Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Mona Andersen
|
Hold
|
2023 Ke/t (1t Ke, 2t Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
I gang med kemi
I forløbet er der arbejdet med følgende:
Stoffer vs. blandinger
Homogen vs. heterogen blanding
Tilstandsformer, samt overgange mellem disse
Densitet
Reaktionsskema og afstemning
Hydrofil vs. hydrofob
Emulgator
Atomets opbygning
Grundstoffer
Grundstoffernes periodesystem
Ædelgasreglen
Øvelse:
Fremstilling af mayonnaise
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Molekyler, når elektroner er fælles
Indhold:
Molekyler
Elektronparbindinger
Rummelige struktur
Formler og navne
Polaritet og elektronegativitet
Intra- og intermolekylære bindinger
Smeltepunkt og kogepunkt
Opløselighed
Hydrofile og hydrofobe miljøer i kroppen
Forsøg:
Oprensning af DNA
Ionforbindelse eller ej
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisk forbindelser og stofmængdeberegning
Indhold:
Carbonhydrider
C-atomets bindingsforhold (bindingsvinkler)
Strukturisomeri
Navngivning af organiske forbindelser
Kogepunkt/smeltepunkt
Fysiske egenskaber (smelte- og kogepunkt. opløselighed)
Forbrændingsreaktioner
Miniprojekt om Biobrændsler (biogas, bioethanol, biodiesel, Power-to-X, algebenzin)
Mængdeberegning:
Molekylemasse
Stofmængde
Molarmasse
Masse
Forsøg:
Vitamin C. Bestemmelse af mængden af natriumhydrogencarbonat i en brusetablet
Alkaner i lightergas.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ionforbindelser og koncentrationer
Indhold:
Ionforbindelser
ioner og iondannelse
ionbinding og iongitter
Ionstørrelser
ioniseringsenergi
Elektronaffinitet
Navngivning ioner og salte
Koncentrationer af ioner i vand
Stofmængdekoncentration formel og aktuel
Opløselighed og udfældning
mættet eller umættet
Fældningsreaktioner
Forsøg:
Fældningsreaktioner
Titrering af havvand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
syre-base kemi
I forløbet har vi arbejdet med:
Syre-base reaktion/hydronoverførsel
Stærke vs. svage syrer og baser
Vands selviopnisering og ionprodukt
pH-begrebet.
pH-beregninger
Kemiske ligevægte
Irreversible og irreversible reaktioner
Ligevægtsloven
Forskydning af kemiske ligevægte
Styrkekonstanter og styrkeeksponenter
Ioniseringsgraden/hydronolysegraden
Syre-basetitreringer
Øvelser:
Forskydningen af en ligevægt
Syrestyrke og hydronolysegrad
pH-titrering af ethansyre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Redoxkemi. Når elektroner flyttes.
I forløbet har vi arbejdet med:
Oxidation og reduktion
spændingsrækken
oxidationstal
Afstemning af redoxreaktioner
Øvelser:
Spændingsrækken
Mangans oxidationstal (mikroskola)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisk kemi. Udvalgte organiske forbindelser
I forløbet har vi arbejdet med:
Funktionelle grupper vs. stofklasser.
Alkaner - substitutionsreaktioner (ikke reaktionsmekanismen)
Alkener - fysiske og kemiske egenskaber (additionsreaktion og elimination)
Cykliske og aromatiske carbonhydrider (overfladisk)
Alkoholer: navngivning, fysiske og kemiske egenskaber
Carbonylforbindelse: Navngivning og fysiske egenskaber (Bradys og Tollens reaktion)
Carboxylsyre: Navngivning, fysiske og kemiske egenskaber (Kondensationsreaktion)
Estere: Navngivning, fysiske og kemiske egenskaber (hydrolyse)
Aminer: fysiske egenskaber, baseegenskaber
SRO med biologi. Acetylsalicylsyre og smerte.
Øvrig litteratur: Bioteknologi A - bind 2 side 246, 247 - 252
Øvelser:
Primær, sekundær eller teritær alkohol
Esterdannelse. Fremstilling af duftstoffer (mikroskola)
Syntese af acetylsalicylsyre
Renhedstest af acetylsalicylsyre (TLC + smeltepunkt)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lone A. Egebo, Hanne Wolff: Videre med kemi, Nucleus; sider: 127-132, 134-139, 142-150, 152-155, 196-200, 219-227, 229, 275-282
-
Organisk kemi - carbonhydrider.pptx
-
Cykliske og aromatiske carbonhydrider.docx
-
Arbejd selv modul 9_12 Alkoholer.docx
-
24. Primære, sekundære og tertiære alkoholer.pdf
-
Lone Als Egebo: I gang med kemi, Nucleus; sider: 107-108
-
I skal lave en journal over forsøget "Primær, sekundær og tertiær alkohol". Journalen laves individuelt og afleveres under opgaver efter modulet.
-
Oxo-forbindelser.pptx
-
Esterdannelse. Fremstilling af dufte (mikroskala).docx
-
VMK 223-229 Carboxylsyre og estere.docx
-
Læs øvelsesvejledningen - afsnittet om syntese og oprensning grundigt syntese af acetylsalicylsyre, oprensning og renhedstest.pdf
-
Øvelse for SRO-gruppe 1, 2 og 3. I kan se grupperne her
-
Man kan med fordel læse side 247 til side 250 øverst Acetylsalicylsyre fra bioteknologi A - bind 2.pdf
-
Øvelse for SRO-gruppe 4, 5 og 6. I kan se grupperne her
-
SRO acetylsalicylsyre.docx
-
Acetylsalicylsyre fra bioteknologi A - bind 2.pdf
-
Læs øvelsesvejledningen - afsnittet om TLC syntese af acetylsalicylsyre, oprensning og renhedstest.pdf
-
I kan med fordel se følgende video om TLC. Tyndtlagschromatografi | Kemi B - Analytisk kemi 1
-
Sådan virker et smeltepunkts-apparat The Stuart SMP10 Melting Point Apparatus
-
Vi afslutter forløbet SRO-forløbet om acetylsalicylsyre med at regne på gruppernes udbytteprocent. Forsøg selv at beregne jeres forventet udbytte. Brug formlen "mågen over bjerget". I skal tage udgangspunkt i den mængde salicylsyre i har afvejet fra
-
Spørgeskema forløb Extrators
-
Aminer - CL kuvert øvelse
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Extractor - LIFE forløb
I forløbet har vi arbejdet med Extractor forløbet fra LIFE: https://undervisning.life.dk/ex
En stor del af forløbet har fokus på, at eleverne selv tilrettelægger og gennemfører et kemisk eksperiment om ekstraktion og anvender spektrofotometri til koncentrationsberegninger.
VI arbejdede med:
At begrunde, hvorfor det er væsentligt at overveje relevante variable ved tilrettelæggelse af et kemisk eksperiment.
At forklare, hvilke variable der er relevante for ekstraktion af karminsyre fra cochenillelus.
At forklare, hvordan spektrofotometri, absorbans og koncentrationer hænger sammen.
At forklare, hvordan kendskab til kemiske processer i laboratorieskala kan bruges til optimering af industrielle processer.
At vurdere, hvordan kemiske eksperimenter kan tilrettelægges og gennemføres.
At vurdere, om et eksperiment kan anvendes til at afprøve en hypotese med.
Derudover har vi arbejdet med:
Stråling lys og farver
Farver og komplementærfarver
Farvede organiske forbindelser
Spektrofotometri
Lambert Beers lov
Ekstraktion
Øvelse: - Ekstraktion af carminrødt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reaktionshastighed
I forløbet har vi arbejdet med:
Reaktionshastighed - Gennemsnitlig vs. øjeblikkelig
Energiprofil og aktiveringsenergi
Faktorer der kan påvirke reaktionshastigheden: Reaktanters stofmængdekoncentration, overfladeareal, temperatur, katalysator
Enzymer og aktivitet
Inhibitor
Øvelse:
Reaktion mellem thiosulfat og syre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59341488228",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59341488228",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59341488228"
}