Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anne Borup Jensen
Hold 2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grammatiktest
Titel 2 Oversigt over tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 3 Grundforløb - Growing Up
Titel 4 Australia and the Stolen Generations
Titel 5 SRP1 - Globalt forløb
Titel 6 Fantasy
Titel 7 Multicultural Britain - OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 8 Love through the ages - OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 9 SRP3 - Fake News
Titel 10 American Dreams, Values and Beliefs - OPG. TIL EKS
Titel 11 Divided We Stand -  US election 2024
Titel 12 Empire and Africa - OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 13 Macbeth - OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 14 Postmodern Identities - OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 15 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grammatiktest

Grammatiktest
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Oversigt over tilladte hjælpemidler til eksamen

Tilladte hjælpemidler til eksamen


ONLINE - brug de direkte links fra denne liste

Ordbøger
• Ordbøger på Ordbogen -  https://www.ordbogen.com/da/#/
• Oxford Learner’s Dictionaries (engelsk-engelsk) - https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Ordnet.dk (dansk) - http://ordnet.dk

Grammatik
• Min læring: https://minlaering.dk/login

Egne dokumenter fra faget i Lectio
• Du må bruge alle dokumenter, der ligger på moduler og i mapper
• Du må IKKE bruge links til fx YouTube klip og andre internetsider. Download det, du skal bruge FØR eksamen.
• Brug IKKE beskedfunktionen!

Skriftlighedsportalen
• Brug KUN linket direkte fra Lectios forside!


OBS!!! Det understreges, at ingen former for brug af tekstgenererende, oversættelses- eller sprogforbedrende programmer er tilladt, hverken online (som fx Google Oversæt) eller indbygget i programmer (som fx Word).


OFFLINE

Google Drev, OneNote o.l.
• Må KUN bruges OFFLINE. Det anbefales at downloade relevante dokumenter før eksamen.

Bøger, noter etc.
• Alle undervisningsbøger må bruges.
• Alle egne noter må bruges.

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grundforløb - Growing Up

Growing Up:

Marry Me – kortfilm : https://www.youtube.com/watch?v=XFdbZHMBxfg

Penelope Lively: Clara’s Day – novelle
Fra: The Entrance – ved Inger Mulbjerg m.fl. (Systime 1989) s. 50-55

Philip Larkin: This Be the Verse – digt
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 106

Charles Bukowski: Son of Satan – novelle
Fra: Texting – ved Kirsten Egebjerg m.fl. (Systime 2005) s. 39-45

The Perks of Being a Wallflower – film 2012

Jill Norris: Champagne Flight – novelle
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 14-18
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Australia and the Stolen Generations

I dette forløb arbejdes med tekster fra forskellige genrer, der alle handler om kultursammenstødet mellem de australske aboriginere og europæerne. Der er endvidere sat fokus på problematikken omkring ’The Stolen Generations’.
I forløbets første del læses et uddrag af Glenyse Wards dagbog ’Wandering Girl’, der sammen med dokumentaren ’The Stolen Generations’ og uddrag af filmen ’Rabbit-proof fence’ giver et billede af både aboriginernes og europæernes oplevelse af problematikken omkring ’The Stolen Generations’. Dernæst undersøges forskellen mellem aboriginere og hvide australier i Australien i dag, hvilket sker gennem teksterne ’Fred Andrews’, ’One of my best friends’ og artiklen ‘Snatched from home for a racist ideal. Now a nation says sorry’.



Materiale:
Kernestof:
Berntzen, Jorunn m. fl.: Targets, Gyldendal (2001)
- Glenyse Ward ’Wandering Girl’ (uddrag), s. 37 – 40  

Bühlmann, Rene m.fl.: Departures, Systime (1998)
- Peter Goldsworthy ‘One of my best friends’, s. 78 – 82

Engberg-Pedersen, Joanna m.fl.: Contexts, Gyldendal (2005):
- Polly Borland ‘Fred Andrews’, s. 120 – 121

Johnson, Darlene: The Stolen Generations (2000) – Dokumentar fra DR2

McMahon, Barbara: ‘Snatched from home for a racist ideal. Now a nation says sorry’ I The Guardian, 11.02.2008

Noyce, Phillp: Rabbit-proof Fence (2002), (Uddrag) Film

Supplerende materiale:
Fakta om aboriginernes historie og vilkår i dag, billede af aboriginer i moderne hjem (fra Contexts).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Fantasy

Forløbet beskæftiger sig med forskellige fantasy-tekster, der alle læse med fokus på genren. Forløbet introduceres med genreintroduktionen fra bogen ”Worlds of Fantasy”. Derudover læses non-fiction omhandlende genren.

Tekster:
Fra bogen: ”Worlds of fantasy” af Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Systime, 2005
- Finderup og Fog: ”Entering Worlds of Fantasy”
- C. S. Lewis: ”The Lion, The Witch and the Wardrobe”, 1950 (uddrag)
- Yarrow and Lipton: “Puff the Magic Dragon”, 1963

The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005) (film)

J. K. Rowling: “Harry Potter and the Philosopher's Stone”, 1997 (uddrag af kap. 6)
Chris Columbus: “Harry Potter and the Philosopher's Stone”, 2001 (uddrag af film)

J.R.R. Tolkien: "Song about Old Troll" and '"In Western Lands" (poems)

Beth Webb: “The real purpose of fantasy” (Guardian, 2007)


Omfang: 10 %

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Multicultural Britain - OPGIVES TIL EKSAMEN

Forløbet handler om det multikulturelle Storbritannien og de konflikter der opstår, når forskellige kulturer mødes. Forløbet inkluderer værklæsning.

Tekster:
Introduktionstekst: Post-War Immigration to Britain (uddrag fra https://ndla.no/en/subjects/subject:23/topic:1:184811/resource:1:90712)

Amanthi Harris: “Red Sari”, 2003
Baghdad Express (kortfilm)
Hanif Kureshi: "My Son the Fanatic"
Sarah Gavron: “Brick Lane”, 2007 (Film)
Andrea Levy: How I learned to stop hating my heritage (non-fiction)
John Agard: "Listen, Mr. Oxford Don" (poem)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Love through the ages - OPGIVES TIL EKSAMEN

Forløbet fokuserer på synet på kærlighed, forhold og ægteskab i forskellige tidsperioder.
Forløbet inkluderer værklæsning.

Nedslag:

The beginning of the 19th century:
* Excerpts from Jane Austen: Pride and Prejudice (1813), chapters 1, 2 and 34.
* Pride and Prejudice (2005) (film)

The end of the 19th century:
* Kate Chopin: The Story of an Hour (1894)

The end of the 20th century:
* Excerpt from Helen Fielding: Bridget Jones' Diary (1996), chapter 1
* Bridget Jones' Diary (2001) (film)

Present day:
* Sally Rooney: Normal People (2018) (novel)
* Excerpt from Up (2009) (film), opening sequence 'Married Life'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment - Normal People 14-11-2023
Notes for 'Normal People' 04-01-2024
Essay - The Story of an Hour 18-02-2024
Mini-terminsprøve 06-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 American Dreams, Values and Beliefs - OPG. TIL EKS

American Dreams, Values, and Beliefs

Ud fra grundtekster har vi i forløbet fokuseret på forskellige eksempler på de amerikanske værdier, der tilsammen udgør 'The American Dream', men også eksempler på, hvilke konsekvenser, det kan have at forfølge denne drøm. Undertemaer: immigration og race.


General knowledge:
Understanding Americans


Texts - the frontier and immigration:
* The Declaration of Independence
* The Frontier Heritage
* Laura Ingalls Wilder: The Long Winter (excerpt)
* Emma Lazarus: ‘The New Colossus’
* Arnold Schwarzenegger ‘I am Arnold’
* 'America' (from West Side Story)
* A tale of two Americas (non-fiction skriftlig aflevering)

Texts - race
* 'Strange Fruit'
* Langston Hughes: ‘I, Too’
* Martin Luther King: ‘I Have a Dream’
* Maya Angelou 'Still I Rise'
* 'My Seven Black Fathers' (non-fiction skriftlig aflevering)

Texts - the theme in general
* Barack Obama: ‘The American Promise’
* Film: ‘The Pursuit of Happyness’

Omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Divided We Stand - US election 2024

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Empire and Africa - OPGIVES TIL EKSAMEN


The theme focuses on:
- the British Empire
- the attitude of the British to the colonised people
- the question of wheather the British people should apologise for Empire


Texts:
Background knowledge:
Britain’s road from empire to reluctant European - Being British pp. 84-92
Worksheets on Kenya’s history and situation today.

Texts:
Rudyard Kipling: White Man’s Burden
Karen Blixen: Out of Africa. Excerpt: ‘The Somali Women’
Niall Ferguson: Empire - How Britain made the modern world
Joshua Ochieng: “On Decolonization, African Countries and a Postcolonial Nairobi” (2022)

Other: Staytour with Nafsi Kenya
Film: The day I will never forget
Interview: Ralia Gabo
Your group product


The theme started with a virtual 'Staytour', where the students have communicated online with young Kenyans on topics such as their daily lives, Kenyan culture and the issues surrounding female genital mutilation. This was concluded with group projects on various topics.
As part of the Staytour, we have also discussed English as a lingua franca.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Macbeth - OPGIVES TIL EKSAMEN


Shakespeare: Macbeth. Edited by Ole Juul Jund
s. 8-29: Elizabethan England, The English Dramatic Tradition, The Elizabethan World Picture

Act 1, scenes 1, 2, 3, 4, 5, 7
Act 2, scenes 1, 2

Film: Macbeth (Polanski, 1971)
Div. klip af forskellige fortolkninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Postmodern Identities - OPGIVES TIL EKSAMEN

Focus on the literary features of postmodernism with emphasis on the challenges and reactions of the postmodern individual.

Texts:
Simon Armitage - Kid (poem)
Rose Tremain - The Stack
A. S. Byatt - Baglady
Chuck Palahniuk - Fight Club chapter 6 + film
Steven Millhouser - The Knife Thrower
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer