Holdet 2022 SP/1fty SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anne-Marie Hauge Andersen, Nicole Rodríguez Jakobsen
Hold 2022 SP/1fty SP (1fty SP, 2fty SP, 3fty SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk
Titel 2 Begyndersystem
Titel 3 La familia
Titel 4 Navidad
Titel 5 Mexico
Titel 6 Jóvenes - EKSAMEN
Titel 7 Migración - EKSAMEN
Titel 8 Argentina - EKSAMEN
Titel 9 Turismo & Viaje
Titel 10 Forberedelse EXAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk

Begynderspansk

Vi arbejder med følgende online-materialer fra Systime:

Inge Margrethe Clausen, Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman, Märet Wik-Bretz: Caminando, 2. i-bogsudgave, 2019, Gyldendal
Inge Margrethe Clausen, Martin Windeløv, Angel Carmona Zambrano: Tapas, Gyldendal, iBogsudgave, 2020
Marcelo Cea, Fernando López Serrano, Lilia Kristensen: El Sur, Systime

Derudover har vi set videoen: Cómo eres: https://www.teachertube.com/videos/como-eres-rap-197364  

Eleverne har adgang til Systimes fagpakke i spansk og har tilgået dem derigennem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 La familia

I dette forløb har eleverne arbejdet med temarelevante gloser, og de har lavet et stamtræ. Vi har brugt forløbet til at øve os på at fortælle om os selv, vores hverdag og vores familie.

TEKSTER:
- "Mi familia" fra Tecla-materiale (fra den spanske ambassade i Storbrittanien)
- "Pol y su familia", s. 5-10 i bogen "Catalanes" af Anny Holmgaard et al., forlaget EA, 2006
- "Los Mendoza" (brugt som delprøve 1 på klassen), s. 26 i afsnittet "La vida cotidiana" i "Taller de textos", Kvorning, Eva et al, Gyldendal 1994

HJÆLPEMIDLER:
- Ordbogen.com
- Duolingo
- Minlæring.com
- Bubbl.us
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Navidad

En introduktion til jul i Spanien.
Der blev læst om de spanske jule- og nytårstraditioner.
Traditionerne blev sammenlignet med de danske traditioner, så eleverne fik et indblik i forskellen på de spanske og de danske traditioner op til jul og nytår.

TEKSTER:
- Caminando s. 148

ANDET:
Videoklip:
https://www.youtube.com/watch?v=Op1A1J29l60

HJÆLPEMIDLER:
- Ordbogen.com
- Duolingo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mexico

Forløbet introducerer eleverne for Mexico. Eleverne skal have en viden om, hvad Mexico er for et land, og hvilken kultur og hvilke traditioner landet indeholder. De kommer igennem flere forskellige tekster, som peger på forskellige sider af Mexico, så de både får et indblik i musikken, kunsten, kulturen og traditionerne.
Der vil tilmed være en progression i den spanske grammatik, så eleverne får en bedre forståelse for de tekster, som bliver læst i timerne.

Vi tager udgangspunkt i tekster, som til en start giver et godt indblik og overblik. Eleverne dykker ned i en sangtekst, som viser centrale elementer i den mexicanske kultur. Eleverne får et indblik i mexicansk kultur igennem unge mexicanere og kunsten bliver set og læst gennem Frida Kahlo. Slutteligt har eleverne set Coco med fokus på traditionen om De dødes dag.

TEKSTER:
- ”Viva la vida” af Iben Stampe Sletten & Ulla Malmmose, Praxis Forlag A/S 2017, s.180-184 ”Mexico”
- ”México en la piel” af Luis Miguel 2004
-  “La identidad contrastada” af Ole Mikkelsen & Pablo Riismøller, Systime 2013, s. 52-57 “El país de Aby: México”

ANDET:
- Tekst og billeder af Frida Kahlo (fundet på nettet)
- Tekst om de dødes dag (fundet på nettet)
- Filmen “Coco”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Jóvenes - EKSAMEN

Forløbet introducerer eleverne til unge mennesker i Spanien.
Eleverne skal have viden om, hvordan det er at være ung i Spanien og hvor stor en forskel der er på unge i henholdsvis Spanien og Danmark.
Der vil tilmed være en progression i den spanske grammatik, så eleverne får en bedre forståelse for de tekster, som bliver læst i timerne.

Vi har taget udgangspunkt i tekster, hvor unge spaniere fortæller om deres liv og måden de begår sig på. Vi har haft fokus på begrebet MILEURISTA og vi har dermed læst om de midler unge spaniere har, og hvor svært det kan være at få ens hverdag til at hænge sammen.  Vi hører om unge, som har svært ved at finde arbejde efter endt uddannelse og i den forbindelse, har vi ser filmen "Perdiendo el norte", om spanske Brulio og Hugo som tager til Berlin fordi der ikke er arbejde til dem i Spanien. Vi har sluttet af med at læse om "El Botellón".
Grammatisk har vi haft fokus på delprøve 1 lignende opgaver (især nu, hvor der er kommet ny eksamensform). Vi har arbejdet med possessive pronominer, verbet IR, Los números op til 100 og muy vs. mucho.

TEKSTER:
- "Nuevos retratos" af Ole Loumann, Gyldendal 2008 s. 16-21 "La generación de los mil euros"
- "La identidad contrastada" af Ole Mikkelsen & Pablo Riismøller, Systime 2013, s. 21-29 "Mario de Colombia"
- "La buena vida" af Eva Rosenkilde, Gyldendal 2008 s. 34-41 "Mireia de Barcelona"
- "Fiestas" af Lone Madsen & Grethe Abilgaard Christensen, Systime 2007 s. 78-82 "El botellón"

ANDET:
Filmen "Perdiendo el norte" fra 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Migración - EKSAMEN

Forløbet introducerer eleverne for migration fra México til USA og fra Afrika til Spanien. Eleverne skal have en viden om, hvorfor folk migrerer og hvilken fare der følger med. De læser flere forskellige interviews, som både belyser gode og dårlige sider ved at migrere.

Vi tager udgangspunkt i tekster, som giver nogle gode indblik i migrationsemnet. Vi læser interviews, hvor vi kommer tæt på de enkelte personer, som fortæller om deres rejse og grund til at migrere. Vi har set en dokumentar, hvor man også ser, hvordan det påvirker folk at være illegal i det land, som de bor i. Eleverne har også læst uddrag af en roman, for at få belyst migration fra Afrika til Spanien, hvor en meget ung dreng, tager rejsen alene. Som afrunding på forløbet er der blevet set filmen "María llena eres de gracia", med fokus på de faktorer, som får én til at migrere.

TEKSTER:
- ”Palabras claves de la migración ilegal” s. 7 (i “Al otro lade” af Helene, Balslev Clausen & Line Flintholm, Gyldendal 2008)
- “Den illegale emogrations mange ansigter” s. 10-13 (i “Al otro lade” af Helene, Balslev Clausen & Line Flintholm, Gyldendal 2008)
- “Héctor Nieto Montoya” s. 15 (i “Al otro lade” af Helene, Balslev Clausen & Line Flintholm, Gyldendal 2008)
- “César Urbina Nieto” s. 24 (i “Al otro lade” af Helene, Balslev Clausen & Line Flintholm, Gyldendal 2008)
- “El camino de santa fe” s. 25-26 (i “Al otro lade” af Helene, Balslev Clausen & Line Flintholm, Gyldendal 2008)
- “Pobre Juan” af Maná 2002
- “Capítulo 5” s. 19-22 (i “Moros en la costa” af Dolores Soler-Espiauba, Systime 2004)
- Capítulo 7” s. 29-31 (i “Moros en la costa” af Dolores Soler-Espiauba, Systime 2004)

ANDET:
Dokumentaren: Illegal i USA på MitCFU 2013
Filmen “María llena eres de gracia” 2004
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Argentina - EKSAMEN

Forløbet har givet eleverne en forståelse af den argentinske kultur. Der er blevet læst tekster, som viser eleverne forskellige sider af Argentina.
Vi har læst om danskerne i Argentina, og det lille samfund de har opbygget bl.a. i byen Tandil. Vi har også haft fokus på fodboldkulturen og læst både om Boca Juniors og River Plate, som de to store rivaler. Der har også været et lille fokus på diktaturen 1976 til 1983, hvor mange forsvandt eller blev kidnappet.

TEKSTER:
- “Patricio de Buenos Aires” s. 31-33 (i “Mundo hispano” af Eva Rosenkilde, Gyldendal 2015)
- “Patricio de Buenos Aires” s. 36-37 (i “Mundo hispano” af Eva Rosenkilde, Gyldendal 2015)
- “Somos europeos” s. 44-45 (i “Retratos argentinos af Dorthe Fredsgaard Svendsen, Gyldendal 2012)
- ”Entrevista con Gabriel Rodríguez, 36 años, portero” s. 46-49 (i “Retratos argentinos af Dorthe Fredsgaard Svendsen, Gyldendal 2012)
- “Entrevista con Fernando Martín, 36 años, empresario de la moda” s. 38-42 (i Retratos argentinos af Dorthe Fredsgaard Svendsen, Gyldendal 2012)
- “Niños nacidos en cautiverio” (HTTPS://WWW.ABUELAS.ORG.AR/CASO/BUSCAR?TIPO=2)
“La cocina argentina” s. 22 (i Retratos argentinos af Dorthe Fredsgaard Svendsen, Gyldendal 2012)

ANDET:
Dokumentar: ”Den danske koloni” episode 1 + 2 (på dr.tv)
Dokumentaren: ”Fodbold er Gud” (på MitCFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Turismo & Viaje

Vi har dels fokuseret på hvad turisme er - og hvordan man definerer en turist, hvor vigtig turismen er for Spanien, hvordan turismen har udviklet sig i Spanien.

Desuden har vi arbejdet med det at rejse. Vi har arbejdet med gloser ift. hvis man tager på hotel, vi har set en video og lavet en lytteøvelse om folk, der rejser, og vi har læst forskellige rejsebeskrivelser. Vi har desuden fokuseret på os selv som turister.
Vi har også arbejdet induktivt med forskellige former for turisme.

TEKSTER:
Vores tekster har primært været i forbindelse med lytteøvelser eller andre små eller større opgaver. Vi har både læst om hvad turisme er og om Alicia, som har rejst til Nicaragua for at arbejde!

ANDET:
- https://www.youtube.com/watch?v=7Wh0AKzMkeM ("España, líder mundial en turismo" - facts om turisme i Spanien)
- https://www.youtube.com/watch?v=TIZIHZioKPs ("El boom turítico").
- https://videoele.com/B2-Un-hotel-que-sea-centrico.html ("Un hotel que sea céntrico" - video om rejse til Salamanca)
- https://audio-lingua.ac-versailles.fr/spip.php?page=mp3&id_article=3940&color=00aaea (Irene, mi futuro viaje a Granada)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer