Holdet 2023 DA/1n DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emma Nørgaard Petersen, Signe Luisa Bergholt Grymer
Hold 2023 DA/1n DA (1n DA, 2n DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Litterære genrer, inkl. skriftlighedsforløb 1
Titel 2 Nyheder
Titel 3 Reklamer og kampagner
Titel 4 SoMe og dokumentar
Titel 5 Den gode tone - retorik og argumentation
Titel 6 Middelalderlitteratur
Titel 7 Problemlitteratur
Titel 8 Skriftlighedsforløb 2
Titel 9 Sprog udtrykker verdensopfattelse - diskursanalyse
Titel 10 True crime + podcast
Titel 11 Modernisme
Titel 12 Humor og eksistentialisme
Titel 13 Romantikken
Titel 14 Reportagen
Titel 15 Ordbøger til eksamensbrug

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Litterære genrer, inkl. skriftlighedsforløb 1

Kombineret genreintroduktions- og skriftlighedsforløb. Fokus har været på de tre litterære hovedgenrer (epik, lyrik og drama) samt på at skrive analyse og fortolkning med henblik på at lære at skrive en analyserende artikel.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lignende: Fakta og fiktion, epik, lyrik, drama, novelle, moderne og klassisk novelle, lyrik, digte, traditionelt og moderne digt, brugslyrik, centrallyrik, interaktionslyrik, motiver og div. undermotiver, konflikter, ydre og indre konflikt, tid og miljø, det fysiske og det sociale miljø, personkarakteristik, indirekte og direkte karakteristisk, flade personer og runde personer, dynamiske og statiske personer, kontrastpersoner og parallelpersoner, komposition, in medias res, in ultimas res, kronologi, flash back, div. modeller til tekstanalyse, fortællertyper, jeg-fortæller, personalfortæller, alvidende fortæller, observerende fortæller.  

Tekster:
"Håndbog til dansk", 4. udg., s. 37-49, 54-60 og 71-81.

Forskellige grupper af elever har læst forskellige af følgende tekster med henblik på at genredefinere dem:
"Den sidste balkjole" af Herman Bang
"Det blomstrende slagsmål" af Tom Kristensen
"Det er blevet os pålagt" af Klaus Rifbjerg
"Dejlig er den himmel blå" af N.F.S. Grundtvig
"Husk niende april" af Martin A. Hansen
"Peter og Rosa" (uddrag) af Karen Blixen
"Hyrdinden og skorstensfejeren" af H.C. Andersen
"Jeppe på Bjerget", Akt 1 scene 1-3 af Ludvig Holberg

Hele klassen har arbejdet med:
”Bulbjerg” af Naja Marie Aidt
”Yahya Hassan” af Yahya Hassan, VÆRK
Om begrebet lekter med fokus på dialekt og etnolekt, www.sproget.dk

Forskellige grupper af elever har læst forskellige uddrag af følgende tekster med henblik på at genredefinere dem ud fra begreberne fakta, fiktion og autofiktion:
"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" af Glenn Bech, 2022, forside og bagside.pdf
"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" af Glenn Bech, 2022, s. 9-11.pdf
"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" af Glenn Bech, 2022, s. 17-18.pdf
"Casper" af Martin Kongstad, 2020, forside og bagside.pdf
"Casper" af Martin Kongstad, 2020, s. 107-108.pdf
"Casper" af Martin Kongstad, 2020, s. 335-337.pdf
"Drømmene maler virkeligheden", 2022, Tobias Rahim, forside, bagside, s. 14-15, 38 og 94.pdf
"Nye balancer", Caspar Eric, 2023, forside og bagside.pdf
"Nye balancer", Caspar Eric, 2023, s. 11-14, 16-18, 92-94.pdf
"Carls bog", 2017, s. 9 g s. 30 Naja Marie Aidt
"Min lillebror", 2016, s. 127-129 Christel Wiinblad
"Sult", 2022, s. 51-52 Tine Høeg

Forløbet svarer til ca. 240 sider
(Obs: Flere tekster læses igen i andre forløb)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Epik, lyrik og drama 22-08-2023
Motiver i "Bulbjerg" 24-08-2023
Flere fagbegreber, "Bulbjerg" 28-08-2023
Endnu flere fagbegreber, "Bulbjerg" 01-09-2023
Analyse og fortolkning af "Bulbjerg" 24-09-2023
Læs "Yahya Hassan"-digtsamlingen 26-09-2023
Arbejde med lekter 03-10-2023
Evaluering, litterære genrer og skriftlighed 13-10-2023
Værktøjskasse, litterære genrer 13-10-2023
Analyse og fortolkning af "Yahya Hassan" 22-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nyheder

Medieforløb om nyheder. Afholdt af vikar EP.

I forløbet har der været fokus på avisjournalistik. Eleverne har bl.a. selv produceret nyhedsartikler og i den forbindelse arbejdet tydeligt med vinkling.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Avisbegrebet, avistyper, stofområder, samfundsområder, de fem nyhedskritierier, komposition/layout, kilder, vinkling, avisgenrer, fakta, nyhedsjournalistik, meningsjournalistik, fortællende journalistik, nyhedstrekanten, Hey-you-see?-so, fake news og clickbait.

Tekster:
"Håndbog til dansk" s. 198-227.
Diverse dagsaktuelle nyheder fra perioden.

Forløbet svarer til ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Reklamer og kampagner

Medieforløb om reklamer om kampagner. Forløbet har været en del af PP1-forløbet i 1.HF, hvor eleverne har reflekteret over valg af fagpakke på HF. Der har bl.a. været fokus på fagpakken HF Innovation.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lignende: Reklame, kampagne, Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, Maslows behovspyramide, Gallups kompasmodel, dramaturgi (div. modeller), div. filmiske virkemidler, fremstillingskoncepter.

Tekster:
Teori: "Håndbog til dansk", 4. udg., s. 263-271, 332-337, 325-332.

Kampagnefilm:
Red barnet, Ræk hånden op for børnene, https://www.youtube.com/watch?v=tuYmnC_iOvA

Hjemmeværnets kampagnefilm, 2019, https://www.youtube.com/watch?v=AIcDq3IE-q8

Planbørnefonden, https://www.youtube.com/watch?v=MkHm3_LzjCA

Sikker Digital, kaffelæsning, https://www.youtube.com/watch?v=BwrvCWygTUo

Rådet for sikker trafik, Hjelm har alle dage været en god ide, https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc

Sundhedsstyrelsen: Småsyg? Jeg-tror-det-er-fedest-jeg-bliver-hjemme-i-dag-Styrelsen, https://www.youtube.com/watch?v=bBu1xNfXO8E


Trykte kampagner og reklamer:
ARLA, Omsorg er vejen til Harmonie
DF, Der er så meget, vi skal passe på
Modkampagne, Der er så meget, vi skal passe på
United colours of Benetton, far-mor-og-barn
United colours of Bennetton, hjerter


Forløbet svarer til ca. 40 sider.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeg overvejer fagpakken..., fordi 23-11-2023
PP1, Kampagne 23-11-2023
Respons på kampagnefilm 24-11-2023
Værktøjskasse, reklamer og kampagner 27-11-2023
Værktøjskasse, nyheder 08-12-2023
Dagens arbejde 12-12-2023
Dagens arbejde, fredag 15-12-2023
Analyserende artikel 03-01-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 SoMe og dokumentar

Medie- og sprogforløb om sociale medier inkl. medieværk (dokumentar). Der har især været fokus på shitstorme på sociale medier, herunder på den fiktive DR-figur Onkel Reje, politikere og på dokumentaren "Forfulgt af politiet?"(vinklingen af den, og hvordan den blev mødt af offentligheden på de sociale medier). Forløbet har på den måde talt ind i fagpakken HF Force.  

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Dokumentar og div. undergenrer, fakta- og fiktionskoder, vinkling, sociale medier, kommunikationsmodellen for medier, flervejskommunikation, interpersonel kommunikation, fatisk kommunikation, netikette, høflighedsprincipper, Goffmans teori om livet som en scene, frontstage og backstage, face/maske, facework ("holde masken"), facetrussel (angribe masken), sproghandlinger (de følelses- og holdningsudtrykkende, de handlingsregulerende, de rituelle, de samtalestrukturerende og kontaktskabende).

Tekster:
"Håndbog til dansk", 4. udg., kap. om dokumentar
"Håndbog til dansk", 4. udg., kap. om sociale medier
"Handbog til dansk", 4. udg., uddrag af kapitlet om kommunikationsanalyse med fokus på sproghandlinger.

Dokumentar: "Forfulgt af politiet?", dr.dk, VÆRK
Tråde og kommentarspor på de sociale medier om dokumentaren:
"Hjælp os med finde Farhad" 20. okt. 2023 inkl. uddrag af kommentarsporet
Niels Mørks Facebook-opslag 19. okt. 2023 inkl. uddrag af kommentarsporet
"Fundet? Forsvundet! Farhad", opslag i gruppen "Borgere der IKKE støtter regeringens udlændingepolitik", d. 12. okt. 2023 inkl. uddrag af kommentarsporet
TV2-nyhedernes opslag på Facebook d. 19. okt. 2023 inkl. uddrag af kommentarsporet


"Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard" s. 74-80 (om livet som en scene)
"Nok" af Silas Holst, s. 11, 34-37 og 252-253.


Jakob Elleman-Jensens opslag og dertilhørende kommentarspor på Facebook d. 6. februar 2023.
Onkel Reje-shitstormen i foråret 2023:
"Manden bag Onkel Reje er sygemeldt efter trusler og hetz: "Vi er alle rystede"", d. 4. maj 2023
Justitia Devas Facebook-opslag d. 27. april 2023 inkl. uddrag af kommentarsporet
UNICEFs opslag på Facebook d. 10. maj 2023 inkl. uddrag af kommentarsporet
Flügger-reklame maj 2023
Loius Nielsen-reklame maj 2023


Forløbet svarer til ca. 120 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Standpunktsvurderinger 17-01-2024
Sociale medier og netikette 29-01-2024
Analyserende artikel, SoMe 07-02-2024
Værktøjskasse, SoMe 09-02-2024
Færdig analyserende artikel om SoMe 19-02-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Den gode tone - retorik og argumentation

Sprogligt og til dels mediemæssigt forløb om den gode tone med fokus på retorik og argumentation. Forløbet har bygget videre på og repeteret forløbet om SoMe.

Der har i forløbet været særligt fokus på, hvordan den gode tone skifter over tid, og hvordan der både findes hovedstrømninger (mainstream) og modstrømninger (fx konspirationsteorier) i alle tider. Bl.a. har vi kigget på ændringen i synet på rygning og "at træne". Derudover har DRs børne-tv været i fokus. Forløbet har på den måde talt ind i fagpakken HF-PÆD.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Retorik, det retoriske pentagram/Ciceros pentagram, talegenrer, appelformer, Toulmins argumentationsteori, optoning og nedtoning, argumenttyper, ekkokammer, repetition af teori om SoMe inkl. teorien om facework.

Tekster:
"Håndbog til dansk", kap. om retorik og kap. om argumentation.
Jakob Ellemann-Jensens opslag d. 6.februar 2023 inkl. dele af kommentarsporet.
Orientering i kommentarspor på Mette Frederiksens profiler på Facebook og Instagram (marts 2024).
Epigram nr. 96 af Ludvig Holberg
Googlesøgninger på Emma Gad (marts 2024)
Dronning Margrethes nytårstale 1984
Foto af dukke af Mette Frederiksen med skilt om halsen i artiklen: https://politiken.dk/danmark/art9807345/Tre-m%C3%A6nd-id%C3%B8mmes-40-dages-f%C3%A6ngsel-for-oph%C3%A6ngning-af-dukke-af-Mette-Frederiksen
Talen "Formålet er at beskytte mennesker" af Vladimir Putin, bragt i Weekendavisen d. 24. februar 2022.
Justitia Devas opslag på Facebook d. 4/5 2023 inklusiv kommentarsporet
Louis Nielsen-reklame, maj 2023
Flügger-reklame, maj 2023
Artikel om provokerende børne-tv: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-er-dansk-boerne-tv-saa-provokerende/

Forløbet svarer til 35 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det retoriske pentagram og vellykket kommuniaktion 26-02-2024
God tone historisk set 01-03-2024
Retorikanalyse 11-03-2024
Rygdækning og gendrivelse i FB-opslag 22-03-2024
Argumenttyper 03-04-2024
Værktøjskasse, retorik og argumentation 05-04-2024
Argumentation for min hobby 12-04-2024
Byg din hobby i lego 12-04-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Middelalderlitteratur

Litterært forløb om middelalderlitteratur med fokus på folkeeventyrgenren.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lignende: Middelalder, feudalsamfund, kristen tro og kultur vokser frem i stedet for asakultur og -tro, norrøn digtning (gamle nordiske digte og sagaer), folkeviser, trylleviser, skæmteviser, folkeeventyr (og genrestamtræ), skæmteeventyr, trylleeventyr, mundtligt overleverede, motiver (hoved- og sidemotiver), brødrene Grimm, den psykoanalytiske metode (og andre metoder i faget), individuationsproces, syrebadsteknik og narrativ økonomi, eventyrlove (tretalsloven og modsætningsloven), aktører og flade typer (ikke runde personer), tilværelsesfortolkning, real- og billedplan, aktantmodel, kontraktmodel/dannelsesstruktur/eventyrstruktur, formelsprog (fx ”Der var engang”), besjæling (fx af dyr eller natur), ukendt tid og rum/sted, tomme pladser/Leer Stellen, intertekstualitet og intertekstuelle referencer (fx i reklamer), eventyr som en del af vores sprogkultur.

1) Folkeeventyr fra middelalder til nutid
Læreroplæg om eventyr som en del af vores sprogkultur
Artikel med reference til "Askepot": https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-10-16-kongehuset-efterlyste-askepot-nu-er-hun-fundet
Camparireklame med intertekstuel reference til "Askepot"
Lewisreklame med intertekstuel reference til "Askepot"
"Askepot", www.grimmstories.com
"Håndbog til dansk" s. 38-40, 71-76 om motiv, genre og kendetegn samt genreforventning

2) Folkeeventyr som tilværelsesfortolkning
"Rødhætte", www.grimmstories.com
"Håndbog til dansk" s. 71-76, 87-99 genre og metoder (fokus på den psykoanalytiske metode (Freud) og på Jungs begreb om individuation)
Læreroplæg om eventyrstruktur; aktantmodellen, aktører, typer og hjem-ude-hjemme/kosmos-kaos-kosmos

3) Eventyret lever stadig
"Espen Askepuster", https://da.wikisource.org/wiki/Esben_Askepuster

4) Folkeviser
"Hr. Torbens datter", http://www.skjaldesang.dk/estrato.php?Page=vissang&sid=1762
"Germand Gladensvend", http://www.skjaldesang.dk/estrato.php?Page=vissang&sid=1225

5) Teori
Læreroplæg (liste) med folkeeventyrets kendetegn ud fra "Litteraturens veje".
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs" 2. udg. s. 19-42 (om middelalderens litteratur: Fokus på begreberne norrøn litteratur og folkeeventyr)
"Håndbog til dansk" 4. udg. s. 95-97 (fokus på den psykoanalytiske metode) og s. 298-299 (analyseskema til eventyr)

6) Teori
Samme som i modul 5

7) Eventyranalyse
Analyse af "Rapunzel", www.grimmstories.com ud fra teorimodulerne

8) Eventyrfilm og fælles analyse
Analyse af filmen "Ztriwer", hentet på www.youtube.com
"Håndbog til dansk" s. 234-235 (fakta- og fiktionskoder)

9) Arbejde med selvvalgt film med eventyrstruktur (VÆRK)
Fokus på eventyranalyse

Elevernes filmvalg er godkendt af SI, som har clearet filmvalg og proces med fagkonsulenten Nicolai Rekve Eriksen d. 23. maj 2024. Dokumentation er godkendt af SI.

Alberte: ”Brigdet Jones diary”
Amanda: ”10 things I hate about you”
Andreas: ”Aquaman”
Anne: ”Smølferne 2”
Anne-Sofie: ”Ronja Røverdatter”
Caroline: “Zootropolis”
Daniel: ”The dark night rises”
Gustav: “Olsenbandens sidste bedrifter”
Ida: “The fast and the furious 1”
Jessica: ”Zootroplis”
Karen: “The devil wears Prada”
Lau: "Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore"
Loai : Fast and furous hobbs and shaw
Louise: ”Kvinden i buret”
Mai : " Romeo og Julie”
Maja: ”Ronja Røverdatter”
Rasmus: “Road house”
Reyhan : "Lion"
Ronja: ”Birdbox”
Signe Guldborg Knudsen: ”10 things I hate about you”
Signe Madsen: ”Terkel i knibe”
Signe Strand Enemark: ”De Røde Heste”
Sofia: "Familien Big Foot"
Stine: ”Flaskepost fra P”
Tilde: ”Mamma Mia” (2008)
Victoria: ”Baronessen fra benzintanken”

10) Arbejde med selvvalgt film med eventyrstruktur
Fokus på filmanalyse

11) Arbejde med selvvalgt film med eventyrstruktur
Fokus på begreberne eventyrstruktur og disnyeficering (lykkelig slutning og besjæling af dyr og ting). Her har indirekte været fokus på remediering, da eleverne har skullet mediere deres film som et eventyr.

12) Produktion af eget eventyr med benspænd
Klassen har i grupper skrevet eventyr med følgende hovedpersoner: Amanda fra "Badehotellet", Donald Trump og Morten Mynster.

13) Præsentation af arbejdet med selvvalgt film med eventyrstruktur
Eleverne har i mindre grupper mundtligt præsenteret deres arbejde for hinanden.
Derudover har vi beskæftiget os med spillefilmen som genre og dens undergenrer i "Håndbog til dansk" s. 243-247.

14) Afslutning på forløbet (inkl. faglig værktøjskasse)
Vi har afsluttet den faglige værktøjskasse til forløbet.

Forløbet svarer til ca. 110 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Detektivarbejde i "Askepot" 22-04-2024
"Rødhætte" på realplan og billedplan 23-04-2024
Mit liv som et eventyr 24-04-2024
Debatterende artikel 30-04-2024
Folkeviser 06-05-2024
Fortolkning af "Rapunzel" 15-05-2024
De to stilegenrer 17-05-2024
Dokumentation for selvvalgt film 21-05-2024
Eventyrstruktur i Lego 21-05-2024
Fortsat arbejde med dokumentation for film 27-05-2024
Vores eget eventyr 31-05-2024
Færdig dokumentation for selvvalgt film 03-06-2024
Evaluering af danskundervisningen i 1.HF 04-06-2024
Værktøjskasse, middelalderlitteratur 04-06-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Problemlitteratur

Litterært og til dels sprogligt forløb om problemlitteratur (litteratur, der italesætter problemer) i det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud med perspektiveringer til dansk litteratur fra de seneste fem år. Der har i særlig grad været fokus på Det folkelige gennembrud og socialrealisme.

I forløbet har eleverne desuden brugt seks moduler på at arbejde med deres historieopgave om velfærdsstatens oprindelse og udvikling.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: At sætte problemer under debat, de tre k'er (kirke, køn, klasse), det moderne gennembrud sammenlignet med det folkelige gennembrud, forskellige skrivestile (naturalisme, realisme, impressionisme, socialrealisme), social indignation, fortællerkommentar, at tage parti for de svage, ironi og sarkasme, stille eksistenser, perspektivering til nyeste tid og "de tre nutidige k'er" (Klima eller krig og klasse og køn), aktion-reaktion-model, perspektivforskydning, to strømninger i nutiden; stadig fokus på at sætte problemer under debat men også fokus på neoromantik, en kortere introduktion til Nordisk Råds litteraturpris' arbejde.

Tekster:
"Litteraturhistorien på langs og på tværs", kap. om det moderne gennembrud
"Et dukkehjem" af Henrik Ibsen (Værk)
"Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan i "Falkenstjerne 2"
"Mick Øgendahl og de store forfattere" om Henrik Pontoppidan på www.dr.dk
"Tyvetøs" af Martin Andersen Nexø fra "Vejen mod lyset".
"Den sidste balkjole" af Herman Bang, hentet på www.dansksiderne.dk
Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019: https://www.dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen
"Nu taler jeg", s. 79-80, Rikke Viemose, 2022.
"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", 2022, forside og bagside og s. 9-11 Glenn Bech
"Livet er roligt i vitrineskabet", 2020, s. 34-36, Hanadi Zarka
Fokus på Nordisk Råds litteraturpris:
https://www.norden.org/da/literature-prize
https://www.norden.org/da/news/solvej-balle-fik-nordisk-raads-litteraturpris-2022
https://denstoredanske.lex.dk/.search?query=nordisk+r%C3%A5ds+litteraturpris
https://www.norden.org/da/news/her-er-de-nominerede-til-nordisk-raads-litteraturpris-2024

Tekster i forbindelse med historieopgaven:
"Velfærdsstaten sløver modstandskraften", 1956, Poul Møller
"En demokratisk forsørgelseslovgivning" 1915, K.K. Steincke
Socialdemokratiets valgplakat 1950 (herunder billedanalyse)

Forløbet svarer til ca. 130 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Skriftlighedsforløb 2

Skriftlighedsforløb med fokus på de to skriftlige eksamensgenrer. Derudover fokus på tegnsætning, sammensatte ord og nutids-r.

Forløbet svarer til 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Sprog udtrykker verdensopfattelse - diskursanalyse

Forløbet er afholdt af SI og ASO.

Sprogligt forløb om sprog som udtryk for verdensopfattelse med fokus på diskursanalyse og med særligt fokus på emnet køn.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Sprog som udtryk for verdensopfattelse, diskurs, sprog som magt, subtil diskurs (indirekte diskurs i sproget, fx om køn), nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, hegemoni, flydende betegnere, antagonistisk diskurs.

Derudover har vi repeteret viden om retorik og argumentation med inddragelse af følgende begreber og lign.: retorik (talekunst), det retoriske pentagram, appelformer, talegenrer, argumentation, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper. Vi har også kort repeteret viden om analyse af SoMe.

1: Sprog udtrykker verdensopfattelse
"Håndbog til dansk", kapitel om diskursanalyse og repetition af kap. om retorik og argumentation og SoMe.

2: Kønsdiskurs
"Mænd er mere ambitiøse, og det afspejler lønnen", uddrag af "Blik for køn" s. 32-34
"Det var ikke en del af min biologiundervisning", opslag af Pia Olsen Dyhrs Facebookside d. 8. februar 2016 og dele af kommentarsporet

3: Kønsdiskurs
"Er kvinder personer?" af Susan B. Anthony i "Taler der forandrede verden", s. 41-44
"Min første Latina", uddrag af "Blik for køn" s. 39

4 og 5: Kønsdiskurs
Filmen "On the basis of sex" på DR.dk

6: Værktøjskasse

7 og 8: Besøg af Zonta

9: Andre diskurser
Fokus på krig og klima:
"Formålet er at beskytte mennesker", tale af V. Putin inden invasionen i Ukraine 2021 (også læst i forløbet om retorik og argumentation).
Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019, https://www.dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen

Forløbet svarer til ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskursanalysens begreber 21-10-2024
Diskursanalyse, MIN FØRSTE LATINA 29-10-2024
On the basis of sex - diskurs 30-10-2024
Værktøjskasse, diskursanalyse 21-11-2024
Valgfri genre, diskursanalyse 05-12-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 True crime + podcast

Forløbet er afholdt af ASO.

Hele forløbet kredser om podcast med fokus på især true crime. Forløbet har været et fagpakkeforløb, da alle elever har arbejdet med et selvvalgt værk (en podcast), der passer ind i deres fagpakke.

Eleverne er blevet bekendt med følgende begreber: true crime, fiktion, fakta, kommunikationsanalyse (intention, emne, modtager, afsender, sprog, omstændigheder), podcastanalyse, snakkepodcast, story-tellingpodcast, podcastdokumentar, virkemidler i podcast (lyd, musik, redigering, stemmer, komposition og fortælleforhold (fortæller, synsvinkel og fortælleelementer)).

Primær litteratur:
- 'True crime: Hvorfor er vi så vilde med mord?' - https://videnskab.dk/kultur-samfund/true-crime-hvorfor-er-vi-saa-vilde-med-mord/
- 'True crime gør os klogere på menneskets mørke sider' - https://www.information.dk/debat/2019/10/true-crime-goer-klogere-paa-menneskets-moerke-sider
- 'True crime: Det er den ultimative fortælling' - https://www.berlingske.dk/kultur/true-crime-det-er-den-ultimative-fortaelling
'Drop true crime - lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie' - https://www.information.dk/debat/2019/07/drop-true-crime-lysten-morbid-underholdning-stilles-andre-menneskers-tragedie
- 'Min dræbte datter skal ikke være underholdning' - https://ekstrabladet.dk/opinionen/sandiewesth/min-draebte-soester-skal-ikke-vaere-underholdning/8008929  

Primær podcast:
MØRKELAND - episode 51

Podcasts - mini-opgaver i modulerne:
INDE I STOFFET – EN PODCAST OM MISBRUG: Sæson 2 - afsnit 4.
MORD I NORD - Episode 166
BRINKMANNS BRIKS - afsnittet Ødelægger institutionerne vores børn?  
VI HØRER STEMMER - afsnittet Kropsligt lederskab med Petra-Sofie Kempf
UNDER TURBANEN - afsnittet Sidste Antisemitisme-afsnit for nu
HVORFOR HAR JEG IKKE EN KÆRESTE? - afsnit 1:5
MORD I KÆLDEREN - afsnittet Veninder, der dræber

Sekundær litteratur:
Podcast (Dansklærerforeningens forlag), s. 10-70 + 106-116
Håndbog til dansk (online version) - afsnit 5.8 om podcast.

Selvvalgt værk (podcast) til analyserende artikel er godkendt af ASO, og der er afleveret godkendt dokumentation.
Alberte: "Kvinden med den tunge kuffert" - afsnit 1 "En ny klostergæst"
Amanda: "Mørkeland" episode 164
Andreas: "Bag Vesten": "Hvorfor er kniven de unges ynglingsvåben"
Anne: "112 for knuste hjerter" afsnit "Melissa Bentsen"
Anne-Sofie: "112 for knuste hjerter" afsnit "Maria Jencel 2"
Caroline: "Mørkeland" afsnit 38
Daniel: "Danske drabssager" afsnit "Drabet i sommerhuset"
Gustav: "Start up" af Morten Resen, sæson 3 afsnit 5 "sælg"
Ida: "Mørkeland" afsnit 6
Jessica: "112 for knuste hjerter" afsnit "Theresa Ovenbearg"
Karen: "Vågn op med nova" afsnit 18 "Ængstelig tilknytning og nervesystemet"
Lau: "Genstart" afsnit "Da Vinci mysteriet"
Loai: Tech og strategi i øjenhøjde " afsnit 31
Louise: "Psykologi i hverdagen" afsnit 34
Mai: "Børn & unge podcast" afsnit 1 "Frikvarteret er et afgørende rum for pædagogikken"
Maja: "Genstart" - afsnit "36.000 kunstige børn"
Rasmus: "Tech og strategi i øjenhøjde" afsnit 34 "På besøg hos serieiværksætter Toke Kruse: Sådan gør du din forretningsidé til virkelighed"
Reyhan: "Stikpillen" afsnit 1
Ronja: "Psykologi i hverdagen" afsnit "Godhed og ondskab"
Signe K: "Min barndom i mørket" af Sarah Tornøe
Signe M: "Klog på kroppen" afsnit 24 "Skader faste vores fysiske præstation"
Signe E: "Pædagogisk podcast" afsnit "Omsorg i daginstitutioner"
Sofia: "Danske kriminalsager" afsnit "Da Emilie døde - Vanvidsbilister del 1"
Stine: ”Følelser del 1: Hvordan opstår de? Er de universelle, medfødte og automatiske eller skaber vi dem selv”
Tilde: "Hjernero" episode 26 "Hvad er stress egentlig?"
Victoria: "Genstart" - afsnit "Sædceller savnes"

Forløbet svarer til ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Modernisme

Forløbet er afholdt af ASO og SI.

Litterært forløb med fokus på modernisme i dansk litteratur, herunder også litteratur fra de seneste fem år. Der har særligt været fokus på minimalmodernisme.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Realisme og modernisme, moderne versus klassisk novelle, Hemingways isbjergteknik, tomme pladser, ledemotiver, sproglige billeder, metaforik, symbolik, narrativ økonomi, modernitetserfaring.

1) Intro
Kort læreroplæg om begreberne realisme og modernisme samt forskellen på modernitet og modernisme
"Litteraturhistorien på langs og på tværs", kapitlet om modernisme
"På Memphis Station" af Johannes V. Jensen

2) Modernismens forskellige typer
"Litteraturhistorien på langs og på tværs", fokus på minimalmodernisme
"Syltning" af Helle Helle

3) Minimalmodernisme
"Sig altid farvel i tide" af Ida Jessen

4 og 5) Selvstændig opgave om minimalmodernisme
"Har man sagt A" af Nanna Goul i "Erle Perle", 2017

6 og 7) Tidslinjeoverblik og værktøjskasse (Lærerskift)
Repetition af forløbet indtil videre
Tidslinjeoverblik inkl. repetition af tekster og deres placering i litteraturhistorien
"På Memphis Station" af Johannes V. Jensen i "Digte", 1906
"Det blomstrende slagsmål" af Tom Kristensen, "Fribytterdrømme", 1920
"Husk niende april" af Martin A. Hansen i "Martin A. Hansens ungdom i digte, breve og dagbøger fra 1929-1945"
"Det er blevet os Pålagt", Klaus Rifbjerg i "Konfrontation", 1960
"Bulbjerg" af Naja Marie Aidt fra "Bavian", 2006
"Sig altid farvel i tide" af Ida Jessen i "En mand kom til byen", 2007
"Syltning" af Helle Helle i "Biler og dyr", 2000
"Har man sagt A", Nanna Goul, 2017 i "Erle Perle", 2017

8 og 9) Skrivemodul
Analyserende artikel om "Bulbjerg" som minimalmodernistisk tekst

10) Litteratur fra de seneste fem år
Fælles gennemgang af litteraturhistorien med fokus på, hvordan træk fra DMG og Romantikken ses i modernismen og i litteraturen i dag, OG med fokus på, at litteraturen i dag kaldes eksperimenterende realisme.
Læreroplæg om autofiktion
"Barndom" af Yahya Hassan
Uddrag af "Casper" af Martin Kongstad, 2020, forside og bagside og s. 335-337
Uddrag af "Drømmene maler virkeligheden", 2022, Tobias Rahim, forside, bagside, s. 14-15, 38 og 94
Uddrag af "Nye balancer", Caspar Eric, 2023, forside og bagside og s. 11-14, 16-18, 92-94
Uddrag af "Carls bog" Naja Marie Aidt, 2017, s. 9 og s. 30
"Erkendelse", 2024, Liv Marie Ruben, TEENAGETANKER.pdf

11) Opsamling og værktøjskasse

Forløbet svarer til ca. 75 sider.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Humor og eksistentialisme

Sprogligt og til dels litterært forløb om humor og eksistentialisme.

Med udgangspunkt i teorien i ”Humor i dansk” kap. 1, 2 og 4 har eleverne øvet sproglig analyse af diverse mere eller mindre morsomme/mærkelige tekster. Forståelsen af, at humor er huller i verden, har været grundlæggende for arbejdet med teksterne. Eksistentialismen er blevet brugt som eksempel på, hvordan disse huller kan udfyldes, bl.a. i læsningen af Seeberg og Kafka. Eleverne har i forløbet læst romanen "Doppler" af Erlend Loe som værk.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Simon Critchleys begreb om humor som huller i verden, Ted Cohens teori om humor som betinget af fælles viden og fælles overbevisninger, asymmetrisk og symmetrisk humor, tre teorier om humor (overlegenhedsteorien, forløsningsteorien, uoverensstemmelsesteorien), Mark Turners teori om situationer vi forventer, den absurde verden og den surrealistiske verden, Sisyfosmyten, eksistentialisme som en tilgang til og forståelse af verden, intertekstualitet, mønstre i sproget som udtryk for humor – herunder hyperbler (overdrivelser) og litoter (underdrivelser), gentagelser, antiteser (modsætninger) og billedsprog, ironi og sarkasme.

Forløbet:

1)
"Humor i dansk" kap. 1 (humor er huller i verden)
"Doppler" af Erlend Loe med fokus på teorien om huller i verden

2)
"Doppler" af Erlend Loe med fokus på de tre humorteorier
Uddrag af første kapitel af ”Doppler” af Erlend Loe på norsk

3)
"Humor i dansk" kap. 4 (situationer vi forventer)
Uddrag af første kapitel af "Pippi Långstrump" af Astrid Lindgren på svensk
Læreroplæg om "Humor i dansk" kap. 2 (sproglige virkemidler)

4 og 5)
”Hullet” af Peter Seeberg
"Humor i dansk" kap. 4 (situationer vi forventer) med fokus på begreberne det surrealistiske og det absurde

6)
"Braget" af Peter Seeberg

7)
”Processen” af Franz Kafka, første del af 1. kap. (verdenslitteratur i oversættelse)
”Sisyfos-myten” af Albert Camus s. 137-142 (verdenslitteratur i oversættelse)
”Eksistentialisme er en humanisme” af Jean Paul Sartre, s. 9-10 (verdenslitteratur i oversættelse)

8) Værktøjskasse

Forløbet svarer til ca. 205 sider.














Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Romantikken

Litterært og sprogligt forløb om Romantikken i dansk litteraturhistorie.

Der har særligt været fokus på H.C. Andersen som en gennemgående forfatter i perioden, og der er arbejdet med en samling af H. C. Andersens eventyr som værk. De er læst med fokus på temaet (selv-)indsigt. Der har i arbejdet med teksterne været fokus på fordybelse og helhed. Derudover har der været fokus på lyrik og diverse sange om Danmark. Også i arbejdet med lyrik har der været fokus på (selv-)indsigt, og på tankegangen, at hvad udad tabes, skal indad vindes. Forløbets andet store fokus har været nationalromantikken, både i 1800-tallets Danmark og i nutidens Danmark.

Eleverne er bekendt med følgende begreber: Aktion-reaktion-modellen, romantikken (opdelt i dualisme og monisme herunder bl.a. nationalromantik), Platons hulemyte herunder ideernes verden og fænomenernes verden, anelse-længsel-fængsel-trioen, det romantiske geni, panteisme, organismetanke, kunsteventyr, indsigt som gennemgående fokus for hele romantikken (både på nationalt- og individniveau), danskfagets metoder, lyrik inklusiv undergenrer, motiv, ydre og indre verden, ydre og indre komposition, sproglige billeder herunder metafor, sammenligning og symbol, sproglige figurer anafor, epifor, allitteration, assonans, antitese og retorisk spørgsmål, rim og rytme herunder rimstruktur, ordvalg herunder semantisk skema, denotation og konnotation, ordklasser herunder typen af verber (tilstandsverber, handleverber, sanseverber), tone og stil,
Neoromantik, nationalromantik i Danmark i dag.

1) Arbejde med skriftlighed (de to eksamensgenrer)
"Hullet" af Peter Seeberg
”Vi skriver dette i afmagt. Tyndhedskulturen hos unge er en skræmmende populær tendens, der desværre smitter som pest” af Liv Marie og Mai Ruben Johansen i Berlingske d. 30. januar 2025.
Sofie Lindes opslag på Instagram d. 7. marts 2025.
Go’ morgen Danmark og Go’ aften Lives Facebook-opslag d. 28. februar 2025 inkl. uddrag af kommentarsporet.

2) Introduktion til Romantikken og H.C. Andersen
"Det døende barn" af H.C. Andersen, https://kalliope.org/da/text/andersenandrea1
"Mick Øgendahl og de store forfattere" om H.C. Andersen, www.dr.dk/www.cfu.dk
Om Romantikken i "Litteraturhistorien på langs og på tværs"

3) H.C. Andersen og (selv-)indsigten
Fokus på værklæsning (fem kunsteventyr) med det fælles tema (selv-)indsigt
"Den grimme ælling" af H.C. Andersen, https://www.andersenstories.com/
Metodeafsnittet i "Håndbog til dansk"
"Nissen hos spekhøkeren" af H.C. Andersen, https://www.andersenstories.com/

4) Dualisme og (selv-)indsigt
"Hyrdinden og skorstensfejeren" af H.C. Andersen, https://www.andersenstories.com/
Platons hulemyte, læreroplæg
Uddrag af "Narnia - Det sidste slag" af C.S. Lewis, s. 175 (en del af den neoromantiske strømning)

5) Monisme og (selv-)indsigt
"Klokken" af H.C. Andersen, https://www.andersenstories.com/

6) Nationalromantik og (selv-)indsigt
"Espen Askepuster" (læst som perspektiveringstekst), https://da.wikisource.org/wiki/Esben_Askepuster
"Klods-Hans" af H.C. Andersen (læst som perspektiveringstekst), https://www.andersenstories.com/
"Gartneren og herskabet" af H.C. Andersen, https://www.andersenstories.com/

7) Nationalromantik og lyrik om Danmark og (selv-indsigt)
"Jylland mellem tvende have" af H.C. Andersen, https://hojskolesangbogen.dk/
Remediering i forhold til lyrik (nationalsange) og epik (kunsteventyr) med fokus på nationalromantik

8) Nationalromantik og lyrik om Danmark og (selv-indsigt)
"Dannemark, Dannemark, hellige lyd" af Juliane Marie Jessen, https://kalliope.org/da/text/jessen2019021901
"Danmark dejligst, vang og vænge" bearbejdet af N.F.S. Grundtvig, https://hojskolesangbogen.dk/
"Havet bruser, stormen suser" af St. St. Blicher, https://hojskolesangbogen.dk/
"Der er et yndigt land" ad Adam Oehlenschläger, https://hojskolesangbogen.dk/
"Danmarks trøst"/"Langs højere bjerge" af N.F.S. Grundtvig, https://hojskolesangbogen.dk/
Sveriges og Norges nationalsang (SVENSK og NORSK), https://hojskolesangbogen.dk/

9) Neoromantik
"Far, mor og børn", dr.dk, første afsnit
"Frit land" af gruppen Ulige Numre, https://www.youtube.com/watch?v=MMsQrtOinKM
"Godnat lille land" af Soleima, https://www.youtube.com/watch?v=ob3GXeEt4wQ
Selvfundet billedmateriale om neoromantik i dagens Danmark

10) Værktøjskasse

Forløbet svarer til ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dualistisk læsning af "Nissen hos spekhøkeren" 18-03-2025
Metodelæsning af "Den grimme ælling" 18-03-2025
Begreber 19-03-2025
Indsigt - bygget i Lego 19-03-2025
Monisme og indsigt 21-03-2025
Nationalromantik og (selv-)indsigt 24-03-2025
Remediering 25-03-2025
Sproglig stilistisk analyse af nationalsange 28-03-2025
Svensk og norsk nationalsang 28-03-2025
Arbejde med neoromantik 01-04-2025
Værktøjskasse, Romantikken 02-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Reportagen

Medieforløb om reportager på skrift og i levende billeder. Der har særligt været fokus på krigsreportagen. I forløbet er nyhedsforløbet fra 1.HF blevet repeteret, og forskellige relevante sproglige forløb er blevet inddraget til at tydeliggøre diverse sproglige greb i reportagegenren.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Reportage, genre (nyhedsjournalistik, opinions-/meningsjournalistik og fortællende journalistik, herunder reportagen), sprog (retorik, diskurs, ordklassedominans, ladede ord), tid, rum, personer, vinkling, fakta- og fiktionskoder, nyhedskriterier og nyhedstrekanten samt Gallups kompasmodel.

Tekster:
1) Repetition af tidligere nyhedsforløb og introduktion til reportagegenren
"Håndbog til dansk", kap. om avisjournalistik s. 198-219

2) Fælles læsning og analyse af en krigsreportage
"På flugt fra Ukraine side om side med kampvogne, luftalarmer og eksplosioner", reportage af Martin Gøttske i Information d. 4. marts 2022

3) Foredrag med Daniel Rye

4) Hel analyse af krigsreportage
Levende reportage med Puk Damsgård i Mosul, https://www.youtube.com/watch?v=KjalNKg-EHg
"Puk Damsgård i Syrien: På forsoningscenter møder de nye magthavere Assad-regimets soldater", dr.dk, 2. februar 2025

5 ) Bevidst sprogbrug
Cavlingprisen, https://journalistforbundet.dk/cavlingprisen
"Eksplosionen", Henrik Cavling, Dags-Avisen d. 20/05 1882
"Fyrværkerikatastrofen i Seest - da byen sprang i luften", https://www.youtube.com/watch?v=tQpD_Yq8N5I (vi har set halvdelen)

6) Presseetik
"Jens Nielsens henrettelse", Politiken d. 9. november 1892
Presseetik, https://journalistforbundet.dk/presseetik
"Tidslinje: Få overblik over ubådssagen her", dr.dk d. 5. september 2018
"Følg retssagen mod Peter Madsen - tredje dag", TV2.dk d. 22. marts 2018
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tema/mia-skadhauge-stevn-drabssagen

7) Værktøjskasse

Forløbet svarer til ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Ordbøger til eksamensbrug

Ordbøger til eksamensbrug:

www.ordbogen.com
www.ordnet.dk
www.synonymnet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer