Holdet 2023 Ty/1et Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lisbeth Junge van West
Hold 2023 Ty/1et Ty (1et Ty, 2et Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Landeskunde & die deutsche Kultur - EKSAMENSEMNE
Titel 2 Jung sein in Deutschland - EKSAMENSEMNE
Titel 3 Reisen durch Leben und Land
Titel 4 Reisen durch Leben und Land fortsat
Titel 5 Der Nationalsozialismus -EKSAMENSEMNE
Titel 6 Kulturbegegnung - EKSAMENSEMNE
Titel 7 Das spätmoderne Leben - EKSAMENSEMNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Landeskunde & die deutsche Kultur - EKSAMENSEMNE


Grundtanken er at introducere eleverne for den tyske kultur og derved klæde dem på til at kunne begå sig mundtligt og skriftligt i Tyskland (tysktalende lande).

Om undervisningsforløbet gælder generelt:  

I forløbet lægges der vægt på den tyske kultur. Det vil sige, det er et miniforløb om Landeskunde. I forlængelse heraf flyttes fokus til kulturforskelle mellem Danmark og Tyskland. Herunder kommer vi blandt andet ind på Siezen und Duzen. Desuden er det karrierelæring med det formål at introducere dem for arbejdskulturen i Tyskland og samtidig gøre dem bevidste om, hvordan de ville skulle begå sig i en given arbejdssituation i Tyskland.


Tekster:


-"Kulturforskelle" fra bogen "Tysk Virksomhedskommunikation" af Paul Klitnæs, Systime
-"Typisch dänisch - typisch deutsch" og
- "Fakten über Deutschland" og
-"Siezen und Duzen" fra ”Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog” skrevet af Martin Zickert Graverholt og Rikke Taber, Systime, Taber, a.R., Graverholt, M.Z. 2023. 1. Landeskunde Light. Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog Systime. https://dd.systime.dk/?id=130.


- Øvelsen 'Case Janus' og andre øvelser taget fra:
”Tysk Virksomhedskommunikation” af Paul Klitnæs, Systime
Afsnittet Landeskunde Light i ”Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, Systime
Afsnittet Landeskunde i ”Aus aktuellem Anlass” af Wiebke Petrowitz, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Jung sein in Deutschland - EKSAMENSEMNE

Forløbet starter ud med en kort introduktion til Generation Z.

Efterfølgende skal eleverne opnå viden om unge i Tyskland i dag med fokus på unge tyskeres værdier, livsstil, fremtidsplaner og syn på demokrati, politik og samfund. Samt deres forhold til sociale medier.

Eleverne skal forholde sig til egne værdier, livsstil, fremtidsplaner og syn på samfundet og drage paralleller mellem unge i Tyskland og sig selv i Danmark.

De skal arbejde både indviduelt, i par og lave projekter.

Kernestof:
Generation Z (01 Jan 2019) Fra: Businessinsider:  https://www.businessinsider.de/gruenderszene/lexikon/begriffe/generation-z/ 2/6 (1 side)

Die Bundesregierung (15. oktober 2019): Eine Generation meldet sich zu Wort fra:
https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/shell-jugendstudie-1681916 (1 side)


Namika: "Lieblingsmensch" (2015) fra "Los geht" af Mette Hermann

Lukas Böring: "Wie wäre mein Leben ohne
Internet, Handy, Facebook und co.?" fra "Auf uns" af Kate Fuchs


Anna Ruppert: "Spieglein, Spieglein an der Wand" fra: "Wer bin ich" af Kirsten Stammerjohann.

Filmen "Tschick"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 5 Der Nationalsozialismus -EKSAMENSEMNE

Udvalgte sider af Tysklands historie. En forståelse for baggrunden for 2. verdenskrig, med fokus på betydningen af Hitlerjugend. Herunder inddrages også eftervirkningerne af krigen.

Under dette forløb fokuseres i høj grad på:
• Historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland i 1900-tallet
• Metodebevidsthed i arbejdet med forskellige teksttyper
• Træning i mundtlig dialog
• Evnen til at forstå og forholde sig til talt og skrevet tysk

Anvendte materialer:

Sebastian Haffner: "Anmerkungen zu Hitler" (Fra: ”Niemals vergessen” af Marie Søgaard Thellesen, Rikke Alberg Peters, Louise Ebbesen Nielsen)

”Über Jugenderziehung” side 137 i "Deutsche Wunder" af Henrik Borg Jensen, Annette Flyckt Damkjær & Elise Rasmussen, L & R uddannelse

„Fazit – mein Weg in der Hitler Jugend“ side 27 i "Schicksalsjahre" af Annette Flyckt Damkjær, Elise Rasmussen & Henrik Borg Jensen, L & R uddannelse


Som optakt til filmen "Fakten über Napola"
der Film „Napola“, Tyskforlaget

Weitere Perspektive

Eric Kästner: "Bücherverbrennung"
„Nationalheld oder Kriegsverbrecher“ fra "Ein neuer Anfang" af Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove, L & R uddannelse, 2013
Bertolt Brecht: "von der Judenhure Marie Sanders"

Supplerende materiale
Nationalsozialismus (Fra: ”Niemals vergessen” af Marie Søgaard Thellesen, Rikke Alberg Peters, Louise Ebbesen Nielsen)

svarende til 40 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kulturbegegnung - EKSAMENSEMNE

FOKUS
Forløbet har fokus på to former for kulturmøder:
1.
Kulturmødet mellem Tyskland og forskellige nationer. Til at beskrive dette kulturmøde benyttes begreber som "Pluralistische Integration, Assimilation und Segregration".

2. Kulturmødet mellem BRD og DDR før og efter genforeningen.


TEKSTER
1.
”Einstieg in die Flüchtlingekrise” i: Schmith og Viholm: ”Im Wandel”, systime, 2023.
"Was ist Integration" i: Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann: "Wer bin ich", Gyldendal 2020
Mesut Özil: "Die Magie des Spiels", i: ibid
Nevfel Cumart: "Über die Heimat I und II"
Dennis Sand: "Die Macht des Vorurteils", i: "Hier ist meine Heimat", Tyskforlaget 2010
Film: "Tigermilch"

2.
Vor der Wiedervereinigung:
Flix: ”Frank” i "Auf uns" (2009) af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, 2016

Peter Fechter verblutet an der Berliner Mauer: Auf der Flucht zusammengeschossen
https://www.berlin-mauer.de/videos/fluchtversuch-von-peter-fechter-542/

"Interview mit Thea Adlung", in Niemals vergessen af Marie Søgaard Thellesen, Rikke Alberg Peters, Louise Ebbesen Nielsen Systime, Thellesen, M.S., Peters, R.A., Nielsen, L.E. 2023. 5: DDR. Niemals vergessen Systime. https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=175


Nach der Wiedervereinigung:
"Grobe Stiche" (Plakat) i "Hüben und Drüben" af Elva Stenestad og Bitten Vecht, Gyldendal, 2008
"Liebe zwischen Ost und West" af Marlies Menge
Andrea Hünniger ”Das Paradies ,Meine Jugend nach der Mauer"  i "Aus aktuellem Anlass" af Wiebke Petrowitz, Systime, 2023.
Claudia Rusch: "Mauer mit Banane" i bogen "Auf uns", Systime


Supplerende:

„Informationen über die Stasi und die Bespitzelungsmethoden der Stasi“ in Literatur um die Jahrtausendwende af  Lone Häckert & Lise Hansen

„Eingemauert - die innerdeutsche Grenze“ (informationsfilm om muren) https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k

"Vergangenheitsbewältigung" i Niemals vergessen af Marie Søgaard Thellesen, Rikke Alberg Peters, Louise Ebbesen Nielsen Systime, Thellesen, M.S., Peters, R.A., Nielsen, L.E. 2023. 2:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Das spätmoderne Leben - EKSAMENSEMNE

Forløb med fokus på ny litteratur fra Tyskland og Østrig. Det overordnede tema er det postmoderne samfund, og teksterne viser forskellige vinkler og problemstillinger i forhold til bl.a. arbejdsliv, parforhold, teknologi og ensomhed.

Eleverne arbejder med forholdvist korte tekster af tyske og østrigske forfattere, der på forskellig vis giver en vinkel på det samfund og det liv, som eleverne selv oplever. Forløbet dækker dermed kravet om læsning af tysksproget litteratur fra de sidste ti år.

Omfang ca. 40 sider.

Texte:
Heinz Helle: Ich sehe mich manchmal um.
Heinz Helle: Wir sind glücklich

Iris Hanika: In den Cafés sitzen die Leute
Susanne Pfister: Der Roboter

"Ich bin dein Mensch" (Film)
Tim Bendzko "Keine Maschine"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer