Holdet 2022 SP/1j SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Lene Elmegaard Bladt
Hold 2022 SP/1j SP (1j SP, 2j SP, 3j SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb - Caminando og Tapas
Titel 2 España - la historia y la cultura
Titel 3 México
Titel 4 El sueño americano (EKSAMEN)
Titel 5 Cuba - antes y ahora (EKSAMEN)
Titel 6 El fútbol en España y Argentina (EKSAMEN)
Titel 7 El pasado difícil de España
Titel 8 Chile - dictadura y democracia

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb - Caminando og Tapas

Begynderforløb med udgangspunkt i ibøgerne Caminando og Tapas. Fokus er på den elementære grammatik og træning af basalt ordforråd.

Anvendte digitale hjælpemidler: Ordbogen.com samt MinLæring.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 España - la historia y la cultura

Forløb om Spaniens historie og kultur med særligt fokus på Málaga og Andalusien generelt.

Læste tekster:
- La vida española (Vamos a los temas, Forlaget EA)
- Uddrag af ibogen Un mes en Málaga: cap. 1, 3, 4, 7 og 10
- España - un poco de historia (Caminando, Gyldendal)
- Tauromaquia (Vamos a los temas, Forlaget EA)


Dokumentarfilm:
- Afsnit 1 og 3 af Mit Spanien, sendt på TV2 Fri 2016


Forløbets omfang ift. det samlede antal moduler: 11 %

Anvendte digitale hjælpemidler: Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/ samt MinLæring: http://xn--minlring-m0a.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 México

Eleverne har fået kendskab til Mexico. Det indebærer selve landet dvs. geografien, kulturen, dyrkelsen af grøntsager og frugter, mærkedage og store personligheder. Nogle af eleverne kender allerede en smule til Mexico, men de er forhåbentligt blevet præsenteret for mange nye sider af landet, som for dem kommer til at være interessante. Det kan fremme motivationen i undervisningen og give dem smag for rejser og oplevelser i fremtiden.

De har også selv været kreative og udformet digte, der viser kulturforskelle mellem Mexico og Danmark. På den måde har eleverne fået et indblik i landendes positive og mindre positive sider. Vi er også blevet klogere på det mexicanske køkken, da vejen til menneskers hjerte ofte hænger sammen med indtag af føde. Det er vigtigt, at eleverne forstår, at de har et forvrænget billede af de kulinariske mexicanske oplevelser pga. den amerikanske kulturs globale indflydelse.

Ifm. de forskellige mærkedage har vi set på, hvilken betydning familien har i det mexicanske samfund. Der ses også på store mexicanske personligheder, som har været med til at sætte Mexico på verdenskortet og givet os en forståelse af, hvad landet har at tilbyde.
Forløbet er baseret på ordforrådstræning, læsning, forståelse og kommunikation. Eleverne har primært beskæftiget sig med tekster, som vi gennemgår på klassen. Derudover har de dannet sig et grundlæggende ordforråd til at kunne interagere med hinanden mundtligt ift. emnet.

Personbeskrivelser har også fyldt en del, da det bl.a. indgår i eksamen og er en af de nemmere aspekter at forholde sig til som elev.
Grammatisk har fokus været på to emner. Den første er forskellen på ser/estar/hay, og hvornår man skal anvende dem. Det andet er verbalperifraser med infinitiver, som er anvendes hyppigt på spansk. Det giver eleverne mulighed for at kunne udtrykke sig mere præcist i mange situationer både mundtligt og skriftligt.

Litteratur:
Una mirada a las realidades en México
Un país de contrastes (compendio)
Viva la vida

Websider:
ProfedeELE: Día de los muertos

Sange:
Carlos Rivera, Becky G y Pedro Capó: Perdiendo la Cabeza
Luis Miguel: México en la Piel

Film:
Coco (animeret)

Forløbets omfang ift. det samlede antal moduler: 8 %

Anvendte digitale hjælpemidler: Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/ samt MinLæring: http://xn--minlring-m0a.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 El sueño americano (EKSAMEN)

Forløb om emigrationen fra Latinamerika til USA med fokus på rejsen dertil og årsagerne til denne søgen efter ’den amerikanske drøm’.

Læste tekster:
Fra Flintholm, Line et.al., Al otro lado - el sueño americano, Gyldendal, 2008:
- Den illegale immigrations mange ansigter
- Sueños (Héctor Nieto Montoya)
- El paso (César Urbina Nieto)

Fra Ringgaard, Ulla og Kledal, Aase, Retratos latinos, Systime, 2012:
- Pobre Juan

Dokumentarfilm:
- På flugt over grænsen, BBC 2012 - kan findes på CFU
- Horisont: Børnene på dødstoget, DR 2014 - kan findes på CFU

Spillefilm:
- Sin Nombre (2009) https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2829383600/sin-nombre
- María, llena eres de gracia (2004)


Anvendte digitale hjælpemidler:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/ samt MinLæring: http://xn--minlring-m0a.dk/

Forløbets omfang ift. det samlede antal moduler: 12 %

NB: DETTE FORLØB OPGIVES TIL EKSAMEN
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Cuba - antes y ahora (EKSAMEN)

Forløb om Cuba med fokus på revolutionen i 1959, det cubanske folk og Cuba i dag.

Tekster:
- Den danske introduktion fra Cuba cubanos, Systime
- Cuba - una isla en el Caribe (fra Somos Cuba, ibog: https://www.somoscuba2.dk/)
- César - el guía de turismo (fra Somos Cuba, ibog: https://www.somoscuba2.dk/)

Dokumentarfilm:
- Horisont: Dag 1 efter Castro (2008) - kan findes på CFU
- En kameramand på Cuba (2017)

Spillefilm:
- Habana Blues (2005) - kan ses på Filmstriben via biblioteks-login:https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2722175000/habana-blues

Anvendte digitale hjælpemidler:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/ samt MinLæring: http://xn--minlring-m0a.dk/

Forløbets omfang ift. det samlede antal moduler: 15 %

NB: DETTE FORLØB OPGIVES TIL EKSAMEN
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 El fútbol en España y Argentina (EKSAMEN)

Forløbet omhandlede fodbold i den spansktalende verden, primært i Spanien og Argentina. Vi arbejdede med fodbold som en del af kulturen og fodbold både som passion og med en politisk dimension.

Tekster:
- Introduktion til fodbold i den spansktalende verden (sammensat tekst med inspiration fra bl.a. El deporte rey og El deporte)
- Barça - el opio del pueblo (fra Retratos - doce historias de la España actual, Gyldendal)
- Ganar, gustar y golear (fra Retratos argentinos, Gyldendal)
- La Iglesia Maradoniana, herunder Maradona-kirken i Argentina, La religión maradoniana, Los 10 mandamientos de la Iglesia Maradoniana, Diego nuestro og Fadervor (fra Por Dios: https://pordios.systime.dk/?id=p158)

Dokumentarfilm:
- Fodbold er Gud (2010): https://filmcentralen.dk/alle/film/fodbold-er-gud
- Tantholdt og fodbold i Argentina (2017) - kan findes på CFU

Anvendte digitale hjælpemidler: Ordbogen.com samt MinLæring: https://www.minlaering.dk/

Forløbets omfang ift. det samlede antal moduler: 8 %

NB: DETTE FORLØB OPGIVES TIL EKSAMEN
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 El pasado difícil de España

Forløb om Spaniens svære fortid med fokus på Las dos Españas, Den spanske borgerkrig, diktaturet under Franco samt Spaniens forhold til tiden under Franco i dag.

Som en del af forløbet har eleverne været af sted på sprogrejse til Palma, Mallorca.

Tekster:
Fra La guerra civil española, af Helene Caprani:
- Las dos Españas
- La guerra civil española (den danske introduktion)
- Franco (udvalgte afsnit)
- Las regiones + Cataluña
- Guernica
- El turismo
- El fútbol
- La memoria histórica (den danske introduktion)

Film:
El laberinto del fauno - Pans labyrint (2006). Kan ses på Filmstriben via biblioteks-login: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2694412000/pans-labyrint

Forløbets omfang ift. det samlede antal moduler: 10 %

Anvendte digitale hjælpemidler:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/ samt MinLæring: http://xn--minlring-m0a.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Chile - dictadura y democracia

Forløbet koncentrerer sig primært om militærkuppet i 1973, men trækker også tråde til Chile i dag.

Tekster:
- Artikel om Victor Jara - fra Wikipedia
Fra Retratos chilenos, Gyldendal:
- Dinamarca es mi país - Chile es mi cultura

Spillefilm:
- Machuca (2004): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/min-ven-machuca

Dokumentarfilm:
- Remastered: Massacre at the Stadium (om Víctor Jara), 2019

Anvendte digitale hjælpemidler:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/ samt MinLæring: http://xn--minlring-m0a.dk/

Forløbets omfang ift. det samlede antal moduler: 8 %

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer