foredrag om Kvindefængsler i Honduras i auditoriet :)
Liste over nogle regelmæssige verber.docx
Forbered jeres slides til at fortælle om jeres specifikke land. Vi glæder os til facts, fun facts og billeder. Del gerne med mig i drev/send det til mig i Lectio.
Ved at kigge i teksten og Así se dice nedenunder spørgsmålene, find ud af hvad følgende hedder på spansk: at være høj, at være lav, at være tynd, at være tyk, at være mørkhåret, at være lyshåret, at være rødhåret, at have mørke øjne, at have lyse øjn
Gå ind i vores Ibog Caminando og hør Unidad 4a: Julia: Una presentación. Øv dig på at udtale det og hav en ide om hvad teksten handler om.
Un texto sobre Julia unidad 4a.docx
Caminando unidad 4a.docx
Ved at kigge i teksten og Así se dice nedenunder spørgsmålene til Unidad 4a, find ud af hvad følgende hedder på spansk: at være høj, at være lav, at være tynd, at være tyk, at være mørkhåret, at være lyshåret, at være rødhåret, at have mørke øjne, at
Vi mødes i 5.10 først og så går vi i i auditoriet, hvor vi laver den afsluttende stil uden hjælpemidler. Husk blyant/kuglepen.
los-jóvenes-en-vacaciones-de-pie-en-la-calle-de-la-ciudad.webp
Fremlæggelse i grupper af billede.docx
One Semester of Spanish - Love Song
2nd Semester of Spanish, Spanish Love Song starring Erik Estrada
Mens jeg taler med grupperne, bedes I lave følgende i Minlæring om substantiver: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=214763 og om adjektiver: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=214764
Kig på instruksen under grupperne: lav en liste over ord I har brug for for at kunne beskrive billedet. Husk I må ikke læse op, så I skal heller ikke skrive en tekst.
Vamos a jugar:)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1
23-01-2023
Opgave 2
10-03-2023
Opgave 3
09-05-2023
Afsluttende opgave
12-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fortsat introduktion til spansk
Vi arbejder videre i jeres grund- og øvebog Caminando. Vi supplerer med sange og grammatikøvelser.
Vi har brugt
https://ordbog.gyldendal.dk/#/
og
https://app.minlaering.dk/bog/4
i hele forløbet.
Indhold
Kernestof:
Stationer til første skoledag.docx
Meget kort guide til billedbeskrivelse.docx
Hola 2em. Bienvenidos a la primera clase de español después de las vacaciones :) Jeg glæder mig til at se jer igen. Lektier: Udvælg 2 af jeres feriebilleder. På klassen arbejder vi så med at I kan fortælle de andre om, hvad I laver på billedet. Så de
Introducer perfektum
43321088-87796-925
Lav en beskrivelse på spansk af det ene af dine fotos fra ferien. Hvem er på billederne? Hvad har de på? hvordan ser de ud?
Bebe - Siempre Me Quedara - YouTube
https://app.minlaering.dk/lektier/klasse/51312
Oversæt følgende sætninger: Du har løbet (correr regelmæssigt), I har sagt (decir uregelmæssigt), de har betalt (pagar regelmæssigt), jeg har gjort (hacer uregelmæssigt) og han er gået (ir regelmæssigt her). Ved de regelmæssige: lav dem uden at slå d
Ejercicios de adjetivos.docx
Oversæt: Jeg er vild med at spille basketball. At spille saxofon er min store last. Han er tilhænger af Real Madrid. I kan kigge i 4b Así se dice efter hjælp.
Titel
I vil få lidt mere tid til jeres musik-oplæg. Lektier: lav resten af adjektivøvelserne: 8-10
Øv jer på at læse smukt op og forstå hvad I læser: unidad 5a Así vivo yo + ret de udsagn, der ikke passer nedenfor teksten: Tarea 1
Diálogo.docx
I skal være klar til at kunne svare på ? i denne dialog (det I fik lidt tid til på klassen): ?Dónde vives?, ?vives en el campo, un pueblo o una ciudad? ?Vives en un bloque de pisos o en un chalé? Es tu vivienda grande o pequeña? Qué te gusta más de t
Billie Eilish, ROSALÍA - Lo Vas A Olvidar (Official Music Video)
Estar + gerundio. Llevar y seguir + gerundio.
Palabras para el viaje
Caminando 5b: En la estación del norte. Kig på dialogen med Julia, Lali og ekspedienten. I skal kunne oversætte den. Find tre gloser, der har med at rejse at gøre.
Un diálogo de transporte
Lav 5b ejercicio 3: indsæt de rigtige præpositioner.
Når grupperne ikke taler med mig skal I lave følgende lektie i Minlæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=232188
amigos-adolescentes-pasando-tiempo-juntos.jpg
Fremlæggelse i grupper af billede.docx
Kig på Meget kort guide til billedbeskrivelse og Nyttige vendinger. Vi arbejder på klassen med et billede I skal fremlægge for mig i grupper. Vi mødes i 1.04
Nyttige vendinger - billedbeskrivelse 1.docx
Mens jeg er taler med grupperne, bedes I lave Caminando unidad 5 selvtest efter 5c øvelse 1,2,3, 5, 6, 8 og 9
Las tapas de Don Quijote.docx
De sidste grupper fremlægger for mig. Lektie til i dag er: Minlæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=232188
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Un mes en Málaga
Vi arbejder med Un mes en Málaga:
https://www.unmesenmalaga.com/?#
Fokus er på at arbejde videre med de ting som klassen har lært i grundforløbet og også tilføje nye grammatiske emner. Indholdsfokus: en ung dansker i Málaga og de ligheder og forskelle hun møder.
Vi har læst kapitlerne 1-4 og 6.
Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:
https://ordbog.gyldendal.dk/
og
https://minlaering.dk/
https://minlaering.dk/bog/4-spanskgram
Indhold
Kernestof:
Hvordan registrerer dine elever sig_ AUGUST2020 (1).pdf
rosborggym23
Vamos a empezar a leer un nuevo libro: Un mes en Málaga. Ingen lektier
Kast 2 terninger - Online Terningekast
Un mes en Málaga: Lav øvelse 3 i Capítulo 1 Grámatica: Hold cursoren over Capítulo 1 og så vil grámatica være den første valgmulighed. Øvelsen omhandler verbebøjning fra præsens til nær fremtid.
Arbejdsark til 2. november 2023.docx
Capítulo 2 i Un mes en Málaga. Svar på spørgsmålene under teksten: a-f. Vi retter lige dette og så har jeg karaktersamtaler med jer enkeltvis.
Arbejdsark til den 3.november 2023.docx
Jeg fortsætter med at tale med jer og I arbejder på klassen.
Jeg mangler at tale med 4 elever om karakterer. Mens jeg gør dette: Contesta a las preguntas siguientes: Describe un día normal en Málaga para Marie, ?Cómo es la profesora de Marie? ¿Qué hace Marie por la tarde? ¿Qué hace Marie por la noche?¿Qué le g
Lee Capítulo 3 en un Mes en Málaga
Grupper: 1: Sigrid, Martha, Sofia. 2: Ritaj, Gro, Salman, 3: Alberte, Martina, Karl, Tobias, 4: Holger, Youssef, Mohammad, 5: Gustav, Lucas, Villads, 6: Laura, Sebastian, Baldur, 7: Enrico, Simon, Mathias, 8: Jeppe, Nina, Maja, 9: Sofie, Valdemar, Pe
Bøj følgende reflesive verber: despertarse og dormirse. Begge diftongerer også. Lav 1b i Capítulo 3 Gramática.
Repetition af klokken: Svar på spørgsmålene opgave 1c i Capítulo 3 vocabulario. Husk at have været på toilettet og fyldt vanddunken op inden timen. Vi skal nemlig prøve at begrænse trafikken ind og ud ad klassen i timen.
Chantaje LETRA - Shakira Ft Maluma
Ser, estar eller hay.docx
Byg en sætning.docx
Husk at medringe papirene fra Turn Off Tirsdag: Byg en sætning og Ser/estar/hay. Genlæs kapitel 4 som I læste sammen med mig i tirsdags.
Delprøve 1 uden hjælpemidler på klassen. Prøven tager udgangspunkt i capítulo 4 i Un mes en Málaga. I vil få teksten til jeres rådighed. Øv jer på de regelmæssige verbebøjninger, bøjning af refleksive verber (dem med se bagpå infinitiven) og tener. K
Lee capítulo 6 en un mes en Málaga. Ja vi springer kap. 5 over.
Vi mødes i 1.07
Evaluering
Meget kort guide til billedbeskrivelse.docx
Nyttige vendinger - billedbeskrivelse 1.docx
Capítulo 6: Svar på Preguntas sobre el texto a-f nedenunder teksten om Picasso.
Watch Picasso Make a Masterpiece
Diseños.docx
Substantiver og adjektiver.docx
Alvaro Soler - La Cintura
Online Timer - OnlineUr.dk
Vais a tener un poco tiempo para estar listos para hablar de la pintura de Picasso y después vais a hablar con otro grupo de las pinturas.
Supplerende stof:
Sprogdag 7.11.2023, program for spansk.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Los jóvenes de España EKSAMEN
Gennem forskellige tekster vil vi fokusere på de unge spanieres vilkår, især under den økonomiske krise: los mileuristas, el botellón, det at de unge ikke flytter hjemmefra. Via filmen Perdiendo el norte belyses emnet spansk emigration af unge til Tyskland
Teksterne:
Diego: fra Jóvenes andaluces hablan af Jette Jensen og Michala Schaffalitsky, 2000
Alejandro y Anabel: fra siderne 60-61, 74+78-80 fra La buena vida af Eva Rosenkilde (Gyldendal 2008)
La generación de los mil euros fra Nuevos Retratos af Ole Loumann (Gyldendal 2010) s. 16-24)
Cuando los hijos no se van de casa (kender ikke tekstens ophav)
Film: Perdiendo el norte.
19 sider
Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:
https://ordbog.gyldendal.dk/
og
https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Diego ejercicios.docx
Diego correcto o falso.docx
Diego fra Jóvenes andaluces hablan af Jette Jensen og Michala Schaffalitsky, 2000.docx
Oversæt følgende sætninger:
Alejandro 2.docx
Øvelser i direkte og indirekte objekt.doc
Eva Rosenkilde, La buena vida - Alejandro y Anabel.pdf
Læs s. 1 Resumen af Alejandro
Skriv et lille skriv om Alejandro: fortæl om hans liv og hans drømme. Brug det I lavede i timen i gruppen og skriv lidt til selv.
El viaje de Robles.docx
De dos en dos:
El viaje de Robles - Cortometraje
Læs s. 3 om Anabel. Vi har læst de første 11 linjer sammen, så dem behøver I ikke læse igen.
Julebanko. Øv tallene 1-89. Tag to gaver med til maks 10 kr stykket.
Feliz año_24.pdf
La generación de los mil euros p. 18.docx
Minlæring
¡Feliz año nuevo y olé! 2020 - Los Fantaschic@s - Maravilloso coro de niños
Ole Loumann, Nuevos Retratos Gyldendal 2009 La generación de los mil euros + Jóvenes por el mal camino.pdf
Læs side 16 og 17: Det står på dansk og handler om den unge veluddannede generation i Spanien.
La generación de los mil euros páginas 19-20.docx
Læs hele side 18: også afsnittet om Belén og færddigør spørgsmålene, altså også nr 5
¿Quiénes son las compañeras de piso de Carolina? ¿ Cuáles son las ventajas de vivir al día y las desventajas según Carolina? Comenta la frase: Es una vida como de eterno estudiante
Para resumir: describe un mileurista típico/típica. Dale nombre, edad, trabajo, compañeros de piso.
Læs side 21 undtagen det sidste afsnit (vivir en casa de los padres)
Presentación de Rosborg spanskaften videoaflevering.docx
Tarde hispana. Læs indbydelsen på dansk
Invitación a Tarde hispana 2024.docx
Cuando los hijos no se van de casa 1-17.docx
Tarea oral sobre botellones.docx
Lista de vocabulario sobre una charla de los botellones.docx
Grupos de la tarea de botellones.docx
Meget kort guide til billedbeskrivelse.docx
CUANDO LOS HIJOS NO SE VAN DE CASA (7).doc
I vil få tid til at lave videoen om Rosborg den 8/2. Nu går vi videre med vores tema om de spanske unge. Læs de første 17 linjer ned til afsnittet ¿Por qué ocurre?
Nyttige vendinger - billedbeskrivelse 1.docx
Ingen lektier, men hvis især den første gruppe har brug for mere end 35 minutter til at blive klar, må de arbejde lidt derhjemme. Continuamos con las fotos de botellones y unos grupos van a hablar conmigo hoy. Når jeg taler med grupperne i dag, skal
Ingen lektier. Voy a hablar con los últimos grupos. Vais a terminar el texto Cuando los hijos no van de casa y contestar a preguntas 2-6. Derudover er der en lektie i Minlæring til jer: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=249225
Perdiendo el norte_ejercicios.docx
Vamos a ver Perdiendo el norte
Perdiendo el norte
Grupos para Perdiendo el norte.docx
Tid til at lave jeres video. Hav rekvisitter med og alt I har brug for. I vil ikke få flere moduler til jeres rådighed.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
El hombrecito vestido de gris
Teksten El hombrecito vestido de gris af Fernando Alonso er læst i forbindelse med indlæring af de to datider.
https://ordbog.gyldendal.dk/
og
https://minlaering.dk/
https://minlaering.dk/bog/4-spanskgram
Indhold
Kernestof:
Vi kårer vinder-videoen til Tarde hispana. Husk at have lagt dem ind. Gerne med links som I deler med mig, så jeg kan tilgå dem. Vi fortsætter arbejdet med datiderne.
El hombrecito vestido de gris.pdf
Oversæt følgende sætninger: Vi giver hende 2 katte. Du spiser dem (tapas). Han låner hende den (filmen). De ser deres hus. Vi besøger vores niece.
Primavera.jpg
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=255662
Lav lektien i Minlæring: Regelmæssig præteritum
Plácido Domingo sings Agustín Lara: Granada (from The Three Tenors in Concert 1994)
Læs s. 160 l. 8 - s. 161 l. 2
El hombrecito vestido de gris 161-162.docx
Læs s. 161 l. 3 og siden ned - altså også "håndskriften"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
México EKSAMEN
Vi læser et forløb om Mexico, hvor fokus er på kendskab til landet, forholdet mellem mænd og kvinder som kan ses i teksterne om Aby, Frida Kahlo og Diego de Rivera og teksterne fra Mosaico Mexicano samt kirkens rolle i El crimen del Padre Amaro.
Teksterne vi læser:
Fra La identidad constrada af Ole Nikolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal 2016:
Aby de México: El país de Aby: s. 52-55, Aby contra las convenciones: s. 56-60.
Fra Kristina Pilmar, Rikke Olsen: Mosaico Mexicano, Gyldendal, 2016:
La mujer y el hombre mexicano: s. 96.
El machismo: s. 98-100
Frida Kahlo: una mexicana fuerte s. 109
Derudover fra Amor y Amistad (?)
Om Frida Kahlo. Siderne 13-15. Eleverne skulle i grupper beskrive udvalgte malerier af Frida Kahlo for hinanden.
Film:
El crimen del Padre Amaro af Carlos Carrera 2002. Eleverne skulle lave en personkarakteristik af El padre Amaro, el Padre Benito, el Padre Natalio, Amelia, Rubén og la Sanjuanera og fremlægge disse for læreren gruppevis.
18 sider
Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:
https://ordbog.gyldendal.dk/
og
https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Aby de México i Mikkelsen og Riismøller, La identidad contrastada Gyldendal 2016.pdf
El país de Aby i La identidad contrastada Gyldendal (2016).pdf
Chichen Itzá før og nu.jpg
chichen-itza-ruins-tour-classic.jpg
Ciudad de México.jpg
Equinox at Chichen Itza
El zócalo de la ciudad de México.jpg
Ruinas aztecas en el zócalo de ciudad de México.jpg
I vil få lidt tid til jeres næste opgave.
Vamos a escuchar vuestras presentaciones en danés sobre México primero.
Vicente Fernández - El Rey (En Vivo)
Mariachi bass (guitarron) maestro "Chino" @ Mividastrings.
Aby contra las convenciones 56.docx
Lee página 56-57 l. 20 en Aby de México
Titel
Gliglish · learn languages by speaking with an ai teacher
Aby contra las convenciones páginas 58-59.docx
Datiderne på spansk og ChatGPT.docx
Husk at jeg kommer senere i modulet. Bliv i klassen, sid lige uden for eller benyt af de ekstra klasseværelser jeg har booket.. I skal åbne filen "Aby contra las convenciones p. 58-59 og følge, hvad der står her.
Lee página 58 hasta la línea 26 (un trabajo interesante)
Thalia - Arrasando
Thalía, Arrasando.docx
Aby contra las convenciones verdadero o falso.docx
Lee el resto de Aby de México: página 59 l. 28: A Aby también...- página 60.
Tareas para el 21 de marzo de 2024 la mujer y el hombre mexicanos.docx
La mujer y el hombre mexicanos+el machismo del Mosaico Mexicano Gyldendal 2016.pdf
Estoy en Escocia y por eso vais a trabajar en clase. Lee la página 96 en casa. Sigue el documento "Tareas para el 21 de marzo de 2024".
Vi retter det I lavede den 21/3 og læser videre i dokumentet. Hav arket færdigt til denne time.
Hablando de lo que dice Alejandra Caso.docx
Una discusión pequeña sobre el machismo.docx
Un cuentito præteritum eller imperfektum..docx
Lee página 100 (La página roja) Georgina Aquilar.
El machismo.docx
El machismo 2.docx
A Tour of Frida Kahlo’s Blue House – La Casa Azul
Frida Kahlo de Mosaico Mexicano.pdf
Vi starter med lidt om verber. Så bøj følgende verber i præteritum og imperfektum: hablar, beber, vivir. De er alle regelmæssige.
Frida og Diego fra Amor og amistad (Gyldendal 1998).pdf
La paloma y el elefante Frida y Diego | Frida and diego, Diego rivera, Kahlo paintings
Diego Rivera | Mexican Artist & Revolutionary | Short Documentary
Salma Hayek in 2002 - Frida Interview
Læs den korte tekst om Frida Kahlo
Frida Kahlo de Mosaico Mexicano (Gyldendal 2016).pdf
El padre de Frida Kahlo.webp
Frida y Diego 2.docx
Opdater din browser | Facebook
Læs s. 13 (den sidste linie) - hele side 14 i Frida Kahlo y Diego Rivera
Hablando de Frida Kahlo.docx
Frida Kahlo y Diego Rivera una vida turbulenta.docx
Traduce lo siguiente:
Lee página 15: una vida turbulenta
Hoy vamos a hablar en grupos de Frida Kahlo.
Los que no hablan conmigo, van a trabajar con la tarea para el 30 de abril.
Voy a hablar con el último grupo sobre Frida Kahlo: Gustav, Tobias, Youssef y Enrico. Mens jeg gør dette, bedes I lige oversætte følgende sætninger:
Señora Plata y Plata.pdf
Frida delprøve 1.docx
LOS DÍAS RAROS - VETUSTA MORLA (LETRA OFICIAL) ELITE
Adivina una persona.docx
Øvelse med verbalperifraser og sætninger med verber i bøjet.docx
Muletillas fra Desezars, Nos Hablamos en clase, vale, aMateMedia 2023.pdf
Lav følgende øvelser i Frida Delprøve 1: 1-8. Der er ingen nr 4
El crimen del padre Amaro.docx
Mujer ActivA | Cámara de Comercio del Magdalena Medio y Nordeste Antioqueño - CCMMNA
Nyttige vendinger - billedbeskrivelse 1.docx
Meget kort guide til billedbeskrivelse.docx
Tænk lidt over gode vendinger til jeres dialog. I vil få mere tid til at skrive den i klassen.
Som optakt til filmen, bedes I finde ud af følgende: Hvad kendetegner Katolicismen og hvordan protestantismen anderledes?, Hvad er præstens rolle og hvilken betydning har Jomfru Maria?
Vamos a ver "El crimen del padre Amaro"
Vamos a continuar viendo El crimen del padre Amaro y después vais a trabajar con la película.
Vais a trabajar un poquito más con la película y también voy a hablar con un grupo hoy
I slutningen af timen. Udvælg 2 verbalperifraser med infinitiv og 2 med gerundium og skriv således 4 sætninger med perifraser om filmen.
Hablando en grupos de El crimen del Padre Amaro 2 em.docx
El crimen del padre Amarao oversættelse.docx
El crimen del padre Amaro kort..pdf
Voy a hablar con 3 grupos. Mientras lo hago, el resto vais a leer el resumen en danés sobre la película y hacer la traducción. También vais a describir la foto que está en el enlace abajo. Vamos a corregir ejercicios A+B que habéis hecho el lunes en
El crimen del padre Amaro 2em.docx
Chapultepec estima recibir a 3 millones de personas en estas vacaciones
Voy a hablar con tres grupos y el resto de la clase vais a hacer unos ejercicios de Minlæring. Tenéis el enlace arriba. También vais a terminar "oversættelse". Vamos a corregir "oversættelse" cuando regrese. Si tenéis más tiempo describe la foto de C
Minlæring
Mientras hablo con los últimos dos grupos, vais a describir la foto del enlace aquí arriba. También vais a escribir 4 frases de la película: 2 sætninger, hvor I inkluderer verbalperifraser med infinitiv og 2 sætninger, hvor I inkluderer verbalperifra
Blooket
Vamos a jugar a juegos:)
Arbejde med delprøve 1 uden hjælpemidler på klassen og vi retter den på klassen. Så det er ikke en prøve. Hav styr på farver og andre ting til at beskrive billeder, de regelmæssige verber i præsens, perfektum og nærfremtid og tener, ser og ir. Verber
Tips og tricks til skriftlig eksamen i spansk.docx
Find antonymer.docx
Sproglig tjekliste til skriftlig eksamen i spansk (2).docx
Snak om årsprøve.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Cuba EKSAMEN
Fokus er på de nutidige forhold på Cuba, som de ses og opleves via de personer, der kommer til orde i teksterne. Derudover kiggede vi via indledningen i Cuba Cubanos også på Cubas nyere historie.
Følgende tekster er læst:
Fra Poul Husum Sørensen, Cuba Cubanos (Systime 2004):
Indledning. s. 9-14
Fra Ole Loumanns, Retratos de Cuba (Gyldendal 2000):
Boxear para Cuba 19-23
Fra Ole Loumann, SomosCuba2:
César el hijo de la revolución
Cuba en cambio, Rosalba Cazón López m.fl (Gyldendal 2016):
Personajes de la crisis ecónomica: macetas, jineteras y mantenidas s. 9-12
Adela, una madre soltera s. 13-15
Carlos el maceta s. 16-18
Kapitalist i Cuba: https://creativemeaning.nu/projects/kapitalistisk-cuba/
Uddrag af filmene:
Motorcykeldagbog
Habana Blues fra Filmstriben
33 sider
Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:
https://ordbog.gyldendal.dk/
og
https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Introduktion (fra Cuba Cubanos).pdf
Guantanamera | Playing For Change | Song Around The World
Titel
Baggrund om Cuba.docx
Peso Pluma - Nueva Vida | GALLERY SESSION - Amazon Music
Hola y bienvenidos a la clase de español :) Jeg håber, at I har haft en skøn sommer og er klar til at gå i gang med noget spansk. Vi starter så småt op med vores første tema: Cuba.
Boxear para Cuba.pdf
deportes.htm
Buena Vista Social Club - Chan Chan (Official HD Video)
Boxeo de Cuba en los Juegos Olímpicos de París 2024: Erislandy Álvarez, un oro para el cielo
Globalis
HUSK SPROGREJSE-BLANKETTEN I UNDERSKREVET TILSTAND, HVIS DU VIL MED :)
Vi skal høre lidt baggrund om Cuba og går videre med den første tekst. Ingen lektier udover SPROGREJSEBLANKETTEN.
Boxear para Cuba p 20.docx
Boxear para Cuba p22.docx
Byg en sætning 2.docx
Lee el texto danés en las páginas 19 y 20. Lee el primer párafo en español en la página 20.
Boxear para Cuba fra Retratos cubanos, Loumann (Gyldendal 2001).pdf
Vamos a dividir la clase :)
Lee página 23 (to afsnit)
I, der skal på studietur: skriv jeres navne ind som de står i jeres pas. Se min besked i Lectio med link.
Verbalperifraser spansk 2g.pptx
Traduce al español:
Grupos de Matrix.docx
César - el hijo de la revolución fra Somos Cuba, Ole Loumann.pdf
I, DER SKAL PÅ SPROGREJSE, TAG JERES PAS MED
Lee página 1 los primeros párafos: párafo 1, Los europeos son fríos y Cuba es mi país.
Comprando cosas 1.jpg
Consumir menos.jfif
César página 1 y 2.docx
Lee página 1 Muchos buscan el sueño americano - página 2 Somos los hijos de la revolución
PAS!
Verbalperifraser fra spansk til dansk og dansk til spansk.docx
Lee página 2 (los nietos de la revolución) - página 3 (stop ved Yo soy optimista)
De sidste 6 skal huske pas!
Ernesto Che Guevara.docx
Diarios de motocicleta
Pas (Valdemar)
Brug af imperfektum.docx
Brug af præteritum.docx
Lee página 2: Los párafos: No soy capaz de comprarme zapatos, Yo soy optimista, Quiero ser ingeniero agrónomo.
Sprogrejsesedlen! Vi mangler at køre den sidste del af vores stationsarbejde vedr César, så alle har været inde hos mig og får lavet de andre aktiviteter.
Mi Tierra.docx
Los nuevos personajes de la crisis económica ejercicios.docx
Los nuevos personajes del crisis económica Cuba en cambio.pdf
Lee la página 9 - página 10 hasta (indtil) el párrafo que se llama El maceta y la mantenida. Contesta a las preguntas en página 10 que pertenece al párrafo El hinetero o jinetera.
I, DER ER under 18, SKAL HUSKE AT FÅ JERES FORÆLDRE TIL AT SKRIVE UNDER PÅ SPROGREJSESEDLEN OG HAVE DEN MED I TIMEN!
Carlos el maceta.docx
Læs indledningen fra Carlos el maceta og tænk over spørgsmålene i "Antes de leer". Læs de første 10 linier af interviewet: pero cuéntame cómo fue.
Husk seddel, Matias:)
Carlos el maceta fra Cuba en Cambio, Rosalba Cazón.pdf
Un resumen de las primeras 9 líneas del texto de Adela.docx
Adela.docx
Entrevista con una madre soltera, Adela fra Cuba en Camibio, Rosalba Cazón.pdf
Lee las primeras 9 líneas de Adela en la página 13 hasta no valen nada.
I får tid til at lave en dialogøvelse vedr. Adela.
Cuatro estaciones.docx
Seis estaciones.docx
Gloria Estefan - Mi Tierra | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Fotos de varias personas.docx
Vemos Habana Blues :)
Seguimos viendo Habana Blues y depués vais a trabajar con la película.
Habana Blues.docx
Hoy voy a hablar con 4 grupos. El resto va a hacer este ejercicio - una suerte de delprøve 1 en Minlæring: Cuba y el turismo. Podéis trabajar de dos en dos.
Minlæring
Hola. Vi laver en delprøve 1 på klassen uden hjælpemidler i auditoriet. Kig i gamle delprøve1: øv ordforråd mht billedbeskrivelse, hvad man kan sige i en dialog, farver. Øv verber, adjektivernes bøjning og placering.
Jeg taler med de første grupper. Mens jeg gør dette, skal I følge det vedhæftede link og lave en delprøve 1 i Minlæring). I må gerne lave den sammen, men lad være med at bruge ordbog.
Jeg sparer lige stemmen her i plenum: Jeg smutter ind i 3.05 med den første gruppe mens I venter, skal I lave delprøve 1 i minlæring. Følg linket. Som skrevet ovenfor, må I gerne arbejde sammen men ikke bruge ordbog.
Mens I venter: Describe esta foto: Chicas con Che Guevara. Habla un poco de una o dos de las chicas: Nombre, edad, familia, ? Cómo es su vida y qué piensa de Cuba? Hacer notas para lo que sabéis de Cuba en generel después de haber leído textos sobre
Chicas con Che Guevara.jpg
stx232-SPAb-A-08082023_opgavehaefte (1).pdf
Jeg taler med de sidste grupper. Kig nedenfor, hvad I skal lave mens I venter.
Vamos a ver un trocito de un documental de 10 minutos para terminar el tema de Cuba. Vais a tener tiempo para hacer la tarea para el 27 de octubre.
Korte noter dagbog og artikel.docx
DR in Cuba with Creativemeaning - Creativemeaning.nu
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Bolivia - Encuentros culturales
Vi har haft fokus på kulturmøder: encuentros culturales på forskellig vis:
I form af elevernes møde med Bolivia:
Kendskab til landet gennem baggrundstekster og et forløb med Teatro Trono i El Alto, Bolivia via Global Stay tours på 4 moduler, hvor de lærte om Bolivia gennem samtaler med deres guides.
Tekster fra Martin Windeløws Retratos Bolivianos (Systime 2014) side 8-20
I form af de indianske børn, der taler Quechuas møde med et nyt krav om modermålsundervisning i Bolivia efter ændring af grundlov 2012:
Tekster fra Martin Windeløws Retratos Bolivianos side 78-79, 80-84 og Gitte Pedersen, Narraciones de Boliva (Lindhardt og Ringhof) s. 40-41, 45-47
I form af elever på madskolen og restauranten Gustus møde med en ny arbejdskultur og selvstændighedsgørelse:
Fra Martin Windeløws Retratos Bolivianos side 104-105 og 106, 107 og 109
30 sider
Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:
https://ordbog.gyldendal.dk/
og
https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Tiempo para hacer la tarea para el 27 de octubre
Husk værktøjskassen og dokumentet med teksterne og opgaveformuleringen. Hvis ikke I gav mig papiret med jeres start på opgaven, skal I også tage dette med. HUSK OGSÅ AT BETALE 1. RATE TIL SPROGREJSEN!
Una vuelta por Bolivia.docx
Recuerda las palabras sin diccionario.docx
Antonymer og synonymer.docx
Una comparación entre Bolivia y Dinamarca.docx
Retratos bolivianos - introducción.pdf
Bolivia: Lee las páginas 8-11 (el texto es en danés y un poco en español). No vais a hacer el ejercicio en la página 9. Vamos a hacer este en clase.
I vil få en halv time til jeres opgave.
Bolivia-2.pdf
Migración de niños quechuahablantes a las ciudades.docx
Vamos a leer un poco más de Bolivia pero esta vez en español. Mira el documento "Una vuelta por Bolivia" para saber qué párrafo vais a leer. En la clase vais a tener tiempo para preparar una presentación en danés un vuestro grupo.
Download programmet Zoom til jeres computer (skal bruges til Global Stay Tour.
Opgaver til Niños quechuahablantes sin diccionario.docx
Lee el párrafo que se llama: "Migración de niños quechuahablantes a las ciudades" en la página 82. Både det Virginia og Melina siger i afsnittet.
Quizlet
Audio Quechua Censo Agropecuario 1
Sensibilizar a los padres y cumplir con la ley.docx
Chicos bolivianos.webp
Camina y habla de los temas siguientes - los niños quechuahablantes.docx
Lee el párrafo: "Sensibilizar a los padres y cumplir con la ley" página 84
Det er karaktersamtale-tid. Imens jeg taler med jer, bedes I beskrive billedet (chicos bolivianos). Skriv det ned, så vi kan høre det senere. Brug ikke ordbog. I må gerne bruge dokumenter vedr. billedbeskrivelse. Derefter skal I læse den første side
Meget kort guide til billedbeskrivelse.docx
Nyttige vendinger - billedbeskrivelse 1.docx
Escuela.pdf
Minlæring
En ufattelig bette lektie: Lee página 83: Niños con más autoestima y contesta a esta pregunta: ? Cuál es el resultado acerca de (vedrørende) los niños quechuahablantes?
HUSK AT DOWNLOADE PROGRAMMET ZOOM TIL JERES COMPUTER
Forberedelse til Global Stay Tour
Sube a mi casa
Sola en casa. Nivel A2
Inden timen i dag, skal I have downloadet Zoom til jeres computer - altså selve programmet, for så får vi det bedste resultat. Sissel fra Spor media vil deltage via zoom i starten af modulet for at fortælle os lidt om vores Global stay tour i næste u
Vas a preparar una presentación de ti mismo: nombre, intereses personales (du må gerne ilustrere det med fotos) En el grupo: lugares de Rosborg que queréis mostrar a vuestros guías culturales bolivianos.
Gå til følgende klasselokaler i de forskellige grupper og hop ind på Zoom på en af jeres computere og indtast link/møde ID samt password, som I finder i det dokument: Program, som jeg har delt med jer på drev. I 3.01: Alberte, Salman, Peter, Youssef
I går ud i jeres respektive klasseværelser og er klar til at tale i jeres gruppe med jeres bolivianske guider via jeres zoom link (find det i Program på drev). 3.01: Alberte, Salman, Peter, Youssef og Valdemar 3.04: Baldur, Laura, Mathias, Tobias og
Se de to videoer som forberedelse til i dag. Det handler om La casa. I blev også bedt om at forberede en lille video eller fotos af jeres hjem. Så øv jer på at kunne sige noget om dette. Der er vedhæftet videoer til inspiration.
Vocabulario de la casa
Quizlet om mi casa
Delprøve 1 uden hjælpemidler. Laves på klassen i auditoriet. Husk noget at skrive med. Øv jer på verbebøjninger og antonymer. Kig på jeres gamle delprøve 1 opgaver mht at beskrive et billede, skrive historien bag billedet, skrive en dialog (husk at d
I går ud i jeres respektive klasseværelser og er klar til at tale i jeres gruppe med jeres bolivianske guider via jeres zoom link (find det i Program på drev). 3.04: Alberte, Salman, Peter, Youssef og Valdemar 3.05: Baldur, Laura, Mathias, Tobias og
Da vores emne er kulturmøde, bedes I tage et eller andet med: et foto af noget "kulturelt", en gestand. Det behøves ikke at være noget fra dansk kultur. Hvis I har slægtninge fra andre lande, så medbring nogle genstande fra deres kultur og fortæl om,
Start på at skrive delprøve 2 individuelt. Husk I har ingen hjælpemidler. Så tænk på, hvad I skal have øvet inden I skriver. I skal have jeres værktøjskasse med, som I fik sidst I lavede den i par.
Vi bliver vist nødt til at give jer lidt tid i timen til at færdiggøre jeres produkter til Global Stay Tour i morgen. Men lav alligevel lektien - vi starter op på delprøve 2, når vi kan:)
I vil få godskrevet fravær i de moduler I misser ved at være med i dette modul i dag. Jeg er i 2.12 og i grupperne skal I fordele jer på de resterende lokaler: 1.1, 2.3, 2.6 og 2.10 og være klar til kl 13.45. I dag skal I fremvise jeres produkt til b
I skal i gang med at skrive delprøve 2 individuelt. Husk værktøjskassen, som I fik udleveret som kopi sidst da I lavede delprøve 2 i par og at øve det I har brug for.
I får tid til at lave Delprøve 2 fortsat. Husk værktøjskassen.
Undervisningsevaluering
GUSTU.pdf
Vi samler op: Hvad har I fået med ved at være en del af Global Stay Tour? Hvad har I lært om Bolivia? Sissel har sendt nogle spørgsmål, som I lige skal overveje. Jeg har sat dem nedenunder. Vi samler også op på jeres billedbeskrivelse af chicos boliv
Overvej følgende spørgsmål fra Sissel:
Ordforråd til ordforklaringer.docx
Gustu Alfredo.docx
Lee el entrevista con Alfredo Richard Quispe Tudela en la página 106
Gustu Daniela verber.docx
Vi retter det I har lavet og så taler jeg med de sidste elever. Imens laver I Gustu Daniela verber og Gustu Stephania. Først læser I den sidste tekst vi læser i vores Bolivia forløb s.108 om Stephania og så laver I øvelserne.
Gustu Stephania.docx
Færdiggør spørsmålene vedr. Daniela, som er i dokumentet Gustu Alfredo.
Mujeres bolivianas.jpg
Stationer til den 18. december.docx
Opsamling. Vi kigger på Daniela verber og Gustu Stephania. Husk at lave begge ting færdigt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
El pasado difícil de España EKSAMEN
Fra teksten i Galeria får eleverne en introduktion til den spanske borgerkrig. Vi har fokuseret på krigens to parter: El bando nacional og el bando republicano, herunder politiske holdninger og værdier, og set disse to grupper repræsenteret i kunsten (El laberinto del fauno). Vi har også kort berørt Francos diktatur.
Derudover har vi set på den splittelse, som borgerkrigen har påført det spanske folk frem til i dag, samt behovet for at huske - og gøre op med - landets fortid. Dette konkretiseret gennem teksterne "Símbolos franquistas en las calles de España" & "Francisco Franco" -teksten.
MATERIALER
Birgit Tengberg et al, Galería (Gad 2002)
Jesús Nieto, La guerra civil Española. s. 44-47
Tillykke Spanien: Temalørdag på DR2 2000 program
Indledende dansk tekst fra "España en la calle" (2020) af K. Kloch og Tønner (Gyldendal), s. 62-65
Yderligere tekster herfra : "Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas"
Francisco Franco - El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte"
FRANCO EXHUMADO: Así ha sido la EXHUMACIÓN e INHUMACIÓN del DICTADOR: uddrag ca 3 minutter af:
https://www.youtube.com/watch?v=WtR9-CMMSvI
Podcast fra Politiken: "Franco og Glemslens Pagt" (2018):
https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt.
Film: "El laberinto del fauno" (2006) af Guillermo del Toro
26 sider
Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:
https://ordbog.gyldendal.dk/
og
https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Las dos Españas, Galería.docx
Preguntas para el texto de Galería sobre la Guerra civil española.docx
guernica de Picasso.jpg
File:El poblado de Guernica en ruinas tras el bombardeo.jpg - Wikimedia Commons
La guerra Civil del libro Galería..pdf
Lee el párrafo Las dos españas en las páginas 46-47 en el pdf
La guerra civil y el período después.docx
Lee páginas 46-47 en La guerra civil.... y contesta a las preguntas 6-11.
Texto de Matías Alonso de España en la calle.docx
Presentación del texto sobre Matías Alonso.docx
Fortidens spøgelser. Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien.docx
Vi starter med at se Tillykke Spanien færdig. Vi mangler ca 5 minutter. Læs denne tekst på dansk.
STX_Spansk_begynder_A_værktøjskasse (dec 2024) (003).pdf
I vil få tid til at færdiggøre jeres mundtlige præsentation (1 time ca.) I vil få Delprøve 2 og Tekst A udleveret i timen. Husk at udprinte Værktøjskassen. Den er vedhæftet nedenfor. I kan fint bruge Rosborgs printere. Hav noget at skrive med. Husk I
Jeg taler med 5 grupper. I arbejder bare med Delprøve 2, mens jeg gør dette. Husk jeres texto A og opgavehæftet til Delprøve 2, hvis I selv tog det med hjem, noget at skrive med og værktøjskassen. Husk at møde ind i 2.10, når det er jeres tur til at
24. september:Franco og Glemslens pagt
Basílica paso a paso - Valle de los Caídos
Franciso Franco. El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte.docx
Símbolos franquistas en las calles de España 3.docx
Opsamling på teksten I fremlagde for mig: Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas. Genlæs teksten eller jeres noter.
Gadens symboler. Símbolos franqustas en las calles de España. Polémica y viejas heridas.docx
FRANCO EXHUMADO: Así ha sido la EXHUMACIÓN e INHUMACIÓN del DICTADOR
Manifestaciones en la Puerta del sol.docx
Estaciones de trabajo el 7 de febrero de 2025.docx
Vi hører en dansk pod cast, der omhandler fjernelsen af Francos rester fra Valle de los Caídos og laver forskellige øvelser derefter.
Praktiske oplysninger sprogrejse marts 2025.docx
Program for Sprogrejse til Mallorca 2025.docx
STX_Spansk_begynder_A_opdateret værktøjskasse (1).pdf
Drenge: I dag skal vi finde ud af, hvem er jer, der skal bo sammen med en elev fra 3j. Find gerne selv ud af det, ellers trækker vi lod! Primero vamos a corregir los ejercicios que hicisteis el viernes antes de las vacaciones. Hvis I ikke blev færdig
El laberinto del fauno. Trabajo en grupos.docx
Vamos a terminar a ver el Laberinto del fauno
Vamos a trabajar con el Laberinto del fauno. Dos grupos van a hablar conmigo. Mientras hablo con los grupos, vais a trabajar con delprøve 1. Podéis trabajar de dos en dos pero !sin diccionario!
Viajes que te cambian la vida DELPRØVE 1 (2).docx
Mens jeg taler med grupperne 3-6, laver I delprøve 1 i par. Ingen hjælpemidler- kun hinanden. I skal derefter uploade den til Lectio. Husk at skrive, hvem I har lavet den sammen med.
Tag jeres pas med, så jeg kan tage en kopi af det: se min besked til jer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Latinos en los Estados Unidos EKSAMEN
Vi læser et forløb om Latinos en los EE.UU, hvor fokus er på drømmen om at komme til USA og livet, som det udfolder sig for latinos der.
Fra Flintholm, Line Flintholm et.al., Al otro lado - el sueño americano, Gyldendal, 2008
- "Den illegale immigrations mange ansigter" (s. 8-13)
- "Sueños" (s. 15)
- "El paso" (s. 24)
Livet i USA:
Retratos latinos en California af Ulla Ringgaard og Aase Kledal (Gyldendal 2012):
Entrevista con Sofía Campos s. 90-96
1. del af dokumentaren Drømmen om USA: På grænsen set via CFU
19,5 side
Disse elektroniske bøger er blevet brugt i alle forløb:
https://ordbog.gyldendal.dk/
og
https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Den illegale emigrations mange ansigter - fra Al otro lado.pdf
El Paso fra Al otro lado.pdf
El Paso ord til at resumere..docx
El paso opgaver om datid..docx
Quizlet
Vamos a hablar muy rápidamente de El pasado difícil de España. ?Quiénes eran los dos bandos: el bando nacional (el bando falangista) y el bando republicano luchando en la guerra civil: sus ideologías y su base (grupo social). Vamos a hablar de la Tar
La guerra Civil del libro Galería..pdf
Minlæring
Palma
Sueños.pdf
Lee el texto: Sueños de "Al otro lado"
Entrevista con Sofía Campos 90-93.docx
Entrevista con Sofia Campos.pdf
Lav opgave b på side 90 (første side). I må gerne søge på engelsk og dansk også
Sofía Campos.docx
Lee el párrafo del texto Sofia Campos donde pone tu nombre en el papel. También vais a preparar lo que vais a decir sobre este párrafo al resto de la clase. Sebastian, eres Karl y Laura vas a trabajar con el último grupo. Karl, puedes trabajar con el
Latinos-en-EEUU.jpg
Bienvenidos a la clase de español:) Hoy vamos a separaros en dos grupos.
Vi laver en delprøve 1 på klassen (auditoriet er booket). Husk noget at skrive med og at øve jer på verber, ordforråd etc.
Alberte (3.01), Baldur (1.01), Gro (2.12), Nina (2.13), Martha (3.08) y Simon (3.10) van a hacer delprøve 1.
Nos encontramos en 3.04
Konjunktiv
Konjunktiv i kompletivsætninger (que=a) fra Silvia.pdf
Konjunktiv i kompletivsætninger.docx
Entrevista con Sofía Campos 95-96.docx
Ejercicio de opción múltiple de Sofía Campos.docx
Konjunktiv i adverbielle sætninger: Oversæt følgende:
Lee los últimos párrafos en las páginas 95-96 empezando con Una deportación a Perú. Tjek jeres noter til teksten, som vi læste inden påskeferien. Det er nok lidt langt væk
El documental sobre El sueño americano.docx
Vamos a ver un documental y después vamos a trabajar con él en grupos para poder hablar conmigo.
Find sammen i grupper. Jeg har følgende grupper allerede: Gruppe 1: Sofia, Gro, Laura og Martha. Gruppe 2: Nina, Sofie og Alberte. Gruppe 3: Maja, Ritaj og Sigrid. Gruppe 4: Gustav, Karl, Villads og Holger.Gruppe 5: Lucas, Peter, Baldur og Youssef. G
Hablando del documental y del tema.docx
Trabajos mientras no habláis conmigo mayo 2025.docx
Vais a hablar conmigo en grupos sobre el documental. También hay unos ejercicios que tenéis que hacer mientras de que no habláis conmigo.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52495076157", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52495076157", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52495076157" }