Holdet 2023 Fr/1a Fr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Maria Louise Holst
Hold 2023 Fr/1a Fr (1a Fr, 2a Fr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fransk introforløb
Titel 2 La jeunesse difficile
Titel 3 Tellement français
Titel 4 La musique et les émotions
Titel 5 Noël à la française
Titel 6 Les contes
Titel 7 Entre deux cultures

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fransk introforløb

Dette forløb fungerer som en introduktion til elementær sprogforståelse og sprogbeherskelse i fransk.

Vi har arbejdet med ordforråd til følgende tematiske emner:
- Familie- og vennerelationer
- Vejret
- Lande og nationaliteter
- Fritidsaktiviteter
- Billedbeskrivelse
- Tal (med fokus på 1-100)
- At udtrykke sin holdning og sine præferencer
- At udtrykke følelser
- Café- og restaurantbesøg
- Ugedage og klokken (digitalt)

Vi har gennemgået følgende grammatiske emner:
- Bøjning af verberne être og avoir
- Grundlæggende udtaleregler
- Artikler
- Verber i 1. bøjning
- Nægtelser
- Possessive pronominer
- Præpositioner ved land og by
- Delingsartikel og artsartikel
- Sociolingvistik (høflighed på restaurant og sproglige registre)
- Adjektivernes bøjning efter køn og tal samt deres stilling
- Spørgeord og spørgsmål

Materialer:
- Uddrag fra Carte Blanche af Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen, Gyldendal, 2004 (s. 17 samt s. 51 som en del af aflevering)
- Egne indlæsninger af tekster
- Videoer:
Être: https://www.youtube.com/watch?v=z2IrJ0DB0Xg
Avoir: https://www.youtube.com/watch?v=MnUWNIN3zss
Franskkanalen om possessive pronominer: https://www.youtube.com/watchv=T7fHD8WZEkE&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=37 og https://www.youtube.com/watchv=OlB_dsig0wM&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=35
Franskkanalen om nægtelser: https://www.youtube.com/watch?v=dojCGwS-Z9I&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=26
Franskkanalen om præpositioner ved by og land: https://www.youtube.com/watchv=lWADp0yojmA&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=11 og  https://www.youtube.com/watchv=iEKCYLqZTI4&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=8  
Franskkanalen om udtale: https://www.youtube.com/watchv=5RMBWGNe8uk&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=4&t=1s og https://www.youtube.com/watchv=dgMU9G1VtSc&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=3
Easy French om at bestille kaffe på fransk: https://www.youtube.com/watch?v=MBK7K1Xw3Lc


- Quizlets:
Les relations: https://quizlet.com/696530421/les-relations-flash-cards/?funnelUUID=b73254e0-4545-47fc-aa89-5441dd972f09
Restaurantbestilling på fransk: https://quizlet.com/762014982/restaurantbestilling-pa-fransk-flash-cards/?funnelUUID=41e1d814-9392-44aa-ae91-e2689c7ef976
Café: https://quizlet.com/664542712/au-cafe-flash-cards/?funnelUUID=b4cb52cd-9068-408f-9ec2-9438280726e2
Træning i tal: https://quizlet.com/727902837/traene-tal-pa-fransk-flash-cards/?funnelUUID=9e2d125e-50df-4f4f-8deb-76b6e14f6213
Fritidsaktiviteter: https://quizlet.com/781069474/les-loisirs-fritidsaktiviteter-lang-version-flash-cards/?funnelUUID=71a48c7a-bc85-450d-a6eb-443f43070c9f
Billedbeskrivelse: https://quizlet.com/365064285/billedbeskrivelse-basics-flash-cards/?funnelUUID=702a7fcd-a427-473c-873e-825cc3bbadd0
Holdninger til mad: https://quizlet.com/667019928/jaime-flash-cards/?funnelUUID=a84341cf-f936-4986-ab20-515417a15a34
Ordforråd til klasselokale: https://quizlet.com/455642560/basic-ordforrad-4-uger-flash-cards/
Vejret: https://quizlet.com/653467688/le-temps-vejret-flash-cards/?funnelUUID=e2584cf9-f7b2-47c5-add3-41997c4fab3d
Lande: https://quizlet.com/658599701/les-pays-flash-cards/?funnelUUID=ae161e1e-9f44-40ec-8897-c399c547c3a6
Nationaliteter: https://quizlet.com/655720475/les-nationalites-flash-cards/?funnelUUID=ea31f1af-c978-43b2-8309-45d474ba861b
Être, avoir og adjektiver: https://quizlet.com/648737772/avoir-etre-adjektiver-flash-cards/?funnelUUID=52e50db9-3091-4a23-86bc-0644d5634d99
Tidsangivelser: https://quizlet.com/892428173/indications-du-temps-tidsangivelser-flash-cards/?funnelUUID=b5333a71-3aca-4758-a094-ce052cb74520

Kahoot om madvarer og delinsgartikel: https://create.kahoot.it/share/delingsartikel/f6dad3f9-88f6-47f1-ae96-97da0894eb2a

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet alene og i grupper om forskellige opgaver. Desuden har der været tavlegennemgang, visning af videoer, samtaleøvelser (herunder quiz og byt), interview, indtalingsøvelser og forskelligartede præsentationer (både foran hele holdet og i mindre grupper). Der blev af eleverne lavet præsentationer af udtaleregler og madretter med PP på klassen på fransk. Herudover blev der foretaget en opsamlende, individuel test i modul 10, som efterfølgende er gennemgået på klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La jeunesse difficile

I dette korte forløb ligger fokus på ungdomsliv. Vi har gennem forløbet set de fleste episoder af ungdomsserien SKAM France sæson 1 (Emma) og løbende arbejdet med karakterer, relationer og ordforråd fra serien. Eleverne har bl.a. skullet præsentere hovedkarakterne og en klassekammerat og lavet en dictogloss, der centrerede sig om en af seriens episoder. Herudover har der været fokus på at udtrykke sympati/antipati, billedbeskrivelse samt fortrinsvist mundtlige resuméer af både skriftligt og audio-visuelt materiale som en forberedelse til mundtlig årsprøve.  

Materialer:
- SKAM France, sæson 1 (Emma), episode 1-6
- Uddrag fra Bonjour Lyon af Maria Hassing, Systime, 2018 (s. 31)
- Quizlets:
   Om episode 1 i SKAM France: https://quizlet.com/693713104/skam-emma-episode-1-flash-cards/  
   Om relationer: https://quizlet.com/696530421/les-relations-flash-cards/?x=1jqt
   Om spørgeord og spørgsmål (repetition): https://quizlet.com/715574263/sporgeord-og-sporgsmal-pa-fransk-flash-cards/?funnelUUID=f2f1e9ef-a49b-40a0-b7eb-d262b6c5863c
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 5 - Travail en groupes 30-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tellement français

Dette forløb beskæftiger sig med, hvad det vil sige at være "virkelig fransk" - "tellement français". Vi har talt om klichéerne og den populærkulturelle fremstilling af franskmændene og gennemgået vigtige nedslag i fransk historie og kultur. Desuden nuancerede vi den idealiserede idé om Frankrig gennem et kontrasterende arbejde med filmene Le fabuleux destin d'Amélie Poulain og La Haine, hvoraf sidstnævnte illustrerer en række sociale problemstillinger i det franske samfund. Eleverne lavede mundtlige fremlæggelser med pp om La Haine for holdet, og vi afsluttede forløbet med at lave kalligram-digte med stereotype franske ord, som eleverne præsenterede mundtligt for holdet. Der er undervejs i forløbet blevet arbejdet gentagende med billedbeskrivelse.

Kernetekster:
« Ainsi sont tous les français » Cliché : Les symboles de la France, https://www.youtube.com/watch?v=gbIOeousOrI
« Ca ira, ca ira, ca ira » 1790 (Edith Piaf 1954)
« La Marseillaise » 1792
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, film instrueret af Jean-Pierre Jeunet, 2001
La Haine, film instrueret af Mathieu Kassovitz, 1995

Supplerende:
« Le festin », Camille (soundtrack fra Ratatouille, 2007)
« Les cloches de Notre Dame » (soundtrack fra Le Bossu de Notre Dame, 1996)
« Toyoto Yaris: C'est très français » (reklame): https://www.youtube.com/watch?v=uXjEZf6rGiU
Uddrag fra Calligrammes af  Guillaume Apollinaire (digtet formet som Eiffeltårnet), 1918

Grammatiske emner:
- Repetition af adjektivers placering og bøjning i tal og køn samt intro til gradbøjning
- Introduktion til og arbejde med passé composé
- Repetition af spørgeord (https://quizlet.com/715574263/sporgeord-og-sporgsmal-pa-fransk-flash-cards/)
- Repetition af artikler
- Repetition af genitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 La musique et les émotions

I dette forløb har vi haft fokus på sange og følelser. Vi har således lyttet til og arbejdet med forskellige fransksprogede sange, hvordan man udtrykker sin holdning til sange, og hvordan man udtrykker sine følelser på fransk. Eleverne har desuden arbejdet med at præsentere selvvalgte, fransksprogede sange og med at lave billedbeskrivelser af billeder af slevvalgte fransksprogede kunstnere. Der har under forløbet været fokus på udtale.
Som en afslutning på forløbet fremlagde eleverne individuelt foran klassen, hvor de med et slide som hjælp fortalte om og analyserede følelser i en selvvalgt, fransksproget sang.

Kernestof:
- Flashcards med ordforråd til musik: https://quizlet.com/dk/739651395/la-musique-flash-cards/?x=1jqt
- Sang: "Libérée, délivrée" med Anaïs Delva (musikvideo og tekst), https://www.youtube.com/watch?v=wQP9XZc2Y_c
- Sang: "Les Champs-Élysées" med Joe Dassin (musikvideo og tekst), https://www.youtube.com/watch?v=1JhYYUWOBBs
- Flashcards med ordforråd til "Les Champs-Élysées": https://quizlet.com/744099186/joe-dassin-les-champs-elysees-flash-cards/?x=1jqt
- Teksten til "Les Champs-Élysées med 'huller' fra Franskportal, https://usercontent.one/wp/www.franskportal.dk/wp-content/uploads/2021/11/11.-Les-Champs-Elysees.pdf?media=1735721650
- Sang: "Je ne veux pas travailler" med Pink Martini (musikvideo og tekst), https://www.youtube.com/watch?v=Lle_GA1cg20
- Sang: "Pour un flirt" med Michel Delpech (musikvideo og tekst), https://www.youtube.com/watch?v=Rc90o31VKyk
- Flashcards til træning af udtale: https://quizlet.com/dk/968607763/la-prononciation-fokus-pa-vokallyde-flash-cards/?i=4jb01v&x=1qqt

Supplerende:
- Sang: "C'est si bon" med Yves Montand (musikvideo og tekst), https://www.youtube.com/watch?v=RjqlLgycDRs
- Flashcards med gloser til "C'est si bon": https://quizlet.com/445497300/ordforrad-i-cest-si-bon-flash-cards/?x=1jqt
- Side om pronominer på Franskportalen (Pixigrammatik): https://www.franskportal.dk/px/pronominer.php  
- Sang: "Papaoutai" af Stromae (musikvideo og tekst), https://www.youtube.com/watch?v=oiKj0Z_Xnjc (fokus i arbejdet med denne sang var især på udtale, men vi arbejdede med betydningen omkvædet og hvilke følelser, der blev udtrykt heri)
- Guide til at tale om og at analysere musik på fransk fra La clé - Analyse og metode til fransk (2022) af Camilla Østergaard Nielsen, Ronja Lasvill-Andersen og Kirstine Hell Hansen, s. 39 og 41

Grammatik:
- Introduktion til futur proche (herunder nutidsbøjning af verbet aller)
- Introduktion til passé récent (herunder nutidsbøjning af verbet venir)
- Video om passé récent og futur proche fra Franskkanalen på youtube: https://www.youtube.com/watch?
- Pronominer som subjekt, direkte objekt og indirekte objekt (pronominalisering)
- 1., 2. og 3. bøjning, https://www.franskportal.dk/px/verber-pr%C3%A6sens-regel.php#regelm%C3%A6ssige  
- Infinitiv
- Nutidsbøjning af verberne être, avoir, aller og faire, https://www.franskportal.dk/px/verber-pr%C3%A6sens-uregel.php#uregelm%C3%A6ssige
- Relative pronominer, især que og qui, https://www.franskportal.dk/px/pronominer.php#henf%C3%B8rende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Noël à la française

Dette korte forløb omhandler ordforråd og kulturelle traditioner, der knytter sig til jul i Frankrig. I løbet af forløbet er eleverne blevet introduceret til franske juletraditioner, og vi har i den forbindelse snakket om kulturelle forskelle mellem Danmark og Frankrig. Vi har undervejs trænet ordforråd på forskellig vis, og der har især været et grammatisk fokus på verbalbøjning. Eleverne er blevet introduceret til imparfait og har arbejdet med at skrive om deres tidligere jul i imparfait efter en snak om aspekt. Vi har desuden lavet Bingo for at træne tal på fransk på en anderledes og "ludique" måde. Herudover har eleverne formuleret sig mundtligt om, hvad de syntes om franske julesange, hvor de kunne trække på ordforråd fra det tidligere forløb om musik og følelser.

Kernestof:
- Flashcards med ordforråd til jul: https://quizlet.com/dk/752248903/noel-flash-cards/
- Tekst og video til sangen "Libérée, délivrée" (fra filmen La reine des neiges (Frozen), Disney). Tekst med 'huller' fra Franskportal: https://usercontent.one/wp/www.franskportal.dk/wp-content/uploads/2021/11/15.-Liberee-delivree.pdf?media=1735721650, musikvideo fra filmen: https://www.youtube.com/watch?v=wQP9XZc2Y_c  
- Video af Easy French om jul i Frankrig: https://www.youtube.com/watch?v=ZpzeOhRIhi0
- Krydsord med franske julegloser fra minlæring: https://www.joyeuxnoel.nu/
- Flashcards med tal og årstal på fransk: https://quizlet.com/dk/727902837/traene-tal-pa-fransk-flash-cards/?funnelUUID=5b861a11-05fe-4884-aa7a-c6e06293a2b6
og https://quizlet.com/dk/727904584/arstal-pa-fransk-flash-cards/?funnelUUID=3da94982-500d-4b86-aa1f-ec18a8d7513b

Supplerende:
- Sang: "Il est né le divin enfant", https://www.youtube.com/watch?v=Co1gq2n-qKM
- Sang: "Vive le vent", https://www.youtube.com/watch?v=V-PD5iz7qdE

Grammatik:
- Repetition af tal på fransk
- Repetition af futur proche
- Repetition af passé récent
- Repetition af passé composé
- Introduktion til imparfait, herunder øvelser på Franskportal: https://www.franskportal.dk/px/verber-imperfektum.php#datid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Les contes

Forløbet introducerer eleverne for genren eventyr på fransk. Dermed lægges der op til at arbejde med de faglige mål fra læreplanen som eksempelvis læsning og forståelse af ubearbejdede franske fiktive og ikke-fiktive tekster samt analyse og fortolkning af fransksprogede tekster inden for forskellige genrer.
Eleverne har under forløbet i grupper udarbejdet egne undervisningsøvelser til resten af holdet på baggrund af et uddrag fra "Cendrillon" og med et bestemt fokus på enten tekstforståelse, udtale, grammatik eller ordforråd. Desuden har vi bl.a. arbejdet med at skrive forskellige øvelser i kladdehæfter og med gruppesamtaler med læreren med fokus på resumé og præsentation af tekst samt efterfølgende fri samtale.

Fokus: Tekstlæsning på begynderniveau, ordforråd, samtale, billedbeskrivelse, resumé

Kernetekster:
Vi har læst tre eventyr fra bogen Contes af Charles Perrault (Hachette, 2011):
- "Le Petit Chaperon Rouge"
- "Barbe Bleue"
- "Cendrillon"

Supplerende materiale:
- Quizlet med ordforråd til eventyr generelt: https://quizlet.com/dk/764586518/vocabulaire-les-contes-flash-cards/?funnelUUID=70e03b43-104b-43dc-b5c7-fed76de2ad83  
- Quizlet med ordforråd til "Cendrillon" s. 18: https://quizlet.com/781890884/cendrillon-vocabulaire-p-18-flash-cards/?new
- Billeder til billedbeskrivelse
- Téléphone: "Cendrillon", 1982 (sangtekst) og musikvideo: https://quizlet.com/781890884/cendrillon-vocabulaire-p-18-flash-cards/?new
- La belle et la bête, 2015 (1991), Disney-film (instrueret af Gary Trousdale og Kirk Wise), DVD
- Quizlet med ordforråd til filmen La belle et la bête: https://quizlet.com/783712574/la-belle-et-la-bete-flash-cards/?funnelUUID=fc5bc21d-a19f-486d-b7e0-cd41bfabf88a
- Træning af alfabetet på fransk ud fra Alain le Laits video: https://www.youtube.com/watch?v=_LYy3P2okyw  

Grammatiske emner:
- Aspekt, bl.a. med brug af video fra Franskkanalen om imparfait og passé composé: https://www.youtube.com/watch?v=Un0YS7u9nK4&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=10
- Personlige pronominer som direkte og indirekte objekt, herunder "møllereglen": https://www.franskportal.dk/px/pronominer.php   
- Repetition af futur proche
- Repetition af foranstillede og efterstillede adjektiver
- Repetition af verberne 'aller' og 'venir'
- Træning af delprøve 1 (mest henvendt til dem, der vil hæve til A-niveau): https://app.minlaering.dk/opgavesaet/57
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Entre deux cultures

Vi har arbejdet med kulturelle forskelligheder og dilemmaer med udgangspunkt i de første fem afsnit af 4. sæson af SKAM France om Imane. Eleverne har sammenlignet serien tematisk med andre tekster omhandlende unge, der lever mellem fransk eller dansk kultur og magrebinsk kultur. Vi har haft fokus på tekstforståelse og øvelser rettet mod skriftlig og især mundtlig eksamen, b.a. gennem individuelle, mundtlige billedbeskrivelser med læreren.
I starten af forløbet blev eleverne introduceret til la francophonie og le Maghreb, og de har lavet gruppefremlæggelser foran holdet om henholdsvis Algeriet, Marokko og Tunesien. Vi har i forløbet trænet brevgenren, idet eleverne har skrevet breve som Imane til en brevkasse og efterfølgende skulle besvare en anden elevs brev.

Tekster og materialer:
- SKAM France sæson 4 (om Imane), afsnit 1-5: https://www.youtube.com/watch?v=En0xqImXDXs&list=PLa-HJ7MYdYOjd5NgE4er7aEBG8laqZ-KC&index=2  
- Transkriberet dialog fra 1. afsnit af SKAM France sæson 4
- Quizlet med generelt ordforråd til forløbet: https://quizlet.com/dk/1022133785/entre-deux-cultures-flash-cards/
- Uddrag fra "Meriam - une tunisienne" fra Porte-Paroles af Peter Jensen, Systime, 2001 (s. 29, l. 10-26)
- Uddrag af tekst om og interview af Fatima, fra Carte Blanche. Grundbog af Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen, Gyldendal, 2002 (s. 98, l. 1-26)

Grammatik:
- Introduktion til og træning af le conditionnel, bl.a. via teori og øvelser på Franskportal: https://www.franskportal.dk/px/verber-futurum.php#konditionalis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer